Sida 1 av 1
Vad skiljer M67K/B Från M67?
Postat: tisdag 25 september 2007 13:41
av simonbertilsson
Jag sitter och läser lite i tråden om Norrköpings nya spårvagnar, och kom att undra vad som skiljer M67 från M67K och B.
Postat: tisdag 25 september 2007 14:03
av Mikael Karlsson
M67 (nr 131-155) levererades i samband med högertrafikomläggningen 1967.
I början av 1990-talet var i stort sett vagnparken slut och i stort behov av renovering. Kockums i Malmö fick ordern att renovera 10 vagnar av typen M67. Det blev en del nya detaljer, samt att de kom att kallas M67K
* Vagnen fick en rak högersida för att underlätta för passagerare.
* Helt ny interiör och större förarplats.
* Nya tekniska lösningar som att vagnarna kan köras i multipeldrift.
* Annan färgsättning blev det också, något som blicken fokuserades mest på när den första ombyggda vagnen kom tillbaka till Norrköping.
* De gamla M67:orna hade bara linjenummer, medan M67K fick destinationsrullar som talade om vilken stadsdel vagnen var på väg till.
* Vagnarna fick nr 81 (135), 82 (153), 83 (132), 84 (137), 85 (133), 86 (134), 87 (154), 88 (138), 89 (136) och 90 (142)
M67b fick en lättare renovering i Norrköping, det handlade om vagnarna 92 (152), 93 (141) och 94 (151). De fick ny klädsel på stolarna, destinationsrullar, nya blinkers. Dock behölls den gamla färgsättning som de alltid haft. Kanske finns fler nya detaljer?
Mikael
Postat: tisdag 25 september 2007 15:28
av simonbertilsson
Tack så mycket!
Postat: onsdag 26 september 2007 7:14
av Martin Bernandersson
Även vagn 91 var M67B, den skrotades dock efter en våldsam kollision med en lastbil 1999.
Postat: onsdag 26 september 2007 7:28
av 2763
Mikael Karlsson skrev:
M67b fick en lättare renovering i Norrköping, det handlade om vagnarna 92 (152), 93 (141) och 94 (151). De fick ny klädsel på stolarna, destinationsrullar, nya blinkers. Dock behölls den gamla färgsättning som de alltid haft. Kanske finns fler nya detaljer?
Renoverades inte M67b på Rantorget eller var det bara en av vagnarna?
//Tony
Postat: onsdag 26 september 2007 7:55
av Mikael Karlsson
TonyM skrev:Mikael Karlsson skrev:
M67b fick en lättare renovering i Norrköping, det handlade om vagnarna 92 (152), 93 (141) och 94 (151). De fick ny klädsel på stolarna, destinationsrullar, nya blinkers. Dock behölls den gamla färgsättning som de alltid haft. Kanske finns fler nya detaljer?
Renoverades inte M67b på Rantorget eller var det bara en av vagnarna?
//Tony
Det är som Martin säger, vagn 91 glömde jag
Det stämmer att vagn 139 blev ombyggd på Rantorget och blev M67b nr 84 (senare 91). Den fick samma utseende som M67K, men interiören blev en helt annan. Som komplement till pedalerna kunde den väl även köras med en spak om jag inte minns fel.
Göteborgs Spårvägar var väl en av de tilltänkta att få renovera M67:orna. Men ordern gick till Kockums i Malmö pga priset. (Tror de begärde 12-13 milj för att bygga om 10 vagnar, men att slutnotan istället blev 25 miljoner. Men det där är jag inte helt säker på, jag kanske minns fel.)
Spårvagn 91 blev påkörd av en långtradare på gamla E4:an och slutade sina dagar på det viset. Orsaken var att föraren i tradaren blev bländad av solen och ej såg rödljusen.
Mikael
Postat: onsdag 26 september 2007 8:04
av bark
Mikael Karlsson skrev:[...] Den fick samma utseende som M67K, men interiören blev en helt annan. [...]
Det är ingen som sitter med interiörbilder på den vagnen?
Postat: onsdag 26 september 2007 12:40
av leifd
bark skrev:Mikael Karlsson skrev:[...] Den fick samma utseende som M67K, men interiören blev en helt annan. [...]
Det är ingen som sitter med interiörbilder på den vagnen?
Vi ska se vad arkivet innehåller.....
Postat: onsdag 26 september 2007 20:12
av leifd
leifd skrev:bark skrev:Mikael Karlsson skrev:[...] Den fick samma utseende som M67K, men interiören blev en helt annan. [...]
Det är ingen som sitter med interiörbilder på den vagnen?
Vi ska se vad arkivet innehåller.....
Och tyvärr var arkivets innehåll allt för dåligt.
Postat: fredag 28 september 2007 22:01
av Eddie
Här kommer några bilder invändigt på M67K som efterfrågades samt utvändigt. Bifogar även några bilder på M67 och M67B.

M67K 83 invändigt.

M67K 83 invändigt.

Förarplatsen på M67K 83.

M67K 86, 83 och 81 vid Hörsalen april 2004.

M67B 92 i Klingsberg april 2004.

M67 144 på Holmstagatan september 2007.

M67 invändigt med de â€härliga†60-talsgrönaklädda stolarna.
/ Eddie
Postat: fredag 28 september 2007 22:27
av bark
Ah. Tack. Men, jag har ju åkt i M67B utan att egentligen reagerat på att den var annorlunda.