Sida 1 av 1

Linjenummerbild 27

Postat: torsdag 27 mars 2008 6:04
av AGR
Linjenummerbild 27. Linje 27 vid Gullmarsplanmed C13+C3+C2+C?. Linje 27 gick som förstärkningståg Gullmarsplan-Alvik mellan kl 0900-15.00.
Bild

Re: Linjenummerbild 27

Postat: torsdag 27 mars 2008 8:34
av Andy
Flott bilde AGR

Så på bildet at det ser ikke ut til at C13 hadde evakueringmuligheter i frontenden av vogna, men jeg så at C5 hadde det, hvilke vogntyper hadde åpning i fronten?

Re: Linjenummerbild 27

Postat: torsdag 27 mars 2008 8:54
av AGR
Andy skrev:Flott bilde AGR

Så på bildet at det ser ikke ut til at C13 hadde evakueringmuligheter i frontenden av vogna, men jeg så at C5 hadde det, hvilke vogntyper hadde åpning i fronten?
Alla CX gick att utrymma genom frontdörren. Men C6 och uppåt krävde att man tog bort förarstolen och vek undan förarbordet.

Re: Linjenummerbild 27

Postat: torsdag 27 mars 2008 10:46
av JRVJ
Jag har hela tiden trott att C13 var permanent parkopplade, men det var de ej alltså som synes. Trodde att man övergav enkla vagnar efter C6 och att alla typer från och med C7 var parkopplade. Hur är det då med resterande typer? Enligt Vagnhallen var det C7, C8, C9, C14, C14z, C15 samt enstaka C6 som var permanent parkopplade. Var anledningen till att C12 och C13 blev enkla att man behövde kunna köra äldre typer (C1-C4) i samma tåg?

Re: Linjenummerbild 27

Postat: torsdag 27 mars 2008 11:17
av AGR
JRVJ skrev:Jag har hela tiden trott att C13 var permanent parkopplade, men det var de ej alltså som synes. Trodde att man övergav enkla vagnar efter C6 och att alla typer från och med C7 var parkopplade. Hur är det då med resterande typer? Enligt Vagnhallen var det C7, C8, C9, C14, C14z, C15 samt enstaka C6 som var permanent parkopplade. Var anledningen till att C12 och C13 blev enkla att man behövde kunna köra äldre typer (C1-C4) i samma tåg?
Ditt antagande stämmer. C12 och C13 var ju omkorgade vagnar och byggdes för att få bättre förarmiljö. C2 och C3 fans kvar som mellanvagnar därför så därför parkopplades inte C12 och C13.