Sida 1 av 2
Busstrafiken inställd i Sjuhärad?
Postat: lördag 05 januari 2008 21:35
av Anti
Följande är utklippt från Västtrafiks hemsida:
Sjuhärad: All trafik inställd fr.o.m 18.30 och tillsvidare
Inlagt 2008-01-05 klockan 18:37
Pga underkylt regn är det glashalt på vägarna i och utanför Borås och enligt trafikledningen på Borås lokaltrafik ställs all trafik in efter 18.30 och tillsvidare.
http://www.vasttrafik.se
Jag tycker det låter jättekonstigt att ställa in precis all trafik, men det är klart halt är det ju, även här hemma i Axvall.
Postat: lördag 05 januari 2008 22:36
av gefy
Exakt vad är det du tycker är konstigt?
Alla bussar har likvärdiga däck så varför skulle en linje kunna ta sig fram när en annan inte kan?
Anser man att det är ofarbart, varför riskera olyckor med skador som följd?
Postat: lördag 05 januari 2008 22:39
av Anti
Okej, visst ska man inte riskera något.
Men i ett land som Sverige tycker jag man borde vara förberedd för sånt här, särskilt i januari!
Postat: lördag 05 januari 2008 22:44
av Acela
gefy skrev:Exakt vad är det du tycker är konstigt?
Alla bussar har likvärdiga däck så varför skulle en linje kunna ta sig fram när en annan inte kan?
Anser man att det är ofarbart, varför riskera olyckor med skador som följd?
alla bussar har inte likvärdiga däck, sen handlar inte allt om däcken. utan om busstyp m.m
Postat: lördag 05 januari 2008 22:47
av daniel_s
gefy skrev:Exakt vad är det du tycker är konstigt?
Alla bussar har likvärdiga däck så varför skulle en linje kunna ta sig fram när en annan inte kan?
Anser man att det är ofarbart, varför riskera olyckor med skador som följd?
"För att riskerna anses godtagbara, om alternativet är att totalt lamslå kommunikationerna i ett stort område", är ett teoretiskt möjligt svar. Om situationen hotade att bli långvarig, så skulle man troligen få börja inventera vilka de värsta ställena är, så att rätt åtgärder kan sättas in och trafikinställelserna kan minimeras. Men i en hastigt uppkommen nödsituation som denna, av förhoppningsvis övergående karaktär, kan ibland den enda rätta åtgärden vara att ställa in all trafik tills lämpliga akuta åtgärder hunnit vidtagas!
Postat: lördag 05 januari 2008 22:59
av gefy
Acela skrev:gefy skrev:Exakt vad är det du tycker är konstigt?
Alla bussar har likvärdiga däck så varför skulle en linje kunna ta sig fram när en annan inte kan?
Anser man att det är ofarbart, varför riskera olyckor med skador som följd?
alla bussar har inte likvärdiga däck, sen handlar inte allt om däcken. utan om busstyp m.m
Ok, förklara det du som vet.
På mitt företag byter vi alla däck när hösten kommer.
Vi sätter på "riktiga" vinterdäck märkta med en snöflinga och ordet "winter".
Detta innebär inte att vi kör pistmaskiner som tar oss fram överallt, sedan kan du ju spinna vidare vad du menar med busstyper m.m
Antar att du har erfarenhet själv så du vet vad du talar om..
Postat: lördag 05 januari 2008 23:13
av Harald
När det faller underkylt regn blir det isbark på vägen. Det enda som hjälper mot det är massor av dubbar och det brukar ju inte bussar ha. Det är förståeligt att man ställer in trafiken. Dock kan man fråga sig vad Vägverket har för sig. Det varnades redan igår kväll för att det var risk för underkylt regn i området idag. Vägverket är gärna ute och förvandlar torr, fin snö till kletig sörja med hjälp av salt, men när det verkligen skulle behövas salt verkar de inte hänga med.
Postat: lördag 05 januari 2008 23:18
av Acela
gefy skrev:Acela skrev:gefy skrev:Exakt vad är det du tycker är konstigt?
Alla bussar har likvärdiga däck så varför skulle en linje kunna ta sig fram när en annan inte kan?
Anser man att det är ofarbart, varför riskera olyckor med skador som följd?
alla bussar har inte likvärdiga däck, sen handlar inte allt om däcken. utan om busstyp m.m
Ok, förklara det du som vet.
På mitt företag byter vi alla däck när hösten kommer.
Vi sätter på "riktiga" vinterdäck märkta med en snöflinga och ordet "winter".
Detta innebär inte att vi kör pistmaskiner som tar oss fram överallt, sedan kan du ju spinna vidare vad du menar med busstyper m.m
Antar att du har erfarenhet själv så du vet vad du talar om..
hos Busslink Hornsberg iaf så byts däcken när det blir slicks. altså samma däck rullar både på sommaren och på vintern, ex En B9S är kass på vintern, medans en Scania Höggolv tar sig fram mycket bättre
Postat: söndag 06 januari 2008 10:36
av Verspieder
Acela skrev:hos Busslink Hornsberg iaf så byts däcken när det blir slicks. altså samma däck rullar både på sommaren och på vintern, ex En B9S är kass på vintern, medans en Scania Höggolv tar sig fram mycket bättre
Nu kanske vi inte ska jämföra SL-garaget Hornsberg med Västtrafiks Boråsområde. Det är två skilda huvudmän med helt olika krav på bussar och kvalitet. Det är ytterst sällan man kör ner däcken till "slicks" ute i landet.
Dessutom kan man inte dra vissa vagnstyper över en kam. Här i Umeå har vi haft Volvo Säffleledbussar av 80-talsmodell varav vissa malt fram i uppförsbackarna som bandvagnar medan andra fastnat på plan mark. Samma sak med dagens OmniCityleder, där Borlängevagnen "809" nästan alltid tar sig fram medan syskonet "805" är helt hopplös. Båda fick nya däck samtidigt i höstas.
Men varför en CN113ALB oftast tar sig fram bättre i halka än en OmniCity-led förstår jag inte. Är "ASR" ett bättre antispinnsystem än "TC"?
Postat: söndag 06 januari 2008 11:28
av Kantorn
Förra hösten (2006) onsdagen före Alla Helgons dag ställdes all busstrafik in i hela länet! Då kan man tala om inställt!
(Säger bara en sak: Roooooger Moooore!)
Postat: söndag 06 januari 2008 12:13
av Acela
Verspieder skrev:Acela skrev:hos Busslink Hornsberg iaf så byts däcken när det blir slicks. altså samma däck rullar både på sommaren och på vintern, ex En B9S är kass på vintern, medans en Scania Höggolv tar sig fram mycket bättre
Nu kanske vi inte ska jämföra SL-garaget Hornsberg med Västtrafiks Boråsområde. Det är två skilda huvudmän med helt olika krav på bussar och kvalitet. Det är ytterst sällan man kör ner däcken till "slicks" ute i landet.
Dessutom kan man inte dra vissa vagnstyper över en kam. Här i Umeå har vi haft Volvo Säffleledbussar av 80-talsmodell varav vissa malt fram i uppförsbackarna som bandvagnar medan andra fastnat på plan mark. Samma sak med dagens OmniCityleder, där Borlängevagnen "809" nästan alltid tar sig fram medan syskonet "805" är helt hopplös. Båda fick nya däck samtidigt i höstas.
Men varför en CN113ALB oftast tar sig fram bättre i halka än en OmniCity-led förstår jag inte. Är "ASR" ett bättre antispinnsystem än "TC"?
Jag tycker att ASR fungerar bättre än TC. Det känns som om ASR även har diff spärr, så här ena hjulet snurrar så går spinnsystemet in, samt att båda hjulen driver, mendans på omnis TC så går bara spinnsystemet in på slirande bakhjul medans det andra bakhjulet inte gör nån nytta.
Postat: söndag 06 januari 2008 20:47
av Ekonomisk
Postat: söndag 06 januari 2008 23:38
av LÅ1
Kantorn skrev:Förra hösten (2006) onsdagen före Alla Helgons dag ställdes all busstrafik in i hela länet! Då kan man tala om inställt!
(Säger bara en sak: Roooooger Moooore!)
Var väl 1 november? Då ställdes också så gott som all SL-trafik på gummihjul in! (Vill minnas att det var något område där bussarna gick!)
Essingeleden såg ut som en lång parkeringsplats fram till midnatt, minst. Folk sov över hos bekanta och arbetskamrater för att de ej kunde ta sig hem!
Postat: söndag 06 januari 2008 23:51
av Acela
LÅ1 skrev:Kantorn skrev:Förra hösten (2006) onsdagen före Alla Helgons dag ställdes all busstrafik in i hela länet! Då kan man tala om inställt!
(Säger bara en sak: Roooooger Moooore!)
Var väl 1 november? Då ställdes också så gott som all SL-trafik på gummihjul in! (Vill minnas att det var något område där bussarna gick!)
Essingeleden såg ut som en lång parkeringsplats fram till midnatt, minst. Folk sov över hos bekanta och arbetskamrater för att de ej kunde ta sig hem!
jo var 1 november, mitt norrlandståg låt 19 timmar sent typ
men det var vissa vagnar ute vid 24 på natten. I Innerstan såg jag 2 blåvagn och ett par kortvagnar
Postat: måndag 07 januari 2008 0:28
av LÅ1
Acela skrev:LÅ1 skrev:Kantorn skrev:Förra hösten (2006) onsdagen före Alla Helgons dag ställdes all busstrafik in i hela länet! Då kan man tala om inställt!
(Säger bara en sak: Roooooger Moooore!)
Var väl 1 november? Då ställdes också så gott som all SL-trafik på gummihjul in! (Vill minnas att det var något område där bussarna gick!)
Essingeleden såg ut som en lång parkeringsplats fram till midnatt, minst. Folk sov över hos bekanta och arbetskamrater för att de ej kunde ta sig hem!
jo var 1 november, mitt norrlandståg låt 19 timmar sent typ
men det var vissa vagnar ute vid 24 på natten. I Innerstan såg jag 2 blåvagn och ett par kortvagnar
Ja, en del bussar blev ju kvar ute på stan. De kunde inte ta sig hem till hallen! Men de flesta stod väl stilla på lämpliga och olämpliga platser!
Postat: måndag 07 januari 2008 0:36
av Acela
LÅ1 skrev:Acela skrev:LÅ1 skrev:
Var väl 1 november? Då ställdes också så gott som all SL-trafik på gummihjul in! (Vill minnas att det var något område där bussarna gick!)
Essingeleden såg ut som en lång parkeringsplats fram till midnatt, minst. Folk sov över hos bekanta och arbetskamrater för att de ej kunde ta sig hem!
jo var 1 november, mitt norrlandståg låt 19 timmar sent typ
men det var vissa vagnar ute vid 24 på natten. I Innerstan såg jag 2 blåvagn och ett par kortvagnar
Ja, en del bussar blev ju kvar ute på stan. De kunde inte ta sig hem till hallen! Men de flesta stod väl stilla på lämpliga och olämpliga platser!
dessa jag menade, dom rörde på sig, en 1a körde i trafik från hötorget till Fridhemsplan
Postat: måndag 07 januari 2008 0:37
av daniel_s
Essingeleden såg ut som en lång parkeringsplats fram till midnatt, minst. Folk sov över hos bekanta och arbetskamrater för att de ej kunde ta sig hem!
Ja, så här såg det ut vid Norra station vid 22-tiden (observera hjulspåren):

Postat: måndag 07 januari 2008 0:45
av Acela
tjusigt, jag har väntat typ 1 år på den bilden

Postat: måndag 07 januari 2008 1:51
av dastrike
1:a november 2006 var rätt intressant ja. Det tog ett tag att ta sig hem till Tyresö från jobbet vid Fridhemsplan.
Efter att ha bevittnat kaoset vid Gullmarsplan så blev det att åka tunnelbana till Skarpnäck, och därefter gå hem till Tyresö.
Postat: måndag 07 januari 2008 10:05
av NerdBoy
Trafikkaoset i Stockholm beskrevs i
den här tråden.