Varje A32:a har ett sådant koppel i ett skåp i C-delen av vagnen.
Foto spår 7 i Brommahallen i september 2007

/a32

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
daniel_s skrev:Vad nu då? Är de där vagnarna fortfarande ihopkopplade? Den här bilden tog jag för typ ett år sedan:
Skandal, skriv protester till landstingspolitikerna, de leker med skattebetalarnas pengar.daniel_s skrev:Såväl tunnelbanans som, uppenbarligen också, lokalbanornas depåer är fulla med vagnar som är trasiga och aldrig blir reparerade. F n är över 100 tunnelbanevagnar helt overksamma vilket leder till att tåg ställs in så gott som dagligen trots att det finns motsvarande cirka 20 tågsätt i reserv. Här ser vi spårvägens motsvarighet, i mindre skala men minst lika irriterande. Den här spårvagnen för 15 miljoner (såväl som dess äldre kamrat) behövs uppenbarligen inte. Men vem bryr sig? Det är kul att köpa nytt!
Landstingspolitikerna har tidigare inte fattat någonting, de har konstant låtit sig kollras bort av de dimridåer som ansvariga företag omedvetet hjälpt varandra att lägga ut, för att hålla sina egna respektive ryggar fria. Men den nya regimen verkar faktiskt något mer kritiskt lagd, så vi får hoppas på en snar förändring! Så här kan vi ju inte ha det, rader med trasiga vagnar som står och skräpar samtidigt som den dagliga utsättningen knappt går ihop...Byggare Bob skrev:Skandal, skriv protester till landstingspolitikerna, de leker med skattebetalarnas pengar.
Tågia verkar ha ordentliga problem - personalbrist (men nyrekrytering pågår), inhyrd personal som saknar kompetens på fordonen, stora brister i ledarskapet, etc., etc. Allt detta leder till omotiverad personal med följande produktivitetsbortfall. Så sent som i dag fick jag ett mail från en bekant som sliter ute "på golvet" och det var ingen rolig läsning.daniel_s skrev:Såväl tunnelbanans som, uppenbarligen också, lokalbanornas depåer är fulla med vagnar som är trasiga och aldrig blir reparerade. F n är över 100 tunnelbanevagnar helt overksamma vilket leder till att tåg ställs in så gott som dagligen trots att det finns motsvarande cirka 20 tågsätt i reserv. Här ser vi spårvägens motsvarighet, i mindre skala men minst lika irriterande. Den här spårvagnen för 15 miljoner (såväl som dess äldre kamrat) behövs uppenbarligen inte. Men vem bryr sig? Det är kul att köpa nytt!
Det lustiga, ur ett rent skattebetalarperspektiv, är ju att nu när trafikutövaren inte handgripligen utför underhållet själv så går det helt plötsligt att ställa krav på den som utför det på ett helt annat sätt än då det gjordes "inom huset" och då inser man plötsligt, paradoxalt nog, att det finns vissa poänger med att sköta det själv. Annat var det i början av den privata epoken, då underhållet verkade betraktas som någon underlig hobbyverksamhet med oklar koppling till trafiken. Så här i efterhand kan man ju undra om egentligen någon av de inblandade då hade full koll på vad det här med spårtrafik egentligen går ut på, men låt oss nu lägga det bakom oss och konstatera att man saknar inte kon förrän båset är tomt.Lars Stegenius skrev:Att låta trafikutövaren sköta fordonsunderhållet visade sig ju inte fungera. Det missköttes så till den milda grad att tillsynsmyndigheten J surnade till ordentligt och Tågia såg dagens ljus. Dåvarande J lär ha hotat att dra in trafiktillståndet för Tub2 pga alla brister. Det hade sett ut, det! Och Js efterföljare JVS anser fortfarande att en viss trafikutövare inte sköter sina åtaganden, trots ständiga påpekanden.