Det är utomordentligt beklagligt att Håkan Stokke fått med sig styrelsen för SEKOs klubb 119 - som väl efter det här och annat får betecknas som en av Sveriges mest ökända fackföreningsklubbar (den som vill kan ju annars googla på t.ex. Per Johansson). Stokke, som själv arbetar vid Saltsjöbanan skriver
Håkan Stokke skrev:Förarna på tvärbanan, Saltsjöbanan och tunnelbanan är fackligt organiserade i Sekos klubb 119, som har uttalat sig mot projektet att binda samman Tvärbanan och Saltsjöbanan och låta de båda banorna gå på ett gemensamt spår till Slussen
Det står givetvis Stokke fritt att propagera för de åsikter att han hyser, men att göra detta till en facklig fråga är väl magstrakt. En sak är i alla fall fullkomligt säker: Stokke och klubb 119 har inte majoriteten av Tvärbaneförarna bakom sig i detta.
Det är nämligen så att, som jag redan framhållit i
denna tråd, det är nödvändigt att Tvärbanan dras ned till Slussen inom några år om man ska få en acceptabel trafiklösning i Hammarby Sjöstad. Det problemet adresserar Stokke överhuvud taget inte, annat än i negerad form. Om tre spår inte är tillräckligt får man väl bygga fler spår i den tänkta Slussenterminalen. Visserligen har Janne Bäckström i
denna tråd hävdat att det inte går, men det är ännu inget jag har sett påvisat!
Stokke gör dessutom en del andra, felaktiga påståenden
Håkan Stokke skrev:Tvärbanans ATC (ungefär = automatiskt tågstopp) fungerar inte bra. I praktiken medger tvärbanans ATC i dag inte tätare trafi k än åtta spårvagnar i timmen. En förbättring är inte i sikte.
Detta är fel, och det vet naturligtvis Stokke. Hur många tåg (eller spårvagnar, som Stokke med m.fl. belackare som föraktfullt skriver - det är ju skillnad på
riktiga tåg och
spårvagnar, bevars) som kan trafikera en given bansträcka beror inte på vilket ATC-system som används (att Tvärbanans ATC-system inte är det bästa tänkbara har redan skrivits åtskilliga spaltmeter om här så det tänker jag inte älta ytterligare). Däremot borde Stokke känna till (vilket också har skrivits om här) att ett nytt ATC-system ska handlas upp till TvB senast i samband med förlängningen norrut och att en särskild ATC-upphandling kommer att göras för Saltsjöbanan. Påståendet "en förbättring är inte i sikte" är alltså grundlöst.
Vilken vagntyp som bäst passar att trafikera Saltsjöbanan (liksom egentligen hela Saltsjöbanan) lämnar jag därhän, mest därför att frågan tydligen inte kan diskuteras utan glåpord och tillmälen här, men tillåter mig att påpeka att SB kan få svårt att överleva på sikt som solitär. Bl.a. har SB sitt eget broproblem eftersom järnvägsbron över Danvikskanalen inte är i bästa skick och jag är inte alls övertygad om att SL vill satsa vad som krävs för en bra brolösning enkom för SB:s räkning. Tron att SL istället skulle trafikera SB med ombyggda C20-vagnar, dito X60 och jag vet inte vad, liksom att rusta upp banan till Banverksstandard är enbart fria fantasier. Därför säger jag som sign. Olle i tråden
Nya Danvikslösen "den slutsats jag drar är - glöm denna partsinlaga".
Egentligen hade detta varit en helt onödigt diskussion, om SL hade varit på hugget när det gäller att tunnelbaneutbyggnaden (här har det som bekant inte hänt något sedan 1994). Det finns nämligen bara en bra och framtidssäker lösning på kollektivtrafikproblemen i sydostsektorn, och den heter tunnelbana! Först då får man ett kapacitetsstarkt trafikslag ut dit. Det är urdumt att bygga sig fast i Slussen och dessutom är Saltsjöbanan inte framtiden för Nacka m.fl. Den enda hållbara lösningen är att dra ut tunnelbana 3 till Nacka Forum, och ansluta Saltsjöbanan där. I förlängningen kan sedan resterande SB, helt eller delvis konverteras till tunnelbanedrift (vi har delvis berört detta i
denna tråd). Tvärbanan ansluts till den nya tunnelbanegrenen vid lämplig station (t.ex. Henriksdal) och behöver då inte dras ned till Slussen. Genom lämplig placering av övriga tunnelbanestationer kan SB slopas på sträckan Henriksdal - Saltsjö-Järla. Men genom ointresserade trafikpolitikers försummelsen har detta inte nått längre än till idéstadiet, trots att det är nu det behövs. Stadsutbyggnad och kollektivtrafik måste gå hand i hand och inte skjutas till någon gång efter 2020.
Mvh.
Björn