Sida 1 av 1
Fler dubbelspår på Roslagsbanan? Samrådsmötena?
Postat: måndag 17 mars 2008 13:06
av Chrille B
http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=7862
SL har i dagarna haft samrådsmöte i Vallentuna, Täby och Österåker om fler dubbelspår på Roslagsbanan. Roslagsbanan har idag bara dubbelspår på cirka 13 km av totalt runt 65 km och är väldigt störningskänslig. Fler dubbelspår skulle minska störningskänsligheten och öppna för mer trafik alternativt jämnare trafik. (kilometrar enligt Wikipedia
http://sv.wikipedia.org/wiki/Galoppfältet respektive
http://sv.wikipedia.org/wiki/Roslagsbanan)
Någon som var på något av möterna och kan referera lite? Är förvånad att det inte diskuteras här på forumet eller står något i tidningarna.
Edit: lite grammatik.
Postat: måndag 17 mars 2008 16:05
av Johan Eriksson
x
Postat: fredag 21 mars 2008 7:48
av Darkwand
Österskärsgrenen jar ju nästan ingen bebyggelse längs spåret om man jämför med Kårstagrenen på nämnda sträckor, det kan ju leda till en utbyggnad mot Åkersberga ifall det blir för många överklaganden.
Dock ska dom flesta som är missnöjda med RB bo i Danderyd.
Postat: fredag 21 mars 2008 7:54
av Karsten
Darkwand skrev:Österskärsgrenen jar ju nästan ingen bebyggelse längs spåret om man jämför med Kårstagrenen på nämnda sträckor, det kan ju leda till en utbyggnad mot Åkersberga ifall det blir för många överklaganden.
Dock ska dom flesta som är missnöjda med RB bo i Danderyd.
Tomtägare i Täby kan vara också ganska högljudda enligt säker källa.
Postat: fredag 21 mars 2008 9:28
av daniel_s
Den senaste uppfinningen lär vara att nu är RB:s mark genom Täby så attraktiv (eftersom det är så nära till stationen) att det anses som slöseri med pengar att använda marken till att ha en järnväg på. Så bort med järnvägen och sälj tomterna i stället, jättesmart! Skitbra läge, bra kommunikationer och... öh, vänta nu...
Postat: fredag 21 mars 2008 14:03
av Uffe Ö
daniel_s skrev:Den senaste uppfinningen lär vara att nu är RB:s mark genom Täby så attraktiv (eftersom det är så nära till stationen) att det anses som slöseri med pengar att använda marken till att ha en järnväg på. Så bort med järnvägen och sälj tomterna i stället, jättesmart! Skitbra läge, bra kommunikationer och... öh, vänta nu...
Var har du fått detta i från?
Källa?
//Uffe
Postat: fredag 21 mars 2008 14:18
av daniel_s
Uffe Ö skrev:Var har du fått detta i från?
Källa?
Jag har hittat på det själv! Men som alltid finns det ett korn av sanning i det...
Postat: fredag 21 mars 2008 17:20
av Johan Eriksson
x
Postat: lördag 22 mars 2008 0:40
av Persson
Johan Eriksson skrev:Hur är det i verkligheten då, finns det NIMB´S i Täby som är emot dubbelspåren?
Det finns i alla fall många som är emot mer buller från tågen och det kan man ju förstå. Jag var på mötet i Täby och det som flest verkade oroliga för var att det skulle bli mer buller, och att utbyggnaden skulle nagga deras tomter i kanten. De flesta verkar inte vara kategoriskt emot ett dubbelspår men många är oroliga för de effekter det kan föra med sig.
SL:s representanter gjorde dock sitt bästa för att poängtera de insatser som kommer att göras för att minska bullret (kjolar på tågen samt bullerplank i olika former), och garanterade att bullernivåerna kommer att hålla sig under de fastslagna maxvärdena. Detta lugnade kanske några men inte alla.

Re:
Postat: söndag 30 mars 2008 20:55
av Chrille B
Uffe Ö skrev:daniel_s skrev:Den senaste uppfinningen lär vara att nu är RB:s mark genom Täby så attraktiv (eftersom det är så nära till stationen) att det anses som slöseri med pengar att använda marken till att ha en järnväg på. Så bort med järnvägen och sälj tomterna i stället, jättesmart! Skitbra läge, bra kommunikationer och... öh, vänta nu...
Var har du fått detta i från?
Källa?
Låter som ett troligt scenario. Inte nödvändigtvis ett som leder till nedläggning, men som lägger sordin på nödvändig utbyggnad. Man bygger ju friskt nära järnvägens enkelspår, framför allt i Vallentuna, men det byggs också i Österåker och i Täby, fast i mindre mån där. Desto fler byggnationer nära enkelspåret, desto större risk att det bor Nimbys nära spåret. Visst underlaget för trafik ökar, men också risken för att en företagsam och högljudd Nimby flyttar in.