Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Grovsnus skrev:Precis, det går att sänka eller stänga av helt och den manövern tar 10 sekunder av ens arbetstid.
Yttre högtalarens extraarbete är ett led i Västtrafiks Kolla-projekt, bättre en gång för mycket...
Rykten säger att på spårvagnssidan så är det tidsinställt att vara tyst på utsidan mellan 23-07
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Stod ju lite om de nya hållplatsutroppen i tidningsartikeln om Nordstan. Hur långt har man egentligen kommit, jag tänkte speciellt då på spårvagnarna...? De nya m32orna har jag inte hört något nytt hållplatsutropp i alls, tar man dem sist eller?
niklas_ skrev:Stod ju lite om de nya hållplatsutroppen i tidningsartikeln om Nordstan. Hur långt har man egentligen kommit, jag tänkte speciellt då på spårvagnarna...? De nya m32orna har jag inte hört något nytt hållplatsutropp i alls, tar man dem sist eller?
På spårvagn har det alltid låtit "Nordstan" och inte Nordstaden. Är ju än så länge bara vissa av M31 som har nya Itid.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
niklas_ skrev:Stod ju lite om de nya hållplatsutroppen i tidningsartikeln om Nordstan. Hur långt har man egentligen kommit, jag tänkte speciellt då på spårvagnarna...? De nya m32orna har jag inte hört något nytt hållplatsutropp i alls, tar man dem sist eller?
På spårvagn har det alltid låtit "Nordstan" och inte Nordstaden. Är ju än så länge bara vissa av M31 som har nya Itid.
Nja, det finns åtminstone en M31 som det har låtit "Nordstaden" på, det kan jag garantera. Men framförallt gäller det bussar, det stämmer.
Oj, sorry - jag uttryckte mig visst lite konstigt. Det jag menade var hur långt man har kommit i bytet till iTid-datorn. Ingenting med hållplatsen Nordstan att göra alltså, utan rent allmänt
niklas_ skrev:Oj, sorry - jag uttryckte mig visst lite konstigt. Det jag menade var hur långt man har kommit i bytet till iTid-datorn. Ingenting med hållplatsen Nordstan att göra alltså, utan rent allmänt
Av M31 i skrivande stund ca 30 vagnar.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
TonyM skrev:ITid datorn heter AIC III. ITid är ett projektnamn på uppgradering av fordonsdatorerna.
//Tony
En uppgradering som verkligen behövs....Är det inte tekniskt möjligt för Itid att lägga växlarna för oss också?
Det är tekniskt möjligt att göra väldigt mycket. Det betyder inte nödvändigtvis att det är lämpligt. Jag vet att du har många kolleger som inte vill att växlarna skall läggas automagiskt.
I Norrköping har man haft automatiserat växelval baserat på linjenummer sedan början på 1990-talet. Norrköping har samma typ av utrustning för detta som Göteborg har. Nu skall man vara medveten om att Norrköping har färre vagnar i omlopp totalt än vad som går på en normalstor linje i Göteborg så det är rätt stor skillnad i komplexitet mellan de två systemen.
Det skulle vara posetivt om man nu också kan få till utropet för Positivgatan. Som tillägg, varför inte ha som i kungliga huvudstaden "byte till spårvagn mot Kortedala och Bergsjön" vid exempelvis Gamlestadstorget.
Michael skrev:Det skulle vara posetivt om man nu också kan få till utropet för Positivgatan. Som tillägg, varför inte ha som i kungliga huvudstaden "byte till spårvagn mot Kortedala och Bergsjön" vid exempelvis Gamlestadstorget.
Likt Positivgatan så saknar även hållplatsen Skeppsbron talat utrop i det nya systemet har jag märkt. Lite nyfiken blir man ju på varför, är förklaringen så pass enkel att man helt enkelt missat att läsa in den? En annan lite småstörig grej tycker jag är att betoningen på hållplats Lilla bommen är konstig. På daglig göteborgska så heter det väl "Lilla bommen", inte "Lilla bommen" som den nya rösten säger... Men det är väl en smaksak.
Vad lustigt, för Frölunda kan den heller inte säga. På utsidan säger den istället "Frölunda Torg" men det ska ju som sagt vara enbart Frölunda som är destinationsnamnet.
Det skulle väl egentligen kunna stå Frölunda Torg på destskyltarna på L8 då den dels vänder exakt under Frölunda Torg, och för att Frölunda är ett rätt stort område, särskilt om man börjar avse stadsdelsnämnder...
På samma sätt skulle det kunna stå Angered C på L4, L8 och L9.
Bergsjön skulle logiskt sett ha Bergsjön Södra som beteckning, men det är ju möjligt att det skulle få turister och dyl. att tro att linjen kanske inte täckte Bergsjön Norra och Bergsjön Centrum på ett bra sätt.
Ett annat argument skulle vara att t.ex. Frölunda är en definition på att man kommer så centralt i Frölunda man kan, och samma sak med Angered.
Stefan_Brännström skrev:Det skulle väl egentligen kunna stå Frölunda Torg på destskyltarna på L8 då den dels vänder exakt under Frölunda Torg, och för att Frölunda är ett rätt stort område, särskilt om man börjar avse stadsdelsnämnder...
På samma sätt skulle det kunna stå Angered C på L4, L8 och L9.
Bergsjön skulle logiskt sett ha Bergsjön Södra som beteckning, men det är ju möjligt att det skulle få turister och dyl. att tro att linjen kanske inte täckte Bergsjön Norra och Bergsjön Centrum på ett bra sätt.
Ett annat argument skulle vara att t.ex. Frölunda är en definition på att man kommer så centralt i Frölunda man kan, och samma sak med Angered.
Jag tror att turistfaktorn är försumbar i fallet Bergsjön. Snarare är det tydlighet man är ute efter, Frölunda är mer visuellt än Frölunda torg, vidare är hållplatsnamn och Desination långt från alltid identiska.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Med tanke på vart du tycks komma ifrån; Vad tycker du om det typiska missförståndet Uddevalla vs Uddevalla C?
Nu går ju flera linjer via Uddevalla C, men det gör t.ex. inte 820. Folk lurar sig dock ibland på detta och undrar varför bussen "bara" går till Kampenhof.
Dilemmat är att resande från t.ex. Kungälv och Göteborg ofta inte riktigt har koll på vad Kampenhof är för något, så man kan ju inte skylta med det som slutdestination heller. (Ljungskileborna har däremot god koll på detta eftersom många av dem jobbar eller går i skolan i Uddevalla).
Sen kanske problemet i grund och botten är att hela strukturen inte är idealisk från början vad gäller Uddevalla. Centralstationen ligger inte så jäkla centralt, och med Uddevalla Östra så har man egentligen tre punkter, och båda tåghållplatserna ligger 10 minuters gångväg från Kampenhof som egentligen är placerad rätt, idealiskt hade ju varit om tåget kunde knutit an intill bussterminalen.
Men för den som är insatt så är det inga problem med Uddevalla, Uddevalla C och Uddevalla Ö, men för turister är det knappast någon höjdare.
Vilka linjer syftar du på då? Linjer som passerar Uddevalla är generellt inte skyltade Uddevalla, utan slutdestionation. Ska man till Uddevalla med buss för att sedan byta till annan buss är Kampenhof rätt ställe att komma till. De som kommer till Uddevalla för att byta till vidare resa med tåg måste vara en försvinnande liten grupp (dessa sitter antagligen redan på tåget som anlänt från Göteborg). Ska en buss skyltas Uddevalla-Kampenhof kommer man få använda mindre storlek på destintionsdisplayens text, vilket leder till minskad visualitet. Vidare så går nästan varannan tur på linje 820 som du nämner vidare från Kampenhof till Uddevalla C. Ska 820 skyltas olika beroende på vilken tur det är så blir det än mer förvillande.
För att återknyta till spårvagnsskyltningen, så är destinationen Frölunda allmänt vedertagen (har funnits i ca 45år). Dessutom kan man vid Frölunda torg byta transportmedel till buss för att nå andra delar av Frölunda. Samma situation gäller fö för Angered.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)