A32 + A30 = Sant

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
A32
Inlägg: 1686
Blev medlem: fredag 16 september 2005 12:09
Ort: Stockholm

A32 + A30 = Sant

Inlägg av A32 »

Nää inte riktigt... men dom går bra att para ihop med hjälp av ett överföringskoppel för transporter påskjutningar och bogseringar mellan A32 och A30/B30 osv.
Varje A32:a har ett sådant koppel i ett skåp i C-delen av vagnen.

Foto spår 7 i Brommahallen i september 2007

Bild


/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Vad nu då? Är de där vagnarna fortfarande ihopkopplade? Den här bilden tog jag för typ ett år sedan:

Bild
Användarens profilbild
A32
Inlägg: 1686
Blev medlem: fredag 16 september 2005 12:09
Ort: Stockholm

Inlägg av A32 »

daniel_s skrev:Vad nu då? Är de där vagnarna fortfarande ihopkopplade? Den här bilden tog jag för typ ett år sedan:

Bild

Hmm ja historien om Amerikavagnen 406 är ju tragisk vid det här laget.
Den har ju liksom ramlat mellan stolarna om man säger så.

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1483
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Inlägg av Karsten »

Vad har hänt vagnarna? Har båda vagnarna stått still i ett år? Why?
Cecil Bergsteen
Spammer
Spammer
Inlägg: 427
Blev medlem: söndag 30 april 2006 18:04
Ort: Rinkeby

Inlägg av Cecil Bergsteen »

Intresant!!
Berätta mera!!
M.V.H
CB.
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Såväl tunnelbanans som, uppenbarligen också, lokalbanornas depåer är fulla med vagnar som är trasiga och aldrig blir reparerade. F n är över 100 tunnelbanevagnar helt overksamma vilket leder till att tåg ställs in så gott som dagligen trots att det finns motsvarande cirka 20 tågsätt i reserv. Här ser vi spårvägens motsvarighet, i mindre skala men minst lika irriterande. Den här spårvagnen för 15 miljoner (såväl som dess äldre kamrat) behövs uppenbarligen inte. Men vem bryr sig? Det är kul att köpa nytt! :evil:
Byggare Bob
Inlägg: 2076
Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32

Inlägg av Byggare Bob »

daniel_s skrev:Såväl tunnelbanans som, uppenbarligen också, lokalbanornas depåer är fulla med vagnar som är trasiga och aldrig blir reparerade. F n är över 100 tunnelbanevagnar helt overksamma vilket leder till att tåg ställs in så gott som dagligen trots att det finns motsvarande cirka 20 tågsätt i reserv. Här ser vi spårvägens motsvarighet, i mindre skala men minst lika irriterande. Den här spårvagnen för 15 miljoner (såväl som dess äldre kamrat) behövs uppenbarligen inte. Men vem bryr sig? Det är kul att köpa nytt! :evil:
Skandal, skriv protester till landstingspolitikerna, de leker med skattebetalarnas pengar. :?
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Byggare Bob skrev:Skandal, skriv protester till landstingspolitikerna, de leker med skattebetalarnas pengar.
Landstingspolitikerna har tidigare inte fattat någonting, de har konstant låtit sig kollras bort av de dimridåer som ansvariga företag omedvetet hjälpt varandra att lägga ut, för att hålla sina egna respektive ryggar fria. Men den nya regimen verkar faktiskt något mer kritiskt lagd, så vi får hoppas på en snar förändring! Så här kan vi ju inte ha det, rader med trasiga vagnar som står och skräpar samtidigt som den dagliga utsättningen knappt går ihop...

(En brasklapp dock för att somliga politiker tycks anse att lösningen är ÄNNU fler nyinköp!)
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Inlägg av Lars Stegenius »

daniel_s skrev:Såväl tunnelbanans som, uppenbarligen också, lokalbanornas depåer är fulla med vagnar som är trasiga och aldrig blir reparerade. F n är över 100 tunnelbanevagnar helt overksamma vilket leder till att tåg ställs in så gott som dagligen trots att det finns motsvarande cirka 20 tågsätt i reserv. Här ser vi spårvägens motsvarighet, i mindre skala men minst lika irriterande. Den här spårvagnen för 15 miljoner (såväl som dess äldre kamrat) behövs uppenbarligen inte. Men vem bryr sig? Det är kul att köpa nytt! :evil:
Tågia verkar ha ordentliga problem - personalbrist (men nyrekrytering pågår), inhyrd personal som saknar kompetens på fordonen, stora brister i ledarskapet, etc., etc. Allt detta leder till omotiverad personal med följande produktivitetsbortfall. Så sent som i dag fick jag ett mail från en bekant som sliter ute "på golvet" och det var ingen rolig läsning.

Dessutom börjar C6orna tydligen bli risiga med åtföljande stoppande fel men dom ska ju in på en ny uppfräschning.

På måndag tillträder en ny VD för Tågia. Han är internrekryterad och har tidigare chefat över Tunnelbaneavdelningen inom Tågia. Vi får väl se om han har hårdare nypor och får ordning på det hela.

Det hela blir ju inte bättre för att vagnparken körs hårt. Ett litet citat ur mailet:
"C14 ja, där är det egentligen bara ett enda stort fel, SBS. Skit Bakom Spakarna! Det finns förare som kör tur 50 ibland, och dom har aldrig några problem, visst, nån Å-knapps tryckning ibland men inte allt för ofta. Sen finns det vissa som knappt kommer ut ur hallen förrän det brakar ihop. Och det är inte så konstigt med tanke på vad vi fick se precis innan jag gick på semester. Man går inte upp på 3 körlägen i depå och låter tåget bromsa på summer. Men det var hans körstil. 3 körlägen - summer - 3 körlägen - summer - 3 körlägen - summer osv osv.
Klart som tusan att tåget dör... Men Vulva transport (veolia) verkar inte direkt lägga nåt krut på att lära förarna köra C14."
Så man ska nog inte bara skylla på Tågia.....

//Lars S
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Det har jag inte gjort heller! För att fortsätta diskutera saken ur ett renodlat skattebetalarperspektiv, så har ju SL i många år, sedermera i viss mån i skön förening med sina entreprenörer, syndat friskt när det gäller utbildningen av personalen och uppföljningen av de attityd- och informationsproblem som mer eller mindre med nödvändighet uppstår i en verksamhet med tusen personer i säkerhetstjänst och relativt stor personalomsättning.

Fortfarande ur ett renodlat skattebetalarperspektiv, så tvivlar jag starkt på att tunnelbanan någonsin kommer att bli särskilt bra så länge den är så stor; det vore nog bra ur ett renodlat skattebetalarperspektiv att dela upp den i ett antal mindre företag som får sköta sina egna vagnar och förare. Uppstår det brist någonstans så går det ändå bra att hyra av varandra; det fungerar bevisligen såväl i järnvägstrafiken som på landsvägarna.

De som påstår att allting fungerade bättre på de centralstyrda 70- och 80-talen har bara delvis rätt; det stämmer säkert att det var mer ordning och reda då men samtidigt får man inte glömma att det var då man lade grunden för dagens bekymmer, det är bara det att det inte visade sig förrän man under 90-talet började läsa innantill i föreskrifter och avtal i stället för att tänka ut hur saker och ting borde skötas.

Idag läggs det ned ett betydande arbete för att få saker och ting att fungera under de moderna förhållandena. En, ur ett renodlat skattebetalarperspektiv, försvårande omständighet är dock att väldigt många i verksamheten aldrig har upplevt något annat trafiksystem än detta och därför inte riktigt kan förstå att även de mest självklara sanningar eventuellt kan vara felaktiga, så det är inte lätt alla gånger!
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Inlägg av Lars Stegenius »

Det ligger mycket i det du säger.

Men är det inte så att de tre T-banesystemen upphandlas var för sig? Och är samma operatör "bästa" budgivare på alla tre så blir det ju som i dag hur som helst.

Att låta trafikutövaren sköta fordonsunderhållet visade sig ju inte fungera. Det missköttes så till den milda grad att tillsynsmyndigheten J surnade till ordentligt och Tågia såg dagens ljus. Dåvarande J lär ha hotat att dra in trafiktillståndet för Tub2 pga alla brister. Det hade sett ut, det! Och Js efterföljare JVS anser fortfarande att en viss trafikutövare inte sköter sina åtaganden, trots ständiga påpekanden. Och det slutade med att museivagnarna fick "körförbud", vilket ju inte alls var avsikten.

Att man först på 90-talet började läsa förskrifter kan ju bero på att först 1991 fanns det någon lag och förordning och därav följande förskrifter att läsa. Först då fanns det ju dessutom en tillsynsmyndighet värd namnet.

Men annars har du, som sagt, en hel del poänger i ditt resonemang.

//Lars S
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Lars Stegenius skrev:Att låta trafikutövaren sköta fordonsunderhållet visade sig ju inte fungera. Det missköttes så till den milda grad att tillsynsmyndigheten J surnade till ordentligt och Tågia såg dagens ljus. Dåvarande J lär ha hotat att dra in trafiktillståndet för Tub2 pga alla brister. Det hade sett ut, det! Och Js efterföljare JVS anser fortfarande att en viss trafikutövare inte sköter sina åtaganden, trots ständiga påpekanden.
Det lustiga, ur ett rent skattebetalarperspektiv, är ju att nu när trafikutövaren inte handgripligen utför underhållet själv så går det helt plötsligt att ställa krav på den som utför det på ett helt annat sätt än då det gjordes "inom huset" och då inser man plötsligt, paradoxalt nog, att det finns vissa poänger med att sköta det själv. Annat var det i början av den privata epoken, då underhållet verkade betraktas som någon underlig hobbyverksamhet med oklar koppling till trafiken. Så här i efterhand kan man ju undra om egentligen någon av de inblandade då hade full koll på vad det här med spårtrafik egentligen går ut på, men låt oss nu lägga det bakom oss och konstatera att man saknar inte kon förrän båset är tomt.

Något irriterande, ur ett rent skattebetalarperspektiv, är det när uppenbart goda lösningar väljs bort därför att något avtal råkar vara skrivet så att det blir enklare för alla inblandade att göra något totalt tokigt som exempelvis att kasta bort en bra att ha-grej eller ställa in ett tåg i kvällstrafiken fast det finns vagnar att köra det med. Och här är det nog ganska bråttom att i någon ände av systemet fylla på med befattningshavare som inte hjälper till att underhålla dylika tokigheter, trots att det skulle gynna dem på kort sikt. Ur ett rent skattebetalarperspektiv, alltså! :D
Skriv svar