Sida 1 av 2
Transport av C13h vagnar.
Postat: torsdag 15 november 2007 15:58
av Micke Asklander

vart lite förvånad att ingen kom med en kommentar om att 5 vagnar var ute och rullade i går eftermiddag, klart kl-ttr- på väg för sanering i Högdalen.
Men på länken nedan finns det fler bilder
Micke.
http://www.askjoh.se/14_11_2007_1.htm
Postat: torsdag 15 november 2007 16:39
av Puggen
Intressanta bilder som vanligt. C13H gillas skarpt hehe men det är kul med C6H på "fel" bana hehe. När kom den dit och när drog/drar den därifrån?
Postat: fredag 16 november 2007 0:18
av Johan J
Superintressant som vanligt, Micke! Rullar det alltså fortfarande gröna vagnar i Sthlm? Var kan man se dem?
Postat: fredag 16 november 2007 0:26
av Puggen
Johan J skrev:Superintressant som vanligt, Micke! Rullar det alltså fortfarande gröna vagnar i Sthlm? Var kan man se dem?
Dessa är de enda förutom museitåget som finns och är i bruk men de används bara som dragare i arbetståg. Avförda från trafikvagnparken. Har du tur kan du skymta de då och då i snöblåsningståg nu under vintertid

Postat: fredag 16 november 2007 0:27
av daniel_s
Johan J skrev:Superintressant som vanligt, Micke! Rullar det alltså fortfarande gröna vagnar i Sthlm? Var kan man se dem?
På Mickes bilder! De används inte i persontrafiken, men rullar då och då i andra syften.
Postat: fredag 16 november 2007 2:49
av Lars Stegenius
Trots att inbrottsskyddet i HY förstärkts har det tydligen varit besök igen....
Undrar just hur C2-tåget ser ut just nu...
Trist!
//Lars S
Postat: fredag 16 november 2007 4:19
av Micke Asklander
Det vara bara dessa 5 som blev kl-ttr-, inte dom andra.
Men C2:an och C4:an borde också köras bort för sanering.
Micke
Postat: fredag 16 november 2007 15:59
av Lars Stegenius
Micke Asklander skrev:Det vara bara dessa 5 som blev kl-ttr-, inte dom andra.
Men C2:an och C4:an borde också köras bort för sanering.
Micke
Kluddarna kanske blev störda.
C2orna och C4an kommer att saneras så snart allt är klart med de nya underhållplanerna, vilket verkar ta en evighet. Det är snart 2 år sedan tåget rullade senast. Veolia har fått förslag till planer men ärendet verkar inte vara prioriterat.
//Lars S
Postat: fredag 16 november 2007 19:02
av Daniel L
Om nån vill fota kommer de att åka tillbaka till HY på söndag EM.
/daniel
Postat: fredag 16 november 2007 19:33
av Lars Stegenius
En tanke bara - om man nu ändå skulle från HY till HÖ med fem vagnar för sanering, varför kom ingen på den ljusa idén att släpa med de kl-ttr- veteranvagnarna också?
Det borde inte ha varit några problem att låta dom gå döda i transport i tåget.
//Lars S
Postat: fredag 16 november 2007 19:39
av Micke Asklander
Joda, fundering fanns, men på grund av viss tidsbrist och oklarheter så vart det dessa fem, ville mer än gärna ta över dom andra två
Men frågan är ju, kommer det gå att fixa "vingen" på C2:an, eller är det helt förstörd?
Micke
Postat: fredag 16 november 2007 20:08
av Daniel L
Lars Stegenius skrev:En tanke bara - om man nu ändå skulle från HY till HÖ med fem vagnar för sanering, varför kom ingen på den ljusa idén att släpa med de kl-ttr- veteranvagnarna också?
Det borde inte ha varit några problem att låta dom gå döda i transport i tåget.
//Lars S
Tänk att det finns folk som tror att alla inom SL är dumma i huvudet!
Eller det kanske är så?
Postat: lördag 17 november 2007 0:32
av Lars Stegenius
Daniel L skrev:Lars Stegenius skrev:En tanke bara - om man nu ändå skulle från HY till HÖ med fem vagnar för sanering, varför kom ingen på den ljusa idén att släpa med de kl-ttr- veteranvagnarna också?
Det borde inte ha varit några problem att låta dom gå döda i transport i tåget.
//Lars S
Tänk att det finns folk som tror att alla inom SL är dumma i huvudet!
Eller det kanske är så?
Vägen till framgång är planering i förväg (plus att lite fantasi inte skadar...)
Så SL-folket kanske saknar fantasi. Eller vilja. Eller planeringsförmåga. Eller intresse. Eller engagemang. Eller....(fyll i det som saknas).
Plus en bra fråga - tänkte du inte själv på möjligheten? Möjligheter är ju till för att tas tillvara. Om man nu har något av det som står ovanför, förstås...... Annars blir ju inget gjort.....
//Lars S
Postat: lördag 17 november 2007 14:58
av NerdBoy
Lars Stegenius skrev:Så SL-folket kanske saknar fantasi. Eller vilja. Eller planeringsförmåga. Eller intresse. Eller engagemang. Eller....(fyll i det som saknas).
Min erfarenhet från ett par helt andra verksamheter är att det räcker om ett par personer saknar fantasi, ett par personer saknar vilja, o.s.v., för att det ska bli pannkaka i slutändan.
Postat: lördag 17 november 2007 16:07
av Lars Stegenius
NerdBoy skrev:Lars Stegenius skrev:Så SL-folket kanske saknar fantasi. Eller vilja. Eller planeringsförmåga. Eller intresse. Eller engagemang. Eller....(fyll i det som saknas).
Min erfarenhet från ett par helt andra verksamheter är att det räcker om ett par personer saknar fantasi, ett par personer saknar vilja, o.s.v., för att det ska bli pannkaka i slutändan.
Min personliga erfarenhet av SLs tjänstemän är minst sagt blandad, från den typiske offentligantsällde tjänstemannen som inte kan tänka sig att göra något som inte står i befattningsbeskrivningen eller har blivit beordrad "uppifrån" att göra till mycket smidiga personer som varit till stor hjälp.
//Lars S
Postat: lördag 17 november 2007 17:29
av Lars Stegenius
Micke Asklander skrev:Joda, fundering fanns, men på grund av viss tidsbrist och oklarheter så vart det dessa fem, ville mer än gärna ta över dom andra två
Men frågan är ju, kommer det gå att fixa "vingen" på C2:an, eller är det helt förstörd?
Micke
Troligen helt förstörd, vad jag hört. Eller snarare - överlever inte en sanering. Tyvärr, "vingarna" var ju specialbeställda, det är bara att hoppas att "mastern" finns kvar.
//Lars S
Postat: lördag 17 november 2007 20:28
av LÅ1
Man tycker ju att lokalen där tåget står borde vara larmat på de tider då ingen skall befinna sig där! Och ett sådant larm kan ju med fördel vara kopplat till tyfoner som gör det omöjligt att vistas där! Skulle kanske även kunna kopplas till sprintlersystemet, men det kräver väl att lokalen är lämplig!
Postat: lördag 17 november 2007 20:57
av Lars Stegenius
LÅ1 skrev:Man tycker ju att lokalen där tåget står borde vara larmat på de tider då ingen skall befinna sig där! Och ett sådant larm kan ju med fördel vara kopplat till tyfoner som gör det omöjligt att vistas där! Skulle kanske även kunna kopplas till sprintlersystemet, men det kräver väl att lokalen är lämplig!
Uppställningshallen i HY är ordentligt larmad men tydligen lyckas kidsen ändå ta sig in och kludda, kanske för att dom räknat ut hur lång tid det tar innan bevakningsföretagets väktare behagar infinna sig efter att larmet gått.
Vid tidigare tillfällen har kidsen gjort ordentliga fältstudier i ämnet och genom falsklarm tagit reda på hur lång tid det tar från larm till inställelse. Och när väktare funnits på plats hela natten har inget hänt (för då har givetvis väktarens bil stått fullt synlig utanför).
Enda sättet att undvika kluddning är väl att försåtminera vagnhallen på lämpliga ställen. Men det är säkert förbjudet.
//Lars S
Postat: lördag 17 november 2007 21:29
av Donny Lindberg
Uppställningshallen i HY är ordentligt larmad men tydligen lyckas kidsen ändå ta sig in och kludda, kanske för att dom räknat ut hur lång tid det tar innan bevakningsföretagets väktare behagar infinna sig efter att larmet gått.
Vid tidigare tillfällen har kidsen gjort ordentliga fältstudier i ämnet och genom falsklarm tagit reda på hur lång tid det tar från larm till inställelse. Och när väktare funnits på plats hela natten har inget hänt (för då har givetvis väktarens bil stått fullt synlig utanför).
Enda sättet att undvika kluddning är väl att försåtminera vagnhallen på lämpliga ställen. Men det är säkert förbjudet.
//Lars S[/quote]
Det finns en effektiiv lösning på det problemet, Specialtränade hundar som släpper in, men inte släpper ut andra än sin tränare,Ett par såna lösa i Hy nätter o helger ett tag borde testas omgående..
Postat: lördag 17 november 2007 21:34
av Lars Stegenius
Och en liten kommentar till - bakom kidsen finns personer i vuxen ålder som borde vet bättre. Dom använder kidsen som en förtrupp som drar på sig uppmärkssamheten för att sedan komma in och göra de stora "konstverken".
Om jag inte tar alldeles fel har en av dessa "vuxna" faktiskt tilldelats ett officiellt prist för sin "konst".
//Lars S