Nya spårvagnar på Lidingöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

Nya spårvagnar på Lidingöbanan

Inlägg av Odd »

Jag hörde ett rykte om att SL i nästa vecka skall besluta om nya vagnar till Lidingöbanan. Bekräfta/dementera?

Det skulle isåfall betyda att även broklaffmaskineriet i Ropsten skulle bli upprustad, eftersom det ju har sagts att utan nya vagnar = nedläggningshot = ingen broklaffreparation = inga nya vagnar... osv...
Traesk

Inlägg av Traesk »

Var har du hört det? :)
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Som sagt.. rykte...
Användarens profilbild
Stefan N
Kontakt:

Inlägg av Stefan N »

Till och med Ko-bladet har med informationen... :shock:

http://www.lt.nu/site/page/2?nid=38791
Stoppa plågsamma Handelskammarförsök :mrgreen:
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Stefan N skrev:Till och med Ko-bladet har med informationen... :shock:

http://www.lt.nu/site/page/2?nid=38791
Nja, det är en annan nyhet :wink:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Björn Ehnberg

Re: Nya spårvagnar på Lidingöbanan

Inlägg av Björn Ehnberg »

Odd skrev:Jag hörde ett rykte om att SL i nästa vecka skall besluta om nya vagnar till Lidingöbanan. Bekräfta/dementera?

Det skulle isåfall betyda att även broklaffmaskineriet i Ropsten skulle bli upprustad, eftersom det ju har sagts att utan nya vagnar = nedläggningshot = ingen broklaffreparation = inga nya vagnar... osv...
Det där uppges i webbtidningen Lidingösidan, notisen "Lidingöbanan rustas upp med nya vagnar".

Själv anar jag argan list. Lidingö stad och SL är inte alls överens om någonting, trots allt som påståtts. Se bara hur parterna alltfort skyller på varandra. Lidingö säger att kollektivtrafiken på Lidingö (inkl. finansiering) är SL:s sak och SL säger att Lidingöbanan bara ska bevaras om Lidingö är med och betalar (vilket man naturligtvis inte vill göra). I synnerhet inte i ljuset av den lögnaktiga tjänstemannautredning som påstår att en bevarad LB kräver direkta investeringar på 685 Mkr. medan busstrafik (som sägs vara mycket bättre för trafikanterna) bara kräver 115 Mkr. Trodde jag på dessa påståenden så skulle även jag förorda busstrafik. Jag kan mycket väl tänka mig ett scenario där båda parter betygar som tro på LB och sin önskan att bevara den, men tyvärr, tyvärr eftersom ingen vill betala så.... (fordonsinvesteringarna för busstrafik har man ju numera vältrat över på trafikentreprenörerna). Denna utredning är verkligen mumma för politiker som vill säga ett och göra ett annat.

Mvh.

Björn

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Anders S

Inlägg av Anders S »

Håller helt med. Intresset från majoriteten på Lidingö är att fullfölja ett löfte inför bebyggelsen av Gåshaga att ordna ny väg Högberga till AGA. Enklaste sättet är då att lägga ner banan och dra 70-väg på banvallen.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Anders S skrev:Håller helt med. Intresset från majoriteten på Lidingö är att fullfölja ett löfte inför bebyggelsen av Gåshaga att ordna ny väg Högberga till AGA. Enklaste sättet är då att lägga ner banan och dra 70-väg på banvallen.
Det blir en ganska smal 70-väg. Det är bara för att kunna passa på att lägga ned banan som man driver den där frågan...

Kan inte åtminstone NÅGON borgerlig politiker komma på att det är dags att sluta bygga nya vägar? Helt!
Björn Ehnberg

Re: Nya spårvagnar på Lidingöbanan

Inlägg av Björn Ehnberg »

Odd skrev:Det skulle isåfall betyda att även broklaffmaskineriet i Ropsten skulle bli upprustad, eftersom det ju har sagts att utan nya vagnar = nedläggningshot = ingen broklaffreparation = inga nya vagnar... osv...
Hur det blir med klaffbron är beroende på om Miljööverdomstolen vid Svea Hovrätt kommer att ålägga Lidingö stad att hålla densamma öppningsbar. Även om domstolen ger Lidingö rätt att hålla bron stängd för gott kommer det att kosta pengar, eftersom en hel del åtgärder krävs även i detta fall (se vidare Lidingö stads konsultutredning om detta).

Största underhållskostnaden för bron är ändå att upprätthålla rostskyddet för brostålet (alla bilägare vet t.ex. att man måste hålla efter rosten).

Mvh.

Bjöen
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Skriv svar