Sida 1 av 1

Gullpluttens ersättare

Postat: måndag 23 juni 2008 2:10
av Micke Asklander
Tågia Hammarby ska få ett nytt lok, som kommer från Holland.
Åkte förbi det av ren slump i natt.
Bild
Inte den bästa bilden, men vadå, regn är inte kul att ta bilder i
Micke

Re: Gullpluttens ersättare

Postat: måndag 23 juni 2008 2:11
av Sparkfot
Vad kommer hända med gullplutten? :shock:

Re: Gullpluttens ersättare

Postat: måndag 23 juni 2008 12:32
av Lars Stegenius
Att skaffa en modern ersättare till Gullplutten började man diskutera någon gång kring årsskiftet 2004/5. Då började man också titta sig omkring bland möjliga loktillverkare. Små lok med järnvägsprofil var det ingen konst att hitta men de passar ju inte i T-banan. Kul att man till slut hittat något.

F.ö. är (eller var åtminstone inte då) inte tanken att göra sig av med Gullplutten utan den ska ställas som reserv. Undrar om det här nya loket är ens hälften så kul att köra som Gullplutten.

//Lars S

Re: Gullpluttens ersättare

Postat: tisdag 24 juni 2008 21:33
av Daniel L
Skulle vara mycket intressant att få se dagsfärska bilder, när den står på spår :shock:

När dessa kommer, förstår ni vad jag menar...

Re: Gullpluttens ersättare

Postat: tisdag 24 juni 2008 23:14
av 76
Lars Stegenius skrev:Undrar om det här nya loket är ens hälften så kul att köra som Gullplutten.
Har du lust att utveckla? Vad är det som gör det så kul att köra Gullplutten?

Re: Gullpluttens ersättare

Postat: onsdag 25 juni 2008 0:40
av Lars Stegenius
76 skrev:
Lars Stegenius skrev:Undrar om det här nya loket är ens hälften så kul att köra som Gullplutten.
Har du lust att utveckla? Vad är det som gör det så kul att köra Gullplutten?
Gullplutten har två bromssystem, dels mekanisk handbroms (som ingen använder), dels motståndsbroms(som ingen använder heller utom för att nödbromsa). Men hur bromsar man då normalt?? Jo, man slår om fartriktarhandtaget till motsatt körriktning och drar på, man reverserar!

När man kört en stund får man till exakta inbromsningar och riktningsbyten. Antag att man backar ut från ett spår och ska köra in på ett annat. Man lägger då kontrollern i Back och drar på. När man närmar sig stolpen med växelmanövreringsknapparna lägger man kontrollern i Fram och drar på. En man står klar att trycka på växelomlägningsknappen. Gör man det hela rätt stannar loket precis så att det går att trycka på knappen, därefter är man på väg i den nya körriktningen. Och det går att köra med millimeterprecision, något som behövs när man ska koppla boggier med dragstänger.

Men gångegenskaperna är bedrövliga och fort går det inte när man drar ett C14-par. Men det går! Och precisionskörningsegenskaperna är guld värda. Jag fick nöjet att köra Gullplutten tillsammans med Hammarbys rangerargäng under några timmar och det vara bara SÅ KUL!! Efter att ha stått bredvid och tittat på ett tag förstod jag principen och tekniken.

//Lars S

Re: Gullpluttens ersättare

Postat: onsdag 25 juni 2008 0:59
av Sparkfot
Kan ju nämnas att gullplutten har stått ute och solat de senaste dagarna så för de som vill passa på fota den lilla men tuffa maskinen..

Re: Gullpluttens ersättare

Postat: tisdag 01 juli 2008 13:48
av Lars Stegenius
Den nya Gullplutten (eller vad den nu kommar att kallas) hade ingen lyckad start. Under avlastningen bar det sig inte bättre än att man tappade loket i marken. Det märkbara resultatet blev några spräckta rutor och att dörrarna är svåra att öppna. Loket ska nu besiktigas av tillverkaren för att fastställa skadornas omfattning.

Hoppas kunna återkomma med mer tekniska detaljer kring loket så småningom. Det är tydligen batteridrivet!

//Lars S