Sida 1 av 2

Vad driver den som.........låååångt inlägg, f`låt webmaster!

Postat: tisdag 01 juli 2003 15:32
av Ragnar T
Nu kan jag inte hålla mig längre! Vandaliseringen på och i spårfordonen tycks bara vara på väg att bli värre för var dag som går. Jag återger därför nu något, som jag skrev för bra länge sedan och som bara var tänkt för att jag för egen del skulle få litet "mentalt lugn". Något som alltså hittills inte spridits. Här är mina funderingar:

----------------------------- 0000 -------------------------------

Vad driver den som kl-ttr- och vandaliserar?

Kanske är jag en oförstående och naiv typ som tar upp problemet med kl-tt-r och vandalisering på det följande - och som jag tycker - enkla och självklara sättet. Men jag tar risken att bli enfaldigförklarad!

Som chef för den avdelning inom SL-organisationen, som har uppdraget att förvalta (dvs investera i, reinvestera i och underhålla) alla spårfordon som rullar i SLs trafik, alltså i Tunnelbanan, i Pendeltågstrafiken, på Roslagsbanan, på Nockebybanan, på Lidingöbanan, på Saltsjöbanan och på Tvärbanan, så kan jag inte låta bli att mer eller mindre ständigt gå med funderingar kring vandaliseringen på och i fordonen (och allt annat bus också för den delen). Man konfronteras dagligen med problemet och det upphör aldrig att skapa en känsla av olust, upprördhet och vanmakt hos mig. Jag undrar, om gemene man utanför SL har klart för sig hur mycken huvudbry, som kl-tt-r och vandalisering egentligen åsamkar oss som håller på med fordonen och för den delen en mängd andra i SL-organisationen också?

Det må vara en sak hur ofattbart mycket det kostar att ta bort kl-tt-r, reparera vandaliseringsskador och ta hand om alla störningar som uppstår i trafiken. Eller vad det innebär att återställa fräschören hos drabbade ytor och material. Detta läser man om i massmedia från tid till annan. Men en annan mycket tidsödande och kostsam sak, och som inte syns i debatten, är all den möda som vi lägger ned på att se till att ytor, material och system på fordonen, som kan utsättas för kl-tt-r och vandalisering, kan stå emot upprepad sanering och reparation, samtidigt som kravet är att fordonen år efter år skall erbjuda en säker, fräsch och attraktiv miljö.

Nästan varje diskussion kring lösningar av tekniska frågor eller utformning av trafikantmiljön innehåller avsnitt, där man tvingas överväga hur det man tänker genomföra skall kunna motstå kl-tt-r och vandalisering. Inte minst handlar det då om vilka risker för säkerheten, som kan uppstå på grund av vandalisering och vad man särskilt måste göra åt det. Många gånger tvingas man välja lösningar, som långt ifrån är de bästa ur hanterings-, attraktivitets- och komfortsynpunkt för trafikanterna eller personalen, men som man måste ta till för att inte kl-tt-r och vandalisering skall försvåra användningen av fordonen.

Det känns alltid lika hopplöst trist att ständigt behöva vrida och vända på lösningarna ur just detta ”destruktivitetsperspektiv”! Man tvingas ju ha med ”vandaliseringssäkerhet” som ett avsnitt i allt specifikationsskrivande, hur motbjudande det är! Vi skulle så oändligt mycket hellre vilja använda vår tid och tankemöda på att åstadkomma ett antal av de förbättringar i trafiken och trafikmiljön, som så många önskar sig, men som vi nu inte har råd eller tid till. Vi tvingas ovanpå alltihopa utrusta fordon och anläggningar med dyrbara övervakningssystem för miljontals kronor, system som alls inte skulle behövas, om alla kunde uppträda ”normalt” i våra fordon, anläggningar och trafikmiljö. Tänk så mycket bättre och så mycket mer kollektivtrafik, som man skulle kunna få för de extra pengar, som dyrare lösningar, ständig sanering och ständiga reparationer innebär. Jag lovar, det skulle handla om mycket tydliga förbättringar, eftersom vi talar om årliga pengar i 100-miljonersklassen och faktiskt rent av flera gånger det, om man räknar in alla ”onödiga” investeringar!

Min nu kanske naiva fundering och fråga är helt enkelt hur den som kl-ttr- och vandaliserar egentligen tänker, som sysslar med sin märkliga ”hobby”? Vad driver dem som sysslar med detta? Kanske blev jag en gång i tiden felvaggad, men jag fick lära mig, att den som vill ha sina saker ifred också skulle få bli respekterad för det. Och då var det självklart att man visade sådan respekt. Om jag nu säger, att jag inte vill att man kl-ttr- eller sabbar ”mina” fordon, kommer jag då att bli respekterad för det? Eller hur skall man annars göra för att bli respekterad? Skall jag kanske kasta mig för fötterna på vandalerna och böna och be om förbarmande: ”Snälla - snälla, låt ”mina” fordon få vara ifred!! Dom som åker med ”mina” fordon vill inte se kl-tt-r eller sitta i vandaliserade fordon, eftersom dom faktiskt mår dåligt av att se eländet. Dom vill inte heller känna sig övervakade under sin resa, men tvingas till det eftersom vi måste ha tekniska system för det. Därför snälla vandaler, låt grejorna få vara i fred!”

Som jag förstår det, så är de tongivande vandalerna inga knäppgökar, utan tvärtom i grunden normala och till och med smarta killar och tjejer, men som på något vis kommit snett med det dom håller på med. Visst finns det också en svans av sådana som bara hänger på, men om dom tongivande ändrar sitt beteende till något positivt, så försvinner snart svansen också. Kan man då inte styra in ”vandaliseringsberoendet” till något, som i positiv mening kommer alla i samhället tillgodo i stället? Jag bara undrar. Ofta hör man i debatten, att det bästa receptet mot buset är hårdare tag och ännu mera övervakning. Visst, kanske det håller till en del och på kort sikt, men är det egentligen ett sådant samhälle vi vill ha? Medel och motmedel i en ständigt nedåtgående spiral. Funkar det verkligen? Jag tror uppriktigt sagt inte det. Man måste angripa frågan på ett helt annat sätt för att det långsiktigt skall bli bra. Man kan inte gräva ned sig i skyttegravar och sitta där nere och fundera på hur man skall kunna hata varandra ännu mer. Nej, upp ur skyttegravarna och ta tag i frågan med en gemensam ambition att kunna gilla varandra i stället! Ytterst handlar det om att samhället avsätter resurser, så att tillvaron kan göras meningsfull för alla. Här måste bland många andra politikerna känna sitt ansvar.

Nu skulle jag gärna vilja, att någon eller några av dem som vandaliserar, vågar reagera på detta som jag skriver och ärligt och uppriktigt tala om för mig varför han, hon eller de tänker och agerar som de gör. Vem eller vad är det ni egentligen vill åt med det ni håller på med? Är det kanske mig personligen? Men vad tusan har jag då gjort er för ont för att behöva drabbas av den olust jag känner inför era aktiviteter? Jag får helt enkelt inte in det i min dumma skalle och jag är faktiskt ruskigt nyfiken på era motiv eller på en beskrivning av den drivkraft som föser ut er på era raider!

Någon debatt om skillnaden mellan kl-tt-r och gr-ff-t- tänker jag emellertid inte gå på, för det är inte det minsta intressant i sammanhanget och har faktiskt inte med saken att göra! Om jag vill ha ”mina” och allas våra gemensamma grejor ifred, så förväntar jag mig att få bli respekterad för det, sedan må aktiviteterna kallas konst, gr-ff-t-, kl-tt-r eller vad som helst! Och jag köper heller inte så enkla och billiga argument, som att det bara är kul eller häftigt eller att ni vill synas, eller för den delen att ni vill försköna ett trist betonggrått samhälle. I så fall kan jag tipsa om annat, som är häftigare och som dessutom ger skönare och bättre kickar, men som inte besvärar någon annan, utan tvärtom. Jag har själv aktiva ätteläggar som sysslar med, som jag tycker det, andra och häftigare saker, utan att ligga någon till last.

Nej, jag vill veta vad som just nu rör sig i huvudet på er och vad som driver er! Kanske kan vi sedan mötas och ta ett rakt och juste snack omkring vad vi tillsammans kan göra för att vrida in skutan på rätt kurs igen? Göra några riktigt rejäla saker för att kunna gilla varandra i stället för att titta snett på varandra, om ni förstår! Innerst inne tror jag faktiskt att ni också trots allt vill ha ”fred” så att säga! Som sagt, jag vill precis bara veta vad vi gör tillsammans för att jag skall få bli respekterad för min önskan att få ha ”mina” fordon i fred i fortsättningen.

Den som ärligt ställer upp på mig, i min ”desperation” att få någon hållbar rätsida på problemet, kommer att mötas av ett garanterat ärligt och konstruktivt uppträdande från mig. Då kan vi kanske komma fram till något som håller och funkar i längden!

Handsken är kastad - vem tar upp den? Skall vi mötas i en - som jag hoppas - konstruktiv dialog? Kom loss, hör av Dig om Du känner Dig manad! Eller är jag i själva verket bara hopplöst naiv i min tro på att det ändå någonstans finns något gott hos alla medmänniskor?


Ragnar T
(Skrivet med en mugg lugnande kaffe inom räckhåll)

-------------------------- 0000 ------------------------------

Nytt längdrekord för ett verbalt inlägg?

Hoppsan - citationstecken blev &#8221 vid överföringen!

Postat: tisdag 01 juli 2003 15:38
av Ragnar T
Hoppas att mitt föregående långa inlägg trots allt är läsbart. Vid överföringen av min gamla lagrade textfil, så blev citationstecknen till &#8221. Kanske det beror på kaffespill?

Sorry!

/Ruggige R

Re: Hoppsan - citationstecken blev &#8221 vid överföring

Postat: tisdag 01 juli 2003 15:40
av bruse
Ragnar T skrev:Hoppas att mitt föregående långa inlägg trots allt är läsbart. Vid överföringen av min gamla lagrade textfil, så blev citationstecknen till &#8221. Kanske det beror på kaffespill?

Sorry!

/Ruggige R
Om du registrerar dig, å loggar in dig, kan du i efterhand redigera dina inlägg! Mycket praktiskt för oss med klumpiga pekfungrar!

Klumpiga fingrar?

Postat: tisdag 01 juli 2003 15:46
av Ragnar T
Tja Mr. Bruse, jag vet inte om det (denna gång) handlar om klumpighet i fingrarna. Snarare om några dolda ting i dokumentet, som gav andra tecken än jag kunde se vid förhandgranskningen. Kan Du kanske byta ut alla &#8221 mot " i inlägget?

Kopp på Dig!

/RR

Re: Klumpiga fingrar?

Postat: tisdag 01 juli 2003 15:50
av bruse
Ragnar T skrev:Tja Mr. Bruse, jag vet inte om det (denna gång) handlar om klumpighet i fingrarna. Snarare om några dolda ting i dokumentet, som gav andra tecken än jag kunde se vid förhandgranskningen. Kan Du kanske byta ut alla &#8221 mot " i inlägget?
Inte jag men webmastern... :D

Det innebär manuellt arbete, å med den textmängden så medför det säkert någon timmes arbete eller två... Så kan vi säga att till priset av ett säsongskort september-december går det nog att lösa... 8)

Re: Klumpiga fingrar?

Postat: tisdag 01 juli 2003 16:12
av Bussmicke
bruse skrev:
Ragnar T skrev:Tja Mr. Bruse, jag vet inte om det (denna gång) handlar om klumpighet i fingrarna. Snarare om några dolda ting i dokumentet, som gav andra tecken än jag kunde se vid förhandgranskningen. Kan Du kanske byta ut alla &#8221 mot " i inlägget?
Inte jag men webmastern... :D

Det innebär manuellt arbete, å med den textmängden så medför det säkert någon timmes arbete eller två... Så kan vi säga att till priset av ett säsongskort september-december går det nog att lösa... 8)

F-n Bruse, du har ju humor

Vad driver den som ........... ett da capo

Postat: tisdag 01 juli 2003 16:30
av Ragnar T
Vi tar det på nytt, denna gång med (förhoppningsvis) de rätta tecknen:

---------------------------- 0000 ---------------------------------

Vad driver den som kl-ttr- och vandaliserar?

Kanske är jag en oförstående och naiv typ som tar upp problemet med kl-tt-r och vandalisering på det följande - och som jag tycker - enkla och självklara sättet. Men jag tar risken att bli enfaldigförklarad!

Som chef för den avdelning inom SL-organisationen, som har uppdraget att förvalta (dvs investera i, reinvestera i och underhålla) alla spårfordon som rullar i SLs trafik, alltså i Tunnelbanan, i Pendeltågstrafiken, på Roslagsbanan, på Nockebybanan, på Lidingöbanan, på Saltsjöbanan och på Tvärbanan, så kan jag inte låta bli att mer eller mindre ständigt gå med funderingar kring vandaliseringen på och i fordonen (och allt annat bus också för den delen). Man konfronteras dagligen med problemet och det upphör aldrig att skapa en känsla av olust, upprördhet och vanmakt hos mig. Jag undrar, om gemene man utanför SL har klart för sig hur mycken huvudbry, som kl-tt-r och vandalisering egentligen åsamkar oss som håller på med fordonen och för den delen en mängd andra i SL-organisationen också?

Det må vara en sak hur ofattbart mycket det kostar att ta bort kl-tt-r, reparera vandaliseringsskador och ta hand om alla störningar som uppstår i trafiken. Eller vad det innebär att återställa fräschören hos drabbade ytor och material. Detta läser man om i massmedia från tid till annan. Men en annan mycket tidsödande och kostsam sak, och som inte syns i debatten, är all den möda som vi lägger ned på att se till att ytor, material och system på fordonen, som kan utsättas för kl-tt-r och vandalisering, kan stå emot upprepad sanering och reparation, samtidigt som kravet är att fordonen år efter år skall erbjuda en säker, fräsch och attraktiv miljö.

Nästan varje diskussion kring lösningar av tekniska frågor eller utformning av trafikantmiljön innehåller avsnitt, där man tvingas överväga hur det man tänker genomföra skall kunna motstå kl-tt-r och vandalisering. Inte minst handlar det då om vilka risker för säkerheten, som kan uppstå på grund av vandalisering och vad man särskilt måste göra åt det. Många gånger tvingas man välja lösningar, som långt ifrån är de bästa ur hanterings-, attraktivitets- och komfortsynpunkt för trafikanterna eller personalen, men som man måste ta till för att inte kl-tt-r och vandalisering skall försvåra användningen av fordonen.

Det känns alltid lika hopplöst trist att ständigt behöva vrida och vända på lösningarna ur just detta "destruktivitetsperspektiv"! Man tvingas ju ha med "vandaliseringssäkerhet" som ett avsnitt i allt specifikationsskrivande, hur motbjudande det är! Vi skulle så oändligt mycket hellre vilja använda vår tid och tankemöda på att åstadkomma ett antal av de förbättringar i trafiken och trafikmiljön, som så många önskar sig, men som vi nu inte har råd eller tid till. Vi tvingas ovanpå alltihopa utrusta fordon och anläggningar med dyrbara övervakningssystem för miljontals kronor, system som alls inte skulle behövas, om alla kunde uppträda "normalt" i våra fordon, anläggningar och trafikmiljö. Tänk så mycket bättre och så mycket mer kollektivtrafik, som man skulle kunna få för de extra pengar, som dyrare lösningar, ständig sanering och ständiga reparationer innebär. Jag lovar, det skulle handla om mycket tydliga förbättringar, eftersom vi talar om årliga pengar i 100-miljonersklassen och faktiskt rent av flera gånger det, om man räknar in alla "onödiga" investeringar!

Min nu kanske naiva fundering och fråga är helt enkelt hur den som kl-ttr- och vandaliserar egentligen tänker, som sysslar med sin märkliga "hobby"? Vad driver dem som sysslar med detta? Kanske blev jag en gång i tiden felvaggad, men jag fick lära mig, att den som vill ha sina saker ifred också skulle få bli respekterad för det. Och då var det självklart att man visade sådan respekt. Om jag nu säger, att jag inte vill att man kl-ttr- eller sabbar "mina" fordon, kommer jag då att bli respekterad för det? Eller hur skall man annars göra för att bli respekterad? Skall jag kanske kasta mig för fötterna på vandalerna och böna och be om förbarmande: "Snälla - snälla, låt "mina" fordon få vara ifred!! Dom som åker med "mina" fordon vill inte se kl-tt-r eller sitta i vandaliserade fordon, eftersom dom faktiskt mår dåligt av att se eländet. Dom vill inte heller känna sig övervakade under sin resa, men tvingas till det eftersom vi måste ha tekniska system för det. Därför snälla vandaler, låt grejorna få vara i fred!"

Som jag förstår det, så är de tongivande vandalerna inga knäppgökar, utan tvärtom i grunden normala och till och med smarta killar och tjejer, men som på något vis kommit snett med det dom håller på med. Visst finns det också en svans av sådana som bara hänger på, men om dom tongivande ändrar sitt beteende till något positivt, så försvinner snart svansen också. Kan man då inte styra in "vandaliseringsberoendet" till något, som i positiv mening kommer alla i samhället tillgodo i stället? Jag bara undrar. Ofta hör man i debatten, att det bästa receptet mot buset är hårdare tag och ännu mera övervakning. Visst, kanske det håller till en del och på kort sikt, men är det egentligen ett sådant samhälle vi vill ha? Medel och motmedel i en ständigt nedåtgående spiral. Funkar det verkligen? Jag tror uppriktigt sagt inte det. Man måste angripa frågan på ett helt annat sätt för att det långsiktigt skall bli bra. Man kan inte gräva ned sig i skyttegravar och sitta där nere och fundera på hur man skall kunna hata varandra ännu mer. Nej, upp ur skyttegravarna och ta tag i frågan med en gemensam ambition att kunna gilla varandra i stället! Ytterst handlar det om att samhället avsätter resurser, så att tillvaron kan göras meningsfull för alla. Här måste bland många andra politikerna känna sitt ansvar.

Nu skulle jag gärna vilja, att någon eller några av dem som vandaliserar, vågar reagera på detta som jag skriver och ärligt och uppriktigt tala om för mig varför han, hon eller de tänker och agerar som de gör. Vem eller vad är det ni egentligen vill åt med det ni håller på med? Är det kanske mig personligen? Men vad tusan har jag då gjort er för ont för att behöva drabbas av den olust jag känner inför era aktiviteter? Jag får helt enkelt inte in det i min dumma skalle och jag är faktiskt ruskigt nyfiken på era motiv eller på en beskrivning av den drivkraft som föser ut er på era raider!

Någon debatt om skillnaden mellan kl-tt-r och gr-ff-t- tänker jag emellertid inte gå på, för det är inte det minsta intressant i sammanhanget och har faktiskt inte med saken att göra! Om jag vill ha "mina" och allas våra gemensamma grejor ifred, så förväntar jag mig att få bli respekterad för det, sedan må aktiviteterna kallas konst, gr-ff-t-, kl-tt-r eller vad som helst! Och jag köper heller inte så enkla och billiga argument, som att det bara är kul eller häftigt eller att ni vill synas, eller för den delen att ni vill försköna ett trist betonggrått samhälle. I så fall kan jag tipsa om annat, som är häftigare och som dessutom ger skönare och bättre kickar, men som inte besvärar någon annan, utan tvärtom. Jag har själv aktiva ätteläggar som sysslar med, som jag tycker det, andra och häftigare saker, utan att ligga någon till last.

Nej, jag vill veta vad som just nu rör sig i huvudet på er och vad som driver er! Kanske kan vi sedan mötas och ta ett rakt och juste snack omkring vad vi tillsammans kan göra för att vrida in skutan på rätt kurs igen? Göra några riktigt rejäla saker för att kunna gilla varandra i stället för att titta snett på varandra, om ni förstår! Innerst inne tror jag faktiskt att ni också trots allt vill ha "fred" så att säga! Som sagt, jag vill precis bara veta vad vi gör tillsammans för att jag skall få bli respekterad för min önskan att få ha "mina" fordon i fred i fortsättningen.

Den som ärligt ställer upp på mig, i min "desperation" att få någon hållbar rätsida på problemet, kommer att mötas av ett garanterat ärligt och konstruktivt uppträdande från mig. Då kan vi kanske komma fram till något som håller och funkar i längden!

Handsken är kastad - vem tar upp den? Skall vi mötas i en - som jag hoppas - konstruktiv dialog? Kom loss, hör av Dig om Du känner Dig manad! Eller är jag i själva verket bara hopplöst naiv i min tro på att det ändå någonstans finns något gott hos alla medmänniskor?


Ragnar T
(Skrivet med påtårsmuggen i närheten!)

------------------------- 0000 --------------------------

Tog inte ett antal timmar att justera, men väl ett par minuter! Kanke dags att gå till ämnet nu?

Postat: tisdag 01 juli 2003 16:48
av Björn J.
Jag snarare kommenterar än besvarar den första frågan, "Vad driver den som kl-ttr- och vandaliserar? "

Vad som driver vandalerna vågar jag inte gissa på.

Men kl-ttr-; uppmärksamhet och bekräftelse.
Med risk för att generalisera tror jag att denna grupp inte får uppmärksamhet och bekräftelse i sina hem eller i skolan.
Man söker sig andra vägar för att uppnå detta. En del börjar att kl-ttr- och måla graffitty, denna förskräckliga illegala konstform kan ju ses av väldigt många. Lyckan tycks vara att måla en godsvagn med sitt eget eller gruppens typiska signum. En sådan godsvagn kan ju cirkulera i hela Europa och kan ju då beskådas av massvis med folk.

kl-ttr-t har ju också blivit en slags kult, det är inne att i vissa kretsar måla graffitty, det bildas olika gäng som försöker att överträffa varandra.

På den tiden vi hade spårvagnar med helreklam i Göteborg så var det väldigt lite reklam på dessa, det har spekulerats i att det fanns för få fria ytor att kl-ttr- på liksom att det i graffittykretsar kändes helt ok att inte måla där eftersom detta var en vagn som redan avvek från det normala.

Några andra aspekter att vägas in kan ju vara "ung revolt" och missnöje med "etablissemanget" . Man måste visa sitt missnöje och gör då detta genom att kl-ttr-.

Men det finns säkert många fler förklaringsmodeller till denna företeelse.

Bj.

Postat: tisdag 01 juli 2003 20:24
av Hans W
Ett stort problem (av flera) är säkert den aktiva eller passiva stöd som vandaliseringen i form av gr-ff-t- får både av visa grupper av politiker och framför allt i media.
DN:s kulturdel (suck) har två dagar nu innehållit s.k. kommentarer på sid 2 om detta.
I söndagens tidning raljerar Rasmus Malm över att "Nolltoleransen är död". .... "SL:s kontrakr med de skulla gr-ff-t- från Falck security är uppsagt". sedan handlar det om positva övetoner i en recension av en ny gr-ff-t-. Allmänhetens "Inställnng" som "sträcker sig från ointresse till avsmak" säger skribenten är ett problem "som gr-ff-t- delar med andra dominanta uttrycksformer i stadsrummet - reklam, offentolig konst och modern arkitektur". En intervjuåsikt återges " gr-ff-t- är folkkonst, ungefär som att sy väggbonader, tälja dalahästar och måla kurbits".

Ragnars åsikter och problemformuleringar, som jag helt delar, förträngs eller döljs helt av dessa kuturdebattörer. Dvs problemet sett ut ägarens perspektiv, ägaren som får sin egendom förstörd.

Även vi i museibanoran drabbas ju utav detta men så länge tongivande debattörer inte vill/kan se problemet ur ägarens perspektiv utan på något märkligt sätt gör alla ytor som tas ut i ljuset tillåtna för denna "folkkonst", så är nog kampen förgäves.

Jag tror att ett första steg måste vara att försöka informera och övertyga dessa kuturdebattörer m.fl. om problemets verkliga ansikte för den drabbade.

/HW

Postat: tisdag 01 juli 2003 21:04
av Gunnar Eriksson
Och NU skulle jag vilja se en enda av dessa kl-ttr- plocka upp Ragnar T:s kastade handske och ge sig in i forumet HÄR för att VERKLIGEN garanterat synas! Svara DU som inlägget är riktat till :!:
:)

Gunnar Eriksson

Postat: onsdag 02 juli 2003 10:16
av Markus Eisler
Beträffande kl-tt-r kulturjournalister:

Det finns vissa som inte förstår skillnaden mellan rätt och fel. Till dem hör kl-tt-r. Deras argument för kl-tt-r talar om en missförstådd konstform, trafikföretagens intolerans och ständiga sanering av kl-ttr- målningar etc. För inte så länge sedan skrev en journalist hur jobbigt det måste kännas för kl-ttr- att varje dag mötas av samma syn; att just deras målning återigen har tvättats bort.

Låt mig bringa klarhet i denna minst sagt grumliga debatt: kl-tt-r är skadegörelse eftersom det olovligen anbringas på annans egendom. Ägaren till väggen har aldrig blivit tillfrågad och givit sitt tillstånd till att få väggen dekorerad. Därmed skall all illegal gr-ff-t- definieras som just kl-tt-r. Punkt slut.

Det kan aldrig finnas skäl för samhälle eller enskilda trafikföretag att understödja kl-tt-r, helt eller delvis. Trafikföretagens uppgift är att tillhandahålla en väl fungerande kollektivtrafik. Här ryms en rad parametrar såsom effektivitet, bekvämlighet, snabbhet osv. Det finns åtskilliga skäl att sanera kl-tt-r. Det kan vara av tekniska, sociala eller estetiska skäl, bara för att nämna några exempel. Undersökningar har dessutom gjorts inom Stockholms kollektivtrafik som visar att de tre faktorer som över 4/5 av resenärerna prioriterar är hög turtäthet, punktlighet samt renhet / kl-tt-r.

Det är inte kl-ttr- ”konstform” som är missförstådd. Nej då, det stora flertalet har förstått den med all önskvärd tydlighet och tagit ställning mot den. Trafikföretagen har därför ingen anledning att vara toleranta mot en liten klick vandaler som roar sig med en avancerad form av miljö- och kapitalförstöring. Det är inte kl-ttr- det är synd om som nästa dag upptäcker att hans målning återigen är borttvättad. Nej, det är den betalande vardagsresenären det finns anledning att känna medlidande med som tvingas stå ut med att se kladdet.

kl-ttr-t kostar samhället och den enskilde stora summor varje dag. Men det är kanske inte de höga kostnaderna som är det allra värsta. Bristen på respekt för andra människors egendom och vardag och de återkommande angreppen på vår gemensamma miljö går inte att mäta i pengar, utan kan bara uppfattas som ett hänsynslöst förakt för sina medmänniskor.

Jag arbetar själv med kl-tt-r åtgärder, bland annat för SL Infrateknik:s räkning med nya kl-tt-r material vid t ex stationsombyggnader. Precis som Ragnar skriver läggs det ned en oerhörd tid, energi och tankeverksamhet för att hela tiden försöka ligga steget före. kl-ttr- egen energi och innovationer i syfte att vandalisera skall inte underskattas.

Det vore intressant om en kl-ttr-, eller för den delen en så kallad kulturjournalist, vågade ta debatten i detta forum. Vi vet att kl-ttr- följer olika debattämnen här. Oftast undviker dock dessa individer debatten när de inser att de själva inte klarar av att argumentera i sakfrågan, och förbigår således ämnet med tystnad.

Postat: onsdag 02 juli 2003 11:13
av Hans W
Det ovanstående tillsammans med Ragnars inlägg är något av det bästa jag har läst i ämnet på länge.
Som själv drabbad i en ideell museiförenng instämmer jag helt i detta. Det viktiga är just detta:
Låt mig bringa klarhet i denna minst sagt grumliga debatt: kl-tt-r är skadegörelse eftersom det olovligen anbringas på annans egendom. Ägaren till väggen har aldrig blivit tillfrågad och givit sitt tillstånd till att få väggen dekorerad. Därmed skall all illegal gr-ff-t- definieras som just kl-tt-r. Punkt slut.
kl-ttr-t kostar samhället och den enskilde stora summor varje dag. Men det är kanske inte de höga kostnaderna som är det allra värsta. Bristen på respekt för andra människors egendom och vardag och de återkommande angreppen på vår gemensamma miljö går inte att mäta i pengar, utan kan bara uppfattas som ett hänsynslöst förakt för sina medmänniskor.
Skulle en informationskampanj riktad just mot kultursidorna i våra stora dagstidnngar från ex.vis Ragnar baserad på denna typ av sakligt innehåll, men information om troligen okända sidokonsekvenser kunna vara en framkomlig väg?
/HW
(Som ber om ursäkt för alla feltyrrck i förra inlägget - ovan vid detta forum)

Graffitti vs kl-tt-r

Postat: onsdag 02 juli 2003 14:39
av Bobjörk
Men om man låter folk applicera konsten på en väg (som till Exempel (v) gjorde) så blir det ett jävla liv för att man stöjder "kl-tt-r". Då har man missförstått konsten och vad graffitti kan vara. Om jag låter någon måla på en vägg, så är det ju inte kl-tt-r. Självklart skall det då vara nån snygg målning (nåt man sett snygga exempel på, tyvärr på fel plats), inte bara tags och sånt skräp.

Man lät folk måla graffitti på församlingslokalens fönster i Fiskätra när Latin Kings skulle spela där för många år sen. Texten talade om att dom skulle spela där, samt datum och tid. Blev ett jävla liv, men det var snyggt.

Likaså finns (fanns?) en Pizzeria vid Saltsjö-Järla, som hade texten Pizza samt telefonnummer i snygga bokstäver på en väggen. Det är inte kl-tt-r.

Postat: onsdag 02 juli 2003 15:22
av Hans W
Det är i sammanhanget fullständigt ointressant "vad graffitti kan vara". Som Ragnar skriver är skillnaden mellan kl-tt-r och gr-ff-t- inte det minsta intressant. Det må vara kl-tt-r typ "heja Bajen", avancerad gr-ff-t- eller en trogen fullskalekopia av "Nattvarden". Det är likafullt vandalisering när det utförs på en yta utan ägarens tillstånd.
Det är just detta, ägarens rätt att bestämma över sin egendom samt respekten för det, som är kärnpunkten som hela tiden glöms bort, just som Ragnar T och Markus E skriver.

/HW

Postat: onsdag 02 juli 2003 15:28
av bruse
Hans Wicklund skrev:Det är i sammanhanget fullständigt ointressant "vad graffitti kan vara". Som Ragnar skriver är skillnaden mellan kl-tt-r och gr-ff-t- inte det minsta intressant. Det må vara kl-tt-r typ "heja Bajen", avancerad gr-ff-t- eller en trogen fullskalekopia av "Nattvarden". Det är likafullt vandalisering när det utförs på en yta utan ägarens tillstånd.
Det är just detta, ägarens rätt att bestämma över sin egendom samt respekten för det, som är kärnpunkten som hela tiden glöms bort, just som Ragnar T och Markus E skriver.

/HW
Tyvärr har denna brist för respekt för annans egendom eskalerat med åren. Det börjar tror jag på 70-talet med den fria uppfostran, när det var fullt att säga till barn när de gjorde nåt dumt.

Sen finns det problem med respekten för ägandet från politiker och myndigheter. Vi äger inte längre våra hus, vår bil, vår lön, det konfiskeras mer och mer av staten i form av skatter, tvångsinlösen osv.

Nu är det inte enskilt dessa saker, men många bäckar som leder till slut till den totala respektlösheten. Det var väl inte många år sen man kunde lämna en olåst cykel eller låta bli låsa ytterdörren hemma.

tyvärr så beivras inte brott heller i den utsträckningen som vi medbormarge alltid skulle vilja. Polisen får tyvärr mindre resurser, ska spara spara och omorganisera sig stup i kvarten.

Postat: onsdag 02 juli 2003 15:51
av Bobjörk
Hans Wicklund skrev:Det är i sammanhanget fullständigt ointressant "vad graffitti kan vara". Som Ragnar skriver är skillnaden mellan kl-tt-r och gr-ff-t- inte det minsta intressant. Det må vara kl-tt-r typ "heja Bajen", avancerad gr-ff-t- eller en trogen fullskalekopia av "Nattvarden". Det är likafullt vandalisering när det utförs på en yta utan ägarens tillstånd.
Det är just detta, ägarens rätt att bestämma över sin egendom samt respekten för det, som är kärnpunkten som hela tiden glöms bort, just som Ragnar T och Markus E skriver.

/HW
Nu läste du inte vad jag skrev... att folk för ett jävla oväsen när man låter folk klopttra på sin egna vägg. kl-tt-r eller graffitti, är som du säger helt ointressant vilket, när det är på fel ställe, men nu var det inte det jag skrev... läs om igen, för jag orkar inte skriva det ännu en gång.

Postat: torsdag 03 juli 2003 0:45
av Gäst
Skulle det inte gå att ålägga föräldrarna av minderåriga som har åkt fast för kl-tt-r, att ha någon sorts tilläggsskatt för dom för att betala igen skadan? De äldre kl-ttr- kunde likadeles åläggas en kraftig skatt öve flera år framåt.

Eller kanske ta minst en 1000 procent Moms på alla spraycans som säljs. De som använder spraykannorna på ärligt sätt kan ju få återbäring igenom skattemyndigheterna. De som kan beivras att dom använts olagligt går återbäringen förlorad.

Hoppas att jag har gjort mej förstådd.

mvh Dennis. ( är inte inloggad just nu, håller just på att byta server)
Hoppas att min registrering inte behöver ändras också.

Postat: torsdag 03 juli 2003 0:51
av Johan Eriksson
x

Postat: torsdag 03 juli 2003 6:49
av bruse
Anonymous skrev: mvh Dennis. ( är inte inloggad just nu, håller just på att byta server)
Hoppas att min registrering inte behöver ändras också.
Licksom det som är vitsen: du kan sätta dig vid vilken internetansluten dator som helst å logga in dig för att vara dig själv, å ingen menlig gäst...

(oj nu var jag hjälpsam och gav råd igen... nu får jag väl skit igen...)

Postat: torsdag 03 juli 2003 19:55
av Gäst
Första gången jag kom till Stockholm via tåg - sommaren -98, såg jag denna gr-f-tt- målad på betongfundament och väggar längs spåret och tyckte att det talade om att man åkte till en stor stad, jag fick den känslan helt enkelt. Jag som vuxit upp i en liten fjuttort med knappt 4000 invånare hade ju knappast sett någon "riktig" gr-f-tt-, snarare kl-tt-r då. Men jag tyckte att det var klädsamt på de ställen jag såg gr-f-tt- på vägen in mot Stockholm, lagriktigt eller ej, men det förstörde iallafall inget annat än grå betong.

Efter att ha bott i Stockholm i 5 år så har jag sett att kl-tt-r inte bara är "klädsamt". Framförallt tågvagnar (t-bana och p-tåg) ser förskräckliga ut med gr-f-tt-. Bussar likaså. Det håller nog också den absoluta majoriteten med om. Även byggnader i Gamla stan, ja egentligen varsomhelst blir förstörda med gr-f-tt- på. gr-f-tt- är väl ämnad att berika, och inte förstöra eller urholka? (här kan man skriva rader om tolkningar mm).

Jag känner (till) en som kl-ttr-(at), nämner inga namn, och jag kan mycket väl intyga att det Björn J. nämner som tänkbar anledning till att unga börjar kl-ttr- kan mycket väl stämma. -Att ungdomarna som kl-ttr- söker uppmärksamhet. Nämnda kl-ttr- far är till synes ordentlig (laglydig, socialt välanpassad) och ser allvarligt på att hans son kl-ttr-, något han fick reda på när sonen åkte fast. kl-ttr- fick böter som skulle täcka skadan. Jag tänker inte gå in mer på hur livet tedde sig för dem, men att uppväxten har betydelse, det är fullt klart.

Uppriktigt sagt kan en gr-f-tt- inte med rätta försvara olagliga handlingar. Som att måla på t-banetåg eller en busskur. Om han/hon ens försöker så är dennes bild av demokrati, samhällsordning och respekt för andra helt förvrängd. Eller så tar han/hon helt enkelt en chansning och ser om han/hon vinner eller ej. Men det går helt enkelt inte att med rätta försvara en så urbota dum handling.