Sida 1 av 1
Spårvagn på E4:an
Postat: onsdag 02 juli 2003 7:04
av Jonnie
En kompis har sett en vit och ljusblå spårvagn på E4:an i småland 2 ggr den senaste tiden. Ngn som vet vad detta kan vara för vagn?
Ja den hade inte svängt fel, den åkte på en lastbil alltså

Postat: onsdag 02 juli 2003 7:52
av bruse
Antagligen en M21:a eller en M31: som är på väg mellan Göteborg och Tyskland för ombyggnation.
Postat: onsdag 02 juli 2003 8:29
av 2763
bruse skrev:Antagligen en M21:a eller en M31: som är på väg mellan Göteborg och Tyskland för ombyggnation.
Antagligen inte, dels eftersom sista M31-an är levererad och dels eftersom de gick direkt från Göteborg på Båt.
Däremot kan det vara a: en M28 på väg till eller från Norrköping b: någon annan spårvagn på väg någon annan stans eller till Norrköping.
/Tony
Postat: onsdag 02 juli 2003 8:47
av Björn J.
Småland... Tja GA tar väl vägen förbi "Lilla Jerusalem" upp mot karies befrämjande trakter, det är Brah(e) och vidare mot Peking, där "GS plåt och lack" numera finns.
Eller mer i klartext, GA specialtransporter kör spårvagnar på trailer till Norrköping och spårvagnsverkstaden där, som gör diverse plåt och lackarbeten på GS vagnar, i gengäld händer det att NKA skickar sina vagnar till GS och Göteborg för diverse jobb, hjulsvarvning exempelvis.
Så det kan ju hända att man ser en trailer med upplastad spårvagn på E4 och senare på Rv 40.
Bj.
Postat: onsdag 02 juli 2003 9:11
av 2763
Björn J. skrev:Småland... Tja GA tar väl vägen förbi "Lilla Jerusalem" upp mot karies befrämjande trakter, det är Brah(e) och vidare mot Peking, där "GS plåt och lack" numera finns.
Eller mer i klartext, GA specialtransporter kör spårvagnar på trailer till Norrköping och spårvagnsverkstaden där, som gör diverse plåt och lackarbeten på GS vagnar, i gengäld händer det att NKA skickar sina vagnar till GS och Göteborg för diverse jobb, hjulsvarvning exempelvis.
Så det kan ju hända att man ser en trailer med upplastad spårvagn på E4 och senare på Rv 40.
Bj.
Var det inte ungefär det jag sade?
För den som inte är insatt i städers smeknamn så är Smålands Jerusalem det som ligger mellan Axamo och Huskvarna, dvs Jönköping samt Peking=Norrköping. (Det tidigare är mer naturligt en det senare)
Det är sant att GA kör vagnar till och från Norrköping, men inte enbart från Göteborg. Exempelvis har två Düvag-släp kommit till staden från Tyskland. Det är fullt möjligt att dessa skådats på E4 söder om Jönköping.
M28:orna är i Norrköping för Rostsanering, inte enbart plåtarbeten. I den ingår upprensning av balkar m.m. samt omplåtning och omlackering.
M67:orna åker ibland till Göteborg för hjulsvarvning, men så vitt jag vet är det ett tag sedan sist. Blir kanske dags till hösten igen, när löven stilla singlar....
/Tony
Postat: onsdag 02 juli 2003 11:02
av Björn J.
I höst så börjar SVT att sända "På Spåret" igen, så det kan kännas relevant med geografiska omskrivningar...
Kanske man skulle låta sätta upp en av programmets kameror på exempelvis fyran eller elvan... och på så vis producera en film till frågorna i programmet.
Länsmansgården kan ju vara en lika spännande destination som Trieste, Wien eller Övre Sopporo.
Salthomen lika intressant som Sliomikos, Bagdad, Landskrona eller Kap Farvel.
Bj.
Postat: onsdag 02 juli 2003 12:34
av leifd
TonyM skrev:Björn J. skrev:Småland... Tja GA tar väl vägen förbi "Lilla Jerusalem" upp mot karies befrämjande trakter, det är Brah(e) och vidare mot Peking, där "GS plåt och lack" numera finns.
Eller mer i klartext, GA specialtransporter kör spårvagnar på trailer till Norrköping och spårvagnsverkstaden där, som gör diverse plåt och lackarbeten på GS vagnar, i gengäld händer det att NKA skickar sina vagnar till GS och Göteborg för diverse jobb, hjulsvarvning exempelvis.
Så det kan ju hända att man ser en trailer med upplastad spårvagn på E4 och senare på Rv 40.
Bj.
Var det inte ungefär det jag sade?
För den som inte är insatt i städers smeknamn så är Smålands Jerusalem det som ligger mellan Axamo och Huskvarna, dvs Jönköping samt Peking=Norrköping. (Det tidigare är mer naturligt en det senare)
Det är sant att GA kör vagnar till och från Norrköping, men inte enbart från Göteborg. Exempelvis har två Düvag-släp kommit till staden från Tyskland. Det är fullt möjligt att dessa skådats på E4 söder om Jönköping.
M28:orna är i Norrköping för Rostsanering, inte enbart plåtarbeten. I den ingår upprensning av balkar m.m. samt omplåtning och omlackering.
M67:orna åker ibland till Göteborg för hjulsvarvning, men så vitt jag vet är det ett tag sedan sist. Blir kanske dags till hösten igen, när löven stilla singlar....
/Tony
Jodå, mycket riktigt, det stod en spårvagnslastad (M28) trailer på gården utanför Enistas verkstad (NKA har inte funnits sedan början på 80-talet, Enista är ett entreprenadföretag i Sydkraft koncernen), i måndags kväll (30/6). Det var då en osanerad vagn lastad, detta tyder då på att man på tisdag förmiddag skiftade vagn i plåtverkstaden och en nylackerad och fin vagn kunde återbördas till Göteborg. Dessa transporter har pågått ganska länge nu (sedan 2001 om jag minns rätt), men även gula vagnar har ju åkt denna väg, främst för hjulsvarning, men även elarbeten på modell Ä har förekommit.
I höst installeras en hjulsvar i Norrköping, så sedan ska hjulsvarvning på olika externa verkstäder inte längre behövas.
//Leif D
Den
Postat: onsdag 02 juli 2003 13:39
av Mr. Burns
Någon som har koll på vad GS verkstad på Rantorget har för sig numera? M31 är klara och M28 verkar fortsatt åka till Peking för sina arbeten. Är det måhända Rantorget som har hand om M29ornas plåt&lackarbeten? Verkar ändå finnas viss överkapacitet.
Postat: onsdag 02 juli 2003 13:58
av 2763
Spårvagnsmicke skrev:Någon som har koll på vad GS verkstad på Rantorget har för sig numera? M31 är klara och M28 verkar fortsatt åka till Peking för sina arbeten. Är det måhända Rantorget som har hand om M29ornas plåt&lackarbeten? Verkar ändå finnas viss överkapacitet.
I Huvudverkstaden pågår
revision av M29, inte plåt och lackarbeten. Det finns ett antal individer i verkstaden och senast jag gick igenom såg det ut som om man hade tillräckligt att göra.
Det är skillnad på åtgärder på M28 och M29, M28 får en facelift för att kunna rulla i c:a 4 år till emedan M29 beräknas kunna rulla i kanske 10 år till.
/Tony
Postat: onsdag 02 juli 2003 18:40
av Q
Rantoget har en hel del arbeten med M31 som har vart i närkontakt med gummhjulingar.
Även en viss mellandel får vissa garantijobb av MGB.
//Q
Postat: onsdag 02 juli 2003 20:51
av Mr. Burns
TonyM skrev:Spårvagnsmicke skrev:Någon som har koll på vad GS verkstad på Rantorget har för sig numera? M31 är klara och M28 verkar fortsatt åka till Peking för sina arbeten. Är det måhända Rantorget som har hand om M29ornas plåt&lackarbeten? Verkar ändå finnas viss överkapacitet.
I Huvudverkstaden pågår
revision av M29, inte plåt och lackarbeten. Det finns ett antal individer i verkstaden och senast jag gick igenom såg det ut som om man hade tillräckligt att göra.
Det är skillnad på åtgärder på M28 och M29, M28 får en facelift för att kunna rulla i c:a 4 år till emedan M29 beräknas kunna rulla i kanske 10 år till.
/Tony
Jaså, en ny revision inte ens tio sedan den senaste. Tja, inredningen har åldrats snabbt efter otaliga kl-tt-r och som sagt är plåten i behov av både reparation och färg. Men i övrigt (t.ex. elektriskt och mekaniskt) trodde jag vagnarna var i bättre skick.
Postat: onsdag 02 juli 2003 21:16
av JAgr
Spårvagnsmicke skrev:Jaså, en ny revision inte ens tio sedan den senaste.
Det M29 fick senast vara bara en kosmetisk uppsnyggning, det var ingen revision. M29 fick då en bättring med samma målsättning som M28 genomgår just nu.
/JAgr
Postat: onsdag 02 juli 2003 22:59
av Björn J.
JAgr skrev:Spårvagnsmicke skrev:Jaså, en ny revision inte ens tio sedan den senaste.
Det M29 fick senast vara bara en kosmetisk uppsnyggning, det var ingen revision. M29 fick då en bättring med samma målsättning som M28 genomgår just nu.
/JAgr
Misstänker att man då lackade vagnarna i nån miljövänlig färg som inte tål den saltsyra som kommer från Kattegatt in över stan.
Bj.
Postat: torsdag 03 juli 2003 2:14
av Mr. Burns
JAgr skrev:Spårvagnsmicke skrev:Jaså, en ny revision inte ens tio sedan den senaste.
Det M29 fick senast vara bara en kosmetisk uppsnyggning, det var ingen revision. M29 fick då en bättring med samma målsättning som M28 genomgår just nu.
/JAgr
Så om tio år är det dags för ny revision av M28

Postat: torsdag 03 juli 2003 12:36
av 2763
Spårvagnsmicke skrev:JAgr skrev:Spårvagnsmicke skrev:Jaså, en ny revision inte ens tio sedan den senaste.
Det M29 fick senast vara bara en kosmetisk uppsnyggning, det var ingen revision. M29 fick då en bättring med samma målsättning som M28 genomgår just nu.
/JAgr
Så om tio år är det dags för ny revision av M28

Nej - då säljer vi dem till Oslo som har kommit på att de behöver fler vagnar....
/T