Djurgårdslinjen och spårvägssatsningar i Stockholm
Postat: lördag 21 juni 2003 13:47
Här kommer en beskrivande redogörelse från Kurt Hultgren om Gatu- och Fastighetsnämndens möte nyligen där frågan om Centralenförlängningen behandlades. Tack Kurt för medgivande av publicering!
"Djurgårdslinjen och spårvägssatsningar i Stockholm
Gatu- och Fastighetsnämnden beslut var mycket glädjande! Nu får tjänstemännen komma tillbaka med ett nytt förslag. Det mesta är ju redan gjort, så det ska nog inte behöva ta så lång tid.
Kollektivtrafikutskottet är ett underutskott till Gatu- och Fastighetsnämnden. De behandlar kollektivtrafikfrågor och lägger fram
synpunkter till stora nämnden. Det som både nämnden och
kolletkivtrafikutskottet hade att ta ställning till var ett s k
tjänsteutlåtande från kontoret. Det är en utredning som kontoret har gjort
som slutar med en viss rekommendation, ett förslag till beslut. Det händer ofta att politikerna inte vill göra som tjänstemännen tycker. Vanligt är att majoriteten vill göra som tjänstemänne medan oppositionen vill göra på något annat sätt. När nämnden behandlar ärendet, dvs diskuterar frågan, så blir det omröstning och då vinner majoriteten. Det är inte alltid som majoritet består av samma partier som den styrande koalitionen, ibland kan en koalition låta ett mindre parti rösta på ett annat förslag. Men det är ofta det som är det mest problematiska med att sitta i en koalition. Man kan inte alltid rösta som man tycker. Det händer då och då att koalitionen förlorar, och ett annat förslag vinner. Det är också vanligt att både koalition och opposition röstar för det som tjänstemänen föreslår.
Det som hände i frågan om Djurgårdslinjens förlängning var att ingen av de politiska grupperingarna tyckte som tjänstemännen. Både koalition och opposition ställde upp bakom ett beslutsförslag som tjänstemännen nu får lov att verkställa. Detta kommer att framgå i protokollet från Gatu- och Fastighetsnämnden, och det protokollet kommer också att finnas på nätet.
Tjänsteutlåtandet innehåller alltså en rad grundläggande uppgifter, men slutsatsen av materialet blev inte det som tjänstemännen tyckte. Det behöver inte vara spårvägsfientlighet bakom tjänstemännens förslag. En mycket viktig fråga för dem är att hålla sig till budgeten och inte förorsaka kostnader. Kommunen har en mycket ansträngd ekonomi. Men politikerna vet också att det krävs både bröd och skådespel. Politiskt är det viktigt att folk ser att det händer positiva saker i stan, sånt som verkligen syns och man kan peka på.
Den stora framgången för tvärspårvägen har fått ett folkligt genomslag som jag tror att inget av partierna kan avstå från att vilja utnyttja. Många års argumenterande för spårväg och alla de kvalitéer som spårväg medför - till exempel goda bytesplatser! - har gjort att nu de folkliga argumenten kring tvärspårvägen slår igenom. Nu finns det något att peka på. Nu vågar ingen riktigt vara emot spårvagnar längre. Och alla de studieresor till Grenoble och Strasbourg och Lyon som rader av politiker har gjort, mycket tack vare Stig Dingertz, har också inneburit att ordet "spårvagn" inte längre är ett ord som det skramlar kring. Tyvärr tror jag att museala vagnar på Djurgårdslinjen har förstärkt vissa fördomar, men de gamla fina mustangerna har visat att även gamla spårvagnar håller bättre kvalitet än moderna bussar. Och allra bäst är de moderna låggolvsspårvagnar som provkördes för några år sedan på Djurgårdslinjen. Numera är det Strasbourg-spårvagnarna som är "spårvagn" för beslutsfattarna, även om det inte är så för allmänheten.
Jag tror att alla de små steg som tagit i argumentationen, dina insatser,
mina insatser, Stig Dingertz', Thomas Langes, Thomas Johanssons m fl, m fl, börjar ge resultat. Det finns både sakfakta av karaktären tekniska
uppgifter, ekonomi mm, och det krävs en politisk medvetenhet och vilja.
Politikerna, som ska besluta och betala, måste känna att spårväg är en
omtyckt satsning. Vi är inte alldeles framme, men nu är det på god väg. Jag påpekade för Roger Mogert när vi hade ett avslutande sammanträffande innan jag lämnade Gatu- och Fastighetsnämnden, hur röstknipande faktiskt spårvagnsfrågan kan vara. Och detta att numera SL är pådrivande och
Stockholms stad är den som har bollen och bara ligger stilla i
beslutsprocessen är politisk utmanande. Han hade inte klart för sig att det
var Stockholms stad som just nu var proppen. Och jag fick intrycket att
denna vetskap fick honom att tänka om. Och det finns många socialdemokrater som är starkt positiva till modern spårväg, men nu är även de ledande det.
Förut har socialdemokraterna mest velat förlänga tvärspårvägen, och där
tycks motivet vara fördomen att man måste satsa på förorterna och strunta i innerstan. Kanske har man insett att även förortsborna har nytta av att innerstan har en dräglig stadsmiljö och trafikmiljö. Men framförallt är det nog så att det som görs i innerstan är något som syns i hela regionen. Hela storstockholm kan dra nytta av att socialdemokraterna är så progressiva, vilket syns på gatorna när man förlänger Djurgårdslinjen till Centralen. Det är nog det argument som bitit på dem. Men nu gäller det att visa respekt för ett bra beslut från socialdemokraterna och inte ifrågasätta deras goda vilja. Nu ska dom ha stöd för detta.
Jag brukar tänka på att droppen urholkar stenen.
Jag har ännu inte sett beslutstexten från nämndens sammanträde. Jag brukar få dem tillsända när ett ärende har behandlats som jag har varit
initiativtagare till. Det tar ett tag innan protokollet är justerat och så.
Jag ska se till att du får en kopia när protokollet väl är framme.
Bästa hälsningar!
Kurt"
"Djurgårdslinjen och spårvägssatsningar i Stockholm
Gatu- och Fastighetsnämnden beslut var mycket glädjande! Nu får tjänstemännen komma tillbaka med ett nytt förslag. Det mesta är ju redan gjort, så det ska nog inte behöva ta så lång tid.
Kollektivtrafikutskottet är ett underutskott till Gatu- och Fastighetsnämnden. De behandlar kollektivtrafikfrågor och lägger fram
synpunkter till stora nämnden. Det som både nämnden och
kolletkivtrafikutskottet hade att ta ställning till var ett s k
tjänsteutlåtande från kontoret. Det är en utredning som kontoret har gjort
som slutar med en viss rekommendation, ett förslag till beslut. Det händer ofta att politikerna inte vill göra som tjänstemännen tycker. Vanligt är att majoriteten vill göra som tjänstemänne medan oppositionen vill göra på något annat sätt. När nämnden behandlar ärendet, dvs diskuterar frågan, så blir det omröstning och då vinner majoriteten. Det är inte alltid som majoritet består av samma partier som den styrande koalitionen, ibland kan en koalition låta ett mindre parti rösta på ett annat förslag. Men det är ofta det som är det mest problematiska med att sitta i en koalition. Man kan inte alltid rösta som man tycker. Det händer då och då att koalitionen förlorar, och ett annat förslag vinner. Det är också vanligt att både koalition och opposition röstar för det som tjänstemänen föreslår.
Det som hände i frågan om Djurgårdslinjens förlängning var att ingen av de politiska grupperingarna tyckte som tjänstemännen. Både koalition och opposition ställde upp bakom ett beslutsförslag som tjänstemännen nu får lov att verkställa. Detta kommer att framgå i protokollet från Gatu- och Fastighetsnämnden, och det protokollet kommer också att finnas på nätet.
Tjänsteutlåtandet innehåller alltså en rad grundläggande uppgifter, men slutsatsen av materialet blev inte det som tjänstemännen tyckte. Det behöver inte vara spårvägsfientlighet bakom tjänstemännens förslag. En mycket viktig fråga för dem är att hålla sig till budgeten och inte förorsaka kostnader. Kommunen har en mycket ansträngd ekonomi. Men politikerna vet också att det krävs både bröd och skådespel. Politiskt är det viktigt att folk ser att det händer positiva saker i stan, sånt som verkligen syns och man kan peka på.
Den stora framgången för tvärspårvägen har fått ett folkligt genomslag som jag tror att inget av partierna kan avstå från att vilja utnyttja. Många års argumenterande för spårväg och alla de kvalitéer som spårväg medför - till exempel goda bytesplatser! - har gjort att nu de folkliga argumenten kring tvärspårvägen slår igenom. Nu finns det något att peka på. Nu vågar ingen riktigt vara emot spårvagnar längre. Och alla de studieresor till Grenoble och Strasbourg och Lyon som rader av politiker har gjort, mycket tack vare Stig Dingertz, har också inneburit att ordet "spårvagn" inte längre är ett ord som det skramlar kring. Tyvärr tror jag att museala vagnar på Djurgårdslinjen har förstärkt vissa fördomar, men de gamla fina mustangerna har visat att även gamla spårvagnar håller bättre kvalitet än moderna bussar. Och allra bäst är de moderna låggolvsspårvagnar som provkördes för några år sedan på Djurgårdslinjen. Numera är det Strasbourg-spårvagnarna som är "spårvagn" för beslutsfattarna, även om det inte är så för allmänheten.
Jag tror att alla de små steg som tagit i argumentationen, dina insatser,
mina insatser, Stig Dingertz', Thomas Langes, Thomas Johanssons m fl, m fl, börjar ge resultat. Det finns både sakfakta av karaktären tekniska
uppgifter, ekonomi mm, och det krävs en politisk medvetenhet och vilja.
Politikerna, som ska besluta och betala, måste känna att spårväg är en
omtyckt satsning. Vi är inte alldeles framme, men nu är det på god väg. Jag påpekade för Roger Mogert när vi hade ett avslutande sammanträffande innan jag lämnade Gatu- och Fastighetsnämnden, hur röstknipande faktiskt spårvagnsfrågan kan vara. Och detta att numera SL är pådrivande och
Stockholms stad är den som har bollen och bara ligger stilla i
beslutsprocessen är politisk utmanande. Han hade inte klart för sig att det
var Stockholms stad som just nu var proppen. Och jag fick intrycket att
denna vetskap fick honom att tänka om. Och det finns många socialdemokrater som är starkt positiva till modern spårväg, men nu är även de ledande det.
Förut har socialdemokraterna mest velat förlänga tvärspårvägen, och där
tycks motivet vara fördomen att man måste satsa på förorterna och strunta i innerstan. Kanske har man insett att även förortsborna har nytta av att innerstan har en dräglig stadsmiljö och trafikmiljö. Men framförallt är det nog så att det som görs i innerstan är något som syns i hela regionen. Hela storstockholm kan dra nytta av att socialdemokraterna är så progressiva, vilket syns på gatorna när man förlänger Djurgårdslinjen till Centralen. Det är nog det argument som bitit på dem. Men nu gäller det att visa respekt för ett bra beslut från socialdemokraterna och inte ifrågasätta deras goda vilja. Nu ska dom ha stöd för detta.
Jag brukar tänka på att droppen urholkar stenen.
Jag har ännu inte sett beslutstexten från nämndens sammanträde. Jag brukar få dem tillsända när ett ärende har behandlats som jag har varit
initiativtagare till. Det tar ett tag innan protokollet är justerat och så.
Jag ska se till att du får en kopia när protokollet väl är framme.
Bästa hälsningar!
Kurt"