Sida 1 av 1
M 31 kopplingsskydd
Postat: fredag 13 juni 2003 21:31
av gunnar nordström

För att undvika att fotgängare som blev påkörda skulle hamna under vagnen försågs M31 med ett sk. frontskydd framför det invikta koplet. Dess skydd är nu nästan alla borttagna VARFÖR???
Postat: fredag 13 juni 2003 22:33
av Bobjörk
Dom har väl inte orkat sätt dit nya efter diverse kollisioner... antar att skydden inte är så hållbara om man krockar med bil...
Postat: lördag 14 juni 2003 8:52
av JAgr
Orkar gör vi nog! Problemet är att få fram tillräckligt med material.
/JAgr
Postat: lördag 14 juni 2003 14:09
av Q
Om det bara är själva kåpan som gick bort så är det enkelt att byta till en ny. Men om infästningen blev skev/gick av/etc. så blir det mkt svårare. Och om vagnen är frisk i övriga fall så får den rulla. Det går inte att ställa av vagnar för alla småfel.
//Q
Postat: lördag 14 juni 2003 16:09
av Bobjörk
JAgr skrev:Orkar gör vi nog! Problemet är att få fram tillräckligt med material.
/JAgr
Okej... då förstår jag... och som Q sade... man kan ju inte ställa av för alla småfel...
Postat: lördag 14 juni 2003 21:28
av gunnar nordström

Vilka svar!!!! Det fanns ju front och även backskydd, var är dessa?
Vild gissning, man använder kopplerna i stallarna och därefter sätter man på dem Rätt???
Postat: lördag 14 juni 2003 23:11
av Roger S
Ifølge en kollega i GS har man tatt av "skydd" både foran og bak for å få bedre avkjøling av komponentene som sitter under vogna. Antallet vognfeil har visst gått ned etter at man begynte med dette.
gunnar nordström skrev:
Vilka svar!!!! Det fanns ju front och även backskydd, var är dessa?
Vild gissning, man använder kopplerna i stallarna och därefter sätter man på dem Rätt???
Postat: söndag 15 juni 2003 1:54
av Mr. Burns
gunnar nordström skrev:
Vilka svar!!!! Det fanns ju front och även backskydd, var är dessa?
Vild gissning, man använder kopplerna i stallarna och därefter sätter man på dem Rätt???
Uppenbarligen var konstruktionen för klen och skadas vid sammanstötningar o.dyl. Du har nu fått svar på din undran. Varför kan du inte köpa det insatta personer skriver? Minst lika många vagnar som saknar kåpor har de facto kåpor.
/Michael
Postat: söndag 15 juni 2003 21:40
av Q
gunnar nordström skrev:
Vild gissning, man använder kopplerna i stallarna och därefter sätter man på dem Rätt???
FEL!
Kopplena på M31 används bara när man måste dra hem en vagn eller flytta en som inte kan gå för egen maskin.
Iochmed införandet av albertkoppel så finns inte tågledning och tryckluft draget mellan vagnarna.
//Q
Re: M 31 kopplingsskydd
Postat: tisdag 17 juni 2003 14:51
av 2763
gunnar nordström skrev:
För att undvika att fotgängare som blev påkörda skulle hamna under vagnen försågs M31 med ett sk. frontskydd framför det invikta koplet.
Får jag lov att fråga: På vilket sätt skulle
fläskläppen förhindra att fotgängare blev påkörda?
/Tony
Re: M 31 kopplingsskydd
Postat: tisdag 17 juni 2003 15:11
av Mr. Burns
TonyM skrev:gunnar nordström skrev:
För att undvika att fotgängare som blev påkörda skulle hamna under vagnen försågs M31 med ett sk. frontskydd framför det invikta koplet.
Får jag lov att fråga: På vilket sätt skulle
fläskläppen förhindra att fotgängare blev påkörda?
/Tony
Såvida nu inte fläskläpparna har en enorm skrämseleffekt som håller fotgängare långt borta från vagnarna kan vi nog utesluta att de förhindrar själva påkörningen. Men Gunnar har väl helt rätt i att fläskläpparna minskar risken för att den påkörde hamnar under vagnen? Så framställdes i alla fall frontskydden när de kom. Akterskydden däremot torde endast ha estetiska (och kanske bullerdämpande) syften.
Postat: tisdag 17 juni 2003 15:12
av Erland
Tony, läs hela meningen:
För att undvika att fotgängare som blev påkörda skulle hamna under vagnen
Postat: tisdag 17 juni 2003 15:48
av 2763
Erland skrev:Tony, läs hela meningen:
För att undvika att fotgängare som blev påkörda skulle hamna under vagnen
Tack Erland för påpekandet.
Jag hade för bråttom tidigare när jag läste - beklagar.
/Tony
Postat: tisdag 17 juni 2003 16:03
av Erland
Ingen fara, det gör vi alla ibland.
Postat: tisdag 17 juni 2003 18:43
av gunnar nordström

Tack för alla svar, nu vet jag i alla fall. Gunnar
Postat: torsdag 19 juni 2003 8:50
av Andy
Dissse beskyttelsene kan være upraktiske, spessielt her i Oslo..........

Både den bak, og den man ser på siden slo ned i bakken under avlastning av vogn 358 i Oslo!
Blir disse dekslene fjernet ved vogntransporter med trailer?
Andreas
Postat: torsdag 19 juni 2003 13:21
av Q
Vagnar från MGB kommer utan skydden, dessa monteras på Rantorget.
Hur det är med M31 som inte ska till/från Mittiskogens apparatbyggeri vet jag inte.
//Q
Postat: söndag 22 juni 2003 16:57
av Björn J.
Enligt säker källa är det ungefär så här:
Tidigare skruvades skydden fast väldigt ordentligt, bultarna satt inunder skydden och var inte så lätta att komma åt.
I flera fall demonterades skydden snabbt och skoningslöst med universalverktyget "växelspett".
Varje skydd var inviduellt fastsatt på vagnen (vad annars?) alltså hål för fästbultarna var borrade på plats, det var alltså så att ett skydd från en vagn inte passade på en annan.
Nu har jag sett att det blivit bättre, en ny typ av fastsättningsmojäng, liksom en kromad eller rostfri halvt sfärisk "snabbult" eller liknande sitter numera på ovansidan av skydden på varje sida. Möjligen kan ovandelen av denna "snabbult" rymma en "trekantshane" (dra inga 6-uella liknelser vid ordvalet!). Jag har inte ännu noggrant kontrollerat detta.
Skydden sitter nu också monterade längre ifrån spårvagnskorgen. Det är uppskattningsvis 10 mm mellan skydden i glasfiber och spårvagnens aluminium.
Men det är riktigt, det är fler vagnar som helt eller delvis saknar skydden än de som har intakta skydd.
Och bakom skyden eller "fläskläpparna" finns albértkopplet invikt.
Man skall tydligen vara skyddad om man skall ut på stan... eller åtminstånde skydda andra.
Bj.