Sida 1 av 1
C12
Postat: fredag 11 juli 2003 23:45
av Bussmicke
Vilka C12 blev C12H förutom 1111-1165?
Postat: lördag 12 juli 2003 10:11
av Fredrik Klint
C12 1088-1165 blev alla C12H. Vad jag vet var 1109 den vagn med lägst nummer som rullade på bana 2, övriga var kvar på ettan och gick endast som mellanvagnar. Slöseri med pengar...
Postat: lördag 12 juli 2003 12:43
av M224
Det stämmer utmärkt Fredrik =)
Japp slöseri med pengar ang 1088-1108...
Postat: lördag 12 juli 2003 14:26
av Bussmicke
Fredrik Klint skrev:C12 1088-1165 blev alla C12H. Vad jag vet var 1109 den vagn med lägst nummer som rullade på bana 2, övriga var kvar på ettan och gick endast som mellanvagnar. Slöseri med pengar...

Inte riktigt, här är 1094 i Skärmarbrink 1/11 1997
SL Tunnelvagn typ C12H
Postat: lördag 12 juli 2003 14:40
av M224
1997 var ju inte nya signalsäkerhetssystemet inkopplat på TUB1, då fick ju alla C12:or gå som ledarvagn. Därför är det ju inget konstigt med att du lyckats fånga 1094 som ledarvagn 1997! Fr.o.m hösten 1998 (tror jag) fick inga C12:or gå som ledarvagn på TUB1!

Postat: lördag 12 juli 2003 16:53
av Fredrik Klint
Det må jag säga... Har aldrig sett en C12H som ledarvagn på bana 1! Du kanske lyckades fånga nånting ganska unikt? Hur som helst så innebar själva hyttombyggnaden inte att vagnarna blev försedda med Siemens signalsystem, det var att fjäderfunktionen i spakarna togs bort och ersattes av fotpedal som säkerhetsgrepp. Men jag inbillade mig att hyttombyggnaden främst var för bana 2 vars förare inte gillade "gorilla-hytterna". (När alla C6:or blivit C6H så fick tvåan C12:or...). Hur som helst så bör 1088-1108 inte ha rullat många gånger som ledarvagnar på sin hemmabana. Eller har du fler bilder på detta "fenomen"??
Postat: lördag 12 juli 2003 17:50
av M224
Hej Fredrik!
Du har så rätt. H ombyggnaden innebar att man tog bort fjädrarna i spakarna. C12H var för övrigt mina favoriter att köra omkring med på bangården i NA. Har säkert kört över 100 mototströmkurvor med C12H. Det jag menade var att innan man bytte signalsystem på TUB1 så kunde ju alla C12:or gå som ledarvagn, Micke visar ju vagn 1094 på kortet ovan, och skrev "Inte riktigt, här är 1094 i Skärmarbrink 1/11 1997" Efter det att man bytt signalsystem på TUB1 så fick bara 1109-1165 gå som ledarvagn på TUB1 om jag inte minns fel.
Att man byggde om 1088-1108 var slöseri med pengar!
Postat: lördag 12 juli 2003 18:09
av Fredrik Klint
Aaah, då är jag med i din tankegång. Var det möjligtvis så att alla C12H skulle till bana 2 men att en del (21st) blev kvar på bana 1? Det kanske var detta som var ursprungsplanen (försöker komma på ett vettigt motiv till varför 1088-1108 blev H-vagnar). Nåja, ett alternativ är att man i efterskott kom på att det fanns tillräckligt många hyttombyggda C12:or på bana 2 och lade ner projektet.
De flesta vet säkert att det fanns ett större projekt som skulle hetat "C17" men som lades ner. Det var tänkt att C12:or skulle revideras kraftigt och få ny elutrustning men denna plan lades ner då man trodde att C17 ej skulle gå att jämföra med C20 vad gäller komforten. Motsvarande planer fanns även för C13 ("C18") och C9, C14, C15 ("C19").
Bussmicke: C14 kommer till tvåan i augusti, enligt planerna. Då börjar säkerligen ett större antal C6:or att skickas till skrot. I augusti flyttas även de åtta utvalda C13-vagnarna till Hammarby, som ska användas till snöblåsaren. Kvar blir 1186 och 1200, transportvagnarna.
Postat: lördag 12 juli 2003 18:16
av M224
Från börjar var det väl tänkt att alla C12:or skulle till bana 2, men sen vart ju allt så rörigt. Dom sista C12:orna som bana 2 fick var 1109-1115, dom satt i ett 8 vagnars tåg körda direkt från bana 1.
Japp istället för omkorning som genomfördes på C1-C3 så var det istället tänkt att el och drivutrustning skulle bytas ut.
Synd egentligen att dom inte genomförde det, i a f på vagnar fr.o.m C13 1206 som rostfria karosser

Postat: söndag 13 juli 2003 2:20
av tutf tub 3
Där ser man då har man gjort något unikt. Jag körde nämligen nåon/några av dessa C12H vagnar på ettan. Dubbla fotpedaler, dubbla säkerhetsgreppshandtag, dubbla körspakar utan fjädrar vill jag minnas att det var. Helt klart de bekvämaste vagnarna att köra pga oändlig mängd valmöjligheter med körställningen. Sedan var det tre steg på spakarna som annars var/är steglösa.
Oj! När kan det ha varit. 96 eller 98? Våren 98 så installerades det nya systemet på ettan sträckan Kärrtorp -Skarpnäck. Då fanns det en väldans massa vagnar ute i trafiken. Hela registret med varianter och avikelser. En av de sista jobben jag hade på ettan var att iordningställa morgonturerna. Meningen var att det skulle göras i ordning 6 tåg men på grund av att 2 var C20 så var det endast C20 förare som fick handha de vagnarna. Den natten iordningsställde tåg som hade C2or som mellanvagnar. Det var nog inte många veckor de gick samtidigt i trafik.
Lite minnen så där bara för skoj.
Postat: söndag 13 juli 2003 2:36
av Bussmicke
Fredrik Klint skrev:Det må jag säga... Har aldrig sett en C12H som ledarvagn på bana 1! Du kanske lyckades fånga nånting ganska unikt? Hur som helst så innebar själva hyttombyggnaden inte att vagnarna blev försedda med Siemens signalsystem, det var att fjäderfunktionen i spakarna togs bort och ersattes av fotpedal som säkerhetsgrepp. Men jag inbillade mig att hyttombyggnaden främst var för bana 2 vars förare inte gillade "gorilla-hytterna". (När alla C6:or blivit C6H så fick tvåan C12:or...). Hur som helst så bör 1088-1108 inte ha rullat många gånger som ledarvagnar på sin hemmabana. Eller har du fler bilder på detta "fenomen"??
Jag skall titta om jag hittar fler C12H på TUb1 som ledarvagn
Postat: söndag 13 juli 2003 2:41
av Bussmicke
Tack alla för info om C12, ska leta i arkivet efter C12H på Tub1, oavsett om det är före eller efter Siemens signalsystemsinkoppling