Undran om Londons gamla spårvägsnät
Postat: onsdag 04 juni 2003 12:46
Hej,
jag har en fråga om Londons spårvägsnät som jag undrar om någon här vet något om (innan jag lägger frågan på en engelsk lista).
Mitt samlade vetande om Londons spårvägar kommer från ett (tjockt) häfte om spårvägshistorien efter bildandet av London Transport Board (tror jag det hette) 1933 då de fristående spårvägsbolagen (London City Council, London United Tramways, Metropolitan, South Metropolitan, East Ham, West Ham, Ilford, Bexley och Erith och möjligen någon jag glömt) slogs ihop (och inte bara dessa, även tunnelbanorna kom väl under samma paraply, bussarna är ett frågetecken: de nämns bara i förbigående).
Nu till frågan: det var ett jättenät som har två egendomliga hål.
1. Det verkar som om det inte gick några spårvagnar i själva city - bortsett från Embankment och Kings Tunnel fanns det på sin höjd några ändstationer i City. Det hör till saken att vissa av de där små stumparna ägdes av City of London och leasades av spårvägsbolagen (in alles ett par hundra meter fördelat på tre ställen).
2. Inga spårvägslinjer tycks ha gått i West End. Observera att det var fullt möjligt att köra en spårvagn i en cirkel runt stadsdelen, och vissa linjer hade en ändstation som verkar misstänkt likt resterna av en nedlagd linje genom stadsdelen.
Alltså: är det någon som vet om spårvägarna i City och West End las ner redan före 1933, eller är det så att det aldrig funnits några (och i så fall varför)?
Förresten en fråga till: fanns det fristående bussbolag, och i så fall hur länge? eller ägdes motorbussarna av spårvägs- och tunnelbanebolagen, och var det i så fall båda eller bara, säg, tunnelbanorna?
SI
jag har en fråga om Londons spårvägsnät som jag undrar om någon här vet något om (innan jag lägger frågan på en engelsk lista).
Mitt samlade vetande om Londons spårvägar kommer från ett (tjockt) häfte om spårvägshistorien efter bildandet av London Transport Board (tror jag det hette) 1933 då de fristående spårvägsbolagen (London City Council, London United Tramways, Metropolitan, South Metropolitan, East Ham, West Ham, Ilford, Bexley och Erith och möjligen någon jag glömt) slogs ihop (och inte bara dessa, även tunnelbanorna kom väl under samma paraply, bussarna är ett frågetecken: de nämns bara i förbigående).
Nu till frågan: det var ett jättenät som har två egendomliga hål.
1. Det verkar som om det inte gick några spårvagnar i själva city - bortsett från Embankment och Kings Tunnel fanns det på sin höjd några ändstationer i City. Det hör till saken att vissa av de där små stumparna ägdes av City of London och leasades av spårvägsbolagen (in alles ett par hundra meter fördelat på tre ställen).
2. Inga spårvägslinjer tycks ha gått i West End. Observera att det var fullt möjligt att köra en spårvagn i en cirkel runt stadsdelen, och vissa linjer hade en ändstation som verkar misstänkt likt resterna av en nedlagd linje genom stadsdelen.
Alltså: är det någon som vet om spårvägarna i City och West End las ner redan före 1933, eller är det så att det aldrig funnits några (och i så fall varför)?
Förresten en fråga till: fanns det fristående bussbolag, och i så fall hur länge? eller ägdes motorbussarna av spårvägs- och tunnelbanebolagen, och var det i så fall båda eller bara, säg, tunnelbanorna?
SI