M67-jakt del 2
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: onsdag 07 november 2007 20:49
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
M67-jakt del 2
Nästa dos bilder från fredagens Norrköpingsvistelse:
Såhär i de sista dagarna hoppsa jag att någon tar lite interiörbilder också.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Mumma
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
I dagsläget vet man inte, när dessa ombyggda M67K går ur tiden.Johan Eriksson skrev:Upprepar en stilla undran: vet man i dagsläget när dessa orginal M67:or går ur tiden eller är det mer ett odefinierat "snart"?
Orginal M67:or finns inte längre som trafikvagnar, däremot finns två som SSS-Ö disponerar.
M67K kommer f.ö. att ställas som trafikreserv och för bogseringsändamål.
Det förhåller sig nämligen så, att M06 har så stor totalvikt, att det ej är godkännt att bogsera dessa med annat än två M67K i multipel eller annan M06. Detta pga att M97 och M98 har för dåliga bromstal, för att kunna bogsera en obromsad M06.
Det finns inte heller bärgningsbil tillgänglig i Norrköping som klarar detta.
Självklart är ju det lämpligaste att bogsera med annan M06, men eftersom det endast finns 5 st totalt är det ju inte säkert det finns vagnar över.
Därför kommer M67K att vara trafikreserv under f.n. oöverskådlig tid.
Orsaken kan ju tyckas långsökt och krystad, men man måste faktiskt tänka sej de värsta scenarierna också.
När vi i en bramtid har ytterligaer 10 vagnar av denna typ (eller fler) så är inte behovet det samma.
Rent praktiskt så tror jag nog att vi kan räkna med att M67K i daglig trafik kommer att finnas i vart fall framåt våren. Dock vill jag ju reservera mej för detta.
Re: M67-jakt del 2
Äntligen en bild från Norrköping som jag kan känna igen lite grann! Man ser ju platsen från tågen när de står vid stationen! Och det händer att man ser en gul spårvagn också! (Har aldrig trampat Norrköpings gator. Något som jag borde åtgärda!)christianm skrev:Nästa dos bilder från fredagens Norrköpingsvistelse:
"Under överskådlig tid" är väl det rätta begreppet för fall som detta!leifd skrev:Därför kommer M67K att vara trafikreserv under f.n. oöverskådlig tid.
Orsaken kan ju tyckas långsökt och krystad, men man måste faktiskt tänka sej de värsta scenarierna också.
Det värsta scenario jag kan tänka mig är att vagnarna blir stående så länge att man inte får igång dem den dag man plötsligt behöver dem. Antingen därför att den förare, som råkade finnas tillgänglig, har glömt bort hur man gör, eller därför att vagnarna har slutat fungera. Om Norrköping har rutiner för att undvika detta så kan jag bara gratulera, det betyder i så fall att det finns hopp för spårtrafiken!
1. Menar oöverskådlig tid, för inget är bestämt och det handlar om politiska beslut, sånt är synnerligen oöverskådligt.daniel_s skrev:"Under överskådlig tid" är väl det rätta begreppet för fall som detta!leifd skrev:Därför kommer M67K att vara trafikreserv under f.n. oöverskådlig tid.
Orsaken kan ju tyckas långsökt och krystad, men man måste faktiskt tänka sej de värsta scenarierna också.
Det värsta scenario jag kan tänka mig är att vagnarna blir stående så länge att man inte får igång dem den dag man plötsligt behöver dem. Antingen därför att den förare, som råkade finnas tillgänglig, har glömt bort hur man gör, eller därför att vagnarna har slutat fungera. Om Norrköping har rutiner för att undvika detta så kan jag bara gratulera, det betyder i så fall att det finns hopp för spårtrafiken!
2. Självklart finns det rutiner för detta ! och dessutom är det inte så märkvärdigt.
Ett exempel kanske......
Vagn 1 kördes 1959 in i vagnhallen (den nuvarande) och ställdes då av för att bevaras. Den var då i skick som smörjvagn.
24 år senare, 1983, bestämdes att vagnen skulle renoveras till orginalskick, till stadens 600-årsjubieum.
Då gick en icke okänd reparatör in i vagnen släppte upp strömavtagaren och körde ut vagnen.
Självklart kommer detta att funngera även på M67K, 2032. Du vet, detta är ju spårvagnar, de fungerar ju oftast, lixom.
(Obs viss ironi är brukad i detta inlägg)
Re: M67-jakt del 2
Denna är fin, innehåller f.ö. tre generationer.christianm skrev:
Inget bra exempel Leif.leifd skrev: Ett exempel kanske......
Vagn 1 kördes 1959 in i vagnhallen (den nuvarande) och ställdes då av för att bevaras. Den var då i skick som smörjvagn.
24 år senare, 1983, bestämdes att vagnen skulle renoveras till orginalskick, till stadens 600-årsjubieum.
Då gick en icke okänd reparatör in i vagnen släppte upp strömavtagaren och körde ut vagnen.
Självklart kommer detta att funngera även på M67K, 2032. Du vet, detta är ju spårvagnar, de fungerar ju oftast, lixom.
(Obs viss ironi är brukad i detta inlägg)
När vi var uppe i Oslo för att rädda M25-delar fick en känd M25-expert utnyttja sina yttersta kunnskaper om avställda M25:or för att få liv i "liken". En så pass modern vagn som M67 klarar inte av längre avställningar utan att behöva startas mjukt. En vagn från början av 1900-talet där det värsta som kan hända är att oljan som används för smörjning har bäckat ihop så att man inte klarar en hel driftdag med den kan man hantera så, men inte en vagn som lämnade ritbordet medio 60-tal.
Å andra sidan är det blott rimligt att det är verkstadspersonal som tar hand om vagnar som stått länge i malpåse. De måste väl ändå synas efter längre avställning.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Nåja, det kan ja väl hålla med om då, men de va väl lite därför parentesen kom till, iofs. /LeifTonyM skrev:Inget bra exempel Leif.leifd skrev: Ett exempel kanske......
Vagn 1 kördes 1959 in i vagnhallen (den nuvarande) och ställdes då av för att bevaras. Den var då i skick som smörjvagn.
24 år senare, 1983, bestämdes att vagnen skulle renoveras till orginalskick, till stadens 600-årsjubieum.
Då gick en icke okänd reparatör in i vagnen släppte upp strömavtagaren och körde ut vagnen.
Självklart kommer detta att funngera även på M67K, 2032. Du vet, detta är ju spårvagnar, de fungerar ju oftast, lixom.
(Obs viss ironi är brukad i detta inlägg)
När vi var uppe i Oslo för att rädda M25-delar fick en känd M25-expert utnyttja sina yttersta kunnskaper om avställda M25:or för att få liv i "liken". En så pass modern vagn som M67 klarar inte av längre avställningar utan att behöva startas mjukt. En vagn från början av 1900-talet där det värsta som kan hända är att oljan som används för smörjning har bäckat ihop så att man inte klarar en hel driftdag med den kan man hantera så, men inte en vagn som lämnade ritbordet medio 60-tal.
Å andra sidan är det blott rimligt att det är verkstadspersonal som tar hand om vagnar som stått länge i malpåse. De måste väl ändå synas efter längre avställning.
//Tony
Ja just det och då skriver man "vagnarna kommer att vara kvar under överskådlig tid", därför att det är tidigast när den överskådliga tiden är slut som förändringen inträffar. Gör inte våld på vårt vackra språk nu!leifd skrev:1. Menar oöverskådlig tid, för inget är bestämt och det handlar om politiska beslut, sånt är synnerligen oöverskådligt.daniel_s skrev:"Under överskådlig tid" är väl det rätta begreppet för fall som detta!leifd skrev:Därför kommer M67K att vara trafikreserv under f.n. oöverskådlig tid.
Orsaken kan ju tyckas långsökt och krystad, men man måste faktiskt tänka sej de värsta scenarierna också.
Det värsta scenario jag kan tänka mig är att vagnarna blir stående så länge att man inte får igång dem den dag man plötsligt behöver dem. Antingen därför att den förare, som råkade finnas tillgänglig, har glömt bort hur man gör, eller därför att vagnarna har slutat fungera. Om Norrköping har rutiner för att undvika detta så kan jag bara gratulera, det betyder i så fall att det finns hopp för spårtrafiken!
Var det inte så att det på spårvägen i Norrköping vid den tiden i stort sett inte fanns några styrande dokument överhuvudtaget?leifd skrev:2. Självklart finns det rutiner för detta ! och dessutom är det inte så märkvärdigt.
Ett exempel kanske......
Vagn 1 kördes 1959 in i vagnhallen (den nuvarande) och ställdes då av för att bevaras. Den var då i skick som smörjvagn.
24 år senare, 1983, bestämdes att vagnen skulle renoveras till orginalskick, till stadens 600-årsjubieum.
Då gick en icke okänd reparatör in i vagnen släppte upp strömavtagaren och körde ut vagnen.
Självklart kommer detta att funngera även på M67K, 2032. Du vet, detta är ju spårvagnar, de fungerar ju oftast, lixom.
(Obs viss ironi är brukad i detta inlägg)
daniel_s skrev:Ja just det och då skriver man "vagnarna kommer att vara kvar under överskådlig tid", därför att det är tidigast när den överskådliga tiden är slut som förändringen inträffar. Gör inte våld på vårt vackra språk nu!leifd skrev:1. Menar oöverskådlig tid, för inget är bestämt och det handlar om politiska beslut, sånt är synnerligen oöverskådligt.daniel_s skrev: "Under överskådlig tid" är väl det rätta begreppet för fall som detta!
Det värsta scenario jag kan tänka mig är att vagnarna blir stående så länge att man inte får igång dem den dag man plötsligt behöver dem. Antingen därför att den förare, som råkade finnas tillgänglig, har glömt bort hur man gör, eller därför att vagnarna har slutat fungera. Om Norrköping har rutiner för att undvika detta så kan jag bara gratulera, det betyder i så fall att det finns hopp för spårtrafiken!
Var det inte så att det på spårvägen i Norrköping vid den tiden i stort sett inte fanns några styrande dokument överhuvudtaget?leifd skrev:2. Självklart finns det rutiner för detta ! och dessutom är det inte så märkvärdigt.
Ett exempel kanske......
Vagn 1 kördes 1959 in i vagnhallen (den nuvarande) och ställdes då av för att bevaras. Den var då i skick som smörjvagn.
24 år senare, 1983, bestämdes att vagnen skulle renoveras till orginalskick, till stadens 600-årsjubieum.
Då gick en icke okänd reparatör in i vagnen släppte upp strömavtagaren och körde ut vagnen.
Självklart kommer detta att funngera även på M67K, 2032. Du vet, detta är ju spårvagnar, de fungerar ju oftast, lixom.
(Obs viss ironi är brukad i detta inlägg)
1. Jaja okej då.....
2. Jo nått åt det hållet var de nog ja !
-
- Inlägg: 292
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:51
- Ort: Köln
Petimeterkommentar: I "Gula faran rullar vidare" står att vagn 1 användes som smörjvagn till 1965, men det förändrar knappast poängen med inlägget.leifd skrev:
Ett exempel kanske......
Vagn 1 kördes 1959 in i vagnhallen (den nuvarande) och ställdes då av för att bevaras. Den var då i skick som smörjvagn.
24 år senare, 1983, bestämdes att vagnen skulle renoveras till orginalskick, till stadens 600-årsjubieum.
Då gick en icke okänd reparatör in i vagnen släppte upp strömavtagaren och körde ut vagnen.
Självklart kommer detta att funngera även på M67K, 2032. Du vet, detta är ju spårvagnar, de fungerar ju oftast, lixom.
(Obs viss ironi är brukad i detta inlägg)
Re: M67-jakt del 2
Det kan rekomenderas.LÅ1 skrev:christianm skrev:Nästa dos bilder från fredagens Norrköpingsvistelse:
(Har aldrig trampat Norrköpings gator. Något som jag borde åtgärda!)
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: M67-jakt del 2
Hoppas* att vi kommer se nr 90 ibland, även om den inte är ordinarie trafikvagn längre!
Re: M67-jakt del 2
14 år gammal tråd
Vet inte om och hur mycket M67K 90 används.
Vet inte om och hur mycket M67K 90 används.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: M67-jakt del 2
Det säkraste sättet att få se vagnen ute på gatorna är att aktivera sig i föreningen och få förarutbildning så man kan köra ut den själv....
Stefan
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll