M67-jakt del 2

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
christianm
Inlägg: 121
Blev medlem: onsdag 07 november 2007 20:49
Ort: Stockholm
Kontakt:

M67-jakt del 2

Inlägg av christianm »

Nästa dos bilder från fredagens Norrköpingsvistelse:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av bark »

Såhär i de sista dagarna hoppsa jag att någon tar lite interiörbilder också.
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1572
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Inlägg av Martin »

Mycket trevliga bilder!
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Tycker mej se att det är Sten-Axel Julin som kör i vagn 86.

Bild
Bild
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den torsdag 05 maj 2011 19:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Mumma
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Johan Eriksson skrev:Upprepar en stilla undran: vet man i dagsläget när dessa orginal M67:or går ur tiden eller är det mer ett odefinierat "snart"?
I dagsläget vet man inte, när dessa ombyggda M67K går ur tiden.
Orginal M67:or finns inte längre som trafikvagnar, däremot finns två som SSS-Ö disponerar.

M67K kommer f.ö. att ställas som trafikreserv och för bogseringsändamål.
Det förhåller sig nämligen så, att M06 har så stor totalvikt, att det ej är godkännt att bogsera dessa med annat än två M67K i multipel eller annan M06. Detta pga att M97 och M98 har för dåliga bromstal, för att kunna bogsera en obromsad M06.
Det finns inte heller bärgningsbil tillgänglig i Norrköping som klarar detta.
Självklart är ju det lämpligaste att bogsera med annan M06, men eftersom det endast finns 5 st totalt är det ju inte säkert det finns vagnar över.
Därför kommer M67K att vara trafikreserv under f.n. oöverskådlig tid.
Orsaken kan ju tyckas långsökt och krystad, men man måste faktiskt tänka sej de värsta scenarierna också.
När vi i en bramtid har ytterligaer 10 vagnar av denna typ (eller fler) så är inte behovet det samma.

Rent praktiskt så tror jag nog att vi kan räkna med att M67K i daglig trafik kommer att finnas i vart fall framåt våren. Dock vill jag ju reservera mej för detta.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: M67-jakt del 2

Inlägg av LÅ1 »

christianm skrev:Nästa dos bilder från fredagens Norrköpingsvistelse:

Bild
Äntligen en bild från Norrköping som jag kan känna igen lite grann! Man ser ju platsen från tågen när de står vid stationen! Och det händer att man ser en gul spårvagn också! (Har aldrig trampat Norrköpings gator. Något som jag borde åtgärda!) :lol:
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

leifd skrev:Därför kommer M67K att vara trafikreserv under f.n. oöverskådlig tid.
Orsaken kan ju tyckas långsökt och krystad, men man måste faktiskt tänka sej de värsta scenarierna också.
"Under överskådlig tid" är väl det rätta begreppet för fall som detta! :D

Det värsta scenario jag kan tänka mig är att vagnarna blir stående så länge att man inte får igång dem den dag man plötsligt behöver dem. Antingen därför att den förare, som råkade finnas tillgänglig, har glömt bort hur man gör, eller därför att vagnarna har slutat fungera. Om Norrköping har rutiner för att undvika detta så kan jag bara gratulera, det betyder i så fall att det finns hopp för spårtrafiken! :D
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev:
leifd skrev:Därför kommer M67K att vara trafikreserv under f.n. oöverskådlig tid.
Orsaken kan ju tyckas långsökt och krystad, men man måste faktiskt tänka sej de värsta scenarierna också.
"Under överskådlig tid" är väl det rätta begreppet för fall som detta! :D

Det värsta scenario jag kan tänka mig är att vagnarna blir stående så länge att man inte får igång dem den dag man plötsligt behöver dem. Antingen därför att den förare, som råkade finnas tillgänglig, har glömt bort hur man gör, eller därför att vagnarna har slutat fungera. Om Norrköping har rutiner för att undvika detta så kan jag bara gratulera, det betyder i så fall att det finns hopp för spårtrafiken! :D
1. Menar oöverskådlig tid, för inget är bestämt och det handlar om politiska beslut, sånt är synnerligen oöverskådligt.

2. Självklart finns det rutiner för detta ! och dessutom är det inte så märkvärdigt.

Ett exempel kanske......
Vagn 1 kördes 1959 in i vagnhallen (den nuvarande) och ställdes då av för att bevaras. Den var då i skick som smörjvagn.
24 år senare, 1983, bestämdes att vagnen skulle renoveras till orginalskick, till stadens 600-årsjubieum.
Då gick en icke okänd reparatör in i vagnen släppte upp strömavtagaren och körde ut vagnen.
Självklart kommer detta att funngera även på M67K, 2032. Du vet, detta är ju spårvagnar, de fungerar ju oftast, lixom. :D

(Obs viss ironi är brukad i detta inlägg)
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: M67-jakt del 2

Inlägg av leifd »

christianm skrev: Bild
Denna är fin, innehåller f.ö. tre generationer.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

leifd skrev: Ett exempel kanske......
Vagn 1 kördes 1959 in i vagnhallen (den nuvarande) och ställdes då av för att bevaras. Den var då i skick som smörjvagn.
24 år senare, 1983, bestämdes att vagnen skulle renoveras till orginalskick, till stadens 600-årsjubieum.
Då gick en icke okänd reparatör in i vagnen släppte upp strömavtagaren och körde ut vagnen.
Självklart kommer detta att funngera även på M67K, 2032. Du vet, detta är ju spårvagnar, de fungerar ju oftast, lixom. :D

(Obs viss ironi är brukad i detta inlägg)
Inget bra exempel Leif.

När vi var uppe i Oslo för att rädda M25-delar fick en känd M25-expert utnyttja sina yttersta kunnskaper om avställda M25:or för att få liv i "liken". En så pass modern vagn som M67 klarar inte av längre avställningar utan att behöva startas mjukt. En vagn från början av 1900-talet där det värsta som kan hända är att oljan som används för smörjning har bäckat ihop så att man inte klarar en hel driftdag med den kan man hantera så, men inte en vagn som lämnade ritbordet medio 60-tal.

Å andra sidan är det blott rimligt att det är verkstadspersonal som tar hand om vagnar som stått länge i malpåse. De måste väl ändå synas efter längre avställning.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av leifd »

TonyM skrev:
leifd skrev: Ett exempel kanske......
Vagn 1 kördes 1959 in i vagnhallen (den nuvarande) och ställdes då av för att bevaras. Den var då i skick som smörjvagn.
24 år senare, 1983, bestämdes att vagnen skulle renoveras till orginalskick, till stadens 600-årsjubieum.
Då gick en icke okänd reparatör in i vagnen släppte upp strömavtagaren och körde ut vagnen.
Självklart kommer detta att funngera även på M67K, 2032. Du vet, detta är ju spårvagnar, de fungerar ju oftast, lixom. :D

(Obs viss ironi är brukad i detta inlägg)
Inget bra exempel Leif.

När vi var uppe i Oslo för att rädda M25-delar fick en känd M25-expert utnyttja sina yttersta kunnskaper om avställda M25:or för att få liv i "liken". En så pass modern vagn som M67 klarar inte av längre avställningar utan att behöva startas mjukt. En vagn från början av 1900-talet där det värsta som kan hända är att oljan som används för smörjning har bäckat ihop så att man inte klarar en hel driftdag med den kan man hantera så, men inte en vagn som lämnade ritbordet medio 60-tal.

Å andra sidan är det blott rimligt att det är verkstadspersonal som tar hand om vagnar som stått länge i malpåse. De måste väl ändå synas efter längre avställning.

//Tony
Nåja, det kan ja väl hålla med om då, men de va väl lite därför parentesen kom till, iofs. /Leif
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

leifd skrev:
daniel_s skrev:
leifd skrev:Därför kommer M67K att vara trafikreserv under f.n. oöverskådlig tid.
Orsaken kan ju tyckas långsökt och krystad, men man måste faktiskt tänka sej de värsta scenarierna också.
"Under överskådlig tid" är väl det rätta begreppet för fall som detta! :D

Det värsta scenario jag kan tänka mig är att vagnarna blir stående så länge att man inte får igång dem den dag man plötsligt behöver dem. Antingen därför att den förare, som råkade finnas tillgänglig, har glömt bort hur man gör, eller därför att vagnarna har slutat fungera. Om Norrköping har rutiner för att undvika detta så kan jag bara gratulera, det betyder i så fall att det finns hopp för spårtrafiken! :D
1. Menar oöverskådlig tid, för inget är bestämt och det handlar om politiska beslut, sånt är synnerligen oöverskådligt.
Ja just det och då skriver man "vagnarna kommer att vara kvar under överskådlig tid", därför att det är tidigast när den överskådliga tiden är slut som förändringen inträffar. Gör inte våld på vårt vackra språk nu! :D
leifd skrev:2. Självklart finns det rutiner för detta ! och dessutom är det inte så märkvärdigt.

Ett exempel kanske......
Vagn 1 kördes 1959 in i vagnhallen (den nuvarande) och ställdes då av för att bevaras. Den var då i skick som smörjvagn.
24 år senare, 1983, bestämdes att vagnen skulle renoveras till orginalskick, till stadens 600-årsjubieum.
Då gick en icke okänd reparatör in i vagnen släppte upp strömavtagaren och körde ut vagnen.
Självklart kommer detta att funngera även på M67K, 2032. Du vet, detta är ju spårvagnar, de fungerar ju oftast, lixom. :D

(Obs viss ironi är brukad i detta inlägg)
Var det inte så att det på spårvägen i Norrköping vid den tiden i stort sett inte fanns några styrande dokument överhuvudtaget? :wink:
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev:
leifd skrev:
daniel_s skrev: "Under överskådlig tid" är väl det rätta begreppet för fall som detta! :D

Det värsta scenario jag kan tänka mig är att vagnarna blir stående så länge att man inte får igång dem den dag man plötsligt behöver dem. Antingen därför att den förare, som råkade finnas tillgänglig, har glömt bort hur man gör, eller därför att vagnarna har slutat fungera. Om Norrköping har rutiner för att undvika detta så kan jag bara gratulera, det betyder i så fall att det finns hopp för spårtrafiken! :D
1. Menar oöverskådlig tid, för inget är bestämt och det handlar om politiska beslut, sånt är synnerligen oöverskådligt.
Ja just det och då skriver man "vagnarna kommer att vara kvar under överskådlig tid", därför att det är tidigast när den överskådliga tiden är slut som förändringen inträffar. Gör inte våld på vårt vackra språk nu! :D
leifd skrev:2. Självklart finns det rutiner för detta ! och dessutom är det inte så märkvärdigt.

Ett exempel kanske......
Vagn 1 kördes 1959 in i vagnhallen (den nuvarande) och ställdes då av för att bevaras. Den var då i skick som smörjvagn.
24 år senare, 1983, bestämdes att vagnen skulle renoveras till orginalskick, till stadens 600-årsjubieum.
Då gick en icke okänd reparatör in i vagnen släppte upp strömavtagaren och körde ut vagnen.
Självklart kommer detta att funngera även på M67K, 2032. Du vet, detta är ju spårvagnar, de fungerar ju oftast, lixom. :D

(Obs viss ironi är brukad i detta inlägg)
Var det inte så att det på spårvägen i Norrköping vid den tiden i stort sett inte fanns några styrande dokument överhuvudtaget? :wink:

1. Jaja okej då.....
2. Jo nått åt det hållet var de nog ja !
Martin Bernandersson
Inlägg: 292
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:51
Ort: Köln

Inlägg av Martin Bernandersson »

leifd skrev:
Ett exempel kanske......
Vagn 1 kördes 1959 in i vagnhallen (den nuvarande) och ställdes då av för att bevaras. Den var då i skick som smörjvagn.
24 år senare, 1983, bestämdes att vagnen skulle renoveras till orginalskick, till stadens 600-årsjubieum.
Då gick en icke okänd reparatör in i vagnen släppte upp strömavtagaren och körde ut vagnen.
Självklart kommer detta att funngera även på M67K, 2032. Du vet, detta är ju spårvagnar, de fungerar ju oftast, lixom. :D

(Obs viss ironi är brukad i detta inlägg)
Petimeterkommentar: I "Gula faran rullar vidare" står att vagn 1 användes som smörjvagn till 1965, men det förändrar knappast poängen med inlägget.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: M67-jakt del 2

Inlägg av Bussmicke »

LÅ1 skrev:
christianm skrev:Nästa dos bilder från fredagens Norrköpingsvistelse:

(Har aldrig trampat Norrköpings gator. Något som jag borde åtgärda!) :lol:
Det kan rekomenderas.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: M67-jakt del 2

Inlägg av wax »

Hoppas* att vi kommer se nr 90 ibland, även om den inte är ordinarie trafikvagn längre!
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: M67-jakt del 2

Inlägg av Bussmicke »

14 år gammal tråd :)

Vet inte om och hur mycket M67K 90 används.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: M67-jakt del 2

Inlägg av Stefan Widén »

Det säkraste sättet att få se vagnen ute på gatorna är att aktivera sig i föreningen och få förarutbildning så man kan köra ut den själv....

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar