Sida 1 av 2

Mustangen

Postat: tisdag 02 oktober 2007 8:58
av Nautica
Har alltid undrat varför den kallas Mustang (Ev expert i ämnet, kommentera gärna):

Mustang, spårvagnstyp som först levererades under slutet av andra världskriget till spårvägen i Göteborg. Namnet Mustang började användas omkring 1945 i samband med att Mustang-vagnar beställdes i Stockholm. Samtidigt hade flygvapnet köpt in amerikanska jaktplan av typen P51 Mustang, ett för den tiden snabbt och modernt flygplan.

Spårvagnar av mustangtyp har funnits i Stockholm, Göteborg, Malmö och Gävle. ASEA konstruerade även en särskild vagntyp kallad "småstadsmustang", vilken levererades till Helsingborg och Norrköping.

Den större Mustangen kännetecknades av att konduktören hade ett eget bås längst bak i både motorvagnen och släpvagnen. Vid högertrafikomläggningen 1967 vände man helt enkelt på släpvagnarna, så att de numera har ingång och konduktör fram; motorvagnarna med deras förarplats fick man däremot bygga om som bussar genom att flytta dörrarna till höger sida och behålla konduktören bak.

"Småstadsmustangen" har ett karakteristiskt, "framtungt", utseende då den är konstruerad för enmansdrift. Helsingborgs vagnar hade endast dörrar fram (man betalade i Helsingborg först vid avstigningen) medan Norrköpings vagnar hade utgångsdörrar på mitten eller längst bak (olika på olika årgångar).

Till mustangerna brukar ibland (möjligen felaktigt) även släpvagnarna räknas. En bättre benämning är "mustangsläp" - ett tillbehör till Mustangen.

Källa: Wikipedia

Postat: tisdag 02 oktober 2007 9:08
av Byggare Bob
"Mustang" kallades även i USA namnet på en "snabb häst".

Redan 1945 började alltså "amerikaniseringen" av Sverige, varpå vi idag kan tacka både svenskens övervikt, börsklippen på 80-talet, skräpmaten från McDonalds och stormarknader som på alla sätt saknar skydd för fotgängare...

Det var ju bara synd att en lyckad vagntyp var den som drog det kortaste stråeet...

Postat: tisdag 02 oktober 2007 9:09
av Harald
Och P51 Mustang hade namnet efter de förvildade hästar som lever på slätterna i västra USA. Ordet kommer enligt en ordbok från mexikospanska, mestengo, djur utan ägare.

Re: Mustangen

Postat: tisdag 02 oktober 2007 9:17
av 2763
Nautica skrev: Den större Mustangen kännetecknades av att konduktören hade ett eget bås längst bak i både motorvagnen och släpvagnen. Vid högertrafikomläggningen 1967 vände man helt enkelt på släpvagnarna, så att de numera har ingång och konduktör fram; motorvagnarna med deras förarplats fick man däremot bygga om som bussar genom att flytta dörrarna till höger sida och behålla konduktören bak.
Med ovanstående definition är M25 och M28 också mustanger och Gävlevagnarna definitivt inte mustanger.

Det egna båset för konduktören på de större spårvägarna har funnits på andra typer än just mustanger.

Det som däremot är karaktäristiskt för mustangerna är att:
1. Rattkontroller, i regel med servomotor (Utom M22)
2. Separat förarbås
3. "Grossraum-wagen"
4. Tidstypisk 1940-talsdesign

Vagnarna i Gävle borde hellre räknas som pedalvagnar, liksom M58 och M24, även om de - tillsammans med övriga M24 sedermera byggdes om till mustanger.

I stort är det dock snarare nytänkandet som är karaktäristiskt, det är egentligen "starten på generation II" i den svenska el-spårvägshistorien.

Begreppet "Mustang" lär ha myntats av flygvapenpilorter som "skummade"/"gnetade" på spårvägen i Sthlm eftersom det påminde om det modernaste inom flygvapnet.

Därefter har begreppet spridit sig till övriga orter. Göteborgsmustangerna hade från början sina egna smeknamn, M22 kallades Flygande Fästning (Kopplingarna till US Airforce är i detta fall oklara) och M23 Vampir (Som väl snarare kommer från RAF:s Vampire, å andra sidan är ju kopplingarna till England kraftiga här i Lilla London.)

//Tony

Postat: tisdag 02 oktober 2007 9:37
av Harald
Det behövs ofta inga starka kopplingar för namngivning av nya företeelser. Det kan räcka med att den namngivande företeelsen är samtida och uppmärksammad. T.ex. så fick Uppsala en buss med avvikande utseende (C 179) i slutet av 50-talet som fick namnet "Sputnik". Det namnet har väl också burits av ett lok har jag för mig. Beträffande M22 och "flygande fästning" så kanske det faktum att de var mycket större än de gamla vagnarna ha bidragit.

Postat: tisdag 09 oktober 2007 23:35
av Stefan Isaksson
Beträffande M22 och "flygande fästning" så kanske det faktum att de var mycket större än de gamla vagnarna ha bidragit.
Var inte de äldre Göteborgsvagnarna alla med träkorg (prototypvagnen 210 undantagen)?

Det skulle göra M22 betydligt starkare byggda än de äldre vagnaran, vilket ju har sina fördelar vid kollisioner.

Men jag håller med tidigare inlägg: smeknamn på vagnar behöver inte vara djupsinniga, så vi kanske är helt fel ute när vi söker efter rationella förklaringar.

För att återgå till Mustanger:
att det var ett vedertaget smeknamn för ett par vagntyper i Stockholm är det ingen tvekan om - ordet förekommer till exempel i Stockholms Spårvägars trafikhandbok från 1957 (liksom Ängbyvagn och Jitterbugg), vilket gör att smeknamnet i praktiken var officiellt.

Men hur var det egentligen i andra städer?

Spred sig smeknamnet till andra städers spårvägare under vagnarnas aktiva tid, eller är t ex beteckningen Göteborgsmustang ett smeknamn av och för språvägsintresserade bara.

Med tanke på att Vampire var ett av de tidiga jetplanen (nå vi ska inte grotta ned oss i flygplanshistoria; USA var förresten uppseendeväckande sen med att introducera jetplan, Svenska flygvapnet var vill jag minnas snabbare i vändningarna): ansågs M23 ovanligt accelrationssnabb eller något i den stilen? Speciellt i jämförelse med M22.

SI

Postat: onsdag 10 oktober 2007 9:26
av Björn J.
Mustang har ju fler betydelser, förutom spårvagnen, hästen och flygplanet.
En bokserie, en Ford, en Gitarr; Fender Mustang, en cykel och mopedmärke från Trelleborgs velocipedfabrik, en segelbåtstyp, en motorbåtstyp, ett fabrikat av radiostyrda modellflygplan, en provins i Nepal, en stad i Texas USA. (Källa, delvis Wikipedia)

Angående Wikipedia; jag har en delvis ny artikel liggande jag hade tänkt stoppa in under "mustang-spårvagn", hoppas att jag får lov att infoga Tonys definition där?

Vidare finns det mycket att säga om Wikipedia, det mesta positivt, men där finns en del oklarheter, olyckliga språkförbistringar etc.
Det förefaller som om flera av de spårvägsrelaterade artiklarna är ganska snurriga, flera kockar har varit delaktiga i soppan, misstänker att dessa kockar även är bland de mest frekventa skribenterna här på SS forum.

Kolla bara soppan under "spårvagn" där även ordet "spårväg" blivit inkoopererat.

Visst fel att föra den diskussionen här då den kan föras på Wikipedia, men kanske fler härifrån får upp ögonen för wikis redigeringsfunktion som vem som helst (på gott och ont) kan använda sig av.

Tony eller någon annan kanske kan hjäpa till med att infoga någonting under sökordet "pedalvagn" där behövs källor.

Även sökordet "Sixten Camp" behöver fixas till/ nyförfattas.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Portal:Huvudsida
någorlunda bra översikt av alla(?) wikis spårvägsrelaterade sökord:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:S ... v%C3%A4gar

Postat: onsdag 10 oktober 2007 16:47
av RVR
Björn J. skrev:Mustang har ju fler betydelser, förutom spårvagnen, hästen och flygplanet.
En bokserie, en Ford, en Gitarr; Fender Mustang, en cykel och mopedmärke från Trelleborgs velocipedfabrik, en segelbåtstyp, en motorbåtstyp, ett fabrikat av radiostyrda modellflygplan, en provins i Nepal, en stad i Texas USA. (Källa, delvis Wikipedia)

Angående Wikipedia; jag har en delvis ny artikel liggande jag hade tänkt stoppa in under "mustang-spårvagn", hoppas att jag får lov att infoga Tonys definition där?

Vidare finns det mycket att säga om Wikipedia, det mesta positivt, men där finns en del oklarheter, olyckliga språkförbistringar etc.
Det förefaller som om flera av de spårvägsrelaterade artiklarna är ganska snurriga, flera kockar har varit delaktiga i soppan, misstänker att dessa kockar även är bland de mest frekventa skribenterna här på SS forum.

Kolla bara soppan under "spårvagn" där även ordet "spårväg" blivit inkoopererat.

Visst fel att föra den diskussionen här då den kan föras på Wikipedia, men kanske fler härifrån får upp ögonen för wikis redigeringsfunktion som vem som helst (på gott och ont) kan använda sig av.

Tony eller någon annan kanske kan hjäpa till med att infoga någonting under sökordet "pedalvagn" där behövs källor.

Även sökordet "Sixten Camp" behöver fixas till/ nyförfattas.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Portal:Huvudsida
någorlunda bra översikt av alla(?) wikis spårvägsrelaterade sökord:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:S ... v%C3%A4gar
Den språkliga förvirringen och inkonsekvensen är betydligt större i omfattning på engelskspråkiga Wikipedia där "Light Rail", "Tramway" och Streetcar" mfl alla har varsinn egen artikel som alla överlappar varandras ämnen...

Postat: onsdag 10 oktober 2007 18:44
av Nils Carl Aspenberg
Det er ikke noe inkonsekvens. Man bruker forskjellige betegnelser i USA og England. Dette gjelder også de fleste tekniske installasjoner på biler.

Postat: torsdag 11 oktober 2007 8:26
av 2763
Björn J. skrev:Mustang har ju fler betydelser, förutom spårvagnen, hästen och flygplanet.
En bokserie, en Ford, en Gitarr; Fender Mustang, en cykel och mopedmärke från Trelleborgs velocipedfabrik, en segelbåtstyp, en motorbåtstyp, ett fabrikat av radiostyrda modellflygplan, en provins i Nepal, en stad i Texas USA. (Källa, delvis Wikipedia)
Fast i det här fallet lär det komma från flygvapnets P51:or - om skrönorna är sanna.
Björn J. skrev: hoppas att jag får lov att infoga Tonys definition där?
Jag ser att min definition har en brist av typen "det bor en hamster hemma hos min mormor som luktar illa"

Samtliga mustanger har rattkontroller, men M22 har inte servomotor vilket - så vitt jag förstått, övriga har. (Är ärligt talat lite osäker på M47/M51 F1/F2 här, de har ju vissa andra likheter med M22 såsom leverantör och passagerarstolarna.)

Med den definition som jag angivit är följande typer Svenska mustanger:
GS M22, GS M23, SS A25, SS A26, SS A27, MSS G, HSS F1, HSS F2, NKA M47, NKA M51.

Därutöver kan man naturligtvis diskutera ett par andra nordiska vagntyper men sen är det så vitt jag förstått slut.
Björn J. skrev: Tony eller någon annan kanske kan hjäpa till med att infoga någonting under sökordet "pedalvagn" där behövs källor.
En pedalvagn karaktäriseras av att den körs med pedalkontroller.

Detta är väldigt vanligt på PCC-vagnar (helt egen grupp av artiklar) men även på i öst licensbyggda PCC-vagnar (Tatra och Konstal bl.a. tror jag)

I Sverige har pedalvagnar funnits i Göteborg (Vagn 210, M24, M25, M28, M29), Stockholm (A28) , Norrköping (M58, M67) och Gävle (22, 23, 24).
Björn J. skrev: Även sökordet "Sixten Camp" behöver fixas till/ nyförfattas.
Då har du att göra, Sixten han med:
Elektrifieringen av spårvägen i Zürich (tror jag det var)
Spårvägsdirektör i Göteborg under elektrifieringen
Konsult från GS i Hälsingborg under bygget
Direktör för ASEA
Högsta höns i IOK under en period samt mycket mycket mer.

//Tony

Postat: torsdag 11 oktober 2007 8:56
av KSE
TonyM skrev: Då har du att göra, Sixten han med:
Elektrifieringen av spårvägen i Zürich (tror jag det var)
Spårvägsdirektör i Göteborg under elektrifieringen
Konsult från GS i Hälsingborg under bygget
Direktör för ASEA
Högsta höns i IOK under en period samt mycket mycket mer.

//Tony
Tänker du inte på S Edström nu?

Postat: torsdag 11 oktober 2007 10:09
av 2763
KSE skrev:
TonyM skrev: Då har du att göra, Sixten han med:
Elektrifieringen av spårvägen i Zürich (tror jag det var)
Spårvägsdirektör i Göteborg under elektrifieringen
Konsult från GS i Hälsingborg under bygget
Direktör för ASEA
Högsta höns i IOK under en period samt mycket mycket mer.

//Tony
Tänker du inte på S Edström nu?
Jo-han Sigfrid Edström, det är samma person som också företrätt alla andra 11 direktörer på GS.... :oops: :oops:

//Tony

Postat: torsdag 11 oktober 2007 10:36
av RVR
Nils Carl Aspenberg skrev:Det er ikke noe inkonsekvens. Man bruker forskjellige betegnelser i USA og England. Dette gjelder også de fleste tekniske installasjoner på biler.
Visst är det skilda begrepp, precis som på tyska, men Wikipedia artiklarna är ändå hopplöst inkonsekventa då vardera ämne överlappar varandra (imo skulle artiklarna skrivas om helt för att undvika missförstånd):

Postat: torsdag 11 oktober 2007 11:10
av daniel_s
Wikipedia är hopplöst för när man har skrivit och förklarat precis som det är, så kommer någon med en åsikt och rör till alltihop. En hel artikel kan bli förstörd för att någon inte kan hålla inne med sin åsikt som egentligen är av marginell betydelse för ämnet. En annan kul grej är användare som ersätter bevisligen korrekta uppgifter med felaktiga uppgifter. Suck, jag ger upp...

Postat: torsdag 11 oktober 2007 11:20
av Ivers1991
daniel_s skrev:Wikipedia är hopplöst för när man har skrivit och förklarat precis som det är, så kommer någon med en åsikt och rör till alltihop. En hel artikel kan bli förstörd för att någon inte kan hålla inne med sin åsikt som egentligen är av marginell betydelse för ämnet. En annan kul grej är användare som ersätter bevisligen korrekta uppgifter med felaktiga uppgifter. Suck, jag ger upp...
Typ som att jag fick ändra en engelsk på en rälsbuss för att någon lagt till svärord eller meningar som "In service: TOO LONG". Suck.

Postat: torsdag 11 oktober 2007 11:33
av Björn J.
daniel_s skrev:Wikipedia är hopplöst för när man har skrivit och förklarat precis som det är, så kommer någon med en åsikt och rör till alltihop. En hel artikel kan bli förstörd för att någon inte kan hålla inne med sin åsikt som egentligen är av marginell betydelse för ämnet. En annan kul grej är användare som ersätter bevisligen korrekta uppgifter med felaktiga uppgifter. Suck, jag ger upp...
Du vet väl att det går att spärra artiklar på litet olika sätt?
Detta borde göras oftare, och det sker i vissa fall, jag vet att det i fråga om diverse grundläggande religiösa fakta som inte direkt är diskutabla har man gjort så. Även några artiklar med zoologiskt grundläggsnde innehåll är spärrade/skyddade.

Postat: torsdag 11 oktober 2007 14:59
av MustangF1-43
En liten detalj om nu "Mustang" gäller vagnar med ratt: GS hade ju pedalmanövrering i två M23or för test inför M25. Var dessa vagnar "pedalvagnar" först för att sedan byggas om till "Mustanger" då ratt infördes?;)

Jag skulle vilja kalla "Mustang" för ett koncept som inte nödvändigtvis kräver rattkontroller utan snarare är en familj bestående av de första riktigt moderna svenska vagnarna. D.v.s GSS vagnar ingick också i Mustangfamiljen även då de var pedalmanövrerade tvåriktningsvagnar. De blev inte "Mustanger" först vid ombyggnaden till M23-standard.

Förövrigt har det funnits offert på en tvåaxlad tvåriktnings-Mustang till NKA och HSS men de valde enriktningsmodellen istället.

Postat: torsdag 11 oktober 2007 20:24
av 2763
MustangF1-43 skrev:En liten detalj om nu "Mustang" gäller vagnar med ratt: GS hade ju pedalmanövrering i två M23or för test inför M25. Var dessa vagnar "pedalvagnar" först för att sedan byggas om till "Mustanger" då ratt infördes?;)
Nej. GS har aldrig haft M23:or (eller Mb04 som de hette då) med pedalkontroller. Däremot levereades 2 st Mb05 / M24 med pedalkontroller som sedan byggdes om till M23 / Mb04. Slutligen köptes tre begagnade vagnar från Gävle som byggdes om till M24 / Mb05 och som senare byggdes om till M23 / Mb04. Först då var Gävlevagnarna mustanger.
MustangF1-43 skrev: Jag skulle vilja kalla "Mustang" för ett koncept som inte nödvändigtvis kräver rattkontroller utan snarare är en familj bestående av de första riktigt moderna svenska vagnarna. D.v.s GSS vagnar ingick också i Mustangfamiljen även då de var pedalmanövrerade tvåriktningsvagnar. De blev inte "Mustanger" först vid ombyggnaden till M23-standard.
Nej, det är inte rätt att säga att GSS-vagnarna skulle ingå i mustangfamiljen. Däremot kan man diskutera om GS vagn 210 skall ingå - eftersom experimenten med den ledde fram till M22. Det är lika fel som att påstå att M24-M58-GSS 22-24-M25-M28-M29-M67 är PCC-vagnar bara för att de har pedalkontroller.

Tekniken i GSS-vagnarna skiljer sig så pass från mustangerna att det inte är riktigt att hävda att de är i familj. Om liknelsen ursäktas så är det som att jämföra Einac med en 8088.

Gävlevagnarna är samma generation som M58 i Norrköping och de hade från början samma typ av styrutrustning. Till skillnad från mustangerna var Gävlevagnarna multipelkörbara, liksom M24, M25, M28, M29 och M67k
M58 och M67 i orginalutförande hade också gått att få multipelkörbara med tanke på att de motsvarar GSS/M24 respektive M28.

Man skall också komma ihåg att det är två, inte en, stora ombyggnader som gävlevagnarna genomgått, först från två till enriktnings och sedan från pedalvagn till mustang.

//Tony

Postat: måndag 15 oktober 2007 9:16
av Björn J.
Tony:
Jag tror vi foår diskutera detta IRL någongång, då för att få rätsida i mustangligheterna iallafall från vår geografiska utsiktspunnkt i tillvaron.
"det bor en hamster hemma hos min mormor som luktar illa" kan ju då replikeras med följande:
"Hjulet snurrar men hamstern är död"
Huruvida det nu föreligger likheter med Cricetus cricetus som den europeiska arten heter, enligt Linné som artbeskrev den 1758, hamstern alltså. Mustanger, däremot skall, vi noga artbestämma senare.

Postat: måndag 15 oktober 2007 10:31
av daniel_s
Jag tycker nog att det är lite väl ortodoxt att betrakta kontaktorvagnarna 59-63 som "ickemustanger" bara för att de inte hade ratt, när de i övrigt såg ut och användes precis som en mustang. Kan vi inte kompromissa och tillåta benämningen "kontaktormustang" eller "pedalmustang" för dessa?