Sida 1 av 1

Ett hett möte mellan en AnsaldoBreda å en ASEA...

Postat: söndag 09 mars 2008 21:28
av JayC
Bild

Postat: söndag 09 mars 2008 22:44
av Harald
M28 har visserligen elutrustning från ASEA, men de byggdes och levererades av ASJ.

Postat: måndag 10 mars 2008 0:24
av JayC
Harald skrev:M28 har visserligen elutrustning från ASEA, men de byggdes och levererades av ASJ.
Jag vet. Men titeln hade inte blivit så värst sexig (i den mån den är det..) med texten ASEA Västerås/ASJ Linköping. Därför nöjde jag mig med att skriva ASEA. 8)

Postat: måndag 10 mars 2008 7:55
av Harald
Jag har svårt att förstå varför ASEA skulle vara sexigare än ASJ.

Postat: måndag 10 mars 2008 9:24
av 2763
Harald skrev:Jag har svårt att förstå varför ASEA skulle vara sexigare än ASJ.
ja det är Saablar så svårt......

Bara för att en V50 Diesel har motor från Peguot är det väl fortfarande en volvo?

//Tony

Postat: måndag 10 mars 2008 9:34
av daniel_s
TonyM skrev:Bara för att en V50 Diesel har motor från Peguot är det väl fortfarande en volvo?
Nu är jag inte så kunnig i göteborgska men du menar väl "trots"? :D Hur som helst så tycker jag nog att elutrustningen är det viktigaste i spårvagnen så en ASJ-vagn med Asea-utrustning skulle jag nog oftast kalla Asea-vagn - förutsatt att det inte finns både ASJ- och Asea-byggda vagnar av samma typ förstås!

Postat: måndag 10 mars 2008 9:36
av bruse
Eller en Saab med delar från Bosch, den är fortfarande en Saab.

Postat: måndag 10 mars 2008 9:48
av 2763
daniel_s skrev:
TonyM skrev:Bara för att en V50 Diesel har motor från Peguot är det väl fortfarande en volvo?
Nu är jag inte så kunnig i göteborgska men du menar väl "trots"? :D Hur som helst så tycker jag nog att elutrustningen är det viktigaste i spårvagnen så en ASJ-vagn med Asea-utrustning skulle jag nog oftast kalla Asea-vagn - förutsatt att det inte finns både ASJ- och Asea-byggda vagnar av samma typ förstås!
Kallar du Göteborgs äldsta vagnar för AEG-vagnar? Med tanke på att korgen är byggda av ASEA men elektriska utrustningen är från AEG?

Det är klart att märkesfixeringen i bilvärlden är högre än i spårvägsvärlden. Men tillverkare är tillverkare även här - det spelar ingen roll vem som gjort drivlinan. Däremot spelar det roll vem som monterat ihop fordonet.

(Ingen som klippte min koppling till bilvärlden här? ASJ:s Aeroplanavdelning i Linköping bytte väl namn till något i stil med Svenska aerorplanaktiebolaget)

//Tony

Postat: måndag 10 mars 2008 9:48
av JayC
Harald skrev:Jag har svårt att förstå varför ASEA skulle vara sexigare än ASJ.
Jag ber om ursäkt och lovar att jag inte ska försöka använda något som ens liknar "humor" här. I Promise! :roll:

Postat: måndag 10 mars 2008 9:58
av bruse
JayC skrev:
Harald skrev:Jag har svårt att förstå varför ASEA skulle vara sexigare än ASJ.
Jag ber om ursäkt och lovar att jag inte ska försöka använda något som ens liknar "humor" här. I Promise! :roll:
Tror nog Harald menar att ASJ är sexigare än Asea.

Postat: måndag 10 mars 2008 11:29
av daniel_s
TonyM skrev:Kallar du Göteborgs äldsta vagnar för AEG-vagnar? Med tanke på att korgen är byggda av ASEA men elektriska utrustningen är från AEG?
Oftast, sade jag! :D
TonyM skrev:(Ingen som klippte min koppling till bilvärlden här? ASJ:s Aeroplanavdelning i Linköping bytte väl namn till något i stil med Svenska aerorplanaktiebolaget)
Jag hörde några lager som skorrade i bakhuvudet men jag kunde inte komma på vad... :D

Postat: måndag 10 mars 2008 12:23
av Harald
JayC skrev:
Harald skrev:Jag har svårt att förstå varför ASEA skulle vara sexigare än ASJ.
Jag ber om ursäkt och lovar att jag inte ska försöka använda något som ens liknar "humor" här. I Promise! :roll:
Humor får man gärna använda här, men jag tror att de flesta har lite större krav på humor än att man kallar en ASJ-vagn för ASEA-vagn.

Postat: måndag 10 mars 2008 12:30
av Harald
daniel_s skrev:
TonyM skrev:Bara för att en V50 Diesel har motor från Peguot är det väl fortfarande en volvo?
Nu är jag inte så kunnig i göteborgska men du menar väl "trots"? :D Hur som helst så tycker jag nog att elutrustningen är det viktigaste i spårvagnen så en ASJ-vagn med Asea-utrustning skulle jag nog oftast kalla Asea-vagn - förutsatt att det inte finns både ASJ- och Asea-byggda vagnar av samma typ förstås!
Det finns eller har funnits hästspårvagnar, ångspårvagnar, förbränningsmotordrivna spårvagnar och elektriska spårvagnar, men det har aldrig funnits spårvagnar utan korg och hjul, så jag tycker nog att det är det viktigaste. Det väsentligaste i det här fallet är dock att ASJ var huvudleverantör.

Postat: måndag 10 mars 2008 12:30
av 2763
daniel_s skrev:
TonyM skrev:Kallar du Göteborgs äldsta vagnar för AEG-vagnar? Med tanke på att korgen är byggda av ASEA men elektriska utrustningen är från AEG?
Oftast, sade jag! :D
Nu skall vi inte träta om nitiska formuleringar och bevisa oss vara i trots-åldern. Men du skrev att du gjorde undantag i det fall att det fanns vagnar med samma elutr. byggda av olika leverantörer.

Det är ingen skillnad på de två fallen med M1 och M28, En leverantör har levererat korgen och en underleverantör till denne har levererat elutr.

Alltså är M28 en ASJ-vagn och inget annat...

[/quote]
TonyM skrev:(Ingen som klippte min koppling till bilvärlden här? ASJ:s Aeroplanavdelning i Linköping bytte väl namn till något i stil med Svenska aerorplanaktiebolaget)
Jag hörde några lager som skorrade i bakhuvudet men jag kunde inte komma på vad... :D[/quote]

Är du säker på att det var ett lager - det kanske var en tvåtaktare....

//T