Göteborgs vagnsbrist

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gunnar nordström

Göteborgs vagnsbrist

Inlägg av gunnar nordström »

:!: I vintras skrev jag om, att det saknades vagnar, plus att italienarna skulle bli försenade. Nu har Västtrafik meddelat att så är fallet, de har kommit ikapp sanningen, plus de som mötte mig med motargument, att de skulle finnas vagnar tillräckligt, så vi kunde börja skrota de de gamla vagnarna med början år 2005.

Tror vi på M32, inte jag! Den vagnen kommer att bli ett problem.
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:08, redigerad totalt 1 gånger.
Mr. Burns

Re: Göteborgs vagnsbrist

Inlägg av Mr. Burns »

gunnar nordström skrev::!: I vintras skrev jag om, att det saknades vagnar, plus att italienarna skulle bli försenade. Nu har Västtrafik meddelat att så är fallet, de har kommit ikapp sanningen, plus de som mötte mig med motargument, att de skulle finnas vagnar tillräckligt, så vi kunde börja skrota de de gamla vagnarna med början år 2005.
Exakt vad är det för sanning? Västtrafik/GS har aldrig förnekat vagnbristen. Tvärtom har man tämligen aktivt gått ut med den offentligt. Att utskrotningen av M28 är avhängig leveransen av M32 är väl också rätt uppenbart och just därför finns inga spikade datum. Även om nu M32 blir ett halvår försenad bör leveranserna vara i full gång andra halvan av 2004 och därmed borde M28 kunna börja rangeras ut under 2005 efter att eventuell vagnbrist eliminerats.
gunnar nordström skrev:Tror vi på M32, inte jag! Den vagnen kommer att bli ett problem.
Tämligen oseriöst att tro i detta fall. Finns inga som helst tecken på att M32 kommer bli ett problem och låt oss nu inte börja spekulera i djävelskap innan vagnen ens rullat en meter.

/Michael
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Efter fem år sedan den första Ansaldo Breda vagnen levererades har Boston int haft annat än problem med dom. Av 100 beställda så har viss bara 12 st blivit levererade, men inte accepterade ännu av MBTA. Det blir ofta längre körförbud. Sju gånger har det varit urspårning med bara 12 vagnar. Resten av beställningen är visst 'on hold' för tillfället.

Kanske Boston planerar något annat. Det har varit föreslaget att MBTA skulle göra likadeles som Dallas håller på med just nu. Det är att sätta in en 10 meters låggolvsdel på alla sina Kinki-Sharyo vagnar. Boston har ju 125 Kinki vagnar som inte har haft några problem. Dessa skulle möjligen bli kandidater för samma 'treatment'. Då kunde Boston annulera AnsaldoBreda beställningen och hålla på de tillförlitliga vagnarna.

Göteborg skulle nog vvara på sin vakt och behålla allt som rullar tills M-32orna har gått utam problem minst 4-5 år. Då kanske det skulle vara vits att skrota, men kanske resande tillströmmningen blir större än väntat och M-28orna skulle behövas i rusningstrafik.

mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Spårvagnsmicke skrev:
gunnar nordström skrev:Tror vi på M32, inte jag! Den vagnen kommer att bli ett problem.
Tämligen oseriöst att tro i detta fall. Finns inga som helst tecken på att M32 kommer bli ett problem och låt oss nu inte börja spekulera i djävelskap innan vagnen ens rullat en meter.
Nu tar du väl ändå i - Sirio rullar ju redan i Milano så de värsta barnsjukdomarne skulle ju gärna vara avhjälpta redan.

Efter vad jag har hört har inte heller problemen i Milano varit något som avskräckt. Bussmicke har ju till och med lyckats ta bilder av dem :lol:

/Tony
Senast redigerad av 2763 den måndag 16 juni 2003 9:57, redigerad totalt 1 gånger.
Med reservation för tyckfel.
gunnar nordström

Inlägg av gunnar nordström »

Hej, när det gäller vagnsbristen. var en av planerana på Västtrafik mer än förvånad, när jag påpekade att det gick enkelvagnar på flera linjer och NÄSTAN alltid på linje 10. Detta är dock ett tag sedan.

Ett av inläggen skriver, att vi bör behålla de gamla vagnarna ett par år tills vi vet att M32 funkar. Det tycks mig vara vist.

Ang M32 på andra håll. Det är en ny konstruerad vagn, så mycket erfarenheter finns nog inte, men i ett inlägg skrivs att de funkar i Milano.
Det finns delade meningar, om hur de funkar i de få städer de nu kör.
Jag tänker själv mest på vinter och snö!
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

gunnar nordström skrev:Hej, när det gäller vagnsbristen. var en av planerana på Västtrafik mer än förvånad, när jag påpekade att det gick enkelvagnar på flera linjer och NÄSTAN alltid på linje 10. Detta är dock ett tag sedan.
Ett märkligt fenomen vill jag lova !
Vad har Västtrafik för personal igentligen ??
Är aldrig planerarna ute på fältet och "kollar läget" ??
Har Västtrafik inte någon kontroll alls på att det som beställs, sedan också levereras ??

gunnar nordström skrev:Ett av inläggen skriver, att vi bör behålla de gamla vagnarna ett par år tills vi vet att M32 funkar. Det tycks mig vara vist.
Lugn du, det kommer säkert att stå vagnar kvar länge, spårvagnar jhar den egenheten och så länge inte annat finns att sätta ut i trafiken, så lär de ju bli kvar, det är vad man kan kalla "den hårda vägen".

gunnar nordström skrev:Ang M32 på andra håll. Det är en ny konstruerad vagn, så mycket erfarenheter finns nog inte, men i ett inlägg skrivs att de funkar i Milano.
Självklart lär det dyka upp problem, men i den här affären så har väl problem varit uppe på bordet, redan i ett _mycket_ tidigt skede, varför man väl ska förvänta sig att det hanteras med hög prioritet på alla plan.
Sedan tycker inte jag det finns annledning att "måla fan på väggen", bara för att Oslo och Boston haft problem med den här tillverkaren.
Tror väl att det i mångt och mycket handlar om hur upphandling och kontroll av det som levereras går till, samt självklart samarbete under produktionen.
Vad gäller drift i snö, är ju det inte bara ett vagnproblem. Även väghållningen (spårhållningen) och personalen är viktiga delar i detta.

//Leif D
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

TonyM skrev:Nu tar du väl ändå i - Sirio rullar ju redan i Milano så de värsta barnsjukdomarne skulle ju gärna vara avhjälpta redan.

Efter vad jag har hört har inte heller problemen i Milano varit något som avskräckt. Bussmicke har ju till och med lyckats ta bilder av dem :lol:

/Tony
Tog nog i där ja. Lite tröttsamt med inlägg om hur illa M32 kommer funka bara för att vissa av Ansaldos tidigare typer har krånglat. Roligt att höra att Sirio verkar fungera i Milano.
gunnar nordström skrev:Hej, när det gäller vagnsbristen. var en av planerana på Västtrafik mer än förvånad, när jag påpekade att det gick enkelvagnar på flera linjer och NÄSTAN alltid på linje 10. Detta är dock ett tag sedan.
Och jag förstår inte detta. Västtrafik var högst delaktig i planeringen av omloppen efter linjeomläggningarna. Att tian skulle rulla med enkelvagn gick man ut med både på nätet och på infosidan i Metro. Som sagt undrar jag varifrån du fått att Västtrafik skulle ha mörklagt vagnbristen?

Leif D kan vara lugn och bör inte dra för stora växlar på det Gunnar Nordström skriver. Dagens trafikering är i allt väsentligt den som det beslutades om vid omläggningen. De små förändringarna är till det bättre. M21orna på linje 2/6 är av uppenbara skäl nu M31. Förra året gick dessutom flera omlopp på allehanda linjer med enkel pedalvagn. Nu ser man det ibland och då nästan bara på linje 5.

/Michael
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Leif D skrev:
Ett märkligt fenomen vill jag lova !
Vad har Västtrafik för personal igentligen ??
Är aldrig planerarna ute på fältet och "kollar läget" ??
Har Västtrafik inte någon kontroll alls på att det som beställs, sedan också levereras ??
Linje 10 är tursatt med enkel pedalvagn, det är meningen och det är planerat så.

Jag har åtskilliga gånger åkt med en för säkerligen både mig och LeifD bekant person som jobbar på planeringsavdelningen på GS.
LeifD skrev:
gunnar nordström skrev:Ang M32 på andra håll. Det är en ny konstruerad vagn, så mycket erfarenheter finns nog inte, men i ett inlägg skrivs att de funkar i Milano.
Självklart lär det dyka upp problem, men i den här affären så har väl problem varit uppe på bordet, redan i ett _mycket_ tidigt skede, varför man väl ska förvänta sig att det hanteras med hög prioritet på alla plan.
Sedan tycker inte jag det finns annledning att "måla fan på väggen", bara för att Oslo och Boston haft problem med den här tillverkaren.
Tror väl att det i mångt och mycket handlar om hur upphandling och kontroll av det som levereras går till, samt självklart samarbete under produktionen.
Vad gäller drift i snö, är ju det inte bara ett vagnproblem. Även väghållningen (spårhållningen) och personalen är viktiga delar i detta.
Vanlig missuppfattning, Oslos vagnar är levererade från "Ansaldo Firema" och Göteborg/Milano samt även några till är levererade från Ansaldo Breda" Bredas folk skakar på huvudet när de tittar på vad Firema sysslar med. Det är som att jämföra Trabant med Jaguar.

/Tony
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

TonyM skrev:
gunnar nordström skrev:te="gunnar nordström"]Tror vi på M32, inte jag! Den vagnen kommer att bli ett problem.
Nu tar du väl ändå i - Sirio rullar ju redan i Milano så de värsta barnsjukdomarne skulle ju gärna vara avhjälpta redan.

/Tony[/quote]

Bild
Här en bild på nämnda vagn
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Per Lind

Sirio

Inlägg av Per Lind »

TonyM skrev:Nu tar du väl ändå i - Sirio rullar ju redan i Milano så de värsta barnsjukdomarne skulle ju gärna vara avhjälpta redan.

/Tony
Men vi vet ju inte så mycket om funktionen.
Ja, vi såg vagnar i trafik och ja man tycker bättre om Sirio är Eurotram'en men en fråga kvarstår:
Varför ställer man in alla nya vagnar under lågtrafik och bara kör under högtrafik?
Det glkömde vi fråga när vi var i Milano.
-Per
Användarens profilbild
2763

Re: Sirio

Inlägg av 2763 »

Per Lind skrev:

/Tony
Men vi vet ju inte så mycket om funktionen.
Ja, vi såg vagnar i trafik och ja man tycker bättre om Sirio är Eurotram'en men en fråga kvarstår:
Varför ställer man in alla nya vagnar under lågtrafik och bara kör under högtrafik?
Det glkömde vi fråga när vi var i Milano.
-Per
När ett nytt system tas idrift så finns det s.k. barnsjukdomar - det är naturligt.

Så även med Siriokonseptet, Regina, X2000, Jas, XC90 - you name it.

Det finns alltid aspekter som man under designfasen har missat att tänka på. Det finns inte någon som helst - varesig praktisk eller ekonomisk möjlighet att ha beaktat alla upptänkliga felmöjligheter ens när man designar en blyertspenna av den modell som man spetsar till genom att karva bort trä.

När nu Siriovagnarna har rullat i bland annat Milano har en hel del av dessa brister i konstruktionsfasen hittats och har - under digert övertidsarbete på konstruktionsavdelningen - hittats och åtgärdats innan man börjar klippa plåt för Göteborgs serievagnar (403-440) 401 och 402 är provvagnar - med vilka man skall göra bland annat vintertester för att kunna ha en teroetisk chans att förbättra de övriga vagnarna inför serieleverans.

Ansaldo vet att GS förväntar sig att kunna ställa av M28 och M29 i lågtrafik, inte på något sätt att det skulle vara en möjlighet att göra tvärt om.

För att ge ett exempel på ett tidigare fall där man jobbat med konceptvagnar kan man titta exempelvis på M24 och "vagn 210 homeopaten" som var prototypvagnar som sedermera ändrades till vinnande koncept, nämligen Mustangfamiljen och Pedalvangsfamiljen Både M24 och 210 var kända problemmakare.

/Tony
Thomas Åkerblad

Inlägg av Thomas Åkerblad »

Nu måste jag erkänna att mina kunskaper tryter, men vilken vagn hade littera M24? Vilket också föder följdfrågan: Vad döljer sig bakom överhoppade littera M26 och M27? Någon som kan detta som ett rinnande vatten?

Thomas Å
Lennart

Inlägg av Lennart »

M26 och M27 har aldrig funnits, däremot släpen S26 och S27
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Thomas Åkerblad skrev:Nu måste jag erkänna att mina kunskaper tryter, men vilken vagn hade littera M24? Vilket också föder följdfrågan: Vad döljer sig bakom överhoppade littera M26 och M27? Någon som kan detta som ett rinnande vatten?

Thomas Å
M24 är pedalvagnsutförandet av M23, dvs 59-63. Dock har M24 aldrig använts som typbeteckning, det har däremot Mb05 vilket var typbeteckning vid leverans. M24 är dock den "gällande" tybeteckningen

Man kan dela in M24 i tre underklasser - 59 som hade CBKM-kontroller (samma som M23/A31/MBO/MBG) och 60 som hade kontaktorställ likt M25
59 och 60 var byggda i riktig M23-korg emedan 61-63 egentligen är något helt annat. (Gävlevagnar) M24 var den första multipelvagnen i Göteborg.

Som du riktigt påpekar så är 26/27 borta - en del av förklaringen har du fått. När det nuvarande typsystemet infördes 1959 såg det ut så här:

M20 Tvåaxlig materiel
M21 Stor långedragsvagn
M22 ASEAmustang)
M23 Hägglundsmustang
M24 Pedalvagnsprototyp för M25
M25 Hägglundspedalvagn
S26 Limpesläp
S27 Hägglundsboggiesläp
M28 ASEA/ASJ pedalvagn (Tillkom 1964)
M29 Hägglundspedalvagn generation 2. (Tillkom 1967)
B30 En trevlig buss
B31 En trevlig buss
...
T40 En trevlig trådbuss
T41
....

Vad gäller typbeteckningar för buss är jag inte insatt varför detta lämnas åt sitt öde, dock kan sägas att man ur typbeteckningen S31 kan härleda en släpbuss. (Fastän detta nu är fingerat då då...)

Som också synes så brister systemet ganska ombedelbart - efter mindre än tio år i drift finns det inte utrymme för nya typer. När nästa prototypvagn kom till Göteborg 1984 blev det därför totalt kaos i systemet eftersom man beslöt att beröva den stora långedragsvagnen sin typbeteckning och återinföra M21 som typ.

Under 1990-talet upphörde sedan busstyperna att användas och därmed frigordes plats. I ett försök att skapa ordning fick en vagn som annars normalt inte skulle ha fått typbeteckning en sådan, nämligen en T7B5 från CKD Tatra. Denna fick M30. När M21:orna förlängdes fick dessa M31 och de kommande vagnarna får alltså - nästintill åter logiskt M32.

Därmed ser det då ut så här:
M20 Tvåaxlig materiel enligt IM M1, M2, M3, M4, M5, M9 även om de enda som har haft M20 är M5 och M9
M21 (I) Stor långedragsvagn
M21 (II) ASEA/Hägglunds Ledvagn
M22 Aseamustang
M23 Hägglundsmustang
M24 Pedalvagnsprototyp
M25 Pedalvagn Hägglunds
S26 Limpesläp
S27 Mustangsläp
M28 Pedalvagn Asea/ASJ
M29 Pedalvagn Hägglunds (typ 2)
M30 Tatra T7B5
M31 Ledvagn NFM/ASEA/Hägglunds/ABB/MGB
M32 Sirio

Och ja - just det, om man tittat på Järnvägsinspektionens utredning av en viss olycka från Sannaplatsen 1996 så står det i titeln "Kollission mellan M21 208 och M21 216 på Sannaplan" Inspektionens herrar var väldigt förbryllade över att två så skilda konstruktioner kunde ha samma typbetecking och lugnade sig först när det påpekades att det minsann kunde vara stor skillnad mellan olika F-lok..... (för er som inte vet så finns F-lok både i ång- och ellokstyp)

/Tony
Thomas Åkerblad

Tack för det uttömmande svaret. En fråga kvarstår som jag inte riktigt får fram av ditt svar - Gävlevagnarna 61-63, hade de samma elutrustning som 59 eller 60?

Thomas Å
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Thomas Åkerblad skrev:Tack för det uttömmande svaret. En fråga kvarstår som jag inte riktigt får fram av ditt svar - Gävlevagnarna 61-63, hade de samma elutrustning som 59 eller 60?

Thomas Å
Hej Thomas.

Jag vet faktiskt inte mer än att de hade kontaktorställ och inte CBKM-kontroller likt M23/A31/MBO. Efter ombyggnad till enriktningsvagnar är det väl troligt att det var samma utrustning som 60, men jag vet inte.

/Tony
Thomas Åkerblad

På tal om Gävlevagnarna - fanns det aldrig några diskussioner om att fortsätta att använda dem i dubbelriktningsutförande?
Det bör väl har varit i ungefär samma veva som man diskuterade att köra spårvagnar med generatorvagnar på Säröbanan? Där hade ju utförandet ha varit en tillgång!?

Thomas Å
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Vad anledningen till det något bristfälliga eller rättare sagt avsaknaden av littera under de första 20-30 åren hos GS är, får vi nog aldrig veta.
Men som tillägg till Tonys svar kan jag väl tillfoga att en helt annan instans, nämligen Göteborgs museér, eller Industrimuseét retroaktivt littererade de älsta vagnarna, sedan har väl en viss museiespårvägsförening i staden haft sin syn på hur litterat skulle sett ut...
Det finns en tabell i vår trafikpärm med dessa littera uppställda i tabellform, och där kan man då läsa att vissa vagnar har haft tre olika littera... men inget eller kanske bara ett har används under vagnens aktiva period.

Angående SJ´s F-lok så har det funnits tre olika sådana också... ett från 1850 talet, ett godstågslok om jag inte minns fel, det berömda "ång F-loket som var avsett för västra stambanan, jag tror att detta kom till 1917 eller däromkring, samt då "El-F" elektroloket med axelarrangemanget 1´B B 1´ (om det nu var så att drivaxlarna var fast lagrade i rambalken och parvis kopplade till två motorer).
(Och enligt många är Västra stambanan en typisk lokaltrafiksträcka... :roll: )

Så då när det gäller litterering har man återanvänt gamla littera hos SJ, men hos GS har man nog inte alltid vetat vad man littererat.

Generatorspårvagnarna på GSJ var ju en klart intressant idé, jag her sett ritningar på generatorvagnen, MEN blev det byggt någon provvagn??

Ang Gävlevagnarna så blev de ombyggda till enkelriktningsvagnar relativt omgående hos GS.
Men dessa blev inte populära hos personalen i vagnallen i Majorna.
Gävlevagnarna är ju litet längre än de "äkta" Hägglundsmustangerna, och på varje spår gick det in exakt en gävlevagn och x antal göteborgsmustanger, om det av misstag kom in två gävlevagnar på samma spår gick det inte att få igen portarna i hallen...

Trots detta finns alla tre gävlevagnarna bevarade än idag, SSR har två och "Bananteknik" har en. Den senare av dessa har till helt nyligen använts som "luftledningskontrollvagn" men blev för några veckor sedan berövad sitt "utsiktstorn"... Detta torn, eller "övervåning" sitter numera monterad på en annan i detta forum kännd vagn, "Turbohökan" 143, alltså den fd trikken som drar mätemarit, och det ser inte så estetiskt ut, för att uttrycka sig milt.

Bj.
Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björn J. skrev:Vad anledningen till det något bristfälliga eller rättare sagt avsaknaden av littera under de första 20-30 åren hos GS är, får vi nog aldrig veta.
Men som tillägg till Tonys svar kan jag väl tillfoga att en helt annan instans, nämligen Göteborgs museér, eller Industrimuseét retroaktivt littererade de älsta vagnarna, sedan har väl en viss museiespårvägsförening i staden haft sin syn på hur litterat skulle sett ut...
20 år utan typbeteckningar är att ta i i underkant. Det finns för mig fyra kända system det äldsta är från 1947, det reviderades 1952. 1959 kom som jag har skrivit det nuvarande (Även om jag tycker att 1952 års system var bättre) Under 60-talet blandades SSS-G aktiva med industrimuséet och kartlade spårvägshistorien. Vilket föranledde ett typbeteckingssystem som skulle täcka den äldsta delen av vagnparken.

I Orginaldokumentet för detta typbeteckningssystem finns nogsamt beskrivet hur man skall arbeta med olika typer av vagnar.

Systemet omfattar alla vagnar levererade till och med 1963. (Dvs inte M28, M29, M21(2), M30 och M31) (I Trafikhandboken finns dock inte vagnar levererade efter 1942 med)

Idag används M1, M4, M5, M8, M9 ur detta system.

Det ser ut som följer:

M1: Motorvagn typ 1902
M2: Motorvagn typ 1903 (Förkylningsvagn)
M3: Motorvagn typ 1908 med enaxliga boggier (Långedrag)
M4: Motorvagn typ 1908 med truck (stadsvagn)
M5: Motorvagn typ 1921
M6: Ledad motorvagn "Två RoK"
M7: Motorvagn typ 1922 med boggier "Stor långedragsvagn"
M8: Motorvagn typ 1923, Korttjock långedragsvagn
M9: Motorvagn typ 1927, tvärsits.
M10: Motorvagn typ 1937, mustangprototyp, Mb02
M11: Motorvagn typ 1943, Mb03, M22
M12: Motorvagn typ 1948, Mb04, M23
M13: Motorvagn typ 1952, Mb05, M24
M14: Motorvagn typ 1958, Mb06, M25

Man kan enkelt fortsätta:

M15: Motorvagn typ 1964, M28
M16: Motorvagn typ 1967, M29
M17: Motorvagn typ 1982, M21(2)
M18: Motorvagn typ T7B5, M30
M19: Motorvagn typ 1998, M31
M20: Motorvagn typ 2003, M32

Notera att jag har lagt leveransår som identifikation. Med undantag för M30 som jag är osäker på när den kom till Göteborg.
Det är på det sättet som IM-systemet är uppbyggt.

I Samma system littereras typen Släp med S och Hästspårvagn med H.

Till detta kommer undertyper som betecknas med små bokstäver efter löpnummret. Exempel:
M5a är motorvagnar levererade som M5
M5b är motorvagnar levererade som M4 eller M1 med små dörrhål över allt.
M5c är motorvagnar levererade som M4 eller M1 med stort dörrhål bak i vänster sida i färdriktningen.

Den först uppkommande varianten är den som får a, sedermera används b-ö i kronologisk ordning.

Till detta kommer.... Specialfordonsbeteckningar.
En Arbetsvagn betecknas med A framför sin typbeteckning och vagnsnummer efter. SSR:s plogvagn skall alltså betecknas

AM5 117

På samma sätt för
paketvagnar: Pxy (X är någon av M, S eller H och y löpnummret)
godsvagnar: Gxy
Likvagnar: Likxy
Samt möjligen någon mera.

Godslok och godstrallor numreras med romerska siffror, det har funnits 12 lok och 27 trallor. Loken särskiljs av att ett L står framför den romerska siffran ( L XI i malmköping är alltså nummer 11, inte 61)

Utöver detta finns det en del pittoreska inslag, skenslipningsvagnen som kallades för "Brödtjuven" benämndes i IM som just skenslipningsvagnen.

Det finns mer - allt kan man ju inte komma ihåg, men framförallt - det heter inte littera på spårvagnar, det heter typ. Åtminstone i Göteborg.

/Tony
Skriv svar