s k information på röda linjen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Gunnar Eriksson

s k information på röda linjen

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Trött efter en lång arbetsdag.
Kom nyss hem.
För en och en halv timme sedan stod jag på Östermalmstorgs tunnelbanestation i Stockholm strax före midnatt. Missade tunnelbanan precis. Tågen går inte så ofta vid den tiden på dygnet.

När nästa tåg kommer, kör det förbi utan att stanna. Inte ett ljud i högtalarna.

Jo, typ 10 minuter senare rosslar det till i högtalarna. Någon säger något. Men vad? Någon pratar snabbt och mumlar i micken. Inte en käft uppfattar vad som sägs. Eftersom vi var några stycken som stod där så frågade några varandra (inte så få har ju anslutningar att passa). Ingen uppfattade vad som snabbt mumlades fram på obegripligt tungomål.

OK. Då får man försöka ta nästa tåg. Inget tåg kommer. Inte ett ljud i stationshögtalarna. Nästa tåg är 10 minuter försenat. Fortfarande inte ett ljud i högtalarna.

Jag vet inte om det beror på högtalarna, den som (en enda gång under en halvtimmes väntan) mumlade något snabbt och ohörbart i micken eller Connex tunnelbanan, att man vid den tiden på dygnet när tågen går så glest och många har glesa anslutningar att passa inte kan få begriplig och behövlig information i högtalarna. Men någon eller något beror det på.

Suck, dags att försöka sova. Sängen nästa :arrow:

Gunnar Eriksson
Ulf

Inlägg av Ulf »

Gå och prata med spärrvakten! Han kan ringa SL Info, och när han vet mer kan han prata i högtalarna på "sin" station.. Sådetså!

Fast SL ÄR skit på att informera! Dumma i huvudet är dom på ren svenska!
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

...och det är allt för ofta som den där informationen som ska ropas ut blir antingen oförståelig eller ibland till och med ofullständig!

Vad menar jag med det då?
Jo att ibland så funkar högtalarna dåligt tydligen så att ett medelande som från början kanske skulle vara

"Gomiddag! Trafikinformation för resenärer på linje 19. Vi har för tillfälllet förseningar på linje 19 på 10 min mellan Hötorget och Gamla stan i riktning mot högdalen"

Istället blir

"...Är cirka 10 minuter försenad"

Sen blir det tyst....knäpp-tyst

Hur fanken är det tänkt då att vi resenärer ska räkna ut var och vilken linje de där 10 minuternas försening ligger på?!

Nej SL och information är två saker som I N T E passar ihop! :x
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Daniel

Inlägg av Daniel »

Kvarne skrev: Nej SL och information är två saker som I N T E passar ihop! :x
Jag tycker personligen att SL är enormt bra på att informera om trafikstörningar och när det är tillfälliga förändringar i trafiken. Återigen, jämför med andra kollektivtrafikbolag runt om i landet. Sen att ljudkvalitén är dålig ibland är olyckligt, men hur ska SL kunna rätta till något när ingen påtalar problemet för SL? Att stå på plattformen och svära över att SL är skit lär väl inte göra saken bättre, hör av er till SL istället och berätta om problemet.

Själv har jag sällan problem med att höra vad som sägs i högtaleriet, men jag kanske har superhörsel? (Jag åker på grön linje)

/Daniel
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ulf skrev:Fast SL ÄR skit på att informera! Dumma i huvudet är dom på ren svenska!
*ehum*
SL, menar du då pendeltågen, bussar eller tunnelbana. Kanske rentutav plockstädarna på spåret. Rätta mig om jag har fel. Men har inte Connex hand om tunnelbanans information? Busslink/Linjebuss/Swebuss för respektive busslinje. Vilka det är som sköter informationen på pendeltågen vet jag ej. I allafall, SL är inte ett bolag med samma arbetsområden som förr.

Egen erfarenhet säger mig att de som gnäller messt är de som vet minst. DVS, om man missar ett tåg och får vänta länge på nästa gnäller att det är "skit med tunnelbanan". Men som du skriver, lite motsägelsefullt att spärrvakten kan veta mer, det stämmer. Han kanske inte pratade i mobiltelefonen eller lyssnade på freestylen när meddelandet kom.

Sen kan man ju gnälla på att det inte är svenska (bokstavligt talat) som informationsrösten pratar. Svårt att höra, svårt att förstå, dåliga högtalare, dåliga mikrofoner etc.

Fast vilket är bäst? Att stå på en tunnelbanestation vänthall där informationen är sporadisk eller stå i snöfall och vänta på en buss som inte kommer där det inte finns en människa inom 500 meters omkrets...
Det kommer alltid en tunnelbana förr eller senare.

Tjossan! :wink:
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Anonymous skrev:*ehum*
SL, menar du då pendeltågen, bussar eller tunnelbana. Kanske rentutav plockstädarna på spåret. Rätta mig om jag har fel. Men har inte Connex hand om tunnelbanans information? Busslink/Linjebuss/Swebuss för respektive busslinje. Vilka det är som sköter informationen på pendeltågen vet jag ej. I allafall, SL är inte ett bolag med samma arbetsområden som förr.
Men resenären ska inte behöva hålla reda på varenda företag SL har anlitat för en viss funktion. Hur skulle det se ut om man skulle behöva klaga på Nisses Elektriska AB bara för att de har underhållsansvaret för stationstoaletternas glödlampor i delar av södra Stockholm? Fiktivt exempel som ändå belyser vikten av att hålla samman SL och verka med ett ansikte utåt.

/Michael
Användarens profilbild
Martin Andersson

SL Info...

Inlägg av Martin Andersson »

Ulf skrev:Gå och prata med spärrvakten! Han kan ringa SL Info, och när han vet mer kan han prata i högtalarna på "sin" station.. Sådetså!

Jo, störningsinfon lämnar mycket att önska. Men skyll inte allt på den stackars (?) spärrvakten. SL's trafikupplysning har rätt uschliga öppettider, 7-21 (8-21), och kring 22 kilar såväl ettans som tvåans trafikinformatörer hem. På TLC blir de jääääätteglada när 50 spärrvakter ringer och frågar om info. Dessutom får vi / TLC inte ropa efter 22 på utomhusstationer (ja, jag vet att ÖMT inte ligger utomhus). Alltså är det mesta inte spärrvakternas fel - det är organistationen som är usel!

Mvh Martin, Knr & Spx
ragge

Re: SL Info...

Inlägg av ragge »

Martin Andersson skrev:SL's trafikupplysning har rätt uschliga öppettider, 7-21 (8-21), och kring 22 kilar såväl ettans som tvåans trafikinformatörer hem.
Ja, detta är ju vansinne! Detta upptäckte jag själv först häromnatten när nattbussen körde ifrån mig för att den var full och jag ville veta om man tänkte skicka ut en till innan nästa skulle gå om en timme (!) - men det kunde jag inte få reda på. Tack för det! Då blev jag faktiskt för ovanlighetens skull riktigt irriterad på SL.
Martin Andersson skrev: Dessutom får vi / TLC inte ropa efter 22 på utomhusstationer (ja, jag vet att ÖMT inte ligger utomhus).
Varför inte efter 22 - för att inte störa folk som sover i närheten?

Hur som helst borde det ju vara trivialt för TLC att lägga ut rullande text på lysdiodsskyltarna och borde alltid göra så vid trafikstörning. Om det av någon anledning inte är trivialt så är något trasigt och borde lagas. Eftersom det verkar som de som arbetar på SL med inhyrda bolag av någon outgrundlig anledning inte fattar detta själva: Vem ska man ringa och prata med?

(Och på grön linje stänger man av skyltarna helt vid trafikstörning så att trafikanterna inte kan få reda på något alls - genialt!)
Ulf

Inlägg av Ulf »

*ehum*

Egen erfarenhet säger mig att de som gnäller messt är de som vet minst. DVS, om man missar ett tåg och får vänta länge på nästa gnäller att det är "skit med tunnelbanan". Men som du skriver, lite motsägelsefullt att spärrvakten kan veta mer, det stämmer. Han kanske inte pratade i mobiltelefonen eller lyssnade på freestylen när meddelandet kom.
Såvitt jag vet är personalen connex ansvar, men utrustningen och liknande SL:s ansvar. Att högtalarna, högtalartekniken och rutinerna inte fungerar, tror jag faktiskt är SL:s problem i stor utsträckning..

Sedan kryllar det med SL personal på perronger runt om i stan som varje dag hör SL:s misslyckade information, eller inte hör den uteblivna informationen (!). Jag tror inte problemet ligger i att folk står och knyter näven i fickan!
Jag tycker personligen att SL är enormt bra på att informera om trafikstörningar och när det är tillfälliga förändringar i trafiken.
Huh, vilken planet lever herrn på? Fast jag kan hålla med om att det blivit bättre..
tutf tub 3

Inlägg av tutf tub 3 »

Det var jag som skrev inlägget *ehum*, jag glömmer alltid att logga in, skriva namn. (För många varv i mörkret på bana 3.. :roll: )

Det var inte menat som ett försvarstal, inte heller en anklagelse. Mer som en reflektion över att "dra alla över en kam". Fast jag tycker att skriva
Är att gå lite väl långt. Det utalandet tolkar jag som att ALLA är dåliga på att informera/ dumma i huvudet. Jag kan ju bara nämna att jag alltid informerar vid stopp, oväntade händelser. Såsom TRI tub och den allmänna policyn rekomenderar. "information vid minst varannan minut".

Visst finns det personer som ropar ut saker som ingen förstår, visst falerar det med den skriftliga informationen titt som tätt. Men allt som oftast fungerar det.

Trots allt, information har alltid varit och kommer alltid att vara en het potatis. Men nu har det satsats på en speciell informationsenhet på Connex tunnelbanan.

Tjossan :wink:
Användarens profilbild
Odd

Re: SL Info...

Inlägg av Odd »

ragge skrev: Ja, detta är ju vansinne! Detta upptäckte jag själv först häromnatten när nattbussen körde ifrån mig för att den var full och jag ville veta om man tänkte skicka ut en till innan nästa skulle gå om en timme (!) - men det kunde jag inte få reda på. Tack för det! Då blev jag faktiskt för ovanlighetens skull riktigt irriterad på SL.
Du vet väl att resegarantin även gäller för fullsatta bussar.. det har jag fått taxiersättning för. Under förutsättning att du riskerar att bli mer än 20 minuter försenad till ditt möte med kudden...
Fredrik Klint

Inlägg av Fredrik Klint »

Har för mig att det inte heller funkar så bra att informera samtidigt på bana 1 och 2 vid Slu-Gas-Tce, bara en kan prata åt gången eller liknande så "först till kvarn..." Detta är ju jättefint om det är störningar på bägge linjerna och bara den ena linjens trafikanter får information om detta. Nu är jag dock en smula osäker på detta men någon TL finns kanske på detta forum som kan förklara?
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Fredrik Klint skrev:Har för mig att det inte heller funkar så bra att informera samtidigt på bana 1 och 2 vid Slu-Gas-Tce, bara en kan prata åt gången eller liknande så "först till kvarn..." Detta är ju jättefint om det är störningar på bägge linjerna och bara den ena linjens trafikanter får information om detta. Nu är jag dock en smula osäker på detta men någon TL finns kanske på detta forum som kan förklara?
Det är ju ganska praktiskt! Skulle du höra nåt om två personer pratade om varsin försening?
Bantekniker
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Enligt TLC GUP så är det skyltsystemet (IDTS) som inte har kapacitet nog för att kunna informera om flera störningar/omläggningar samtidigt. Därför har t ex skyltarna på Högdalen slocknat när det var enkelspårsdrift både vid Skanstull och Högdalen - Hagsätra... :x
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Fredrik Klint

Inlägg av Fredrik Klint »

Fredrik Klint skrev:Har för mig att det inte heller funkar så bra att informera samtidigt på bana 1 och 2 vid Slu-Gas-Tce, bara en kan prata åt gången eller liknande så "först till kvarn..." Detta är ju jättefint om det är störningar på bägge linjerna och bara den ena linjens trafikanter får information om detta. Nu är jag dock en smula osäker på detta men någon TL finns kanske på detta forum som kan förklara?
Bobjörk skrev:Det är ju ganska praktiskt! Skulle du höra nåt om två personer pratade om varsin försening?
Jag vet inte, informatören är ju knappast medveten om att han/hon informerar men att det inte går fram till trafikanterna, sen ringer dom och klagar, det är ju inte heller bra! Med andra ord får denne gissa att trafikanterna får reda på information vid dessa tre stationer!
Ett medel som skulle kunna användas mer är stationsskyltarna, här kan man lägga in rulltext och sen läser (förhoppningsvis) trafikanterna detta och får reda på ev. störningar.
För övrigt tycker jag också att en kontroll av stationernas högtaleri vore på plats, på en del fullkomligt BRÖÖÖÖÖLAS det när informatören pratar, på andra är volymen så svag att ljudet äts upp av tunneltåg som är på väg in/ut från stationen.
Daniel

Inlägg av Daniel »

Ulf skrev:
Jag tycker personligen att SL är enormt bra på att informera om trafikstörningar och när det är tillfälliga förändringar i trafiken.
Huh, vilken planet lever herrn på? Fast jag kan hålla med om att det blivit bättre..
Jag lever förmodligen på precis samma planet som dig Ulf, och jag uppfattar informationen som kommer i högtalarna som mycket bra.
Daniel

Inlägg av Daniel »

Johan Eriksson skrev:Daniel F skrev:
Jag tycker personligen att SL är enormt bra på att informera om trafikstörningar och när det är tillfälliga förändringar i trafiken. Återigen, jämför med andra kollektivtrafikbolag runt om i landet.
Varför jämföra med andra trafikbolag? Det finns alltid nån som är värre men nu är det SL själva som satt upp målet att de ska bli "bästa trafikbolag i Europa 2005" och då får man väl börja jobba åt det hållet!?
Om man ska bli bäst på något så måste man jämföra med något annat. Jag skrev inte att jämfört med andra företag i landet så är SL bra för att det alltid finns någon som är värre utan för att de flesta trafikbolagen i landet inte informerar ALLS. Framförallt i regioner där endast bussar rullar fram av naturliga själ iofs.

Om det är något många som kommer till Stockholm och hälsar på blir förvånade över så är det bland annat den ypperliga informationen i tunnelbanan. Sen att den brister ibland, ja.. det är svårt att vara perfekt men det går att försöka så gott det går, vilket jag tycker SL och Connex gör.
Skriv svar