En syn som försvinner
Postat: torsdag 20 mars 2008 8:47
Det här växelpartiet söder om Skogskyrkogården försvinner efter påsk, och därmed en av grön linjes sista obrutna korsning.


Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
En ny växel kommer norr om Skogskyrkogården.djth skrev:Men vändspåret ska ligga kvar, läste jag någon annanstans. Blir det bara möjligt att nå det via norrspåret då?
Blir det annan växel norr om Skogskyrkogården som gör det möjligt för södergående tåg att komma över på norrspåret?
När vi vände E tåg vid Skogskyrkogården på Allahelgonsdag så var utropen: Skogskyrkogården och detta är slutstationen. (uttalad med spöklik stämma) Sedan började vi vända E-tågen vid Hökarängen iställetDoktor Mombasa skrev:Som det är nu är ju strömmgapet ganska stort vid infart till U-spåret.
Vore roligt att få köra ett tåg med ändstation kyrkogården någon gång.
Utrop i högtaleriet "Nästa är Skogskyrkogården, slutstation för samtliga":)
M
17AGR skrev:och därmed grön linjes sista obrutna korsning.
Visa en bild på en vanlig då så man vet skillnaden.bruse skrev:Micke, kolla växelkrysset. Det ser inte "vanligt" ut.
Bussmicke skrev:Visa en bild på en vanlig då så man vet skillnaden.bruse skrev:Micke, kolla växelkrysset. Det ser inte "vanligt" ut.
Med tele så är väl aldrig nånting för långt bort?Bussmicke skrev:Ahaa, tack för förklaring och illustration.
Nu är jag med.
Den vid kyrkogården, ligger den långt från stationen eller är det möjligt att fotografera detta från stationen?
Yes det stämmerBussmicke skrev:Bilden är väl tagen i riktning Farsta?
(är för trött för att tänka)
Varför väljer man en sådan lösning, är det enklare/billigare?daniel_s skrev:På AGR:s bild måste flänsen rulla ovanpå rälen när man kör åt höger.
Det innebär minskade vibrationer vilket i sin tur innebär både tystare gång genom växeln och minskat slitage på vagnarna så länge man kör på "rakspåret", men å andra sidan krängningar, skrammel och låg hastiget i avvikande väg. Se även Postvagnen.djth skrev:Varför väljer man en sådan lösning, är det enklare/billigare?daniel_s skrev:På AGR:s bild måste flänsen rulla ovanpå rälen när man kör åt höger.
Hur påverkar det slitaget på spår respektive vagn?
Rätt Odd det korset är obrutet, samt övergångsspåret mellan tvärbanan och T-banan är också obruten.Odd skrev:AGR? Det är väl inte de sista växlarna med obrutna korsningar på gröna bananen? Växlarna ABB* har väl obrutna korsningar? Skall kolla när jag åker till stan sen...
*ABB = Abrahamsberg
Det har funnits och finns både här och där på alla tre banorna. Framförallt är rätt många skyddsväxlar (växlar som leder in i en stoppbock, som sidoskydd för en annan tågväg) försedda med obruten korsning i tågvägen - som i dessa fall även kan utgöra växelns kurvläge. De enda "tågvägsskiljande" växlarna med obruten korsning som funnits på T-bana 3 så långt min kunskap sträcker sig är två av de fyra växlarna mellan Duvbo och Rissne; på T-bana 2 är det lite fler.Martin skrev:Fins det växlar med obrutna korsningar på de andra banorna, eller har företeelsen varit unik för den gröna banan?