Sammanslagning av järnvägsbolag och jvg-myndigheter
Postat: lördag 03 maj 2008 16:11
Satt och tänkte över svenska Postens sammanslagning med det danska dito. Företagen måste rationalisera och gå samman för att vara lönsamma i längden och det gäller givetvis såväl järnvägsoperatörer som järnvägsförvaltare.
Norges järnvägsnät gränsar inte till något annat land än Sverige - Skulle en sammanslagning av SJ och NSB vara ett logiskt steg för en rationellare järnvägsdrift?
Eller varför inte Banverket, Jernbaneverket och Banedanmark med huvudkontor i Köpenhamn som kompensation för att posthuvudkontoret flyttade till Stockholm, Danmark gränsar visserligen även till Tyskland med men man får börja i någon ände. Då får man en enda som förvaltar Skandinaviens sammanhängande normalspåriga järnvägsnät.
Så som den ekonomiska verkligheten ser ut kommer vi få se många sammanslagningar av den här typen framöver.
Norges järnvägsnät gränsar inte till något annat land än Sverige - Skulle en sammanslagning av SJ och NSB vara ett logiskt steg för en rationellare järnvägsdrift?
Eller varför inte Banverket, Jernbaneverket och Banedanmark med huvudkontor i Köpenhamn som kompensation för att posthuvudkontoret flyttade till Stockholm, Danmark gränsar visserligen även till Tyskland med men man får börja i någon ände. Då får man en enda som förvaltar Skandinaviens sammanhängande normalspåriga järnvägsnät.
Så som den ekonomiska verkligheten ser ut kommer vi få se många sammanslagningar av den här typen framöver.