Sida 1 av 3

Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg

Postat: måndag 23 juni 2008 20:39
av Lars Stegenius

Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg

Postat: måndag 23 juni 2008 22:28
av Harald
Enligt GP var det vid Frihamnen i riktning mot stan. Man kan väl gissa att det var där bussarna kör in i spåren efter hållplatsen. Trafiken igång kl 20.30 enligt GP.

Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg

Postat: tisdag 24 juni 2008 6:47
av grönsvart
Enligt G-P:s pappersupplaga skedde olyckan mellan Frihamnen och Hjalmar Brantingsplatsen. Mellan dessa hållplatser finns det ju ett par signalreglerade korsningar både mellan spårväg/allmäntrafik och spårväg/kollektivtrafik, som kan vara lite luriga om man har bråttom och gasar på när signalen är på väg upp mot rött/S.

Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg

Postat: tisdag 24 juni 2008 9:02
av 2763
grönsvart skrev:Enligt G-P:s pappersupplaga skedde olyckan mellan Frihamnen och Hjalmar Brantingsplatsen. Mellan dessa hållplatser finns det ju ett par signalreglerade korsningar både mellan spårväg/allmäntrafik och spårväg/kollektivtrafik, som kan vara lite luriga om man har bråttom och gasar på när signalen är på väg upp mot rött/S.
Om man tittar på Metros pappersupplaga så ser man att Haralds beskrivning är "spik på".

//Tony

Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg

Postat: tisdag 24 juni 2008 9:20
av Daniel R
Bilden på Metros förstasida går också att se som pdf (stor fil).
Jag tycker det verkar som om vagnen blivit påkörd med rätt rejäl kraft för att flytta sig åt sidan så, men det kanske inte behövs så mycket kraft för att få den ur spår?

Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg

Postat: tisdag 24 juni 2008 10:17
av Harald
På bilden i Metro ser man att det inte var vid Frihamnen. Det var där spåren går under Lundbyleden och bussarna korsar spåren för att komma från hållplatsområdet norr om spåren till körfältet mot centrum. Bussen har alltså kommit snett bakifrån på vänster sida och träffat spårvagnen på sidan framtill. Jag lägger en länk till utsiktsbild på Eniro. Om man vrider den så att den syns från öster (pilarna i minifönstret nere till vänster) så syns det ännu bättre.
Utsiktsbild

Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg

Postat: tisdag 24 juni 2008 14:31
av Stefan-Brännström
Och återigen är det en pedal-10:a som får sig en smäll. Minns krocken på Göta Älvsbron, där det också var en pedal, också på L10, och den fick sig också en smäll framtill.

Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg

Postat: tisdag 24 juni 2008 18:00
av Harald
Att det var en M29 kan betraktas som en tröst i eländet. Därmed är det bara 15 m spårvagn som blir trafikoduglig ett tag. Hade det varit en en M31 eller M32 så hade det varit 30 m.

Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg

Postat: tisdag 24 juni 2008 21:12
av daniel_s
Harald skrev:Att det var en M29 kan betraktas som en tröst i eländet. Därmed är det bara 15 m spårvagn som blir trafikoduglig ett tag. Hade det varit en en M31 eller M32 så hade det varit 30 m.
Å andra sidan så hade kanske en M32 ändå varit avställd halva den tid som den nu slipper vara avställd fast då på grund av andra fel? :P

Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg

Postat: tisdag 24 juni 2008 21:41
av RS 69
Ja risken att en M32 krockar är ju inte så stor, de står ju inne i verkstaden nästan hela tiden :shock:

Fast 403 hånglade ju med en taxi under Midsommarhelgen

Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg

Postat: tisdag 24 juni 2008 21:42
av Stefan-Brännström
Å andra sidan, hade det varit en Sirio hade vi sluppit 30 meters ryck och usel air condition. Hellre det än att bli av med 15 meters hederlig och trivsam pedal.

Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg

Postat: tisdag 24 juni 2008 21:45
av RS 69
Stefan-Brännström skrev:Å andra sidan, hade det varit en Sirio hade vi sluppit 30 meters ryck och usel air condition. Hellre det än att bli av med 15 meters hederlig och trivsam pedal.
Så sant så sant

Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg

Postat: onsdag 25 juni 2008 5:19
av Fredrik E
Här är olycksplatsen, kraften gjorde att vagnen spårade ur.

Bild

Bussens skador

Bild

Vagnen blev så pass skev att den inte tog sig förbi vissa refuger på sin väg till depå.

Bild

Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg

Postat: onsdag 25 juni 2008 7:39
av Daniel R
En av bilderna på vagnen är tagen vid olycksplatsen medan motsvarande bild för buss är tagen vid NE-terminalen? Stämmer uppgiften om att bussföraren bara körde vidare utan att stanna kvar på olycksplatsen? Vad kan föraren i så fall vänta för typ av straff? (Om det nu verkligen är fråga om smitning och någon vet hur liknande situationer brukar bedömas.)

Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg

Postat: onsdag 25 juni 2008 8:58
av Stefan-Brännström
Man får ju anta att det var en ganska otrevlig incident för pedalens förare, eftersom sammanstötningen verkar ha gått rätt mot förarhytten...

...men eftersom inget skrivits om personskador, så antar jag att föraren klarade sig rent fysiskt sett...

...däremot kan nog smällen framkalla en del mardrömmar framöver kan jag tänka. Det är ju trist... :(

Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg

Postat: onsdag 25 juni 2008 9:13
av Harald
Daniel R skrev:En av bilderna på vagnen är tagen vid olycksplatsen medan motsvarande bild för buss är tagen vid NE-terminalen? Stämmer uppgiften om att bussföraren bara körde vidare utan att stanna kvar på olycksplatsen? Vad kan föraren i så fall vänta för typ av straff? (Om det nu verkligen är fråga om smitning och någon vet hur liknande situationer brukar bedömas.)
Smitning bestraffas med böter eller fängelse i högst sex månader (högst ett år om brottet anses som grovt). Dessutom ska körkortet återkallas om överträdelsen inte kan anses som ringa.

Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg

Postat: onsdag 25 juni 2008 14:30
av Fredrik E
I detta nu har jag inget svar på varför bussens skador är dokumenterade på NET.

Bussföraren kan ha hamnat i ett chocktillstånd och kört vidare, Bussen kan ha flyttats efteråt, evakuerat passagerare i bussen från olycksplatsen, det kan av utredningstekniska skäl vara så att det var lättare att dokumentera bussen på en avställningsyta, osv.

Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg

Postat: onsdag 25 juni 2008 15:41
av Stefan-Brännström
Fast om föraren smet så var det ändå en mild förseelse om man jämför de skildringar min faster kom hem med från Mexico.

Där var det tydligen KUTYM (!) för busschaufförer att backa direkt efter överkörning så att den förolyckade blev överkörd två gånger vilket skulle öka sannolikheten för dödsfall. Därför att om den förolyckade avled så slapp chauffören skadeståndet och kom undan relativt lindrigt. Och blev offret inte överkört i första hand, utan bara påkört, så körde busschaufförerna vidare bussen för att åstadkomma en överkörning, ja jag blir så förbannad...

DEN totala avsaknaden på moral, ansvarstagande och humanitet (framför allt!), gör att jag förmodligen aldrig kommer sätta min fot i Mexico. Därtill skall bussarna vara trängre än här, vilket är oacceptabelt om man är 1.97 (då är en vanlig stadsbuss i Göteborg trång). Utöver det lär busschaufförerna köra vårdslöst, och detta på usla vägar med stora hål här och var.

Kanske därför vi inte ser länkade bilder från Mexico City och liknande... Ingen (eller väldigt få) av kollektivtrafiksfotograferna väljer att resa dit av förståeliga skäl.

Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg

Postat: torsdag 26 juni 2008 0:35
av Pwer med ölmagen
Det där har hänt förr och var bara en tidsfråga innan det skulle hända igen.
Vad som egentligen hänt kan man inte sia om. Var det fel på signalerna, eller har någon kört på stoppsignal?

Det jag vet är i alla fall att jag ibland är rejält rädd när jag åker buss som passagerare och inte som passagerare i en spårvagn.

Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg

Postat: torsdag 26 juni 2008 8:06
av Stefan-Brännström
Fast en Sirio tycks ju inte ha starkare väggar än en modern buss (fönsterkonstruktionen är identisk). Jag antar att du känner dig säker när du åker M28, M29 eller M31?

Men om så är fallet, så har man ju även där falerat. Visst, låggolv and all that jazz, men är det värt alla steg bakåt?