linje 16 kanske är mogen att bli linje 12

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gunnar nordström

linje 16 kanske är mogen att bli linje 12

Inlägg av gunnar nordström »

Linje 16 Gbg's första stombusslinje har enl Västtrafik blivet en succe. Man planerar nu till hösten starta 3 min trafik på sträckan Centrum- Lindholmen.

I det nya linjeförslaget, som vad jag förstår är spikat, vilket kommer i effekt i höst har de sparat linje 12 till en sk. Hisinglinje längs Älvstranden till kanske?? Torslanda. Nu med denna anstormining på linje 16, kanske man skall titta på att bygga linje 12 PENGAR!!! Kul vore det. (Linje 12 en spårvagnslinje to be)

Vet någon var anslutningen till Göta Älvbron är planerad/diskuterad. Den lär bli kompliserad. Varför inte en tunnel under älven från Cityvarvet till utanför gamla hamnkontoret/Lilla Torget (VILD IDE???).

Kul om någon vet något om dessa framtidsplaner och eventuell tidtabell.
Användarens profilbild
2763

Re: linje 16 kanske är mogen att bli linje 12

Inlägg av 2763 »

gunnar nordström skrev:Linje 16 Gbg's första stombusslinje har enl Västtrafik blivet en succe. Man planerar nu till hösten starta 3 min trafik på sträckan Centrum- Lindholmen.

I det nya linjeförslaget, som vad jag förstår är spikat, vilket kommer i effekt i höst har de sparat linje 12 till en sk. Hisinglinje längs Älvstranden till kanske?? Torslanda. Nu med denna anstormining på linje 16, kanske man skall titta på att bygga linje 12 PENGAR!!! Kul vore det. (Linje 12 en spårvagnslinje to be)

Vet någon var anslutningen till Göta Älvbron är planerad/diskuterad. Den lär bli kompliserad. Varför inte en tunnel under älven från Cityvarvet till utanför gamla hamnkontoret/Lilla Torget (VILD IDE???).

Kul om någon vet något om dessa framtidsplaner och eventuell tidtabell.
Den tänkta linjesträckningen över Norra Älvstranden är planerad att grena av vid Frihamnen och återanslute vid Eketrägatan på ett sådant sätt att den kommer att passera Pölsebo och omöjliggöra fortsatt drift på halkspåret. Med undantag för sträckan Pölsebo-Eketrä kommer linjen att följa den sträcka som linje 16 idag följer.

/T
Med reservation för tyckfel.
gunnar nordström

Inlägg av gunnar nordström »

Tack för upplysningen. Det lär bli bökit att ansluta vid Frihamnen hur det nu skall göras. Jag får kolla vad Pölsebo ligger nu.

Hade du någon tidsplan, antar pengar styr när!!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

gunnar nordström skrev:Tack för upplysningen. Det lär bli bökit att ansluta vid Frihamnen hur det nu skall göras. Jag får kolla vad Pölsebo ligger nu.

Hade du någon tidsplan, antar pengar styr när!!
Pölsebo är en gammal bangård precis innan Ryaverken på Hamnbanan.
Trodde i min naivitet att ÅkeK, känd från Postvagnen, hade gjort detta till ett känt ställe. Det är förstås klart att man snarare skall anväda spårvägsnamnet på platsen: Bräcke/Londongatan.

Tidplan finns för närvarande ej så vitt jag vet.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Jag kollade häromdagen upp hur det ser ut mellan området vid f.d Eriksbergs bockkran och Pölsebo/Londongatan/Dysiktsgatan.

Från den stora parkeringen vid Bockkranen och Ostindiefararens nuvarande kajplats går det en ganska så brant backe upp till området med det inoffeciella namnet "Erikbergsplatån" därefter sväner det höger in på en viadukt med hållplats över Pölsebo, nu anslutes det till Dysiktsgatan men det ser ut som om man tänkt sig en framtida anslutning mer åt sydost, alltså mot forna vändslingan vid Londongatans västra ända.

Det var för övrigt inte så långt i från denna platå som Karl IX en gång anlade det ursprungliga Göteborg, ja ni vet han på hästen vid Kungsportsplatsen, "Kopparmärra" en hingst gjuten i bronslegering...

Min omedelbara tanke var att stigningen upp mot "Erikbergsplatån" är för brant för spårväg och kan skapa problem för bussar under den årstiden med variabelt skidföre.
Dessutom känns det litet krokigt därefter. Men området heter ju också "Krokäng" eller något liknande.

Anslutningen från en position nära hpl Frihamnen upp mot Lundbyhamnen känns också minst sagt krokig, men planerna (utan att ha reflekterat på detaljerna) för kommande utbyggnad renderar ju stora ombyggnader för gummihjuls- och fotsuletrafiken i området. Det känns med andra ord som om denna anslutning skulle bli väldigt dyr.

Sedan kan man ju undra om också spårvagnar norr ifrån, alltså mot fastlandet, om dessa skall ha möjlighet att svänga höger in på banan till norra älvstranden??

En sådan möjlighet skulle ju skapa en hisingsk ringlinje, eller möjlighet att cirkulera vagnar som av en eller annan anledning inte kommer över bron.

Ett annat önsketänkande är ju också helst spårväg till Backa men det ser dystert ut, men då en trådbusslinje dit ut, men anslutning på "Hjalmar".

Fler broar över, eller tunnlar under älven har ju också diskuterats, men enligt det senaste skulle en överfart nordost om Tingstadstunneln vara någorlunda aktuell, denna skulle knyta ihop E20 och E6, så att all denna tunga trafik slapp gå ned genom tunneln. Detta gynnar ju i första hand kommersiell och privat gummihjulsmotortrafik, och först sekundärt lokaltrafikbussar då dessa får mer utryme i Tingstadstunneln, och viss trafik kanske också försvinner från Götaälvbron,

Banverket har ju också långt framskridna planer på att effektivisera järnvägstrafiken över älven, men detta berör nog inte alls spårvägen, möjligen, kanske, eventuellt kan det bli störningar på A-banan när banverket bygger om borta vid Gamlestan.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
JAgr

Norra Älvstranden

Inlägg av JAgr »

En tanke kan ju vara att köra från Hjalmar Brantingsplatsen, utefter älvstranden i dubbelspår. Vändslinga i närheten av Älvsborgsbron och dubbelspår upp till Eketrägatan.
Trafikering kan då ske med en linje till den nya vändslingan och som förstärkning under toppar kan kan en av de tre linjerna som går till Biskopsgården gå via Älvstranden.

En vision eller utopi??

/JAgr
Björn J.

Re: Norra Älvstranden

Inlägg av Björn J. »

JAgr skrev:En tanke kan ju vara att köra från Hjalmar Brantingsplatsen, utefter älvstranden i dubbelspår. Vändslinga i närheten av Älvsborgsbron och dubbelspår upp till Eketrägatan.
Trafikering kan då ske med en linje till den nya vändslingan och som förstärkning under toppar kan kan en av de tre linjerna som går till Biskopsgården gå via Älvstranden.

En vision eller utopi??

/JAgr
Jag kollade åter igår hur det ser ut efter denna linje.
På sina ställen syns det tydligt att det är ett spårvägsreservat. På andra ställen är tydligheten inte så stor.
Jag förstår inte var vändslingan vid Älvsborgsbron skulle ligga... All mark är tingad till bostadsbyggeri. Det finns några parker och grönområden... men dom är väl heliga.
Överbrygga Ryaverket då med en slinga?? då flyr ju iallafall sådanan resernärer som inte annars vill lämna vagnen...
Där gamla vändslingan var vid Londongatorna (jodå, pluralis) ligger idag en slags bollplan, den kan ju förståss offras. Sedan är det ju Krokängsparken intill Pölsebobangården. Uppe på Erikbergsplatån finns det ju ett stort område idag som är täckt med grus, där kunde en vändslinga få plats, men det skall väl bli attraktiva bostäder där med??

Nä jag tror inte att det är någon större utopi. möjligen utrymet för en vätra vändslinga, annars är det ju förberett liksom.

Jo sista backen från Erikbersplatån upp över viadukten över Pölsebo den backen är väldigt brant, tveksam om den är spårvägsvänlig...

Sedan ligger ju banvallen kvar mellan Dysiktsgatan och den norra Londongatan kvar.... Och på Eketrä städar man ju upp och gör en uppfrächning.

Bj.
Vadå jag dyster?
Skriv svar