Kanalbåt i England 2006

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Kanalbåt i England 2006

Inlägg av Olle »

Kanalbåt i England! Det brukar de flesta tycka låter kul, och nästan alla säger att "det ska jag göra". Även jag, och häromåret var det dags. Vi skulle åka på en kanal upp till Wales, men den hade gått läck så vi körde ett par andra kanaler i Middlands, och det var något vi inte ångrade. Åk kanalbåt i England, jag bara säger det.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

:D lle.
:-)lle
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Kanalbåt i England 2006

Inlägg av bruse »

Olle, kan inte du adoptera mig, så jag får följa med på alla dina resor?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Snacke
Inlägg: 266
Blev medlem: söndag 30 december 2007 13:24

Re: Kanalbåt i England 2006

Inlägg av Snacke »

Mycket trevligt bildreportage!
Användarens profilbild
Tobba
Inlägg: 317
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:15
Ort: Vendelsö

Re: Kanalbåt i England 2006

Inlägg av Tobba »

Det såg mycket inbjudande ut.
Medföljer skeppare, eller har man själv ansvar för framförandet?
/Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kanalbåt i England 2006

Inlägg av Olle »

Tobba skrev:Det såg mycket inbjudande ut.
Medföljer skeppare, eller har man själv ansvar för framförandet?
/Tobba
Man får en ordentlig genomgång av handhavandet innan man ger sej iväg. Inge problem. Det gäller att komma ihåg att smörja, pumpa och inte överfylla fekalietanken. Det går inte fort så det blit aldrig några problem. Vatten fyller man efter vägen, liksom slamtömning.

Dessa kanaler har en månghundraårig historia, med åsnedragna pråmar (därav gångarna bredvid kanaler och under broarna) innan ångans och järnvägens inträde. De köptes av järnvägsförvaltningarna och lades ned vartefter och fylldes igen med slam och rivningsmassor. Den sista kanalen som lades nde var hust denna vi åkte på, och när man lade ned den så hade precis början på fritidsbåteran inträffat och några ville ha kvar kanalen att åka fritidsbåt på. Vartefter har fritidsbåtarna (gamla fraktpråmar) blivit fler och fler och man började så småningom att gräva upp de igenlagda kanalerna och restaurera dem. Även några pråmhissar av intressant typ har renoverats. En revolverbåthiss bland annat.

Det finns faktiskt enormt mycket litteratur i ämnet, och gartor som är underbara för en kartoman som jag. Man kan nog hitta en hel del på nätet och en del på Kartcentralen på Kungsgatan (mitte emot Oskars). Eljest finns det mycket at köpa där man hyr båten. Och på båten finns ALLT. Allt man behöver in i minsta detals såsom tesil och bordsdukar. Lakan hade vi kanske med oss. Och handdukar.

Se för övrigt den här länken till en svensk sida om båtarna och kanalerna.

:D lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Tobba
Inlägg: 317
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:15
Ort: Vendelsö

Re: Kanalbåt i England 2006

Inlägg av Tobba »

Tack för det!
Det ser intressant ut, och priserna verkar vara överkomliga.
/Tobba

PS
Själva åkte vi kanalbåt i Holland en vecka i våras. Kombinerad båt- och cykeltur. Man bodde på båten (ombyggd pråm) med helpension, och cyklade på dagarna medan båten förflyttade sig. En härlig vecka. Var man trött kunde man stanna ombord en dag. Holland är ju ett platt land med som regel separata cykelvägar utan allt för många uppförsbackar, men det kan blåsa och regna.
/T
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kanalbåt i England 2006

Inlägg av Olle »

Tobba skrev:Tack för det!
Det ser intressant ut, och priserna verkar vara överkomliga.
/Tobba

PS
Själva åkte vi kanalbåt i Holland en vecka i våras. Kombinerad båt- och cykeltur. Man bodde på båten (ombyggd pråm) med helpension, och cyklade på dagarna medan båten förflyttade sig. En härlig vecka. Var man trött kunde man stanna ombord en dag. Holland är ju ett platt land med som regel separata cykelvägar utan allt för många uppförsbackar, men det kan blåsa och regna.
/T
Dessutom har du Chester som är känd från inbördeskriget då kungen chappade och lämnade de sina åt sitt öde. Staden är en medeltida vacker stad med 3 kilometer ringmur. Den ligger i Cheshire som man kanske minns från sången "Cheshire Cat" på 60- eller var det 70-talet. Och denna katt från Lewis Carrolls Alice i Underlandet går igen i mycket som finns i den här bygden. Från Chester tar man lokaltåg till Birkenhead som var Europas största utvandringshamn, och där går museispårvagnarna till och från färjan över Mersey till Liverpool. Där gick även Europas första spårväg. Mycket kultur och teknikhistoria (broar mm) i dessa områden med andra ord. Och framför allt mycket och god öl. Old Peculiar är en av mina favoriter.


:D lle.
:-)lle
scotland_dan
Inlägg: 376
Blev medlem: lördag 25 februari 2006 20:22
Ort: Scotland

Re: Kanalbåt i England 2006

Inlägg av scotland_dan »

Olle skrev:Kanalbåt i England! Det brukar de flesta tycka låter kul, och nästan alla säger att "det ska jag göra". Även jag, och häromåret var det dags. Vi skulle åka på en kanal upp till Wales, men den hade gått läck så vi körde ett par andra kanaler i Middlands, och det var något vi inte ångrade. Åk kanalbåt i England, jag bara säger det.
:D lle.
Av enkel insedd anledning så får jag påpeka att dessa aktiviteter kan företas även i mer nordliga delar av ön....
Scotland.

Här kan man även åka "pariserhjul" med båtarna.....
Bild


-Dan
Skriv svar