Sida 1 av 1
Rullstol på M32
Postat: tisdag 18 december 2007 11:28
av errkki
Hej,
Jag har, till min förvåning, märkt att det är lite besvärligare att ta de nya vagnarna än de äldre M31(?). Anledningen är ofta att övriga passagerare inte begriper att akta på sig då det dyker upp en rullstolsåkare och att man måste diskutera sig till sin sittplats... detta förstår jag är svårt för Västtrafik/Spårvägen att göra nåt åt...
Här kommer några frågor i anslutning till det:
a) Varför går inte dörren upp av sig själv (som på de äldre vagnarna)? Har föraren möjlighet att styra detta?
b) Varför stängs dörrarna efter x antal sekunder - även ifall man är mitt emellan dem? Har föraren möjlighet att styra detta?
c) På de nya vagnarna finns en knapp "Ramp ut - Ramp in". Vad gör den?
d) Händer det nåt speciellt då man trycker på den blå "rullstols-stoppknappen"?
e) Har förarna någon möjlighet att se (via videokamera?) huruvida man hunnit på plats eller ej med sin rullstol? (Eller vad är anledningen till att majoriteten av förare kör iväg innan man hunnit fram?)
f) När beräknas det att man kan åka kollektivt med sin elrullstol?
g) Det är väldigt många stålstag som man måste kryssa mellan för att komma på sin rullstolsplats... finns ingen "öppnare" lösning?
Hoppas att ni kan räta ut mina frågetecken.
Re: Rullstol på M32
Postat: tisdag 18 december 2007 11:45
av Daniel R
errkki skrev:
a) Varför går inte dörren upp av sig själv (som på de äldre vagnarna)? Har föraren möjlighet att styra detta?
b) Varför stängs dörrarna efter x antal sekunder - även ifall man är mitt emellan dem? Har föraren möjlighet att styra detta?
c) På de nya vagnarna finns en knapp "Ramp ut - Ramp in". Vad gör den?
d) Händer det nåt speciellt då man trycker på den blå "rullstols-stoppknappen"?
e) Har förarna någon möjlighet att se (via videokamera?) huruvida man hunnit på plats eller ej med sin rullstol? (Eller vad är anledningen till att majoriteten av förare kör iväg innan man hunnit fram?)
f) När beräknas det att man kan åka kollektivt med sin elrullstol?
g) Det är väldigt många stålstag som man måste kryssa mellan för att komma på sin rullstolsplats... finns ingen "öppnare" lösning?
Hoppas att ni kan räta ut mina frågetecken.
a+b) Föraren kan välja mellan att sätta dörrarna på "Tillåter öppning" (knappen finns på höger armstöd) eller öppna samtliga dörrar(föraren måste sträcka sig mot förarbordet). I normalläge ska "Tillåter öppning" användas, därav den stora skillnaden i placeringen av knapparna.
I de fall "Tillåter öppning" används fungerar dörrsystemet så att dörrarna går igen efter x antal sekunder, det enda som kan hålla dörrarna uppe i det läget är att bryta ljusstrålen precis innanför dörrarna. Det går inte att förlänga öppningsperioden genom att trycka på dörröppningsknappen. Föraren har inte möjlighet att hålla dörren öppen eller ens ändra från "Tillåter öppning" till "Öppen" förrän samtliga dörren stängts. Jag har varit med om ett antal tillfällen då jag velat hålla framför allt första dörrparet öppet lite extra för en pensionär med rulator eller synskadad som nästan är framme när dörren börjar stängas, men det går inte.
c) Fäller ut respektive in rullstolsrampen i de fall föraren har frigjort den. Används ännu inte pga dålig tillförlitlighet med risk för att rampen inte kommer in och vagnen blir ståendes på hållplatsen. Dessutom undrar jag hur stressade Göteborgare som alla vill på vagnen innan avstigande resenärer hunnit gå av ska lyckas undvika att bli klämda. Föraren har ingen kontroll över in/utfällning av rampen, detta ska skötas av den enskilde resenären efter att föraren frigjort den.
d) Ja, det kommer ett hiskeligt tjut på förarplatsen och en särskild lampa börjar blinka. Stanna-symbolen tänds dock inte, varför det har getts ut ett särskilt trafikmeddelande om att blinkande Rullstolslampa ska likställas med tänd Stannasignal. Knappen på utsidan är inte kopplad till dörröppningen utan enbart en begäran om utfällning av rullstolsramp.
e) Föraren kan via kameror övervaka av/påstigning på alla dörrar utom första (där man ändå har god uppsikt). Kamerorna är så riktade att man ser dörrarna och och utrymmet närmast innanför. Rullstolsplatserna syns inte, möjligtvis huvudet på den som sitter i rullstolen. På M31 däremot syns nästan hela mittdelen i monitorn på förarplatsen.
f) Vad jag vet finns det inget förbud mot elrullstol så länge man håller sig under maxvikten (rullstol+passagerare) 250 kg. Däremot är det väl ett praktiskt problem relaterat till rullstolsrampen.
g) Ingen aning.
Re: Rullstol på M32
Postat: tisdag 18 december 2007 12:32
av errkki
Daniel R skrev:
a+b) Jag har varit med om ett antal tillfällen då jag velat hålla framför allt första dörrparet öppet lite extra för en pensionär med rulator eller synskadad som nästan är framme när dörren börjar stängas, men det går inte.<klipp>
c) FRamp inte pga dålig tillförlitlighet <klipp>
d) Ja, det kommer ett hiskeligt tjut på förarplatsen och en särskild lampa börjar blinka. Stanna-symbolen tänds dock inte <klipp>
e) Rullstolsplatserna syns inte <klipp>
f) Vad jag vet finns det inget förbud mot elrullstol så länge man håller sig under maxvikten (rullstol+passagerare) 250 kg. Däremot är det väl ett praktiskt problem relaterat till rullstolsrampen.
Jag hör att det finns utrymme gör en massa förbättringar. I mina lekmannaöron så låter ju kopplingae som trycker-man-på-rullstolsstoppknappen-så-hålls-dörren-närmast-öppen-tills-föraren -stänger-den etc. Det låter ju faktiskt helt makalöst att ingen tänkt på detta innan! Angående fråga f) så har du ju helt rätt i att det är helt kört (överallt!) med elrullstol om det inte finns ramp. ...och jag har dessvärre ALDRIG varit med om att det funnits en fungerande ramp.
Vem är det man ska tala med för att framföra sina förslag? (Min erfarenhet av Västtrafiks "Synpunkten" är si och så. Att kontakta beslutande instans direkt vore fint.
Nån som har nåt förslag?
Re: Rullstol på M32
Postat: tisdag 18 december 2007 14:17
av soer
errkki skrev:
Vem är det man ska tala med för att framföra sina förslag? (Min erfarenhet av Västtrafiks "Synpunkten" är si och så. Att kontakta beslutande instans direkt vore fint.
Nån som har nåt förslag?
Färdtjänsten eller Trafikkontoret.
Finns en del info om KOLLA-projektet här:
http://www.kolla.goteborg.se/
Sen 1 oktober finns ju dessutom vagnvärdar/ledsagare som man kan beställa gratis via färdtjänsten. Ring en timme innan så kommer de till vilken hållplats som helst i hela Göteborg och hjälper till att gå på och av spårvagn/buss, hjälper till med byten osv. 0771 - 41 43 16 är numret.
Re: Rullstol på M32
Postat: onsdag 19 december 2007 12:07
av errkki
soer skrev:
Färdtjänsten eller Trafikkontoret.
Alltså - man vet inte vad man ska tro... men "den ansvarige" jag fick tala med påstod gång på gång att man inte fick åka med rullstol på låggolvsbussar utan rullstolsplats. Samma person hade så mycket luckor i sina kunskaper om kollektivtrafik och rullstolar så jag måste faktiskt ta allt hon sa med en skopa salt.
Finns det någon som bestämmer om detaljer på M32? Förslagsvis så nära vagnen man kan komma... på Göteborgs Spårvägar kanske?
Re: Rullstol på M32
Postat: onsdag 19 december 2007 14:52
av 2763
errkki skrev:soer skrev:
Färdtjänsten eller Trafikkontoret.
Alltså - man vet inte vad man ska tro... men "den ansvarige" jag fick tala med påstod gång på gång att man inte fick åka med rullstol på låggolvsbussar utan rullstolsplats. Samma person hade så mycket luckor i sina kunskaper om kollektivtrafik och rullstolar så jag måste faktiskt ta allt hon sa med en skopa salt.
Finns det någon som bestämmer om detaljer på M32? Förslagsvis så nära vagnen man kan komma... på Göteborgs Spårvägar kanske?
Det borde vara trafikkontoret du skall prata med.
Sen är det faktistk så att om bussen inte har rullstolsplats så får du inte sitta i rullstolen under färd. Ingen kan dock hindra dig att ta med rullstolen.
//Tony
Re: Rullstol på M32
Postat: onsdag 19 december 2007 15:03
av errkki
TonyM skrev:
Det borde vara trafikkontoret du skall prata med.
OK.
TonyM skrev:
Sen är det faktistk så att om bussen inte har rullstolsplats så får du inte sitta i rullstolen under färd. Ingen kan dock hindra dig att ta med rullstolen.
...fast nu har även du fått detta om bakfoten är jag rädd. Om rullstolen är fastspänd i golvöglorna så får jag åka med (sittandes i rullstolen), seddu.
Postat: onsdag 19 december 2007 15:07
av Fredrik E
Finns det golvöglor på en buss utan rullstolsplats menar du då?
Postat: onsdag 19 december 2007 15:35
av errkki
Grovsnus skrev:Finns det golvöglor på en buss utan rullstolsplats menar du då?
...sedan 1989... om bussen fått godkänt i bilprovningen.
Postat: onsdag 19 december 2007 15:40
av Lars Ödlund
errkki skrev:Grovsnus skrev:Finns det golvöglor på en buss utan rullstolsplats menar du då?
...sedan 1989... om bussen fått godkänt i bilprovningen.
Lite beroende på busstyp men i en tätortsbuss bör det finnas.
Dock bör du ha egna spännband med dig och själv ta dig in i bussen.
//Lars
Postat: torsdag 20 december 2007 15:57
av RS 69
Rampen på M32 är inte godkänd än, dessutom är den av en mindre lyckad konstruktion, får se hur många som kommer att drabbas av den när den ska fällas ut på hållplatserna

Postat: fredag 21 december 2007 10:34
av MartinW
errkki skrev:Grovsnus skrev:Finns det golvöglor på en buss utan rullstolsplats menar du då?
...sedan 1989... om bussen fått godkänt i bilprovningen.
Så öglorna är inte rullstolsplats? Vad är dom då där för?
Postat: fredag 21 december 2007 14:55
av NerdBoy
MartinW skrev:errkki skrev:Grovsnus skrev:Finns det golvöglor på en buss utan rullstolsplats menar du då?
...sedan 1989... om bussen fått godkänt i bilprovningen.
Så öglorna är inte rullstolsplats? Vad är dom då där för?
De är för att man ska kunna säkra sådan last som behöver säkras, t.ex. rullstolar men även annat.
Postat: fredag 21 december 2007 15:46
av soer
"Rullstolsplats" innebär väl förutom öglor för spännband också att det finns ett ryggstöd att ställa rullstolen mot så att något stoppar den vid en kraftig inbromsning?
Re: Rullstol på M32
Postat: fredag 21 december 2007 17:40
av JAgr
errkki skrev:
a) Varför går inte dörren upp av sig själv (som på de äldre vagnarna)? Har föraren möjlighet att styra detta?
b) Varför stängs dörrarna efter x antal sekunder - även ifall man är mitt emellan dem? Har föraren möjlighet att styra detta?
c) På de nya vagnarna finns en knapp "Ramp ut - Ramp in". Vad gör den?
d) Händer det nåt speciellt då man trycker på den blå "rullstols-stoppknappen"?
e) Har förarna någon möjlighet att se (via videokamera?) huruvida man hunnit på plats eller ej med sin rullstol? (Eller vad är anledningen till att majoriteten av förare kör iväg innan man hunnit fram?)
f) När beräknas det att man kan åka kollektivt med sin elrullstol?
g) Det är väldigt många stålstag som man måste kryssa mellan för att komma på sin rullstolsplats... finns ingen "öppnare" lösning?
A.
Föraren skall endast ställa dörrarna i "Passageraröppning" eller som vi säger "Tillåt öppning", detta för att spara energi och därmed miljö.
B.
I varje dörröppning finns en fotocell som meddelar om det finns något hinder eller inte. Efter 4 sekunder hinderfritt stängs dörrarna.
C.
När föraren har frigjort rampen kan man med denna knapp manövrera rampen in och ut. Frigjord ramp visas med att knappen tänds.
När rampen fälls ut ställs dörren i öppet läge tills rampen åter fällts in.
D.
Föraren blir informerad om att någon har begärt frigöring av rampen.
E.
Ja, föraren kan på sin informationsskärm övervaka ombordkörningen.
F.
Efter årsskiftet, kan inte ge några närmare datum men mycket troligt under januari. Önskemålet är högprioriterat.
G.
Kanske pratar i nattmössan, men det skall finnas bestämmelser om hur en rullstolsplats skall se ut och dessa bestämmelser/anvisningar har styrt utformningen av platsen/platserna.
Hoppas att detta gav svar på några av dina frågor.
/JAgr