Sida 1 av 1
Stockholmskartor
Postat: tisdag 03 juni 2003 11:32
av Ulf_s
Jag har kommit över Stockholmskartor utgivna av SS/SL från åren 1952-57, 1959, 1962, 1967, 1972, 1974 och 1977-78. DEssutom två ex av "tunnelbanekartan" från 1957. Har dessa skrifter något samlingsvärde? Det är hursomhelst fantastiskt att sitta å bläddra i.. Kände knappt till linje 0, och att den sedan passerat förbi där jag bor nu! Och T-banestationer som Kyrkogården, Hammarby, Slakthusen, Johhanneshov, Färjestatsvägen etc. har fått sina förklaringar! Mys!
Postat: tisdag 03 juni 2003 12:04
av tutf tub 3
Det är intressant att läsa dessa äldre kartor. Speciellt när man får reda på stationers äldre/ ursprungliga namn. Tex Finn Malmgrens torg.
Station Slakthuset är nog en av de få som ändrat namn tre gånger. Slakthuset-Isstadion-Globen. Jag tycker att Slakthuset är det bästa, ty det var ett enormt slakteri komplex som låg där 1900- 1980, fast i desa tider vet man inte hur länge det namnet hade fått vara i fred.
Om du gillar lite nutids historia, så rekomenderar jag Spårväg och Buss tidningarna från 1941 och frammåt. Står mycket matnyttigt i dessa.
Slakthuset och kartor
Postat: tisdag 03 juni 2003 19:16
av Ted Selander
Busshållplatsen i Palmfältsvägen i höjd med Globens södra utgång heter Slakthuset (linje 168). Slakthusområdet används numera till främst livsmedelsindustri, men nödslakt av kor mm förekommer av och till.
Håll i alla SS/SL-kartor, nya lär dröja.
Ett starkt försenat projekt att med "ny teknik" framställa kartor (billigare?) gör att SL under tiden i ett slags panik kommer att ersätta nuvarande linjekartor på hållplatserna med stockholmskartor utan linjenät.
Senaste kartorna uppdaterades var hösten 2000.
Vilken annan trafikhuvudman i en huvudstad behandlar sina turister och invånare på detta snåla vis?
/Ted
Postat: tisdag 03 juni 2003 19:26
av Johan Eriksson
x
Postat: torsdag 05 juni 2003 9:08
av Ulrik Berggren
Johan Eriksson skrev:Håll i alla SS/SL-kartor, nya lär dröja.
Ett starkt försenat projekt att med "ny teknik" framställa kartor (billigare?) gör att SL under tiden i ett slags panik kommer att ersätta nuvarande linjekartor på hållplatserna med stockholmskartor utan linjenät.
Senaste kartorna uppdaterades var hösten 2000.
Vilken annan trafikhuvudman i en huvudstad behandlar sina turister och invånare på detta snåla vis?
Till och med under 2a världskriget (1940-1 undantaget) utkom Stockholmskartan! -varför skulle det inte gå nu? Vad är det för "ny teknik"? Skandal

Det är den s k GIS-piloten som tydligen varit sällsamt dåligt utformad. Ingen(

) verkar förstå sig på den. Meningen med den var att kartorna skule kunna uppdateras billigare och oftare. För det är ju det stora problemet med papperslinjekartor; de blir inaktuella innan de kommit ut
