Sida 1 av 1

"Svart dag i tunnelbanan"

Postat: torsdag 26 juni 2003 22:15
av bruse
Mycket strul i tunnelbanan, med två olika bränder. Hemskt!

Läs artikeln i DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

Lakoniskt avslutar DN artikeln med orden:
"Och på gröna linjen var det som vanligt förseningar, upp till en halvtimme vid sextiden, efter vagnfel. "

Ett sanningens ord... :evil:

Re: "Svart dag i tunnelbanan"

Postat: fredag 27 juni 2003 1:44
av Daniel
bruse skrev:Mycket strul i tunnelbanan, med två olika bränder. Hemskt!

Läs artikeln i DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

Lakoniskt avslutar DN artikeln med orden:
"Och på gröna linjen var det som vanligt förseningar, upp till en halvtimme vid sextiden, efter vagnfel. "

Ett sanningens ord... :evil:
Det är jättetrist med allt strul som har varit idag, allt ifrån växelfel, dörrfel, datorfel till nödöppnade dörrar mitt i tunneln och rödkörningar. Själv kom jag precis hem med världens huvudvärk efter att knappt haft en enda rast på hela dagen.

Men appropå att gröna linjen alltid skulle vara sen så vill jag presentera följande statistik från SL's årsberättelse för 2002:

Inställda avgångar (% av beställda)
Gröna linjen - 0,7
Röda linjen - 1,2
Blå linjen - 0,4

Stopp i trafiken (minst 10 minuter)
Gröna linjen - 362
Röda linjen - 369
Blå linjen - 57

Punktlighet (% avgångar i rätt tid) Högst tre minuter efter och högst 1 minut före.
Gröna linjen - 87,2
Röda linjen - 90,9
Blå linjen - 98,8


Med andra ord så har röda linjen fler stopp i trafiken än vad gröna linjen har. Fler i antalet trots att gröna linjen har fler avgångar än vad röda linjen har. Däremot har gröna linjen något fler sena avgångar än vad röda linjen har, men egentligen inte särskilt mycket fler.

Postat: fredag 27 juni 2003 9:36
av bruse
Observera att det bara är förseningar mer än 10 minuter som räknas! 9 minuter sent är 9 minuter sent, inte i tid! Mao, om det är konstant 9 minuters försenat, dygnet runt,, är de i tid!

Lysande SL! :evil: :twisted: :evil: :twisted:

Att räkna tåg som är 9 minuter sena som i tid, är ett hån! Särskilt när turtätheten är 10 minuter på varje linje, vilket gör att ett tåg med 9 minuters försening ("i tid" enligt SL) skapar ju förseningar på alla linjer, alal tåg, då de får köas upp. Men de är i tid, enligt SL!


Tänk om jag också skulle utebliva en "turtäthet" med at tbetala för min resa? Köpa årskortet ett år senare istället... öga för öga...

Jag brukar räkna förseningar i %, är det 10 minuters trafik, å ett tåg är 10 minuters sent, är det 100% försenat. Är det 30 minuterstrafik å det är 10 minuters sent, så är det 33% försenat.

En egn metod, men jag anser att förseningen ksa relateras till turtäteheten. Med ett tåg till Norrland som går en gång per dag, är det inte så farligt om det är 10 minuters sent. Resans tid blir marginellt längre, i % räknat.

Att vara i tid är att passa tidtabellen. Står det 15.34, så är bara avgånga 15.34 i tid, inget annat! Inget annat! Punkt!

Postat: fredag 27 juni 2003 9:53
av Björn J.
Är inte alla dagar i tunnelbanan svarta? eller finns det ljus i tunneln :? :?:

Bj.

Postat: fredag 27 juni 2003 9:55
av TimK
bruse skrev:Observera att det bara är förseningar mer än 10 minuter som räknas! 9 minuter sent är 9 minuter sent, inte i tid! Mao, om det är konstant 9 minuters försenat, dygnet runt,, är de i tid!

Lysande SL! :evil: :twisted: :evil: :twisted:
Nu har du missförstått det hela, eller helt enkelt inte läst dig till. Inte med flit hoppas jag.

Man räknar stopp i trafiken när de överstiger 10 minuter. Ibland kan det bli ett mindre stopp som understiger 10 minuter men det räknas inte i statistiken som just ett stopp.

Däremot när det gäller rättidighet så är det följande som gäller, vilket står att läsa i Daniels inlägg: högst 3 minuter sent och högst 1 minut tidigt räknas som "i tid", eller i alla fall som "inte försenat".

Du vet att jag håller med dig i princip om att en avgångstid 15.34 betyder just 15.34 och inget annat. (Du vet t.o.m. att jag tycker att en avgångstid 15.34 betyder att tåget skall sättas i rörelse kl. 15.34.00 och inget annat!) Men om man vill kritisera SL:s sätt att räkna så är det ju bra om man har förstått hur SL egentligen räknar.

Mvh Tim

Postat: fredag 27 juni 2003 10:04
av bruse
TimK skrev: Nu har du missförstått det hela, eller helt enkelt inte läst dig till. Inte med flit hoppas jag.

Man räknar stopp i trafiken när de överstiger 10 minuter. Ibland kan det bli ett mindre stopp som understiger 10 minuter men det räknas inte i statistiken som just ett stopp.

Däremot när det gäller rättidighet så är det följande som gäller, vilket står att läsa i Daniels inlägg: högst 3 minuter sent och högst 1 minut tidigt räknas som "i tid", eller i alla fall som "inte försenat".

Du vet att jag håller med dig i princip om att en avgångstid 15.34 betyder just 15.34 och inget annat. (Du vet t.o.m. att jag tycker att en avgångstid 15.34 betyder att tåget skall sättas i rörelse kl. 15.34.00 och inget annat!) Men om man vill kritisera SL:s sätt att räkna så är det ju bra om man har förstått hur SL egentligen räknar.

Mvh Tim
Daniel skrev så här:
Stopp i trafiken (minst 10 minuter)
Gröna linjen - 362
Röda linjen - 369
Blå linjen - 57
Jag kan inte för mitt liv se nåt om 3 minuter!

Men tack Tim för lite mer klargörande!

Re: "Svart dag i tunnelbanan"

Postat: fredag 27 juni 2003 11:10
av Niklas B
Daniel F skrev:
Punktlighet (% avgångar i rätt tid) Högst tre minuter efter och högst 1 minut före.
Gröna linjen - 87,2
Röda linjen - 90,9
Blå linjen - 98,8
Tre minuter ovan. Min kursivering.

Postat: fredag 27 juni 2003 11:25
av bruse
Ah, det första en blir blind på ä öga. Nu ser jag.
Förty så räknas bara stopp mer än 10 minuter, å jag tycker det känns som det är en massa småstopp.

Skulle vara intresant å räkna ihop alla stop, totalt under en dag. Alla mellan 1-10 minuter! För är det ofta småstopp på 9 minuter, räknas dom ju inte. Är det exempelvis 10 styckna 9 minuters stopp på en dag, så räknas dom ej in, men totalt blir det ju 1,5 timmar!!!

Postat: fredag 27 juni 2003 13:36
av Daniel
bruse skrev:Ah, det första en blir blind på ä öga. Nu ser jag.
Förty så räknas bara stopp mer än 10 minuter, å jag tycker det känns som det är en massa småstopp.

Skulle vara intresant å räkna ihop alla stop, totalt under en dag. Alla mellan 1-10 minuter! För är det ofta småstopp på 9 minuter, räknas dom ju inte. Är det exempelvis 10 styckna 9 minuters stopp på en dag, så räknas dom ej in, men totalt blir det ju 1,5 timmar!!!

Om gröna linjen har 87,2% godkända avgångar (alltså högst tre minuter efter och högst en minut före tidtabell) så innebär det ju att gröna linjen har 12,8% som inte är godkända.

SL skiljer på förseningar och stopp i trafiken i sin årsberättelse och någonstans måste man ju sätta gränsen.

Postat: fredag 27 juni 2003 13:42
av 2763
Daniel F skrev:
bruse skrev:Ah, det första en blir blind på ä öga. Nu ser jag.
Förty så räknas bara stopp mer än 10 minuter, å jag tycker det känns som det är en massa småstopp.

Skulle vara intresant å räkna ihop alla stop, totalt under en dag. Alla mellan 1-10 minuter! För är det ofta småstopp på 9 minuter, räknas dom ju inte. Är det exempelvis 10 styckna 9 minuters stopp på en dag, så räknas dom ej in, men totalt blir det ju 1,5 timmar!!!

Om gröna linjen har 87,2% godkända avgångar (alltså högst tre minuter efter och högst en minut före tidtabell) så innebär det ju att gröna linjen har 12,8% som inte är godkända.

SL skiljer på förseningar och stopp i trafiken i sin årsberättelse och någonstans måste man ju sätta gränsen.
En sak som är viktig att beakta: I dessa 12,8% ingår bl.a. stopp och inställda avgångar? Eller är det bara Stopp, Förseningar och pluskörningar (Mer än en minut före, mer än tre minuter sen)

Exakt vad ingår i dessa 12,8%???

/T

Postat: fredag 27 juni 2003 14:52
av TimK
Om jag förstår saken rätt så räknar man antalet godkända avgångar. Det är de som sker högst en minut före utsatt avgångstid eller högst tre minuter efter utsatt avgångstid. Alla andra avgångar är icke-godkända oavsett orsak. När man mäter detta så skiljer man inte på försenade och inställda avgångar.

Så har jag i alla fall fått för mig att det fungerar, någon annan (typ UB) får gärna rätta mig....

Mvh Tim

Postat: fredag 27 juni 2003 15:12
av Daniel
TimK skrev:Om jag förstår saken rätt så räknar man antalet godkända avgångar. Det är de som sker högst en minut före utsatt avgångstid eller högst tre minuter efter utsatt avgångstid. Alla andra avgångar är icke-godkända oavsett orsak. När man mäter detta så skiljer man inte på försenade och inställda avgångar.

Så har jag i alla fall fått för mig att det fungerar, någon annan (typ UB) får gärna rätta mig....

Mvh Tim

Det stämmer Tim, en avgång som sker en minut före utsatt avgångstid och tre minuter efter avgång räknas som en inställd avgång.

I tid.....

Postat: måndag 30 juni 2003 22:41
av leifd
bruse skrev:Observera att det bara är förseningar mer än 10 minuter som räknas! 9 minuter sent är 9 minuter sent, inte i tid! Mao, om det är konstant 9 minuters försenat, dygnet runt,, är de i tid!

Lysande SL! :evil: :twisted: :evil: :twisted:

Att räkna tåg som är 9 minuter sena som i tid, är ett hån! Särskilt när turtätheten är 10 minuter på varje linje, vilket gör att ett tåg med 9 minuters försening ("i tid" enligt SL) skapar ju förseningar på alla linjer, alal tåg, då de får köas upp. Men de är i tid, enligt SL!


Tänk om jag också skulle utebliva en "turtäthet" med at tbetala för min resa? Köpa årskortet ett år senare istället... öga för öga...

Jag brukar räkna förseningar i %, är det 10 minuters trafik, å ett tåg är 10 minuters sent, är det 100% försenat. Är det 30 minuterstrafik å det är 10 minuters sent, så är det 33% försenat.

En egn metod, men jag anser att förseningen ksa relateras till turtäteheten. Med ett tåg till Norrland som går en gång per dag, är det inte så farligt om det är 10 minuters sent. Resans tid blir marginellt längre, i % räknat.

Att vara i tid är att passa tidtabellen. Står det 15.34, så är bara avgånga 15.34 i tid, inget annat! Inget annat! Punkt!
Förvisso har ju Bruse rätt, att ett tåg som är 10 min sen är sent.
Men om alla tåg är sen, 10 min, så går de ju i nästa tågs tidtabell, för resenären. De som drabbas i detta läge, är ju personalen, som då oftast får kortare raster och sen avlösning.
Vill minnas att man avhjälper dessa problem genom att köra sk. vantringståg, i änden av linjerna. Sker detta fortfarande eller hur gör man ?
//Leif D