Såväl Västtrafik som SL, och möjligen ett antal andra huvudmän i landet, har valt samma leverantör till sina nya biljettsystem. Västtrafik först, SL sedan. Båda har också fått problem. Västtrafik först, SL sedan.
Av vad jag förstått har problemen i Västtrafiks fall främst varit av taxepolitiskt slag: Det är ursprungligen fyra länshuvudmäns taxesystem som skall samordnas i ett gemensamt. Att det då uppstår taxetekniska och politiska konflikter är inte så konstigt, det är ju många aspekter som skall jämkas samman. Däremot kan man tänka sig att de rent tekniska problemen borde vara enklare att lösa. För att det möjligen är så talar att systemet redan (delvis) är i skarp drift .
I Stockholm borde allt vara mycket enklare. Här finns bara ett län och en taxa med några få zoner. Det gamla biljettsystemet är extremt primitivt och borde inte vara särskilt svårt att ersätta tekniskt. Ändå finns systemet där inte i drift ens i begränsad omfattning.
Är inte det här en paradox? Vari består Västtrafiks och SL:s respektive svårigheter med det nya systemet egentligen?
Samma problem med Västtrafiks och SL:s nya biljettsystem?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler