Avliden åkte spårvagn i sex timmar

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Avliden åkte spårvagn i sex timmar

Inlägg av Björn J. »

I senaste nummret av tidningen "Memento" 3/07 (Begravningsbranchens tidning) skriver man att en avliden man åkte med nattspårvagnen i sex timmar i Zagreb, Kroatien.
Enligt föraren verkade det som om mannen kort efter det att han klivit på somnat. När föraren på morgonen skulle sluta sitt pass försökte han förgäves väcka den hädangågne passageraren. Man tror att passageraren avlidit i en hjärtinfarkt.

Likvagnar har vi ju haft i Göteborg, och liknande spårvagnar tycks man då ha även i Zagreb..? Pratktiskt att passagerarna då kliver på själva. Förare av dessa bör väl ha is i kistan, och inte uppvisa tecken på dödsförakt. Sjukdomstillbud bland passagerarna kan ju ske i vilken spårvägstad som helst, och det är väl inget att gräva ned sig i egentligen.

Jag har ett svagt minne av någon låt som eventuellt hette "Spårvagn till himlen" (???) Eldkvarn???
Men den har väl i så fall ändå aldrig spelats i Kroatien.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

Man kan ju inte kalla det inlägget gravallvarligt direkt. Jag ställer mig dock inte likgiltig inför detta morbida ordvitsande. Även om det inte var direkt dödskul så hade det en form av galghumor som är tämligen likriktad.

BTW är det inte likström i spårvagnar? Kan det ha med saken att göra?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Blev han jordad i spåret?
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Kantorn skrev:Man kan ju inte kalla det inlägget gravallvarligt direkt. Jag ställer mig dock inte likgiltig inför detta morbida ordvitsande. Även om det inte var direkt dödskul så hade det en form av galghumor som är tämligen likriktad.

BTW är det inte likström i spårvagnar? Kan det ha med saken att göra?
Hade du förvänat dig en kommentar :?:
Ämnet förefaller redan saligen uttömt.
Alla spårvägar som jag känner till drivs ju med dödsbringande likström, kanske det finns någon som går på växelspänning, vad vet jag.
NerdBoy skrev: Blev han jordad i spåret?
Inte han, men återledningen. Huruvida passageraren gick åter, igen, förtäljer inte historien.
Kan ju annars vara lönande för begravningsbranchen, om de får begrava samme individ flera gånger.

TT-Reuter var det iallfall som Memento hämtat sina uppgifter ifrån.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

Björn J. skrev: Hade du förvänat dig en kommentar :?:
Nej, egentligen inte... Jag bara fortsatte... men kommentaren jag fick föll i god jord ;)
Professionell tyckare
TS
Inlägg: 629
Blev medlem: måndag 02 maj 2005 20:56

Re: Avliden åkte spårvagn i sex timmar

Inlägg av TS »

Björn J. skrev: Jag har ett svagt minne av någon låt som eventuellt hette "Spårvagn till himlen" (???) Eldkvarn???
Men den har väl i så fall ändå aldrig spelats i Kroatien.
Jag har för mig att Sveriges bidrag till schlager-EM för ett par år sen anklagades för att vara ett plagiat på en holländsk låt som i sin tur sades vara plagierad från en kroatisk (jugoslavisk) låt från 1980- talet.

Kanske dags att återgälda vänligheten, och skicka Eldkvarn till Kroatien, via Holland.
Användarens profilbild
Vardon
Inlägg: 241
Blev medlem: fredag 31 mars 2006 0:44

Inlägg av Vardon »

Han kanske var på kontaktledningen och pillade? Och är man så dum har man inget på jorden att göra :-)

Fast i vitsandet mellan Björn J och kantorn blir det nog dött lopp.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Vardon skrev:Han kanske var på kontaktledningen och pillade? Och är man så dum har man inget på jorden att göra :-)
Nä, inte samtidigt i alla fall ;-)

och Ja, spårvagnar drivs i de allra flesta fall med likström, vilken är betydligt mindre dödbringande än växeldito.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Johan
Inlägg: 351
Blev medlem: fredag 20 september 2002 10:37
Ort: Göteborg

Re: Avliden åkte spårvagn i sex timmar

Inlägg av Johan »

Nu har exakt samma sak hänt igen i Zürich.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/ ... 1.50113381
(Länk till betal-GP)

Det kanske finns en anledning till att föraren kontrollerar att alla går av vid ändhållplatsen här i Göteborg.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Avliden åkte spårvagn i sex timmar

Inlägg av Odd »

Johan skrev:Nu har exakt samma sak hänt igen i Zürich.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/ ... ].50113381
(Länk till betal-GP)

Det kanske finns en anledning till att föraren kontrollerar att alla går av vid ändhållplatsen här i Göteborg.
Det finns väl många anledningar att regelbundet kontrollera vagnens skick. De allra flesta anledningar är betydligt allvarligare än att just detta inträffar eftersom det är så otroligt sällan som det sker.
Vad jag kan komma på omedelbart är; trasiga fönsterrutor, utstickande grejer på dörrar, vomeringar, kl-tt-r och skadegörelse, dörrfel, säten som sitter lösa, sovande och berusade som behöver hjälp, borttappade barn/barnvagnar mm. Sådant inträffar oändligt många gånger oftare än det ovan och är i sig anledningar att kolla igenom fordonet ibland.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Avliden åkte spårvagn i sex timmar

Inlägg av daniel_s »

Men även om man tittar till någon regelbundet, ja till och med om man hela tiden sitter i samma vagn som någon, så är det ju svårt att skilja en som sover från en som är död om man inte har kunskapen eller intresset att veta vad man ska titta på. Ska jag vara jävligt krass så är det i grund och botten inte kollektivtrafikpersonalens jobb att hålla reda på om passagerarna lever eller inte, däremot är det naturligtvis viktigt att man agerar på sånt som förefaller onormalt, men vad som är normalt är ju olika på olika håll.

Och då kan man väl säga att det är den allmänna ambitionsnivån i respektive stad/land som sätter ribban, anser man t ex att det finns en folkgrupp som kallas uteliggare och har rätt att sova var som helst så är det ju ingen avvikelse att någon gör det på en spårvagn, då är det väl främst om personen ser för välklädd ut eller visar uppenbara tecken på att vara död som man blir orolig…
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Avliden åkte spårvagn i sex timmar

Inlägg av BSB101 »

Så välklädda personer sover inte i kollektivtrafiken alltså? När det sker ska det alltså ses som en avvikelse? Under mina år har jag sätt fler välklädda personer än uteliggare sova i kollektivtrafiken.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Avliden åkte spårvagn i sex timmar

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev: Så välklädda personer sover inte i kollektivtrafiken alltså? När det sker ska det alltså ses som en avvikelse?
Det fanns ett villkor i det textstycket, ”anser man t ex att det finns en folkgrupp som kallas uteliggare och har rätt att sova var som helst…” och om man anser det, dvs villkoret är uppfyllt, ja då kan det vara en lämplig slutsats.
BSB101 skrev: Under mina år har jag sätt fler välklädda personer än uteliggare sova i kollektivtrafiken.
Tja, den observationen fäster jag i och för sig inget större avseende vid, men det är hur som helst irrelevant eftersom du missade min grundläggande poäng.
Skriv svar