Sida 1 av 1
Spårvägstrafiken på hisingen läggs ned!
Postat: tisdag 01 juli 2003 10:50
av 2763
Under ett par timmar i går kväll och även under stundande afton (efter 20.00) stängs all kollektivtrafik över Göta Älvbron av. Följande ändringar appliceras i spårvägslinjerna:
Linje 2: Sahlgrenska-Järntorget-Grönsakstorget-Brunnsparken-Snabbspåret-Bellevue
Linje 4: Mölndal-Korsvägen-Valand-Brunnsparken-Snabbspåret-Bellevue
Linje 5=Ringlinien Torp-Korsvägen-Valand-Brunnsparken-Centralstationen-Snabbspåret-Redbergsplatsen-Härlanda-Kålltorp.
Linje 5 går därmed den en gång i tiden tänkta sträckan, med undantag för att man inte kör Stampgatan eftersom där pågår ett bygge.
/Tony
http://www.vasttrafik.se/internet.aspx? ... d=2&menu=1
Långsam Tony
Postat: tisdag 01 juli 2003 11:20
av Anders Forsberg
Mors !
Har Du inte upptäckt det förräns nu, det har påglott i flera veckor........
Vakna Tony...
Anders F
Re: Långsam Tony
Postat: tisdag 01 juli 2003 11:30
av 2763
Anders Forsberg skrev:Mors !
Har Du inte upptäckt det förräns nu, det har påglott i flera veckor........
Vakna Tony...
Anders F
OOoopps...
Anledningen var att jag var på landet(=Dvs Brämaregården) igår kväll och noterade syltar där det stod just 30/6 och 1/7....
Har varit "busy" med massor av annat dessutom är jag itne så ofta på Hisingisland numer som jag har varit.....
Det var inte jag - jag var inte ens där - det var dem andra
också - dessutom var dem fulla och gick åt det hållet.....
/Tony
Postat: tisdag 01 juli 2003 16:22
av Björn J.
Upplysningsvis kan jag förtelja att man arbetar med att hålla klaffen.
Eller rättare sagt "hålla efter klaffen". Entreprenörer har lagt ny beläggning på denna bros mittsektion. Föregående natt arbetades det i de schakt i vilka "gångjärnsmekanismen" sitter.
Alla anläggningsarbetare har ju numera likartade skyddskläder, så jag vet inte vem som var vem, men av fordonen att döma så var såväl "Bananatech" som kommunala Gatubolaget där, samt specialister från några olika privatägda företag.
Femman kan man se på diverse olika ställen i stan, också med skyltningen "Kålltorp" då den vissa turer morgon och kväll går via snabbspåret, Redbergsplatsen, Härlanda, Kålltorp och vidare den jättelånga sträckan till Torp.
Bj.
Postat: tisdag 01 juli 2003 23:48
av Mr. Burns
Tycker man sig ha så mycket stålar att man drar ut linjerna till Bellevue för att slippa krånglet med ändrade omlopp. Trafiken dit lär inte behövas och därmed hade en pengasparande åtgärd varit att vända åtminstone några linjer runt Eggers. Ersättningsbussarna kostar och några färre förartimmar och vagnar på stan täcker i alla fall en del.
/Michael
Postat: onsdag 02 juli 2003 0:57
av Q
Det blir int färre förartimamr på stan bara för man vänder kring Eggers. Då får vagnarna stå där och vänta in bussarna. Förmodligen så passar inte tiderna om man drar bort ett eller ett par omlopp mot bussarna för att hålla tiderna så normala som möjligt.
//Q
Postat: onsdag 02 juli 2003 8:40
av Björn J.
Q skrev:Det blir int färre förartimamr på stan bara för man vänder kring Eggers. Då får vagnarna stå där och vänta in bussarna. Förmodligen så passar inte tiderna om man drar bort ett eller ett par omlopp mot bussarna för att hålla tiderna så normala som möjligt.
//Q
OCH...
Man vill väl inte ha en massa bussar och vändande/väntande spårvagnar på Drottningtorget, trafiksituationen är väl lätt ansträngd som den är utan sådana arrangemang?
Klart det hade väl varit klart diggabelt för alla tillresta lokaltrafikfreaks som sitter på Eggers uteservering... och sådant måsta man väl ta hänsyn till.... Hur är det, kan man fortfarande köpa en halv special med Pucko i kiosken vid Bellevue?
Bj. (frukosthungrig)
Postat: onsdag 02 juli 2003 9:04
av 2763
Björn J. skrev:Hur är det, kan man fortfarande köpa en halv special med Pucko i kiosken vid Bellevue?
Jodå, men det är Halal-kött i korven....
/T
Postat: onsdag 02 juli 2003 13:10
av Mr. Burns
Q skrev:Det blir int färre förartimamr på stan bara för man vänder kring Eggers. Då får vagnarna stå där och vänta in bussarna. Förmodligen så passar inte tiderna om man drar bort ett eller ett par omlopp mot bussarna för att hålla tiderna så normala som möjligt.
//Q
Poängen var att man då kunde dra in några vagnar och tajta upp lite grann. Men det är kostar visst mer än det smakar med sådana arrangemang.
Postat: onsdag 02 juli 2003 13:26
av 2763
Spårvagnsmicke skrev:Q skrev:Det blir int färre förartimamr på stan bara för man vänder kring Eggers. Då får vagnarna stå där och vänta in bussarna. Förmodligen så passar inte tiderna om man drar bort ett eller ett par omlopp mot bussarna för att hålla tiderna så normala som möjligt.
//Q
Poängen var att man då kunde dra in några vagnar och tajta upp lite grann. Men det är kostar visst mer än det smakar med sådana arrangemang.
Vad är det som säger att det blir billigare?
Vad är det som säger att det blir effektivare?
Vad som talar emot är att man blockerar den enda möjligheten att ställa undan vagnar inne i centrala stan hinderfritt. Det kan kosta pengar vid ett stopp. Då är det bättre att vända vid Bellevue - för då har man två alternativ dels vid Härlanda och dels vid Centralen.
När man gör trafikomläggningar måste man hela tiden beakta att det måste finnas luft och utrymme nog för att lösa problem.
Det har man inte gjort med linje 13 och 14 i det kommande linjenätet, det hade varit bättre att vända dessa på exempelvis Wieselgrensplatsen. (Men för det finns det inga vagnar och dessutom är det tight med plats i nordstan)
/Tony (Som faktiskt hade glädje av att kunna ta både tvåan och fyran en bit på vägen hemåt)