Sida 1 av 1

x

Postat: tisdag 30 oktober 2007 1:27
av Johan Eriksson
x

Postat: tisdag 30 oktober 2007 17:23
av Nautica
Man kan skylla mer eller mindre på det ena eller det andra, beroende på i vilken sadel man sitter. Man prioriterar åtgärder och framtida projekt från egen synvinkel.
Dock är det ett faktum att löven ställer till med otroliga problem periodvis vilket ibland gör det "omöjligt" att köra.

I GBG lider alla vagntyper av fenomenet, dock är 31:an klart värst med sitt slirande, för att inte tala om inbromsningarna. Pedalerna och den nye 32:an klarar sig dock mycket bättre.

Planering och förutseende hjälper i dessa fall, liksom i all vanlig trafik för att undvika olycka, precis som när man framför stora fartyg i skärgård och tät trafik med 3 sjömils manöver duglighet.

Lövhalka behöver dock knappast (läs: i GBG) innebära försening, såvida man inte fastnat i en backe och krast hindrar all annan trafik...

Postat: tisdag 30 oktober 2007 19:32
av kildor
Jag har själv inga körerfarenheter av C20, men vill minnas att en förare sagt att de är slirigare, men även att de har bättre fastbromsningsskydd. I pendeltågstrafiken gäller detsamma. X60 är slirigare än X1/X10, men har också bättre slir-/fastbromsningsskydd.

Postat: tisdag 30 oktober 2007 21:03
av Patrick
När man kör C20 gäller det att inte bromsa för häftigt - att börja bromsa i god tid innan stationen och använda max ca 50% bromsverkan har jag funnit fungerar bra! Ju mer man bromsar dessto större är risken att man låser hjulen och orsakar hjulplattor!

I dag onsdag infördes en ny benämning "kod gul +" vilket innebar att man kör som vanligt men utan hastighetsbegränsing men undviker full kraft och helst snabbstarten! Konstigt nog blev det väldigt tyst på radion efter att man införde denna kod :wink:

Postat: tisdag 30 oktober 2007 21:49
av Nautica
Men hur var det nu med Göteborg? Dessa vagnar.... så svårt att hållas vid.

Postat: tisdag 30 oktober 2007 22:02
av kildor
Patrick skrev:I dag onsdag infördes en ny benämning "kod gul +" vilket innebar att man kör som vanligt men utan hastighetsbegränsing men undviker full kraft och helst snabbstarten! Konstigt nog blev det väldigt tyst på radion efter att man införde denna kod :wink:
Men der är väl normalfallet - man anpassar körningen efter underlaget...??

Postat: tisdag 30 oktober 2007 22:21
av Patrick
kildor skrev:
Patrick skrev:I dag onsdag infördes en ny benämning "kod gul +" vilket innebar att man kör som vanligt men utan hastighetsbegränsing men undviker full kraft och helst snabbstarten! Konstigt nog blev det väldigt tyst på radion efter att man införde denna kod :wink:
Men der är väl normalfallet - man anpassar körningen efter underlaget...??
Jo, delvis -"kod gul" bestod av bl a hastighetsbegränsning både mellan stationerna och stationssträckan förutom förbud att använda snabbstart samt undvika summer! "kod Gul+" är som du säger normalkörning men med bibehållen förbud av snabbstartkörning! Detta pga av snabbstarten har så mycket kraft att hjulen ofta slirar!

Postat: onsdag 31 oktober 2007 1:02
av Byggare Bob
--

.

Postat: onsdag 31 oktober 2007 2:44
av Stefan_Brännström
Med tanke på stadens status borde Göteborg ha ett wildcard till alla diskussioner som överhuvudtaget förs om spårvagnar i Sverige.

Stockholms spårvagnar är lätträknade i jämförelse och tunnelbanan är mer etablerad i området.

Postat: onsdag 31 oktober 2007 8:39
av Nautica
Byggare Bob skrev:
Nautica skrev:Men hur var det nu med Göteborg? Dessa vagnar.... så svårt att hållas vid.
Handlar tråden om Göteborg???
Nä, just det, C20 och dess problem pratar vi om, men du får gärna lägga upp en ny tråd om lövhalkan i Göteborg...
Oj, förlåt!
Syftade på ett mer lättsamt sätt till mitt eget inlägg och det jag skrev, men ber så mycket om ursäkt för detta.
Jag visste inte att det var otillåtet att jämföra vagnar mellan städerna som en side-kick.

Men skit i det, åter till Stockholm! :wink:

Postat: onsdag 31 oktober 2007 12:04
av Byggare Bob
--

Postat: onsdag 31 oktober 2007 13:59
av kildor
Patrick skrev:
kildor skrev:
Patrick skrev:I dag onsdag infördes en ny benämning "kod gul +" vilket innebar att man kör som vanligt men utan hastighetsbegränsing men undviker full kraft och helst snabbstarten! Konstigt nog blev det väldigt tyst på radion efter att man införde denna kod :wink:
Men der är väl normalfallet - man anpassar körningen efter underlaget...??
Jo, delvis -"kod gul" bestod av bl a hastighetsbegränsning både mellan stationerna och stationssträckan förutom förbud att använda snabbstart samt undvika summer! "kod Gul+" är som du säger normalkörning men med bibehållen förbud av snabbstartkörning! Detta pga av snabbstarten har så mycket kraft att hjulen ofta slirar!
Vad är summer?

Min fråga ovan var väl en aning retorisk. Det är lite trist att se och höra att vissa inte bryr sig och rent sagt kör skiten ur fordonen.

Finns det någon statistik på vilka fordon som drabbas mest av hjulplattor? Det vore intressant att se om det finns fakta bakom påståendet (antydandet) att skadorna är fler på C20.

Postat: onsdag 31 oktober 2007 15:04
av Patrick
kildor skrev: Vad är summer?
.
En summer är den "apparat" som ljuder när man t ex kommer för nära den högsta tillåtna hastigheten (="börvärde") Man kan väl säga att det är en elektronisk variant på den ringklocka som man i gamla tider kunde höra i Cx-vagnarna när föraren kom upp i närheten av den tillåtna "L", "M" eller "H" hastigheten.

Postat: onsdag 31 oktober 2007 17:20
av Nautica
Byggare Bob skrev:
Nautica skrev: Oj, förlåt!
Syftade på ett mer lättsamt sätt till mitt eget inlägg och det jag skrev, men ber så mycket om ursäkt för detta.
Jag visste inte att det var otillåtet att jämföra vagnar mellan städerna som en side-kick.

Men skit i det, åter till Stockholm! :wink:

Visst går det att jämföra vagnar mellan Stockholm och Göteborg men en oskriven kutym här på forumet, är att vi håller oss till samma typ av fordon, d v s vi jämför inte tunnelbanevagnars slirförmåga med spårvagnars slirförmåga eller vice versa. Det är två helt olika fordon.

Och helst så drar vi inte iväg en urspurnglig Stockholmsrelaterad tråd till Göteborg, (även om alla Göteborgstrådar förr eller senare tyvärr slutar i Stockholm.)
Stefan_Brännström skrev:Med tanke på stadens status borde Göteborg ha ett wildcard till alla diskussioner som överhuvudtaget förs om spårvagnar i Sverige.

Stockholms spårvagnar är lätträknade i jämförelse och tunnelbanan är mer etablerad i området.
Ja, men vi är fler skribenter på forumet som kommer från Stockholm, Göteborgs forumiter är lätträknade dem med, så ditt resonemang haltar...
Jag är tyvärr inte införstådd med dina lagar. Men förstår nu att det fria ordet enligt din mening ej är att förorda.

(Ändring: Sista meningen i inlägget borttaget, plus ett misstag i redegeringen, därmed antalet ändringar)

Postat: onsdag 31 oktober 2007 17:25
av Jourmaster
Jourmaster ber debattörerna hålla sig till ämnet, dvs "Nya vagnarna mer svårkörda".

En utflikning till Göteborg i ett sådan ämne är enligt Jourmaster helt ok, det är däremot inte en diskussion om hur regelverket skall tillämpas.

med vänlig hälsning
/Jourmaster

Postat: onsdag 31 oktober 2007 17:51
av Sparkfot
kildor skrev:
Patrick skrev:
kildor skrev: Men der är väl normalfallet - man anpassar körningen efter underlaget...??
Jo, delvis -"kod gul" bestod av bl a hastighetsbegränsning både mellan stationerna och stationssträckan förutom förbud att använda snabbstart samt undvika summer! "kod Gul+" är som du säger normalkörning men med bibehållen förbud av snabbstartkörning! Detta pga av snabbstarten har så mycket kraft att hjulen ofta slirar!
Vad är summer?

Min fråga ovan var väl en aning retorisk. Det är lite trist att se och höra att vissa inte bryr sig och rent sagt kör skiten ur fordonen.

Finns det någon statistik på vilka fordon som drabbas mest av hjulplattor? Det vore intressant att se om det finns fakta bakom påståendet (antydandet) att skadorna är fler på C20.
Summer är väl tunnelbanans motsvarighet till järnvägens atc pip när du kör för fort.