Bildevisning på forum

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Bildevisning på forum

Inlägg av webmaster »

För varje ändring som görs i forumets kod,måste alla ändringar manuellt ändras varje gång en uppdatering görs av programvaran. Det tar hur många timmar som helst varje gång och jag är lat och värnar om min privata fritid.

Därför har vi regeln att max 800 pixlar gäller: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 11&t=18847

Men tack för dina synpunkter iallafall.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Bildevisning på forum

Inlägg av M_M »

Jo, jag känner till handpåläggningen som behöver göras i tid och otid om man väl ändrat något. (För ett par år sen så administrerade jag ett PhpBB-forum).


Men, oavsett detta så kvarstår problemet att med en 1024 pixels bred skärm så klipps högerkanten på bilder bort. (Jag ser ca 710 pixels på linjalen i denna tråd, i fullskärmläge med gömd scroll-list drygt 720 pixels).

Om det inte finns någon smidig teknisk ändring som kan göra något åt detta så föreslår jag helt fräckt att gränsen på 800 pixels minskas till 710.

(För övrigt verkar 800 vara rätt slumpmässigt valt. Om man utgår från att min observation om 710 synliga pixlar på en 1024 pixels bred skärm (med en scroll-list till höger) så får man att 1024-710=314 pixels "går åt" till annat. Med en upplösning på 1280 pixels i bredd så får man en maxbredd på bilder på 966 pixels. Med 1152 pixels bred skärm så blir max bildbredd 828 pixels. (Jag förstår förvisso att det är lätt att "höfta till" något som ser jämnt och fint ut, och dessutom vid fullskärmvisning motsvarar en (förr) vanlig skärmupplösning).

Jag är för övrigt nyfiken på hur Bruse fått till scroll-lister på sina bilder i "Valborg i Malmköping"-bildtråden:
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 17&t=28150
Detta verkar lovande!
(om nån med bred skärm inte ser vad jag menar, minska bredden på webbläsarfönstret).
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Bildevisning på forum

Inlägg av bruse »

M_M skrev:Jag är för övrigt nyfiken på hur Bruse fått till scroll-lister på sina bilder i "Valborg i Malmköping"-bildtråden:
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 17&t=28150
Detta verkar lovande!
(om nån med bred skärm inte ser vad jag menar, minska bredden på webbläsarfönstret).
Det blir så per automatik när jag laddar upp bilderna på servern och klickar på knappen "placera bilderna i inlägget" enligt dessa anvisningar: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 11&t=27817
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
Inlägg: 794
Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40

Re: Bildevisning på forum

Inlägg av Jourmaster »

M_M skrev:Men, oavsett detta så kvarstår problemet att med en 1024 pixels bred skärm så klipps högerkanten på bilder bort. (Jag ser ca 710 pixels på linjalen i denna tråd, i fullskärmläge med gömd scroll-list drygt 720 pixels).

Om det inte finns någon smidig teknisk ändring som kan göra något åt detta så föreslår jag helt fräckt att gränsen på 800 pixels minskas till 710.

(För övrigt verkar 800 vara rätt slumpmässigt valt. Om man utgår från att min observation om 710 synliga pixlar på en 1024 pixels bred skärm (med en scroll-list till höger) så får man att 1024-710=314 pixels "går åt" till annat. Med en upplösning på 1280 pixels i bredd så får man en maxbredd på bilder på 966 pixels. Med 1152 pixels bred skärm så blir max bildbredd 828 pixels. (Jag förstår förvisso att det är lätt att "höfta till" något som ser jämnt och fint ut, och dessutom vid fullskärmvisning motsvarar en (förr) vanlig skärmupplösning).
Nej, 800 punkter är inte slumpmässigt valt. Vid tidpunkten då vi skrev om reglerna var det en hyffsat stor andel av användarna som visade bilder med 800 punkters bredd, men också de som hade större respektive mindre bilder. Vi kände att det var nödvändigt att sätta en övre gräns, men ville samtidigt inte sätta den för lågt eftersom de flesta verkade nöjda med 800 punkters breda bilder. Vissa använder tycker till och med att 800 punkter är alldeles för lite. Det går tyvärr inte att göra alla nöjda, men vi hoppas att nuvarande lösning är en hyffsat god kompromiss.

mvh
:arrow: Jourmaster
Jourhavande forummoderator.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Bildevisning på forum

Inlägg av leifd »

Egentligen är det väl såhär....
Det dyker då och då upp nya användare, som visar bilder på forumet.
Tyvärr är inte alla kunniga i att man kan och bör/ska minska ner bildbredden av en anledning.
Man får väl då påpeka detta för den/de nya, så att de dels lär och dels blir medvetna.
Tyvärr är det ju så, att man som ny användare inte heller läser regler för forumet innan man använder det, vilket nog gäller oss alla iofs.

:mrgreen: /Leif D
Skriv svar