Helsingborgsvagnar
Postat: torsdag 08 maj 2008 13:11
Hej!
Har just tittat i en bok om spårvägen i Helsingborg. Där noterade jag efter ett tag några märkliga "paddlar" på vagnarna med lyrabygel. De sitter på bygelns axel som är förlängd utanför lanterninkanten. Trodde först de kanske var "motvikter" men de ser för tunna ut. Nästa fundering var att de kanske skulle öka bygelns tryck mot kontaktledningen när farten ökar för att undvika gnistor men vagnarna går kanske inte så fort att det blir något ökat tryck att tala om. Senaste idén är att de är till för att automatiskt vända bygeln vid ändhållplatser. Då borde det stå en stolpe med arm på som flippar lyran när vagnen passerar. Har noterat att repet för att vända bygeln som normalt bara hänger i bakkant på vagnen, i Helsingborg går över taket till båda plattformarna och vändning verkar ske i vagnens längdriktning med bibehållen kontakt med luftledningen. Någon som vet vad dessa paddlar är till för?
Har just tittat i en bok om spårvägen i Helsingborg. Där noterade jag efter ett tag några märkliga "paddlar" på vagnarna med lyrabygel. De sitter på bygelns axel som är förlängd utanför lanterninkanten. Trodde först de kanske var "motvikter" men de ser för tunna ut. Nästa fundering var att de kanske skulle öka bygelns tryck mot kontaktledningen när farten ökar för att undvika gnistor men vagnarna går kanske inte så fort att det blir något ökat tryck att tala om. Senaste idén är att de är till för att automatiskt vända bygeln vid ändhållplatser. Då borde det stå en stolpe med arm på som flippar lyran när vagnen passerar. Har noterat att repet för att vända bygeln som normalt bara hänger i bakkant på vagnen, i Helsingborg går över taket till båda plattformarna och vändning verkar ske i vagnens längdriktning med bibehållen kontakt med luftledningen. Någon som vet vad dessa paddlar är till för?