Sida 1 av 1
TUB-frågor
Postat: söndag 14 oktober 2007 20:51
av Xist
Hej hej...
Har ett par frågor om TUBen i Sthlm...
Någon som har exempel på fridagsschema för TUBen? Alltså bara fridagarnas placering under veckorna...
Är det blandad tjänstgöring tidig, mitt emellan, sent för alla?
Hur lång tid har TUBförarna, säg på Gröna linjen, före och efter tågtjänst? Är det olika lång tid om det är ute på linjen man kliver på/av eller om det är i depå?
/Xist
Re: TUB-frågor
Postat: måndag 15 oktober 2007 9:07
av AGR
Xist skrev:Hej hej...
Har ett par frågor om TUBen i Sthlm...
Någon som har exempel på fridagsschema för TUBen? Alltså bara fridagarnas placering under veckorna...
Är det blandad tjänstgöring tidig, mitt emellan, sent för alla?
Hur lång tid har TUBförarna, säg på Gröna linjen, före och efter tågtjänst? Är det olika lång tid om det är ute på linjen man kliver på/av eller om det är i depå?
/Xist
De flesta förarna går på V- system= ledig varannan helg. Systemet går runt på 4 veckor. Ex: börjar på mån 15/10 AAAF AAAAF. AAAFF. AAF, AAAAF, AAAFFF Så börjar det om den 12/11. Om tjänsten börjar tidigt i depån har nattpersonalen ordningställt tåget inställese tid 5 min innan tågets utgång från depån. Om TUTF själv ska gör iordning tåget så är det 20 min innan tågets utgång.
Postat: måndag 15 oktober 2007 9:09
av Kantorn
A=Arbetsdag
F=Fridag
eller?
Tub arbete
Postat: måndag 15 oktober 2007 9:28
av AGR
Kantorn skrev:A=Arbetsdag
F=Fridag
eller?
Svar ja.
Re: TUB-frågor
Postat: måndag 15 oktober 2007 17:27
av Xist
17AGR skrev:De flesta förarna går på V- system= ledig varannan helg. Systemet går runt på 4 veckor. Ex: börjar på mån 15/10 AAAF AAAAF. AAAFF. AAF, AAAAF, AAAFFF Så börjar det om den 12/11. Om tjänsten börjar tidigt i depån har nattpersonalen ordningställt tåget inställese tid 5 min innan tågets utgång från depån. Om TUTF själv ska gör iordning tåget så är det 20 min innan tågets utgång.
TACK för dina svar!
Har alla varierande tjänstgöring dag / kväll?
Hur mycket är inställelsetiden ute på linjen?
Har man tid efter att man kört in ett tåg till depå eller gått av på linjen? "Avställelse" eller vad det kan kallas....
Re: TUB-frågor
Postat: måndag 15 oktober 2007 21:38
av daniel_s
Xist skrev:Har alla varierande tjänstgöring dag / kväll?
Snarare tvärtom, det normala är att man jobbar morgon, kväll
eller natt, eller möjligen kväll/natt eller natt/morgon. Blandvarianter förekommer såvtt jag vet numera egentligen bara för trafikledare. Det är egentligen lite synd; om nu någon
vill blanda morgon och kväll så borde man väl få göra det, men det har i demokratisk ordning bestämts att ingen vill det.
(Med "natt" menar jag nu det som vanliga människor kallar natt, alltså även s k nattinjobb som börjar någon gång 19-21)
Xist skrev:Hur mycket är inställelsetiden ute på linjen?
0, för närvarande. Tjänsten börjar vid tågets avgångstid från avlösningsplatsen. Ganska egendomligt men f n en realitet.
Xist skrev:Har man tid efter att man kört in ett tåg till depå eller gått av på linjen? "Avställelse" eller vad det kan kallas....
10 minuter efter inkörning i depå, 0 efter avlösning på linjen. Se ovan. (Alla tider kallas påtider.)
Dock är det i regel så att tjänstgöringsturen börjar och slutar på samma plats vilket innebär att det kan finnas en passresa i början eller slutet av tjänsten, om den t ex börjar i depån och slutar ute på stan eller omvänt. Även separat restidsersättning förekommer (det låter ungefär likadant men det är något helt annat).
Postat: måndag 15 oktober 2007 22:12
av daniel_s
PS: Egentligen handlar ju inte dina frågor om tunnelbanan utan om arbetet på ett visst företag. Det är fullt möjligt att olika företag har olika avtal med personalen, men just nu är det ju bara ett företag som bedriver persontrafik i T-banan.
Re: TUB-frågor
Postat: tisdag 16 oktober 2007 19:31
av Xist
Tack även för dina svar!
Re: TUB-frågor
Postat: tisdag 16 oktober 2007 23:02
av Lars Ödlund
daniel_s skrev:
Dock är det i regel så att tjänstgöringsturen börjar och slutar på samma plats vilket innebär att det kan finnas en passresa i början eller slutet av tjänsten, om den t ex börjar i depån och slutar ute på stan eller omvänt. Även separat restidsersättning förekommer (det låter ungefär likadant men det är något helt annat).
Restidsavtalet tillämpas normalt (väl?) om restiden som åtgår inte får plats i tjänsten som då blir för lång alternativt att veckoarbetstiden (eller annan begränsningsperiod) blir för stor.
Den separata restiden ingår nämligen inte i arbetstiden.
//Lars
Re: TUB-frågor
Postat: tisdag 16 oktober 2007 23:22
av Karsten
Lars Ödlund skrev:daniel_s skrev:
Dock är det i regel så att tjänstgöringsturen börjar och slutar på samma plats vilket innebär att det kan finnas en passresa i början eller slutet av tjänsten, om den t ex börjar i depån och slutar ute på stan eller omvänt. Även separat restidsersättning förekommer (det låter ungefär likadant men det är något helt annat).
Restidsavtalet tillämpas normalt (väl?) om restiden som åtgår inte får plats i tjänsten som då blir för lång alternativt att veckoarbetstiden (eller annan begränsningsperiod) blir för stor.
Den separata restiden ingår nämligen inte i arbetstiden.
//Lars
Hur ersätts då personalen för restiden i dessa fall? Kontanta medel?
Postat: onsdag 17 oktober 2007 11:25
av daniel_s
Ja.
Postat: onsdag 17 oktober 2007 11:29
av Nils Carl Aspenberg
Det virker som om vi har det litt mer fleksibelt i Oslo. Her har vi mange forskjellige jobbkombinasjoner. Hovedgruppen går i en seksukers turnus med fri hver 6. dag. I tillegg kommer ekstra fri i helgene, t.ex ved ordinær mandag fri, så har man også fri lørdag og søndag. I løpet av seks uker jobbes endast to lørdager og to søndager, slik at det blir 13 dager fri på seks uker. Det finnes også en variant som jobber tre lørdager og bare en søndag. De som går etter denne turnusen jobber to tidligvakter, to midtvakter og en kveldsvakt. Fast betjening jobber aldri på kvelden lørdag og søndag.
En del betjening jobber endast man-fredag. Her er det rene kveldsgrupper. Disse kjører litt lengre vakter og har ekstra fri hver 2. fredag. Det finnes også varianter der de som endast kjører kvelden har hver 6. uke fri. Så finnes det også en gruppe som disponibel med h-fri. Disse har ikke fast kjøring men blir satt opp fra dag til dag. Det finnes også h-frigrupper med blandet kjøring dag/kveld.
Fordi de fleste faste har fri i helgene har man egne helgeførere som jobber to helger og har en helg fri. Noen arbeider også fre,lø, søndag med fri hver 2. eller 3. helg.