Sida 1 av 1
Kostnad att bygga spårväg
Postat: onsdag 27 februari 2008 11:18
av Claes Thure Moberg
Jag vet att detta har nämnts tidigare men jag klarar inte att leta fram det ur arkivet.
Är det någon som har tillräcklig kunskap för att göra ett anslag mellan "tummen och pekfingret" vad det kostar per kilometer att anlägga dubbelspårig spårväg. Kanske finns det någon form av "benchmark" inom branschen. Eller så känner någon till vad man betalat för senare tiders utbyggnader. Vi förutsätter för enkelhetens skull anläggning på existerande gatumark utan något behov av extra konstbyggnader typ viadukter eller tunnlar. Jag tänker då på själva anläggningskostnaden, inte rullande materiel, projektering eller liknande bikostnader.
a) Högklassig modern spårväg typ Tvärbanan
b) Klassisk spårväg typ Göteborg, Norrköping etc.
c) Hur mycket billigare blir det med enkelspår och mötesplatser, inte 50% väl
Postat: torsdag 28 februari 2008 14:04
av Anders S
Det är många faktorer som spelar in:
- Bygga på tidigare vägmark
- Bygge i obruten, kanske sank, terräng
- Bygge med många broar och viadukter
Jag har sett siffror från 50 miljoner till 200 miljoner per kilometer
Postat: torsdag 28 februari 2008 22:20
av Nils Carl Aspenberg
I Oslo har vi hatt kostneder på ryndt 50 nill NOK pr. kilometer. I dag er tallet kanskje 60-70. Vi har bygd enkle anlegg og ikke gjort stor oppgradering av gaten. Nye sporveier i Frankrike har ofte inkludert fullstendig oppgradering av gaten med nye vannledninger, el-kabler og telefonkabler og større omlegginger av gateløp og da kommer man opp i 200 mill eller mer pr. kilometer. Så det blir en fråge om hur mycket man skal gjøre. I Oslo står vi foran en oppgradering av Brikebylinjen. Her vil det koste like mye å flytte sporene til Skovveien, som det vil koste å fornye strekningen gjennom Incognitogaten.
Postat: fredag 29 februari 2008 16:41
av Freiztan
Enkelspår och mötesplatser är ju också oftast omöjligt att genomföra där spårvägen ska gå i gatuplanet.
Postat: fredag 29 februari 2008 17:25
av Claes Thure Moberg
Tack för info. Är det någon som vet vad Tvärbanan kostade och vad förlängningen budgeteras till. Med ledning av ovanstående bör man alltså ligga gott och väl över 100 millar per kilometer, eller .....
Bygga spårväg Kostnad
Postat: fredag 29 februari 2008 17:43
av Per Lind
Vid förlängningen av Tvärbanan skall det väl byggas en del tunnlar och då ökar priset ganska mycket jämförbart om man bara bygger i ytläge.
Spårväg byggs oftast i ytläge och det är där man sparar dom stora pengarna jämfört med tunnelbanan.
-Per
Re: Bygga spårväg Kostnad
Postat: lördag 01 mars 2008 12:11
av daniel_s
Per Lind skrev:Spårväg byggs oftast i ytläge och det är där man sparar dom stora pengarna jämfört med tunnelbanan.
Det beror väl helt på vad som fanns där innan. Om det blir komplicerade förarbeten (eller dyra markinköp) så kan det nog t o m bli dyrare att bygga på ytan än i bergtunnel?
Postat: lördag 01 mars 2008 13:08
av Claes Thure Moberg
Men min fråga undantog tunnlar, konstbyggnader etc. Är det verkligen inte någon som vet mer om vad något som gatusträckan i Gröndal eller den öppna sträckan på egen banvall på Årstafältet kan tänkas ha kostat per km - i runda slängar.....
Norrköping håller på att bygga ut nu. Är inte det tämligen osofistikerad standard på öppen mark eller existerande gata. Vet någon vad man budgeterar till där nere.
Postat: lördag 01 mars 2008 20:09
av Anders S
Norrköping
Enligt Lätta spår nr 1/2006 skulle första sträckan, ca 350 meter, kosta 14,5 MKr.
Totala sträckan för nybyggnad är ca 3,6 km, någon totalkostnad har jag inte sett. Om tidplanen har hållit bör etapperna 1-3 vara klara i år, totalt ca 2,2 km.
Postat: söndag 02 mars 2008 10:49
av scotland_dan
Ska du förstöra detta fina forum med fakta....?
ska det vara nödvändigt....
;o)
Faber report
se tabell 3.1 på sidan 24 (enligt adobe)
Dan
Postat: måndag 03 mars 2008 10:16
av Ekonomisk