Grattis C20 10 år
Postat: lördag 10 maj 2008 15:19
Gratulerar C20 som idag fyller 10 år och funkar bättre än för 10 år sen. 

Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Fan vet! Vagnarna börjar, vad jag hört från folk som borde veta, visa olika ålderskrämpor. En del vagnar närmar sig 1.200.000 km då en del större arbeten ska göras på vagnarna.Sparkfot skrev:Gratulerar C20 som idag fyller 10 år och funkar bättre än för 10 år sen.
Statistiken viasar att C20 är en av världen pålitligaste fordon, i mätt körda kilometer mellan stoppande fel.Lars Stegenius skrev:Fan vet! Vagnarna börjar, vad jag hört från folk som borde veta, visa olika ålderskrämpor. En del vagnar närmar sig 1.200.000 km då en del större arbeten ska göras på vagnarna.Sparkfot skrev:Gratulerar C20 som idag fyller 10 år och funkar bättre än för 10 år sen.
Se t.ex. här http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 17&t=25656
//Lars S
Jodå, gubbarna "på golvet" hos Tågia kämpar på, även om det är i motlut emellanåt.Daniel L skrev: Statistiken viasar att C20 är en av världen pålitligaste fordon, i mätt körda kilometer mellan stoppande fel.
Ungefär 120.000 Km mellan stoppande fel, så någonting gör Veolia och Tågia rätt i alla fall
Näe, Tågias folk är inte inkompetenta men de är för få och möjligen också felaktigt organiserade. Ur ett rent skattebetalarperspektiv tycker jag C20 har varit ett lyft, jämfört mer äldre vagngenerationer. Dessutom verkar städningen skötas bättre, åtminstone på TUB1, som jag åker med dagligen. Jämför bara med hur Tvär/Nockebybanornas A32-or sköts, C20 är i regel rena matsalsgolvet jämfört med dessa vagnar....Lars Stegenius skrev:Jodå, gubbarna "på golvet" hos Tågia kämpar på, även om det är i motlut emellanåt.Daniel L skrev: Statistiken viasar att C20 är en av världen pålitligaste fordon, i mätt körda kilometer mellan stoppande fel.
Ungefär 120.000 Km mellan stoppande fel, så någonting gör Veolia och Tågia rätt i alla fall
Kul att få se beröm för Tågias instaser, faktiskt. Annars brukar man bara få höra hur inkompetenta dom är.......
//Lars S
Städningen av tågen invändigt sköts bl a av Veolia-förare som ett sk "kombi"-jobb. Dvs man kör ett pass och jobbar sedan i depån med att städa tåg bl a. Ofta är det förare som av olika orsaker inte kan sitta 7-8 tim på ett tåg - t ex av medecinska skäl.Björn Ehnberg skrev:Näe, Tågias folk är inte inkompetenta men de är för få och möjligen också felaktigt organiserade. Ur ett rent skattebetalarperspektiv tycker jag C20 har varit ett lyft, jämfört mer äldre vagngenerationer. Dessutom verkar städningen skötas bättre, åtminstone på TUB1, som jag åker med dagligen. Jämför bara med hur Tvär/Nockebybanornas A32-or sköts, C20 är i regel rena matsalsgolvet jämfört med dessa vagnar....Lars Stegenius skrev:Jodå, gubbarna "på golvet" hos Tågia kämpar på, även om det är i motlut emellanåt.Daniel L skrev: Statistiken viasar att C20 är en av världen pålitligaste fordon, i mätt körda kilometer mellan stoppande fel.
Ungefär 120.000 Km mellan stoppande fel, så någonting gör Veolia och Tågia rätt i alla fall
Kul att få se beröm för Tågias instaser, faktiskt. Annars brukar man bara få höra hur inkompetenta dom är.......
//Lars S
Mvh.
Björn
Även förr tog man in vagnarna på huvudrevision ungefär vart 10:år för att det långsiktiga underhållet skulle kunna hålla vagnarna i propert skick.Patrick skrev: PS. Även om C20 fungerar hyfsat bra tekniskt börjar dom redan se slitna ut, det börjar gnissla och knaka oroväckande i chassit när man kör, diverse vred fungerar knappt, färg flagnar av mm (men det gör det även på A32:orna också) Så visst börjar dom redan sagga ner sig en del. Men så blir det när man bygger med lättmetall och plast och inte med gjutjärn och trä som man gjorde förr!
Jo, visst vet jag det, men visst börjar vagnarna se slitna ut, men det kanske inte är så konstigt med tanke på den mängd km dom körs.TonyM skrev:Även förr tog man in vagnarna på huvudrevision ungefär vart 10:år för att det långsiktiga underhållet skulle kunna hålla vagnarna i propert skick.Patrick skrev: PS. Även om C20 fungerar hyfsat bra tekniskt börjar dom redan se slitna ut, det börjar gnissla och knaka oroväckande i chassit när man kör, diverse vred fungerar knappt, färg flagnar av mm (men det gör det även på A32:orna också) Så visst börjar dom redan sagga ner sig en del. Men så blir det när man bygger med lättmetall och plast och inte med gjutjärn och trä som man gjorde förr!
//Tony
Hur får man reda på hur det går för de andra vagnar i världen? Finns det någon statistik att få tag på?Daniel L skrev:
Statistiken viasar att C20 är en av världen pålitligaste fordon, i mätt körda kilometer mellan stoppande fel.
Ungefär 120.000 Km mellan stoppande fel, så någonting gör Veolia och Tågia rätt i alla fall
Vad är det som är av lättmetall?Patrick skrev:PS. Även om C20 fungerar hyfsat bra tekniskt börjar dom redan se slitna ut, det börjar gnissla och knaka oroväckande i chassit när man kör, diverse vred fungerar knappt, färg flagnar av mm (men det gör det även på A32:orna också) Så visst börjar dom redan sagga ner sig en del. Men så blir det när man bygger med lättmetall och plast och inte med gjutjärn och trä som man gjorde förr!
Jag tror att UITP har denna...Zerous skrev:Hur får man reda på hur det går för de andra vagnar i världen? Finns det någon statistik att få tag på?Daniel L skrev:
Statistiken viasar att C20 är en av världen pålitligaste fordon, i mätt körda kilometer mellan stoppande fel.
Ungefär 120.000 Km mellan stoppande fel, så någonting gör Veolia och Tågia rätt i alla fall
Aha, synd. Jag som trodde att du hade faktaunderlag för ditt påstående.Daniel L skrev:Jag tror att UITP har denna...Zerous skrev:Hur får man reda på hur det går för de andra vagnar i världen? Finns det någon statistik att få tag på?Daniel L skrev:
Statistiken viasar att C20 är en av världen pålitligaste fordon, i mätt körda kilometer mellan stoppande fel.
Ungefär 120.000 Km mellan stoppande fel, så någonting gör Veolia och Tågia rätt i alla fall