Sida 1 av 2
Kontantstopp på spårvägen gav bättre tidhållning
Postat: onsdag 26 september 2007 10:17
av Erik Sandblom
Spårvagnarna i Göteborg går punktligare nu än i våras. Det är en följd av att förarna inte längre har en handkassa och säljer biljetter till passagerarna. Punktligheten har förbättrats med ungefär fyra procentenheter, till 80%.
Att vara i tid innebär här att en spårvagn får vara max 30 sekunder för tidig och max tre minuter för sen till reglerhållplatserna.
Kent Lindahl tror att den ökade punktligheten kommer att synas ännu tydligare längre fram.
- De första två-tre månaderna får man inte full effekt, eftersom folk inte vant sig vid att man inte kan köpa biljetter hos förarna - som fortfarande får många frågor om saken, säger Kent Lindahl.
http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/varg ... _kontanter
Postat: onsdag 26 september 2007 11:14
av Slagpåse
Hmmmm, har dom sänkt punktlighetskraven?? Isåfall lär inte spårvagnen vara mer punktlig nu än tidigare....
När jag körde så var 30 sekunder före till 1½ minut efter som var rätt avgångstid.
Re: Kontantstopp på spårvägen gav bättre tidhållning
Postat: onsdag 26 september 2007 16:10
av Pwer med ölmagen
Erik Sandblom skrev:Spårvagnarna i Göteborg går punktligare nu än i våras. Det är en följd av att förarna inte längre har en handkassa och säljer biljetter till passagerarna. Punktligheten har förbättrats med ungefär fyra procentenheter, till 80%.
Att vara i tid innebär här att en spårvagn får vara max 30 sekunder för tidig och max tre minuter för sen till reglerhållplatserna.
Kent Lindahl tror att den ökade punktligheten kommer att synas ännu tydligare längre fram.
- De första två-tre månaderna får man inte full effekt, eftersom folk inte vant sig vid att man inte kan köpa biljetter hos förarna - som fortfarande får många frågor om saken, säger Kent Lindahl.
http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/varg ... _kontanter
För oss som jobbar i förarhytten så är detta ingenting konstigt.
Biljettförsäljning samt service med trasiga kort och dylikt tog tid.
Någonting som de allra flesta passagerare inte fattat.
Kunde vi nu bara avreglera alla dörrhållare och trögrövar som beteer sig underligt på alla världens vis, så skulle siffran hyfsas upp ytterligare.
Postat: onsdag 26 september 2007 17:48
av Daniel R
Slagpåse skrev:Hmmmm, har dom sänkt punktlighetskraven?? Isåfall lär inte spårvagnen vara mer punktlig nu än tidigare....
När jag körde så var 30 sekunder före till 1½ minut efter som var rätt avgångstid.
Det ändrades redan på din tid, +30 sek till -3 minuter är de siffror som gällt sedan jag började januari 2005.
Postat: onsdag 26 september 2007 21:55
av Slagpåse
Daniel R skrev:Slagpåse skrev:Hmmmm, har dom sänkt punktlighetskraven?? Isåfall lär inte spårvagnen vara mer punktlig nu än tidigare....
När jag körde så var 30 sekunder före till 1½ minut efter som var rätt avgångstid.
Det ändrades redan på din tid, +30 sek till -3 minuter är de siffror som gällt sedan jag började januari 2005.
Hihi, se där, jag som hade koll på allt.... trodde jag

Enda fördelen med det var att jag hade hårdare krav på mig själv då

Postat: onsdag 26 september 2007 23:43
av Vardon
Vad händer när spårvagnen är sen?
Kommer det nån från högre ord och tar er i örat, måste ni förklara er eller är det bara faktum som händer och man rapporterar bara in när det är nått speceillt som har inträffat?
Postat: onsdag 26 september 2007 23:51
av trafikbefäl
Det är ytterst sällsynt att det är föraren som är orsaken till förseningar. Bilar som står i vägen, passagerare som håller upp dörrarna och folk som inte fortsätter inåt i vagnen är väl snarare det som skapar förseningar. Sedan går det säkert att hitta något enstaka tillfälle där en enskild förare varit orsaken till förseningen, men det är inte på något vis representativt för förarkåren!
Skulle det däremot komma fram att någon systematisk sätter tidtabellen ur spel så blir det naturligtvis en fråga för arbetsledningen. Oftast brukar det dock vara - i de fall jag känner till - en fråga om att man går för tidigt i förhållande till tidtabellen.
Nu är inte tidtabellerna speciellt generösa, så att gå för tidigt upplever jag inte som något ofta förekommande.
Postat: torsdag 27 september 2007 0:07
av daniel_s
Men säkerligen finns det ett gäng förare som under likartade omständigheter kommer fram långsammare än genomsnittet! Samt några som kommer fram lite fortare. Tidtabellerna måste skrivas för genomsnittliga förhållanden, och sen finns det nog alltid några som inte riktigt håller måttet. Oftast är det väl inte värre än att avlösaren kör in förseningen vid nästa vändning, men sen finns det nog några enstaka turer som är särskilt känsliga för förseningar och som helst inte skall köras av någon i det långsammare registret? (Detta är självklart helt fria spekulationer!)
Re: Kontantstopp på spårvägen gav bättre tidhållning
Postat: torsdag 27 september 2007 14:00
av Perpa
Pwer med ölmagen skrev:Kunde vi nu bara avreglera alla dörrhållare och trögrövar som beteer sig underligt på alla världens vis, så skulle siffran hyfsas upp ytterligare.
När min fru bodde i Göteborg för några år sedan blev hon på spårvagnen utskälld för att hon inte höll dörren för sena passagerare. Hon fick intryck att det var kutym i staden.
Det skulle knappast hända i Stockholm, vilket kan bero på att vi nollåttor är hjärtlösa eller tänker mer på alla medpassagerare än en enskild försenad människa eller på bådadera.
Postat: torsdag 27 september 2007 15:57
av rote
Låter rimligt. I Wien där spårvagnsförarna kör och inte håller på med biljettförsäljning håller man tidtabellerna någotsånär på minuten oftast och gav hela kollektivtrafiken ett smidigt flöde. Intäkterna till företaget borde inte vara chaufförens ansvar.
Re: Kontantstopp på spårvägen gav bättre tidhållning
Postat: torsdag 27 september 2007 18:01
av Erik Sandblom
Perpa skrev:När min fru bodde i Göteborg för några år sedan blev hon på spårvagnen utskälld för att hon inte höll dörren för sena passagerare. Hon fick intryck att det var kutym i staden.
På nittiotalet gick fyrans spårvagn var tjugonde minut på Mölndalsvägen på eftermiddagarna. Numera går den var tionde minut och det finns dessutom en annan linje som trafikerar samma sträcka. Så man förlorar inte alls lika mycket på att missa vagnen nu.
Re: Kontantstopp på spårvägen gav bättre tidhållning
Postat: torsdag 27 september 2007 19:12
av Pwer med ölmagen
Perpa skrev:Pwer med ölmagen skrev:Kunde vi nu bara avreglera alla dörrhållare och trögrövar som beteer sig underligt på alla världens vis, så skulle siffran hyfsas upp ytterligare.
När min fru bodde i Göteborg för några år sedan blev hon på spårvagnen utskälld för att hon inte höll dörren för sena passagerare. Hon fick intryck att det var kutym i staden.
Det skulle knappast hända i Stockholm, vilket kan bero på att vi nollåttor är hjärtlösa eller tänker mer på alla medpassagerare än en enskild försenad människa eller på bådadera.
Ja! Är det inte underligt?
Än mer underligt är det att samma individer som står och håller dörrarna sedan gnäller över att spårvagnarna aldrig är i tid.
Annars så anser jag personligen att den nya tidtabellsätaren är alla barnvagnar som de skall pressa in i spårvagnen. Det har varit något av en babyboom de senaste 4 åren i Göteborg och det börjar nu märkas av ordentligt.
Inte nog med att de nu är många. Barnvagnarna nuförtiden är något av vad jag vill kalla Dinosauriemodell. Stora, feta och opraktiska i en stadsmiljö. Möjligtvis skulle det varit nytta av dem under jura-perioden, men i en spårvagn eller buss så blir de bara hopplöst opraktiska.
Re: Kontantstopp på spårvägen gav bättre tidhållning
Postat: torsdag 27 september 2007 19:18
av Pwer med ölmagen
Erik Sandblom skrev:Perpa skrev:När min fru bodde i Göteborg för några år sedan blev hon på spårvagnen utskälld för att hon inte höll dörren för sena passagerare. Hon fick intryck att det var kutym i staden.
På nittiotalet gick fyrans spårvagn var tjugonde minut på Mölndalsvägen på eftermiddagarna. Numera går den var tionde minut och det finns dessutom en annan linje som trafikerar samma sträcka. Så man förlorar inte alls lika mycket på att missa vagnen nu.
Det får en ju att fundera varför de håller dörrarna Angered,Hammarkullen,Hjällbo mot centrum. 3 linjer som konstant matar in mot stan med bara några få minuters mellanrum.
Postat: torsdag 27 september 2007 19:46
av Fredrik E
En medfödd reflex?
Postat: torsdag 27 september 2007 21:23
av Slagpåse
Värsta förseningen jag har varit med om genom dörrhållning var nog när L8 var kopplad med L11 i Brunnsparken, en dam som höll bakre dörrparet vidöppet medans hennes man kunde prommenera lungt och sansat, tror det tog dom 5-6 minuter att komma in på vagnen, jag uppmanade damen att släppa dörren men icke, inte ens andra passagerare reagerade, eftersom ingen annan sa till så lät jag vagnen stå tills knappen på förarbordet lyste grönt och kunde låsa.
Den som tror att jag i det läget hade brottom ut till Saltholmen tror fel, även om damen som hållt dörren ville att jag skulle köra fortare ut.........
Hon insåg detta när Vi ankomm Saltholmen, 19 minuter försenade, hennes hållande av dörrar försenade vagnen såpass mycket redan i Brunnsparken att även om jag kört precis det jag fick köra så hade Vi missat färjan.
Med detta vill jag ha sagt att ibland måste man väcka folk genom deras eget aggerande.
Re: Kontantstopp på spårvägen gav bättre tidhållning
Postat: torsdag 27 september 2007 21:55
av daniel_s
Pwer med ölmagen skrev:Det får en ju att fundera varför de håller dörrarna Angered,Hammarkullen,Hjällbo mot centrum. 3 linjer som konstant matar in mot stan med bara några få minuters mellanrum.
Därför att de inte kan skilja mellan rätt och fel. Många problem i samhället beror på folks bristande förmåga att skilja mellan rätt och fel. Att hålla upp dörrarna kan vara rätt i enstaka fall, exempelvis på en öde hållplats i snöstorm om det är halvtimmestrafik och tåget inte försenas nämnvärt (ja, det finns sådana tillfällen) men
oftast är det fel.
Re: Kontantstopp på spårvägen gav bättre tidhållning
Postat: fredag 28 september 2007 10:21
av Ulrik Berggren
daniel_s skrev:Pwer med ölmagen skrev:Det får en ju att fundera varför de håller dörrarna Angered,Hammarkullen,Hjällbo mot centrum. 3 linjer som konstant matar in mot stan med bara några få minuters mellanrum.
Därför att de inte kan skilja mellan rätt och fel. Många problem i samhället beror på folks bristande förmåga att skilja mellan rätt och fel. Att hålla upp dörrarna kan vara rätt i enstaka fall, exempelvis på en öde hållplats i snöstorm om det är halvtimmestrafik och tåget inte försenas nämnvärt (ja, det finns sådana tillfällen) men
oftast är det fel.
Jag skulle snarare kalla det brist på empati med sina medresenärer

Re: Kontantstopp på spårvägen gav bättre tidhållning
Postat: fredag 28 september 2007 11:14
av daniel_s
Ulrik Berggren skrev:daniel_s skrev:Pwer med ölmagen skrev:Det får en ju att fundera varför de håller dörrarna Angered,Hammarkullen,Hjällbo mot centrum. 3 linjer som konstant matar in mot stan med bara några få minuters mellanrum.
Därför att de inte kan skilja mellan rätt och fel. Många problem i samhället beror på folks bristande förmåga att skilja mellan rätt och fel. Att hålla upp dörrarna kan vara rätt i enstaka fall, exempelvis på en öde hållplats i snöstorm om det är halvtimmestrafik och tåget inte försenas nämnvärt (ja, det finns sådana tillfällen) men
oftast är det fel.
Jag skulle snarare kalla det brist på empati med sina medresenärer

Jag har sedan länge beslutat att ordet
empati ingår i mitt passiva ordförråd. En orsak är att det betyder minst två olika saker beroende på vem som säger det, och en annan är att det ofta missbrukas. I vilket fall som helst har empati av logiska skäl inte någon "mottagare" utan det är en egenskap hos en person, man har alltså inte empati
med någon utan antingen har man empati eller inte (till skillnad från
sympati som man kan känna med den ene men inte med den andre).
Efter denna lilla språklektion kan vi möjligen fundera över om det måhända är bristande
respekt för, eller kanske
hänsyn till, medresenärerna som det är frågan om. Men det vore meningslöst, för det är bara kloka människors ord på något som korkade människor gör. Personligen tror jag starkt på att förlöjliga folk som ett verksamt medel mot felhandlingar av detta slag. Spårvägen kunde t ex ha förlöjligande reklaminslag i lokalradion, eller varför inte "clownpatruller" som åker runt och sätter dumstrutar på folk som har gjort bort sig. Man får ju bjuda lite på sig själv!!
Postat: fredag 28 september 2007 14:30
av Pwer med ölmagen
Det därmed dumstruten har de ju redan provat en gång i samband med en reklamkampanj för ökad betalningsmoral.
Jätteroligt tyckte jag personligen, men uppenbarligen har väldigt många människor ingen humor överhuvudtaget eftersom att många blev sura och förbannade.
Postat: fredag 28 september 2007 15:26
av daniel_s
Pwer med ölmagen skrev:Det därmed dumstruten har de ju redan provat en gång i samband med en reklamkampanj för ökad betalningsmoral.
Jätteroligt tyckte jag personligen, men uppenbarligen har väldigt många människor ingen humor överhuvudtaget eftersom att många blev sura och förbannade.
Det är ett tecken på att man behöver hålla på ett tag till med den! Du har rätt i att folk är humorlösa. Jag är inte den som är den när det gäller att upplysa folk om vilka häbla idioter de egentligen är ibland!
