Ett hett möte mellan en AnsaldoBreda å en ASEA...
Postat: söndag 09 mars 2008 21:28

Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Jag vet. Men titeln hade inte blivit så värst sexig (i den mån den är det..) med texten ASEA Västerås/ASJ Linköping. Därför nöjde jag mig med att skriva ASEA.Harald skrev:M28 har visserligen elutrustning från ASEA, men de byggdes och levererades av ASJ.
ja det är Saablar så svårt......Harald skrev:Jag har svårt att förstå varför ASEA skulle vara sexigare än ASJ.
Nu är jag inte så kunnig i göteborgska men du menar väl "trots"?TonyM skrev:Bara för att en V50 Diesel har motor från Peguot är det väl fortfarande en volvo?
Kallar du Göteborgs äldsta vagnar för AEG-vagnar? Med tanke på att korgen är byggda av ASEA men elektriska utrustningen är från AEG?daniel_s skrev:Nu är jag inte så kunnig i göteborgska men du menar väl "trots"?TonyM skrev:Bara för att en V50 Diesel har motor från Peguot är det väl fortfarande en volvo?Hur som helst så tycker jag nog att elutrustningen är det viktigaste i spårvagnen så en ASJ-vagn med Asea-utrustning skulle jag nog oftast kalla Asea-vagn - förutsatt att det inte finns både ASJ- och Asea-byggda vagnar av samma typ förstås!
Jag ber om ursäkt och lovar att jag inte ska försöka använda något som ens liknar "humor" här. I Promise!Harald skrev:Jag har svårt att förstå varför ASEA skulle vara sexigare än ASJ.
Tror nog Harald menar att ASJ är sexigare än Asea.JayC skrev:Jag ber om ursäkt och lovar att jag inte ska försöka använda något som ens liknar "humor" här. I Promise!Harald skrev:Jag har svårt att förstå varför ASEA skulle vara sexigare än ASJ.
Oftast, sade jag!TonyM skrev:Kallar du Göteborgs äldsta vagnar för AEG-vagnar? Med tanke på att korgen är byggda av ASEA men elektriska utrustningen är från AEG?
Jag hörde några lager som skorrade i bakhuvudet men jag kunde inte komma på vad...TonyM skrev:(Ingen som klippte min koppling till bilvärlden här? ASJ:s Aeroplanavdelning i Linköping bytte väl namn till något i stil med Svenska aerorplanaktiebolaget)
Humor får man gärna använda här, men jag tror att de flesta har lite större krav på humor än att man kallar en ASJ-vagn för ASEA-vagn.JayC skrev:Jag ber om ursäkt och lovar att jag inte ska försöka använda något som ens liknar "humor" här. I Promise!Harald skrev:Jag har svårt att förstå varför ASEA skulle vara sexigare än ASJ.
Det finns eller har funnits hästspårvagnar, ångspårvagnar, förbränningsmotordrivna spårvagnar och elektriska spårvagnar, men det har aldrig funnits spårvagnar utan korg och hjul, så jag tycker nog att det är det viktigaste. Det väsentligaste i det här fallet är dock att ASJ var huvudleverantör.daniel_s skrev:Nu är jag inte så kunnig i göteborgska men du menar väl "trots"?TonyM skrev:Bara för att en V50 Diesel har motor från Peguot är det väl fortfarande en volvo?Hur som helst så tycker jag nog att elutrustningen är det viktigaste i spårvagnen så en ASJ-vagn med Asea-utrustning skulle jag nog oftast kalla Asea-vagn - förutsatt att det inte finns både ASJ- och Asea-byggda vagnar av samma typ förstås!
Nu skall vi inte träta om nitiska formuleringar och bevisa oss vara i trots-åldern. Men du skrev att du gjorde undantag i det fall att det fanns vagnar med samma elutr. byggda av olika leverantörer.daniel_s skrev:Oftast, sade jag!TonyM skrev:Kallar du Göteborgs äldsta vagnar för AEG-vagnar? Med tanke på att korgen är byggda av ASEA men elektriska utrustningen är från AEG?![]()
Jag hörde några lager som skorrade i bakhuvudet men jag kunde inte komma på vad...TonyM skrev:(Ingen som klippte min koppling till bilvärlden här? ASJ:s Aeroplanavdelning i Linköping bytte väl namn till något i stil med Svenska aerorplanaktiebolaget)