x
Postat: tisdag 30 oktober 2007 1:27
x
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Men der är väl normalfallet - man anpassar körningen efter underlaget...??Patrick skrev:I dag onsdag infördes en ny benämning "kod gul +" vilket innebar att man kör som vanligt men utan hastighetsbegränsing men undviker full kraft och helst snabbstarten! Konstigt nog blev det väldigt tyst på radion efter att man införde denna kod
Jo, delvis -"kod gul" bestod av bl a hastighetsbegränsning både mellan stationerna och stationssträckan förutom förbud att använda snabbstart samt undvika summer! "kod Gul+" är som du säger normalkörning men med bibehållen förbud av snabbstartkörning! Detta pga av snabbstarten har så mycket kraft att hjulen ofta slirar!kildor skrev:Men der är väl normalfallet - man anpassar körningen efter underlaget...??Patrick skrev:I dag onsdag infördes en ny benämning "kod gul +" vilket innebar att man kör som vanligt men utan hastighetsbegränsing men undviker full kraft och helst snabbstarten! Konstigt nog blev det väldigt tyst på radion efter att man införde denna kod
Oj, förlåt!Byggare Bob skrev:Handlar tråden om Göteborg???Nautica skrev:Men hur var det nu med Göteborg? Dessa vagnar.... så svårt att hållas vid.
Nä, just det, C20 och dess problem pratar vi om, men du får gärna lägga upp en ny tråd om lövhalkan i Göteborg...
Vad är summer?Patrick skrev:Jo, delvis -"kod gul" bestod av bl a hastighetsbegränsning både mellan stationerna och stationssträckan förutom förbud att använda snabbstart samt undvika summer! "kod Gul+" är som du säger normalkörning men med bibehållen förbud av snabbstartkörning! Detta pga av snabbstarten har så mycket kraft att hjulen ofta slirar!kildor skrev:Men der är väl normalfallet - man anpassar körningen efter underlaget...??Patrick skrev:I dag onsdag infördes en ny benämning "kod gul +" vilket innebar att man kör som vanligt men utan hastighetsbegränsing men undviker full kraft och helst snabbstarten! Konstigt nog blev det väldigt tyst på radion efter att man införde denna kod
En summer är den "apparat" som ljuder när man t ex kommer för nära den högsta tillåtna hastigheten (="börvärde") Man kan väl säga att det är en elektronisk variant på den ringklocka som man i gamla tider kunde höra i Cx-vagnarna när föraren kom upp i närheten av den tillåtna "L", "M" eller "H" hastigheten.kildor skrev: Vad är summer?
.
Jag är tyvärr inte införstådd med dina lagar. Men förstår nu att det fria ordet enligt din mening ej är att förorda.Byggare Bob skrev:Nautica skrev: Oj, förlåt!
Syftade på ett mer lättsamt sätt till mitt eget inlägg och det jag skrev, men ber så mycket om ursäkt för detta.
Jag visste inte att det var otillåtet att jämföra vagnar mellan städerna som en side-kick.
Men skit i det, åter till Stockholm!
Visst går det att jämföra vagnar mellan Stockholm och Göteborg men en oskriven kutym här på forumet, är att vi håller oss till samma typ av fordon, d v s vi jämför inte tunnelbanevagnars slirförmåga med spårvagnars slirförmåga eller vice versa. Det är två helt olika fordon.
Och helst så drar vi inte iväg en urspurnglig Stockholmsrelaterad tråd till Göteborg, (även om alla Göteborgstrådar förr eller senare tyvärr slutar i Stockholm.)
Ja, men vi är fler skribenter på forumet som kommer från Stockholm, Göteborgs forumiter är lätträknade dem med, så ditt resonemang haltar...Stefan_Brännström skrev:Med tanke på stadens status borde Göteborg ha ett wildcard till alla diskussioner som överhuvudtaget förs om spårvagnar i Sverige.
Stockholms spårvagnar är lätträknade i jämförelse och tunnelbanan är mer etablerad i området.
Summer är väl tunnelbanans motsvarighet till järnvägens atc pip när du kör för fort.kildor skrev:Vad är summer?Patrick skrev:Jo, delvis -"kod gul" bestod av bl a hastighetsbegränsning både mellan stationerna och stationssträckan förutom förbud att använda snabbstart samt undvika summer! "kod Gul+" är som du säger normalkörning men med bibehållen förbud av snabbstartkörning! Detta pga av snabbstarten har så mycket kraft att hjulen ofta slirar!kildor skrev: Men der är väl normalfallet - man anpassar körningen efter underlaget...??
Min fråga ovan var väl en aning retorisk. Det är lite trist att se och höra att vissa inte bryr sig och rent sagt kör skiten ur fordonen.
Finns det någon statistik på vilka fordon som drabbas mest av hjulplattor? Det vore intressant att se om det finns fakta bakom påståendet (antydandet) att skadorna är fler på C20.