Sida 1 av 1

Spårvagnar på is

Postat: tisdag 11 mars 2008 13:16
av bruse

Postat: tisdag 11 mars 2008 18:13
av Martin
Min mellanstadielärarinna sa att ryssarna körde tåg på Ladogas is under 2:a världskriget, jag har aldrig kollat upp om det verkligen förhöll sig så, men med tanke på bilderna Bruse länkat till kanske min gamla fröken hade rätt.

Postat: fredag 14 mars 2008 19:52
av Stefan B
Kul bilder, har bara sett någon av dem tidigare.

Detta var St. Petersburgs första elektriska spårväg. Den landburna trafiken hade hästspårvägsbolaget koncession på, och de vägrade i det längsta att investera i ny teknik eftersom deras bolag var lönsamt (och politikerna som gav koncessioner var i regel aktieägare...).

Ett ångslupsbolag, ägt av finlandssvenske Ralph von Haartmann (faktiskt med just namnet "Finska Ångslupsbolaget") körde propellerslupar i kanaler och på Neva (till stor del med svensktillverkade slupar av Lindholmen/Motalatypen) och var mycket populärt. Men under istiden kunde ju den trafiken inte upprätthållas. Det sägs att det var ångslupsintressenterna som kom på idén med vintertida elektrisk spårvägstrafik på isen -- för det kunde ju inte spårvägsbolaget stoppa! Tre islinjer anlades 1895 och trafikerades i princip varje vinter fram till 1910 då nya permanenta broar tillkommit. Såvitt jag sett utan några incidenter -- det måste ju ha gällt att bedöma när isen höll!

Elektrisk spårväg på landsidan kom ju igång först 1907 i St. Petersburg.

Stefan

Postat: fredag 14 mars 2008 21:21
av Johan Eriksson
x

Postat: fredag 14 mars 2008 22:27
av Nils Carl Aspenberg
Den norske Sulitjelmabanen ble også forlenget på isen på vinterstid.

Postat: fredag 14 mars 2008 22:48
av RAIDEr
Stefan B skrev:...ägt av finlandssvenske Ralph von Haartmann...
Namn är Fridolf Rafael von Haartman och han var en normal finsk affärsman som hade olika firmor i St Peterburg, Nizhnij Novgorod och Sevastopol. Personalen var över 1000.

Han byggde också den första elspårvägen i Ryssland, altså en av de tre samtidiga (Siemens & Halske och M. Podobedov & Co) i Nizhnij Novgorod, i 1895.

Postat: fredag 14 mars 2008 23:59
av Kexbandit
Det är en idé som kommit emellanåt till sverige, men den har nu lagts på is.

Postat: lördag 15 mars 2008 11:55
av Stefan B
RAIDEr skrev:

"Namn är Fridolf Rafael von Haartman och han var en normal finsk affärsman som hade olika firmor i St Peterburg, Nizhnij Novgorod och Sevastopol."

Hej! Tja, det är riktigt att han hette Rafael, men han kallas också Ralph i ett antal tidningsartiklar, så jag tror han kallade sig så också. Mina källor är den utomordentliga on-line finska historiska tidningssamlingen med även många svenskspråkiga tidningar:

länk: http://www.digi.lib.helsinki.fi/

Visste för övrigt inte att det fortfarande är så känsligt vad som är finlandssvenskt och purfinskt ("normal finsk"). Du får gärna motbevisa, men jag har svårt att se att Rafael/Ralph hade finska som modersmål. Han höll i varje fall enligt tidningen tal till personalen i St. Petersburg på ryska och svenska...

Stefan

PS. Intressant med hans aktiviteter utöver ångslupsbolaget. Var även de andra firmorna i trafikbranschen?

Postat: söndag 23 mars 2008 19:32
av RAIDEr
Stefan B skrev:Visste för övrigt inte att det fortfarande är så känsligt vad som är finlandssvenskt och purfinskt ("normal finsk"). Du får gärna motbevisa, men jag har svårt att se att Rafael/Ralph hade finska som modersmål. Han höll i varje fall enligt tidningen tal till personalen i St. Petersburg på ryska och svenska...
Jag menade, att om man är medborgare i Finland, är man i så fall en finske.
Finlandssvensk är en nyare term och den använde inte på von Haartmans tider. Finlandssvensk låter som något nyare och började använda mera på 1900-talet och i inhemsk politik (och i Svenska folkpartiet).
Alla som har namn i Finland med en svensk stil är ju inte finlandssvensk.

Re: Spårvagnar på is

Postat: onsdag 26 mars 2008 23:15
av Stefan B
Hej Raider!

Jag vill inte starta någon sidodebatt om finskhet här. Det, om något är väl en 1900-talsföreteelse. Före 1809 var ju landet dessutom Österlandet i Sverige ;-)

Låt mig bara konstatera att, enligt vad jag fått lära mig, bl.a. i nordiska sammanhang, gäller att
om man är finsk medborgare är man finländare. Finsk/finne är man om man har finska som modersmål. Finlandssvensk är man om man är finländare med svenska som modersmål.

Det var med denna nomenklatur som jag benämde finländaren von Haartmann som finlandssvensk.

Stefan