Sida 1 av 1

Framtidens kollektivtrafik går i luften

Postat: måndag 01 oktober 2007 15:29
av Ekonomisk
"Spårbilar har funnits som framtidsvisioner och storstilade projekt i åtskilliga decennier. Så mycket verklighet har det ännu inte blivit. I Uppsala finns i alla fall två - snart tre - spårbilar på riktigt."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=699287

Postat: söndag 14 oktober 2007 16:17
av Johan A
Verkar inget bra . Måste juc gå åt massa spårbilar och vart ska alla spåren ligga . Uppe i luften eller ? Jobbigt med mssa spår i luften i stan ju.

Postat: söndag 14 oktober 2007 19:52
av Traesk
Men tänk vad häftigt om det blir verklighet! SMSa nåt kort till SL, eller kanske tryck på en knapp på hållplatsen, och en minut senare står en förarlös, tyst taxi bredvid dig redo att köra dig till den hållplats du vill utan uppehåll!

Postat: söndag 14 oktober 2007 21:21
av NerdBoy
Traesk skrev:Men tänk vad häftigt om det blir verklighet! SMSa nåt kort till SL, eller kanske tryck på en knapp på hållplatsen, och en minut senare står en förarlös, tyst taxi bredvid dig redo att köra dig till den hållplats du vill utan uppehåll!
Problemet är bara att det inte kan bli verklighet...

Tänk dig att busstrafiken en morgon skulle försvinna så att folk fick ta bilen till jobbet istället. Trafikstockningarna skulle bli enorma. Tänk dig att även de som saknar bil i dagsläget fick varsin bil att åka med. Tänk dig sedan att även alla skolbarn och gamlingar fick varsin bil. Någonstans i den storleksordningen skulle trängseln i spårtaxinätet hamna.

...och skulle det komma en spårtaxi redan efter en minut så sitter det en sovande uteliggare i den. :x

Postat: onsdag 17 oktober 2007 14:03
av Nils Carl Aspenberg
Konseptet har vært diskutert i over 40 år og det er vel 35 år siden Göteborg hadde store planer. Det ble ikke sånn og det kommer ikke til å bli heller, men prosjektet er kul for ingeniører som vil skape noe nytt.

Postat: onsdag 17 oktober 2007 14:11
av daniel_s
Ja, ingenjörer som till varje pris vill uppfinna något nytt och urspårade individualister som ogärna offrar skattemedel på kollektivtrafik men gärna lägger dem på individuellt resande, har i skön förening men utan framgång försökt verka för spårtaxi de senaste 40 åren. Dream on!

Bara ett problem...

Postat: onsdag 17 oktober 2007 14:26
av Löfet
Det finns ju ett problem som dom tyvärr inte har insett men det kommer så småningom. Dom har ju ingen kapacitet. Ta dom där tvåhundra människorna som vi får in i en spårvagn. Tvåhundra människor i spårbilar tar lite plats... Det var en bra ide men... välkommen till verkligheten säger jag. :lol:

Postat: torsdag 18 oktober 2007 18:55
av Erik Sandblom
Vectus anger i DN att man tänker sig Arlanda och Kungens Kurva som lämpliga ställen för spårtaxi. Kungens Kurva tycker jag behöver riktig spårtrafik, spårvagn, pendeltåg eller t-bana. Inte spårtaxi.

Hur är det med Arlanda? Behövs spårtaxi där? Själv tycker jag det går bra att promenera mellan de olika terminalerna, allt är ju inglasat, uppvärmt och upplyst. Det finns rullstolar och elfordon för den som inte kan gå långa sträckor. Nitton minuter ska det ta att gå från ände till ände.
http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSid ... 40148.aspx

Den enda gången det blir riktigt långa avstånd är om man ska parkera sin egna bil, men fräck som jag är så tycker jag att svaret på det är att lämna bilen hemma. Med taxi, flygbuss och tåg så kommer man alldeles fram till entrén.
http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSid ... 45923.aspx

Hur är det med Sigtuna och Märsta då? Märsta ligger sju kilometer från Arlanda flygplats och tio från Sigtuna. Det kanske är läge för en landsbygdspårväg. Det kunde gå lite fortare än dagens bussar om man fick köra med hög hastighet, jag höftar till med 120 km/h. Bussarna verkar gå tre gånger i timmen Märsta-Sigtuna idag, så med lite flyt skulle man få en avgång var tjugonde minut.

Sen anser jag att en sådan bana självklart ska anslutas till Roslagsbanan, kanske med treskenspår. Då kunde man få trafik Sigtuna-Märsta-Arlanda-Vallentuna/Kårsta.

När folk kommer dragandes med sina spårtaxisar så är det nog bra att kunna visa på bättre alternativ för varje enskilt fall.

Postat: torsdag 18 oktober 2007 22:02
av Tågbäver
Erik Sandblom skrev:Vectus anger i DN att man tänker sig Arlanda och Kungens Kurva som lämpliga ställen för spårtaxi. Kungens Kurva tycker jag behöver riktig spårtrafik, spårvagn, pendeltåg eller t-bana. Inte spårtaxi.

Hur är det med Arlanda? Behövs spårtaxi där? Själv tycker jag det går bra att promenera mellan de olika terminalerna, allt är ju inglasat, uppvärmt och upplyst. Det finns rullstolar och elfordon för den som inte kan gå långa sträckor. Nitton minuter ska det ta att gå från ände till ände.
http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSid ... 40148.aspx

Den enda gången det blir riktigt långa avstånd är om man ska parkera sin egna bil, men fräck som jag är så tycker jag att svaret på det är att lämna bilen hemma. Med taxi, flygbuss och tåg så kommer man alldeles fram till entrén.
http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSid ... 45923.aspx
Ingen spårtaxi behövs alltså, därför man får skylla sig själv om man tar bilen...?
Långtidsparkering kan vara ett alternativ om man inte har nån egen parkeringsplats eller garage hemma.

Du missar också att det redan finns transfer-bussar inom området, mellan terminaler och parkeringar och andra installationer som hotell, kontor och annan service. Denna transfer-trafik skulle då gå snabbare med spårtaxi istället för buss och gång (vilket inte alltid ens funkar pga. att området är byggt för biltrafik). Jag tror det krävs ett mer finmaskigt nät än, en linje snabbspårväg.

Ja tack, till spårtaxi på Arlanda, men absolut inte i innerstan!