ICE på fågelflyktslinjen? (Köpenhamn - Hamburg)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
ICE på fågelflyktslinjen? (Köpenhamn - Hamburg)
Sitter och tiitar på http://www.db.de och ser att det går ICE-tåg från Köpenhamn via Rödby-Puttgarden till Hamburg, (och vidare till Berlin.)
Hur kan man köra ICE-tåg där? Har man elektrifierat banan? Och att dela ICE-tåg för färjningen trodde jag inte vara den bästa idén. Eller går det lätt?
Nån som vet något om detta?
Hur kan man köra ICE-tåg där? Har man elektrifierat banan? Och att dela ICE-tåg för färjningen trodde jag inte vara den bästa idén. Eller går det lätt?
Nån som vet något om detta?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 496
- Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20
Re: ICE på fågelflyktslinjen? (Köpenhamn - Hamburg)
DB har en særlig diesel-variant (jeg kan ikke huske typenummeret).
Toget består af 4 vogne der kan være på færgen uden at deles. Som regel kører der to sammenkoblede togsæt fra København til Nykøbing Falster, hvor det ene sæt kobles på et tog den modsatte vej. Det har noget at gøre med omløbsplanerne.
Diesel-ICE-togene er nogle få år gamle, men de har været henstillede i Tyskland i et par år af en eller anden teknisk årsag.
I ca. halvdelen af forbindelserne mellem København og Hamburg anvendes ICE-tog og i den andel halvdel kører DSB´s MF-tog (IC3 eller Y2).
Med venlig hilsen
Svend Christensen
København
Toget består af 4 vogne der kan være på færgen uden at deles. Som regel kører der to sammenkoblede togsæt fra København til Nykøbing Falster, hvor det ene sæt kobles på et tog den modsatte vej. Det har noget at gøre med omløbsplanerne.
Diesel-ICE-togene er nogle få år gamle, men de har været henstillede i Tyskland i et par år af en eller anden teknisk årsag.
I ca. halvdelen af forbindelserne mellem København og Hamburg anvendes ICE-tog og i den andel halvdel kører DSB´s MF-tog (IC3 eller Y2).
Med venlig hilsen
Svend Christensen
København
Re: ICE på fågelflyktslinjen? (Köpenhamn - Hamburg)
I det tyska järnvägsbladet Eisenbahn-Kuriers årsutgåva 2008 finns en bild på ett IC-tåg som rullar av hamnen i Hamburg på just denna sträcka (Berlin-Köpenhamn).Svend Christensen skrev:DB har en særlig diesel-variant (jeg kan ikke huske typenummeret).
Toget består af 4 vogne der kan være på færgen uden at deles. Som regel kører der to sammenkoblede togsæt fra København til Nykøbing Falster, hvor det ene sæt kobles på et tog den modsatte vej. Det har noget at gøre med omløbsplanerne.
Diesel-ICE-togene er nogle få år gamle, men de har været henstillede i Tyskland i et par år af en eller anden teknisk årsag.
I ca. halvdelen af forbindelserne mellem København og Hamburg anvendes ICE-tog og i den andel halvdel kører DSB´s MF-tog (IC3 eller Y2).
Med venlig hilsen
Svend Christensen
København
Littera för de tyska tågen är ICE-TD (D står nog för diesel isåfall) eller Baureihe 605, och det finns 78 enheter, alla baserade i just Hamburg.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Re: ICE på fågelflyktslinjen? (Köpenhamn - Hamburg)
Tack för informationen, Svend Christensen! Och Ivers1991.
Hittade lite info på svenska på DBs webbplats!
Och här är några bilder! Observera att även passagerare har möjlighet att se ut genom frontrutan!
Varifrån kom tåget om det rullade "av hamnen i Hamburg"? Du menade inte i Puttgarden?Ivers1991 skrev: I det tyska järnvägsbladet Eisenbahn-Kuriers årsutgåva 2008 finns en bild på ett IC-tåg som rullar av hamnen i Hamburg på just denna sträcka (Berlin-Köpenhamn).
Littera för de tyska tågen är ICE-TD (D står nog för diesel isåfall) eller Baureihe 605, och det finns 78 enheter, alla baserade i just Hamburg.
Hittade lite info på svenska på DBs webbplats!
Och här är några bilder! Observera att även passagerare har möjlighet att se ut genom frontrutan!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: ICE på fågelflyktslinjen? (Köpenhamn - Hamburg)
Jo, visst var det hamnen i Puttgarden...LÅ1 skrev:Tack för informationen, Svend Christensen! Och Ivers1991.
Varifrån kom tåget om det rullade "av hamnen i Hamburg"? Du menade inte i Puttgarden?Ivers1991 skrev: I det tyska järnvägsbladet Eisenbahn-Kuriers årsutgåva 2008 finns en bild på ett IC-tåg som rullar av hamnen i Hamburg på just denna sträcka (Berlin-Köpenhamn).
Littera för de tyska tågen är ICE-TD (D står nog för diesel isåfall) eller Baureihe 605, och det finns 78 enheter, alla baserade i just Hamburg.
Hittade lite info på svenska på DBs webbplats!
Och här är några bilder! Observera att även passagerare har möjlighet att se ut genom frontrutan!
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: ICE på fågelflyktslinjen? (Köpenhamn - Hamburg)
Nå kommer snart broen Rødby-Puttgarten og da kan man vel regne med elektrisk drift hele veien og elektriske togsett.
Re: ICE på fågelflyktslinjen? (Köpenhamn - Hamburg)
Hade faktiskt äran att åka sånt där elände Köpenhamn - Berlin resp. Hamburg - Köpenhamn på min senaste europaresa härom veckan. Visst är dom väl fina, men de är väl samma typ av bekymmer som med de flesta dieseltåg. Dåligt acc trånga och bullriga. Åker man 1:a klass som jag gjorde så sitter man ju dessutom skapligt, synd bara att det där med bolning bara rekommenderas och att folk ändå får åka med, så de blir knökfullt. Dock motades ju kletig o pletig ut från 1:a klassen, så den biten funkade ju.
Dock är ju inte tidhållningen nått att skryta med på många internationella linjer numera, 10 - 30 min försening verkar vara standard. Att försena tåget med 20 min för tankning t.ex., kan ja ju förstå är nödvändigt, men det borde på något vis gå att lösa på annat vis. Den förseningen hängde sedan kvar ända från Puttgarten till Berlin.
Dock är ju inte tidhållningen nått att skryta med på många internationella linjer numera, 10 - 30 min försening verkar vara standard. Att försena tåget med 20 min för tankning t.ex., kan ja ju förstå är nödvändigt, men det borde på något vis gå att lösa på annat vis. Den förseningen hängde sedan kvar ända från Puttgarten till Berlin.
Re: ICE på fågelflyktslinjen? (Köpenhamn - Hamburg)
Roco har haft en H0-modell av tågsetet. Dels i ursprungsversionen för DB för 5-6 år sedan och nu senast i den senaste Köpenhamnsversionen för några år sedan.
Bör gå att få tag på via eBay Tyskland.
-Per
Bör gå att få tag på via eBay Tyskland.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
- Inlägg: 496
- Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20
Re: ICE på fågelflyktslinjen? (Köpenhamn - Hamburg)
Det manglende stykke mellem Ringsted og Lübeck får elektrisk drift. Formentlig med dansk system til Puttgarden.
Der skal også bygges dobbeltspor fra Vordingborg til Bad Schwartau. Dog med broerne over Storstrømmen og Fehmer Sund som undtagelser. Disse eksisterende broer beholder enkeltsporet.
På tysk side skal desuden rettes en del kurver for at få hastigheden op. Strækningen Grossenbrode - Lübeck er i nogen udstrækning ombyggede tertiærbaner, med en uhensigtsmæssig linjeføring. Det forventes dog først at ske nogle år efter åbningen af forbindelsen over Fehmer Bælt.
Mellem Ringsted og København forventes det, at der bygges en ny højhastighedsbane.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Der skal også bygges dobbeltspor fra Vordingborg til Bad Schwartau. Dog med broerne over Storstrømmen og Fehmer Sund som undtagelser. Disse eksisterende broer beholder enkeltsporet.
På tysk side skal desuden rettes en del kurver for at få hastigheden op. Strækningen Grossenbrode - Lübeck er i nogen udstrækning ombyggede tertiærbaner, med en uhensigtsmæssig linjeføring. Det forventes dog først at ske nogle år efter åbningen af forbindelsen over Fehmer Bælt.
Mellem Ringsted og København forventes det, at der bygges en ny højhastighedsbane.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Re: ICE på fågelflyktslinjen? (Köpenhamn - Hamburg)
Innebär detta att bron över Guldborgsund skall ersättas med en ny bro? (Frederik IX:s bro är det väl) För övrigt är Storstrømsbroen i ett miserabelt skick, åtminstone utseendemässigt.Svend Christensen skrev:Det manglende stykke mellem Ringsted og Lübeck får elektrisk drift. Formentlig med dansk system til Puttgarden.
Der skal også bygges dobbeltspor fra Vordingborg til Bad Schwartau. Dog med broerne over Storstrømmen og Fehmer Sund som undtagelser. Disse eksisterende broer beholder enkeltsporet.
/T
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 496
- Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20
Re: ICE på fågelflyktslinjen? (Köpenhamn - Hamburg)
Jeg har ikke set noget konkret om broen over Guldborgsund og heller ikke broen over Masnedsund (mellem Sjælland og Masnedø), men disse broer er små, og det vil være nemt at bygge en ekstra bro lige op ad de eksisterende broer. Det er begge klapbroer, og de er kombinerede vej- og jernbanebroer. Guldborgsundbroen (Kong Frederik IX´s Bro) har jernbanetrafikken mellem Nykøbing F og Nykøbing F Vest, hvor linjen til Nakskov grener fra. Derfor er der stort behov for dobbeltspor hér. Det fremgår af loven om den faste forbindelse, at det bare er Storstrømsbroen, der skal forblive enkeltsporet.
Storstrømsbroen er fra 1937 og har behov af uafbrudt vedligehold. Der er altid arbejde på broen - et eller andet sted.
Der er mange broer at holde rede på. Fra Malmö til Lübeck passerer man havet 8 gange.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Storstrømsbroen er fra 1937 og har behov af uafbrudt vedligehold. Der er altid arbejde på broen - et eller andet sted.
Der er mange broer at holde rede på. Fra Malmö til Lübeck passerer man havet 8 gange.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: ICE på fågelflyktslinjen? (Köpenhamn - Hamburg)
Det finns en del allmän information om den fasta förbindelsen över Fehmarn belt här:
http://www.femern.dk/
Åkte förresten, för första gången i mitt liv fågelflyktslinjen, när jag i förra veckan var i Tyskland och gränshandlade lite.
http://www.femern.dk/
Åkte förresten, för första gången i mitt liv fågelflyktslinjen, när jag i förra veckan var i Tyskland och gränshandlade lite.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????