Bildevisning på forum

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Bildevisning på forum

Inlägg av Andy »

Lastet netopp opp et bilde på forumet, bildet var i 700x525, og jeg har skjermoppløsningen 1280x1024, men jeg må scrolle for å kunne se hele bildet, litt irriterende, er det mulig å endre dette?

Andreas
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Bildevisning på forum

Inlägg av webmaster »

Ja, ändra ditt inlägg: ta bort bilden och ladda upp en ny mindre bild?

Håller med om att det ser fult ut. Det är en del inställningar att göra i version 3, och allt är väl inte perfekt med en gång? Hav tålamod, det har jag!

Jag ska kolla saken och återkommer. Det kan ta tid.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: Bildevisning på forum

Inlägg av Andy »

Endret størelsen på et bilde flere ganger, og jeg måtte ned til 450x336 for at det skulle se bra ut

Kan overleve det foreløbig, ikke stress med det, jeg er meget fornøyd med at forumet er tilbake
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: Bildevisning på forum

Inlägg av Andy »

Da har jeg tittet litt på det med bildeopplastning, og det ser ut som om hvis bildene ligger på en extern server, så kan oppløsninga være høyere, dette sees på linjenummer bildene til AGR (som er i 600x411), ser ut som om det er et eller annet som skjer når man bruker forumets egen bildeopplastnings funksjon
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Bildevisning på forum

Inlägg av Kristofer »

Det är inget litet jobb att fixa till en sån här uppdatering, så all heder till webmaster (m fl?) som sannolikt lagt ner all sin fritid på att få detta att fungera! Jag är inte ett dugg avundsjuk på dig, Bruse...

Jag kör också med 1280 px bredd, och då är det inte många pixlar (c:a 20) som saknas för att bilder med 800-bredd ska visas helt och hållet. Det skulle nog räcka med att minska de vita vänster- och högermarginalerna något.

För att var och en enkelt ska kunna bilda sig en uppfattning om hur mycket man inte ser så har jag skapat en avancerad grafisk presentation som visar hur många pixlar man ser. Den kallas "linjal" :wink: och är precis 800 px bred:

Bild

Om det går att göra något åt detta så är jag övertygad om att webmaster kommer att göra det när han har tid och ork. Till dess så får man trixa lite, och det går ju faktiskt det också...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
aik_putte
Inlägg: 2945
Blev medlem: fredag 14 januari 2005 21:10
Ort: Stora Mellösa (Örebro)
Kontakt:

Re: Bildevisning på forum

Inlägg av aik_putte »

Vilka bilder är det ni menar som inte går att se fullt ut?
Vanliga infogade bilder som jag brukar lägga upp med 800px bredd syns perfekt men jag såg i Bruses? testtråd med bifogade bilder och där hamnar bilderna i någon liten scrollruta som jag måste scrolla i men om man klickar på bilden så ser man hela utan att scrolla.

Jag har 1680px bredd på min skärm.
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Bildevisning på forum

Inlägg av webmaster »

aik_putte skrev:Vilka bilder är det ni menar som inte går att se fullt ut?
Vanliga infogade bilder som jag brukar lägga upp med 800px bredd syns perfekt men jag såg i Bruses? testtråd med bifogade bilder och där hamnar bilderna i någon liten scrollruta som jag måste scrolla i men om man klickar på bilden så ser man hela utan att scrolla.

Jag har 1680px bredd på min skärm.
Det är bilder som laddas upp på vår server som blir sådana. De som du länkar in från annan server omfattas ej av detta.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Bildevisning på forum

Inlägg av Kristofer »

webmaster skrev:
aik_putte skrev:Vilka bilder är det ni menar som inte går att se fullt ut?
Vanliga infogade bilder som jag brukar lägga upp med 800px bredd syns perfekt men jag såg i Bruses? testtråd med bifogade bilder och där hamnar bilderna i någon liten scrollruta som jag måste scrolla i men om man klickar på bilden så ser man hela utan att scrolla.

Jag har 1680px bredd på min skärm.
Det är bilder som laddas upp på vår server som blir sådana. De som du länkar in från annan server omfattas ej av detta.
Nja, jag får det problemet även med inlänkade bilder. Exempelvis min linjal ovan.
Vid en skärmbredd på 1280 och maximerat IE-fönster ser jag 780 pixlar men inte mer. Med Firefox ser jag ungefär 783 pixlar.
Men har man större skärmbredd är det inget problem.

När det gäller bilder som laddats upp till Spårvägssällskapets server verkar det fungera bättre, för där får jag en sidoscroll som gör att jag kan scrolla och se hela bilden. Men för inlänkade bilder finns ingen sådan scroll, där klipps bilden bara av.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bildevisning på forum

Inlägg av LÅ1 »

Jag ser ca 580 (uppskattningsvis 582) pixlar enligt Kristofers pixellinjal. Men när jag är inne i "besvarar-läge" så ser jag drygt 740 pixlar. Att jag ser större bredd på bilden i besvarar-läge beror på att "skribent-info." inte skrivs i en egen kolumn då!

Kör Firefox och har upplösning 1024 x 768.

Om jag väljer att visa sidan i MS IE (v 6.0) så ser jag faktiskt hela linjalen. Möjligen saknas en eller två pixlar? Men då används även kolumnen för skribent-info och Kristofers användarinfo mm kommer under inlägget. (Fast fortfarande i högerkolumnen.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Bildevisning på forum

Inlägg av leifd »

Alltså får man rekommendera större skärm (kör själv 1680x1050), annan webläsare än IE (kör själv Firefox) och eget webhotel (hyr själv på One.com) så funkar allt utmärkt.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: Bildevisning på forum

Inlägg av Andy »

leifd skrev:Alltså får man rekommendera större skärm (kör själv 1680x1050), annan webläsare än IE (kör själv Firefox) och eget webhotel (hyr själv på One.com) så funkar allt utmärkt.
Spanderer du et kraftigere skjermkort og en større skjerm på meg da, siden du foreslår det? :P
IE brukes aldri mere, går i Firefox og Opera på Windows og Linux + Safari på Windows

Andreas
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Bildevisning på forum

Inlägg av NerdBoy »

En enkel variant är att ändra kravet på max 800x600 till något mindre, t.ex. max 400x300 som borde fungera på de flesta skärmar.

Bild

(Apropå bilden, är det någon som vet om föraren i den bakre bussen är aktiv på det här forumet? Jag tror mig känna igen honom från någonstans.)
Jocke
Inlägg: 380
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 17:58
Ort: Märsta
Kontakt:

Re: Bildevisning på forum

Inlägg av Jocke »

Ser 780 px på Kristoffers linjal. IE7 och 1280x800.
/Jocke
Användarens profilbild
Ivers1991
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 18:08
Ort: Tromsö, Norge
Kontakt:

Re: Bildevisning på forum

Inlägg av Ivers1991 »

Ser 587-588 pixlar i bredd på alla bilder, fast de på SSS Forums server har scrollmöjligheter. Använder FF 2.0 och max. upplösning 1024x768.

EDIT: I Opera 8 med samma upplösning visas nästan samma, 582-583 pixlar.

Zoomar jag dock ut ser jag dock fler pixlar i bredd i bägge browsers.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Bildevisning på forum

Inlägg av webmaster »

Har gjort så att högermenyerna till övriga sajten inte syns när en tråd eller postning visas. Då blir bilderna lite bredare och gladare.
Hoppas förändringen är till glädje.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Snacke
Inlägg: 266
Blev medlem: söndag 30 december 2007 13:24

Re: Bildevisning på forum

Inlägg av Snacke »

webmaster skrev:Hoppas förändringen är till glädje.
Det är den! :D
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Bildevisning på forum

Inlägg av Kantorn »

Jag skulle bara säga att jag ser hela linjalen - men det beror nog på justeringen Webmaster just gjort.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Bildevisning på forum

Inlägg av kildor »

webmaster skrev:Har gjort så att högermenyerna till övriga sajten inte syns när en tråd eller postning visas. Då blir bilderna lite bredare och gladare.
Hoppas förändringen är till glädje.
Men det var ju en ypperligt bra lösning! :D
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Bildevisning på forum

Inlägg av Kristofer »

kildor skrev:
webmaster skrev:Har gjort så att högermenyerna till övriga sajten inte syns när en tråd eller postning visas. Då blir bilderna lite bredare och gladare.
Hoppas förändringen är till glädje.
Men det var ju en ypperligt bra lösning! :D
Tack för det, nu syns 800-bilder hur bra som helst. :D :D

Och antagligen har webmaster nu fixat ett nytt hack som måste underhållas varje gång det kommer uppdateringar. Jag vill därför ta tillfället i akt att tacka funktionen Webmaster för att han sköter om sajten på ett alldeles föredömligt sätt! (För vi ska väl inte blanda ihop person och funktion, eller hur Bruse?)
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Bildevisning på forum

Inlägg av M_M »

Nu väcker jag liv i den här tråden igen.

Om man "bara" har 1024 pixels bred skärm så syns inte 800 pixels breda bilder.

Skulle det inte gå att ändra nåt på "användar-info-rutan" till höger om varje inlägg? Alltså den här rutan:

(Flickr:http://www.flickr.com/photos/11422719@N03/3493694133/)
Bild

Om man klämde in lite radbrytningar (kanske genom att tvinga bredden på detta 'element' att vara smalare) så skulle nog 800 pixels rymma utan problem. Personligen skulle jag klara mig rätt bra om endast tumnageln och namnet på skribenten visas (klickbart som leder till profilen där övrig info finns). Jag har dock absolut inget MOT övrig info, så länge som den inte "stjäl skärmbredd".



Om man fick önska allt så skulle jag önska en valmöjlighet hur forumet gör när bilder är för stora. Ibland vore det smidigare om man fick scrolla forumet (som det blev förut, fast gärna bara för aktuellt inlägg), helst valbart vid visning av en tråd.


En grej som skulle kräva mer prestanda av forumet när man postar inlägg, och som skulle göra postandet lite långsammare, men skulle göra visningen smidigare, vore om forumet kollar hur stor bilden är (om det inte ingår i php så fixar standardpaketet imagemagick det lätt) och om den är för stor slänga in taggar som gör att den visas mindre. Det optimala vore väl om man kunde själv styra vilken bredd som är max, helst via en cookie och inte sparat per användare (så att det styrs per dator).

(Med "forumet" avser jag forummjukvaran och inte vad personerna bakom/i forumet)

Visst kan man skaffa en större skärm, men det känns svårt att motivera t.ex. att byta bärbar dator eller byta skärm vid "gamla datorn i stugan" enbart för att få bildvisningen att fungera bättre på just detta forum.

(P.S. Hoppas att webmaster inte tar illa upp att jag "lånade" just den profilinfon. Jag ville ta någon med hyffsad storlek på bilden men ändå undvika att någon känner sig "utvald" (positivt eller negativt)).
Skriv svar