Sida 1 av 1

Grattis C20 10 år

Postat: lördag 10 maj 2008 15:19
av Sparkfot
Gratulerar C20 som idag fyller 10 år och funkar bättre än för 10 år sen. :)

Re: Grattis C20 10 år

Postat: lördag 10 maj 2008 15:42
av KSE
Instämmer i ett grattis till vagnen och de inblandade kaffedrickare tedrickare och andra som var inblandade.
Hoppas någon av dom läser detta

Re: Grattis C20 10 år

Postat: lördag 10 maj 2008 16:08
av Lars Stegenius
Sparkfot skrev:Gratulerar C20 som idag fyller 10 år och funkar bättre än för 10 år sen. :)
Fan vet! Vagnarna börjar, vad jag hört från folk som borde veta, visa olika ålderskrämpor. En del vagnar närmar sig 1.200.000 km då en del större arbeten ska göras på vagnarna.

Se t.ex. här http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 17&t=25656

//Lars S

Re: Grattis C20 10 år

Postat: lördag 10 maj 2008 20:33
av Daniel L
Lars Stegenius skrev:
Sparkfot skrev:Gratulerar C20 som idag fyller 10 år och funkar bättre än för 10 år sen. :)
Fan vet! Vagnarna börjar, vad jag hört från folk som borde veta, visa olika ålderskrämpor. En del vagnar närmar sig 1.200.000 km då en del större arbeten ska göras på vagnarna.

Se t.ex. här http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 17&t=25656

//Lars S
Statistiken viasar att C20 är en av världen pålitligaste fordon, i mätt körda kilometer mellan stoppande fel.
Ungefär 120.000 Km mellan stoppande fel, så någonting gör Veolia och Tågia rätt i alla fall :wink:

Re: Grattis C20 10 år

Postat: lördag 10 maj 2008 20:42
av Lars Stegenius
Daniel L skrev: Statistiken viasar att C20 är en av världen pålitligaste fordon, i mätt körda kilometer mellan stoppande fel.
Ungefär 120.000 Km mellan stoppande fel, så någonting gör Veolia och Tågia rätt i alla fall :wink:
Jodå, gubbarna "på golvet" hos Tågia kämpar på, även om det är i motlut emellanåt.

Kul att få se beröm för Tågias instaser, faktiskt. Annars brukar man bara få höra hur inkompetenta dom är.......

//Lars S

Re: Grattis C20 10 år

Postat: lördag 10 maj 2008 21:57
av Björn Ehnberg
Lars Stegenius skrev:
Daniel L skrev: Statistiken viasar att C20 är en av världen pålitligaste fordon, i mätt körda kilometer mellan stoppande fel.
Ungefär 120.000 Km mellan stoppande fel, så någonting gör Veolia och Tågia rätt i alla fall :wink:
Jodå, gubbarna "på golvet" hos Tågia kämpar på, även om det är i motlut emellanåt.

Kul att få se beröm för Tågias instaser, faktiskt. Annars brukar man bara få höra hur inkompetenta dom är.......

//Lars S
Näe, Tågias folk är inte inkompetenta men de är för få och möjligen också felaktigt organiserade. Ur ett rent skattebetalarperspektiv tycker jag C20 har varit ett lyft, jämfört mer äldre vagngenerationer. Dessutom verkar städningen skötas bättre, åtminstone på TUB1, som jag åker med dagligen. Jämför bara med hur Tvär/Nockebybanornas A32-or sköts, C20 är i regel rena matsalsgolvet jämfört med dessa vagnar....

Mvh.

Björn

Re: Grattis C20 10 år

Postat: lördag 10 maj 2008 22:14
av bark
Oj, tiden går fort. Jag måste erkänna att de i alla fall invändigt fortfarande ser väldigt fräscha ut. Någon gör ett bra jobb.

Re: Grattis C20 10 år

Postat: lördag 10 maj 2008 23:12
av 2763
Kom inte första C20 1997? I så fall är det 11 år.

//Tony

Re: Grattis C20 10 år

Postat: lördag 10 maj 2008 23:13
av Patrick
Björn Ehnberg skrev:
Lars Stegenius skrev:
Daniel L skrev: Statistiken viasar att C20 är en av världen pålitligaste fordon, i mätt körda kilometer mellan stoppande fel.
Ungefär 120.000 Km mellan stoppande fel, så någonting gör Veolia och Tågia rätt i alla fall :wink:
Jodå, gubbarna "på golvet" hos Tågia kämpar på, även om det är i motlut emellanåt.

Kul att få se beröm för Tågias instaser, faktiskt. Annars brukar man bara få höra hur inkompetenta dom är.......

//Lars S
Näe, Tågias folk är inte inkompetenta men de är för få och möjligen också felaktigt organiserade. Ur ett rent skattebetalarperspektiv tycker jag C20 har varit ett lyft, jämfört mer äldre vagngenerationer. Dessutom verkar städningen skötas bättre, åtminstone på TUB1, som jag åker med dagligen. Jämför bara med hur Tvär/Nockebybanornas A32-or sköts, C20 är i regel rena matsalsgolvet jämfört med dessa vagnar....

Mvh.

Björn
Städningen av tågen invändigt sköts bl a av Veolia-förare som ett sk "kombi"-jobb. Dvs man kör ett pass och jobbar sedan i depån med att städa tåg bl a. Ofta är det förare som av olika orsaker inte kan sitta 7-8 tim på ett tåg - t ex av medecinska skäl.

PS. Även om C20 fungerar hyfsat bra tekniskt börjar dom redan se slitna ut, det börjar gnissla och knaka oroväckande i chassit när man kör, diverse vred fungerar knappt, färg flagnar av mm (men det gör det även på A32:orna också :wink: ) Så visst börjar dom redan sagga ner sig en del. Men så blir det när man bygger med lättmetall och plast och inte med gjutjärn och trä som man gjorde förr! :wink:

Re: Grattis C20 10 år

Postat: lördag 10 maj 2008 23:16
av 2763
Patrick skrev: PS. Även om C20 fungerar hyfsat bra tekniskt börjar dom redan se slitna ut, det börjar gnissla och knaka oroväckande i chassit när man kör, diverse vred fungerar knappt, färg flagnar av mm (men det gör det även på A32:orna också :wink: ) Så visst börjar dom redan sagga ner sig en del. Men så blir det när man bygger med lättmetall och plast och inte med gjutjärn och trä som man gjorde förr! :wink:
Även förr tog man in vagnarna på huvudrevision ungefär vart 10:år för att det långsiktiga underhållet skulle kunna hålla vagnarna i propert skick.

//Tony

Re: Grattis C20 10 år

Postat: lördag 10 maj 2008 23:20
av Patrick
TonyM skrev:
Patrick skrev: PS. Även om C20 fungerar hyfsat bra tekniskt börjar dom redan se slitna ut, det börjar gnissla och knaka oroväckande i chassit när man kör, diverse vred fungerar knappt, färg flagnar av mm (men det gör det även på A32:orna också :wink: ) Så visst börjar dom redan sagga ner sig en del. Men så blir det när man bygger med lättmetall och plast och inte med gjutjärn och trä som man gjorde förr! :wink:
Även förr tog man in vagnarna på huvudrevision ungefär vart 10:år för att det långsiktiga underhållet skulle kunna hålla vagnarna i propert skick.

//Tony
Jo, visst vet jag det, men visst börjar vagnarna se slitna ut, men det kanske inte är så konstigt med tanke på den mängd km dom körs.

Re: Grattis C20 10 år

Postat: söndag 11 maj 2008 20:10
av Zerous
Daniel L skrev:
Statistiken viasar att C20 är en av världen pålitligaste fordon, i mätt körda kilometer mellan stoppande fel.
Ungefär 120.000 Km mellan stoppande fel, så någonting gör Veolia och Tågia rätt i alla fall :wink:
Hur får man reda på hur det går för de andra vagnar i världen? Finns det någon statistik att få tag på?

Re: Grattis C20 10 år

Postat: söndag 11 maj 2008 20:22
av daniel_s
Patrick skrev:PS. Även om C20 fungerar hyfsat bra tekniskt börjar dom redan se slitna ut, det börjar gnissla och knaka oroväckande i chassit när man kör, diverse vred fungerar knappt, färg flagnar av mm (men det gör det även på A32:orna också :wink: ) Så visst börjar dom redan sagga ner sig en del. Men så blir det när man bygger med lättmetall och plast och inte med gjutjärn och trä som man gjorde förr! :wink:
Vad är det som är av lättmetall?

Re: Grattis C20 10 år

Postat: söndag 11 maj 2008 20:45
av Daniel L
Zerous skrev:
Daniel L skrev:
Statistiken viasar att C20 är en av världen pålitligaste fordon, i mätt körda kilometer mellan stoppande fel.
Ungefär 120.000 Km mellan stoppande fel, så någonting gör Veolia och Tågia rätt i alla fall :wink:
Hur får man reda på hur det går för de andra vagnar i världen? Finns det någon statistik att få tag på?
Jag tror att UITP har denna...

Re: Grattis C20 10 år

Postat: söndag 11 maj 2008 22:20
av Zerous
Daniel L skrev:
Zerous skrev:
Daniel L skrev:
Statistiken viasar att C20 är en av världen pålitligaste fordon, i mätt körda kilometer mellan stoppande fel.
Ungefär 120.000 Km mellan stoppande fel, så någonting gör Veolia och Tågia rätt i alla fall :wink:
Hur får man reda på hur det går för de andra vagnar i världen? Finns det någon statistik att få tag på?
Jag tror att UITP har denna...
Aha, synd. Jag som trodde att du hade faktaunderlag för ditt påstående.