Sida 1 av 1
Rapport om SL:s biljettkontroller
Postat: tisdag 19 februari 2008 17:33
av kildor
SL har gjort en rapport om svinn och fuskåkande, samt kostnader relaterade till biljettkontroller och biljettförsäljning:
[SL] Redovisning av åtgärder, analys av fusk och svinn samt försäljningskostnader
https://sl.se/Upload/styrelsen/Ärende%2 ... 0svinn.pdf
[Metro] 40 000 000:-
http://www.metro.se/se/article/2008/02/ ... /index.xml
Några intressanta siffor:
* 0,76% av alla helresor och 0,47% av alla delresor kontrolleras.
* Andelen fusk- och svinnresor uppskattas till 1-5,5%, vilket motsvarar 61-335 miljoner i uteblivna intäkter per år.
* Kontrollverksamheten kostar 40 miljoner per år.
* De sammanlagda direkta kostnaderna för biljettsystem och intäktssäkring uppgår till 400 miljoner per år. Därutöver kostar spärrbemanning i tunnelbanan och på pendeltågsstationer 361 miljoner, en kostnad som anses nödvändig av säkerhetsskäl, oavsett om biljettförsäljning sker eller ej.
Dags för en ny nolltaxe-/plankadiskussion?
Postat: tisdag 19 februari 2008 17:35
av aik_putte
Det intressanta i Metro tyckte jag var att man visade en bild på X2000 i samband med SLs rapport

Re: Rapport om SL:s biljettkontroller
Postat: tisdag 19 februari 2008 17:57
av Anders Norén
kildor skrev:Några intressanta siffor:
* 0,76% av alla helresor och 0,47% av alla delresor kontrolleras.
* Andelen fusk- och svinnresor uppskattas till 1-5,5%, vilket motsvarar 61-335 miljoner i uteblivna intäkter per år.
* Kontrollverksamheten kostar 40 miljoner per år.
* De sammanlagda direkta kostnaderna för biljettsystem och intäktssäkring uppgår till 400 miljoner per år. Därutöver kostar spärrbemanning i tunnelbanan och på pendeltågsstationer 361 miljoner, en kostnad som anses nödvändig av säkerhetsskäl, oavsett om biljettförsäljning sker eller ej.
* Om man, i stället för på spärrarna, lade de 361 miljonerna kronor per år på biljettkontroller (10 ggr dagens nivå), skulle man då anta att 7,6 % av alla helresor och 4,7 % av alla delresor skulle kollas?
* Skulle betalningsmoralen förändras åt det positiva eller negativa hållet om inga spärrar fanns men mellan var 25:e och 13:e resa man gjorde i spårtrafiken (dvs. var eller varannan vecka för den daglige resenären) kontrollerades?
* Skulle den upplevda tryggheten i systemet förändras av större närvaro av rörlig personal och skulle mängden skadegörelse och antalet övriga brott förändras?
Anders
Re: Rapport om SL:s biljettkontroller
Postat: tisdag 19 februari 2008 20:06
av kildor
Anders Norén skrev:* Om man, i stället för på spärrarna, lade de 361 miljonerna kronor per år på biljettkontroller (10 ggr dagens nivå), skulle man då anta att 7,6 % av alla helresor och 4,7 % av alla delresor skulle kollas?
* Skulle betalningsmoralen förändras åt det positiva eller negativa hållet om inga spärrar fanns men mellan var 25:e och 13:e resa man gjorde i spårtrafiken (dvs. var eller varannan vecka för den daglige resenären) kontrollerades?
* Skulle den upplevda tryggheten i systemet förändras av större närvaro av rörlig personal och skulle mängden skadegörelse och antalet övriga brott förändras?
Anders
Spärrpersonalen har fler uppgifter än att bara visera biljetter. Det går därför inte att bara att överföra alla dessa personer till kontrollverksamheten. Men visst vore det intressant att jämföra mostvarande siffror för Berlin (dom har väl fortfarande öppen spärrlinje?)
Postat: tisdag 19 februari 2008 21:21
av Magnus_J
varför bara prata om Spärrar i tub och pendeltåg.
en stor del avfuskåkandet sker i busstrafiken. speciellt genom falska sms, kort, biljetter, spring genom bakdörrar mm..
tyvärr vardagsmat för oss som förare.
Sällan man ser kontrollanterna även om det blivit oftare på senaste halvåret.
Postat: tisdag 19 februari 2008 21:36
av 2763
Magnus_J skrev:varför bara prata om Spärrar i tub och pendeltåg.
en stor del avfuskåkandet sker i busstrafiken. speciellt genom falska sms, kort, biljetter, spring genom bakdörrar mm..
tyvärr vardagsmat för oss som förare.
Sällan man ser kontrollanterna även om det blivit oftare på senaste halvåret.
Fuskåkningen på buss i stockholm kan knappast vara särskilt omfattande med tanke på hur effektiv viseringen på buss är i jämförelse med andra platser i landet.
Sen kan man undra om det lönar sig att ha en Spärr på bussplattform där det i extremfall rör sig om 150 passagerare per fordon. På tunnelbana och pendeltåg har du i runda slängar 530+374=904 * 2 = 1808 personer i 2 X60
eller 126+288 = 414 x 3 = 1242 i tre C20 Det är helt enkelt så att det är fler som åker på de tunga färdmedlen. Avgifterna per passagerare för att ha en spärr blir mindre.
När det gäller utökade kontroller på buss har du dock mitt stöd.
//Tony