Sida 1 av 1

Spårväg i rondeller

Postat: onsdag 14 november 2007 0:40
av 20581000184197
Finns det längs spårvägar i Sverige (eller övriga Norden) några rondeller där spårvägen följer trafiken runt i rondellen, eller finns det bara sådana där den går tvärs över "mittcirkeln"?

Postat: onsdag 14 november 2007 2:06
av Nils Carl Aspenberg
Jeg tror vi ikke har hatt dette i Norden. Det finnes derimot flere i Sentral-Europa. Mest vanlig er det kanskje i tidl. Sovjet.

Postat: onsdag 14 november 2007 7:13
av Harald
Inte bara i Centraleuropa utan även i Västeuropa. I Amsterdam finns flera sådana rondeller. I Stockholm fanns det en, nämligen Karlaplan.

Postat: onsdag 14 november 2007 8:43
av Thomas Lange
Stockholm kommer att få en ny sådan rondellrundning, nämligen vid Sergels torg. Se länken (altenativ A)
http://www.citytram.org/detalj_sergelstorg.php

Postat: onsdag 14 november 2007 12:39
av 218
Om man nu tycker att Karlaplan stämmer in på detta så kan man även nämna Roslagstull och Vanadisplan tycker jag.

218

Postat: onsdag 14 november 2007 12:44
av Harald
218 skrev:Om man nu tycker att Karlaplan stämmer in på detta så kan man även nämna Roslagstull och Vanadisplan tycker jag.

218
Nej, Roslagstull och Vanadisplan var bara vändslingor, men Karlaplan hade genomgående trafik mellan Karlavägen och Narvavägen fram till 1941.

Postat: onsdag 14 november 2007 14:47
av Kexbandit
Det finns väl ingen poäng ifall en spårväg ska köra runt en rondell istället för att köra tvärs över?

Postat: onsdag 14 november 2007 15:09
av Harald
Kexbandit skrev:Det finns väl ingen poäng ifall en spårväg ska köra runt en rondell istället för att köra tvärs över?
Det är det ingen som har sagt heller, men om det nu finns eller har funnits sådana ställen så är det väl tillåtet att fråga efter dem.

Postat: onsdag 14 november 2007 15:33
av Nils Carl Aspenberg
Fordelen med å kjøre rundt er at man får snumulighet. I München har man en kombinasjon der man både kan kjøre rett over og rundt, slik at man får snumulighet i flere retninger. I Sovjet var det vanlig å kjøre rundt, fordi man kunne spare veksler. En "grand union" har 16 veksler, hvis man kjører rundt trenger man bare åtte. I tillegg får man vendemulighet i alle retninger.

Postat: onsdag 14 november 2007 19:37
av erre
Kexbandit skrev:Det finns väl ingen poäng ifall en spårväg ska köra runt en rondell istället för att köra tvärs över?
En fördel är att spårvagnen åker samma väg som övriga fordon och inte tar specialvägar som kan "överraska" trafikanter.

Postat: onsdag 14 november 2007 20:14
av daniel_s
erre skrev:
Kexbandit skrev:Det finns väl ingen poäng ifall en spårväg ska köra runt en rondell istället för att köra tvärs över?
En fördel är att spårvagnen åker samma väg som övriga fordon och inte tar specialvägar som kan "överraska" trafikanter.
Å andra sidan tvingas väl spårvagnen till en högersväng ut ur slingan som inte är så mycket bättre än att korsa körbanan i rät vinkel. Eller har man spåret i det yttre körfältet?

Postat: torsdag 15 november 2007 12:50
av Kristofer
I fallet Karlaplan fanns det väl en bra vits. Nämligen den att inne i rodellen finns en damm och en fontän under gatunivån. Det hade varit svårt att framföra spårvagn i luften ovanför bassängen utan en ful bro-lösning.

Postat: torsdag 15 november 2007 16:05
av RVR
Kristofer skrev:I fallet Karlaplan fanns det väl en bra vits. Nämligen den att inne i rodellen finns en damm och en fontän under gatunivån. Det hade varit svårt att framföra spårvagn i luften ovanför bassängen utan en ful bro-lösning.
Samma problematik som vid Sergels torg, som i sin tur vilar på en brokonstruktion.