Sida 1 av 1

En syn som försvinner

Postat: torsdag 20 mars 2008 8:47
av AGR
Det här växelpartiet söder om Skogskyrkogården försvinner efter påsk, och därmed en av grön linjes sista obrutna korsning.
Bild

Postat: torsdag 20 mars 2008 9:47
av djth
Men vändspåret ska ligga kvar, läste jag någon annanstans. Blir det bara möjligt att nå det via norrspåret då?

Blir det annan växel norr om Skogskyrkogården som gör det möjligt för södergående tåg att komma över på norrspåret?

VX SKY

Postat: torsdag 20 mars 2008 9:54
av AGR
djth skrev:Men vändspåret ska ligga kvar, läste jag någon annanstans. Blir det bara möjligt att nå det via norrspåret då?

Blir det annan växel norr om Skogskyrkogården som gör det möjligt för södergående tåg att komma över på norrspåret?
En ny växel kommer norr om Skogskyrkogården.

Stort strömmgap

Postat: torsdag 20 mars 2008 11:02
av Doktor Mombasa
Som det är nu är ju strömmgapet ganska stort vid infart till U-spåret.
Vore roligt att få köra ett tåg med ändstation kyrkogården någon gång.
Utrop i högtaleriet "Nästa är Skogskyrkogården, slutstation för samtliga":)
M

Re: Stort strömmgap Utrop SKY

Postat: torsdag 20 mars 2008 11:52
av AGR
Doktor Mombasa skrev:Som det är nu är ju strömmgapet ganska stort vid infart till U-spåret.
Vore roligt att få köra ett tåg med ändstation kyrkogården någon gång.
Utrop i högtaleriet "Nästa är Skogskyrkogården, slutstation för samtliga":)
M
När vi vände E tåg vid Skogskyrkogården på Allahelgonsdag så var utropen: Skogskyrkogården och detta är slutstationen. (uttalad med spöklik stämma) Sedan började vi vända E-tågen vid Hökarängen istället

Re: En syn som försvinner

Postat: torsdag 20 mars 2008 22:50
av Bussmicke
17AGR skrev:och därmed grön linjes sista obrutna korsning.
:?: Förklara för den oinvigde vad som menas.
Jag fattar ingenting av detta.

Postat: torsdag 20 mars 2008 22:56
av bruse
Micke, kolla växelkrysset. Det ser inte "vanligt" ut.

Postat: torsdag 20 mars 2008 23:18
av Bussmicke
bruse skrev:Micke, kolla växelkrysset. Det ser inte "vanligt" ut.
Visa en bild på en vanlig då så man vet skillnaden.

Postat: torsdag 20 mars 2008 23:24
av daniel_s
Bussmicke skrev:
bruse skrev:Micke, kolla växelkrysset. Det ser inte "vanligt" ut.
Visa en bild på en vanlig då så man vet skillnaden.
Bild

Ta den här till exempel. Lägg märke till att korsningen (i bildens vänstra nedre del) är mer symmetrisk här - oavsett vilken väg du kör finns det en skåra för flänsen. På AGR:s bild måste flänsen rulla ovanpå rälen när man kör åt höger.

Postat: torsdag 20 mars 2008 23:29
av Bussmicke
Ahaa, tack för förklaring och illustration.
Nu är jag med.

Den vid kyrkogården, ligger den långt från stationen eller är det möjligt att fotografera detta från stationen?

Postat: torsdag 20 mars 2008 23:35
av micke b
Den närmre ligger inom en-två meter från plattformsändan, den bortre ligger också inom fotoavstånd därifrån.

Postat: torsdag 20 mars 2008 23:39
av Sparkfot
Bussmicke skrev:Ahaa, tack för förklaring och illustration.
Nu är jag med.

Den vid kyrkogården, ligger den långt från stationen eller är det möjligt att fotografera detta från stationen?
Med tele så är väl aldrig nånting för långt bort? :wink:

Postat: torsdag 20 mars 2008 23:41
av Bussmicke
Bilden är väl tagen i riktning Farsta?
(är för trött för att tänka)

Postat: fredag 21 mars 2008 7:19
av Henrik N
Bussmicke skrev:Bilden är väl tagen i riktning Farsta?
(är för trött för att tänka)
Yes det stämmer

Postat: fredag 21 mars 2008 10:27
av djth
daniel_s skrev:På AGR:s bild måste flänsen rulla ovanpå rälen när man kör åt höger.
Varför väljer man en sådan lösning, är det enklare/billigare?
Hur påverkar det slitaget på spår respektive vagn?

Postat: fredag 21 mars 2008 10:35
av daniel_s
djth skrev:
daniel_s skrev:På AGR:s bild måste flänsen rulla ovanpå rälen när man kör åt höger.
Varför väljer man en sådan lösning, är det enklare/billigare?
Hur påverkar det slitaget på spår respektive vagn?
Det innebär minskade vibrationer vilket i sin tur innebär både tystare gång genom växeln och minskat slitage på vagnarna så länge man kör på "rakspåret", men å andra sidan krängningar, skrammel och låg hastiget i avvikande väg. Se även Postvagnen.

Re: En syn som försvinner

Postat: måndag 31 mars 2008 12:48
av Odd
AGR? Det är väl inte de sista växlarna med obrutna korsningar på gröna bananen? Växlarna ABB* har väl obrutna korsningar? Skall kolla när jag åker till stan sen...

*ABB = Abrahamsberg

Re: En syn som försvinner

Postat: tisdag 01 april 2008 8:08
av AGR
Odd skrev:AGR? Det är väl inte de sista växlarna med obrutna korsningar på gröna bananen? Växlarna ABB* har väl obrutna korsningar? Skall kolla när jag åker till stan sen...

*ABB = Abrahamsberg
Rätt Odd det korset är obrutet, samt övergångsspåret mellan tvärbanan och T-banan är också obruten.

Re: En syn som försvinner

Postat: tisdag 01 april 2008 17:08
av Martin
Fins det växlar med obrutna korsningar på de andra banorna, eller har företeelsen varit unik för den gröna banan?

Re: En syn som försvinner

Postat: tisdag 01 april 2008 22:18
av daniel_s
Martin skrev:Fins det växlar med obrutna korsningar på de andra banorna, eller har företeelsen varit unik för den gröna banan?
Det har funnits och finns både här och där på alla tre banorna. Framförallt är rätt många skyddsväxlar (växlar som leder in i en stoppbock, som sidoskydd för en annan tågväg) försedda med obruten korsning i tågvägen - som i dessa fall även kan utgöra växelns kurvläge. De enda "tågvägsskiljande" växlarna med obruten korsning som funnits på T-bana 3 så långt min kunskap sträcker sig är två av de fyra växlarna mellan Duvbo och Rissne; på T-bana 2 är det lite fler.