Nya spårvagnar på Lidingöbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nya spårvagnar på Lidingöbanan
Jag hörde ett rykte om att SL i nästa vecka skall besluta om nya vagnar till Lidingöbanan. Bekräfta/dementera?
Det skulle isåfall betyda att även broklaffmaskineriet i Ropsten skulle bli upprustad, eftersom det ju har sagts att utan nya vagnar = nedläggningshot = ingen broklaffreparation = inga nya vagnar... osv...
Det skulle isåfall betyda att även broklaffmaskineriet i Ropsten skulle bli upprustad, eftersom det ju har sagts att utan nya vagnar = nedläggningshot = ingen broklaffreparation = inga nya vagnar... osv...
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Nja, det är en annan nyhetStefan N skrev:Till och med Ko-bladet har med informationen...![]()
http://www.lt.nu/site/page/2?nid=38791

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
-
Re: Nya spårvagnar på Lidingöbanan
Det där uppges i webbtidningen Lidingösidan, notisen "Lidingöbanan rustas upp med nya vagnar".Odd skrev:Jag hörde ett rykte om att SL i nästa vecka skall besluta om nya vagnar till Lidingöbanan. Bekräfta/dementera?
Själv anar jag argan list. Lidingö stad och SL är inte alls överens om någonting, trots allt som påståtts. Se bara hur parterna alltfort skyller på varandra. Lidingö säger att kollektivtrafiken på Lidingö (inkl. finansiering) är SL:s sak och SL säger att Lidingöbanan bara ska bevaras om Lidingö är med och betalar (vilket man naturligtvis inte vill göra). I synnerhet inte i ljuset av den lögnaktiga tjänstemannautredning som påstår att en bevarad LB kräver direkta investeringar på 685 Mkr. medan busstrafik (som sägs vara mycket bättre för trafikanterna) bara kräver 115 Mkr. Trodde jag på dessa påståenden så skulle även jag förorda busstrafik. Jag kan mycket väl tänka mig ett scenario där båda parter betygar som tro på LB och sin önskan att bevara den, men tyvärr, tyvärr eftersom ingen vill betala så.... (fordonsinvesteringarna för busstrafik har man ju numera vältrat över på trafikentreprenörerna). Denna utredning är verkligen mumma för politiker som vill säga ett och göra ett annat.
Mvh.
Björn
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Det blir en ganska smal 70-väg. Det är bara för att kunna passa på att lägga ned banan som man driver den där frågan...Anders S skrev:Håller helt med. Intresset från majoriteten på Lidingö är att fullfölja ett löfte inför bebyggelsen av Gåshaga att ordna ny väg Högberga till AGA. Enklaste sättet är då att lägga ner banan och dra 70-väg på banvallen.
Kan inte åtminstone NÅGON borgerlig politiker komma på att det är dags att sluta bygga nya vägar? Helt!
-
Re: Nya spårvagnar på Lidingöbanan
Hur det blir med klaffbron är beroende på om Miljööverdomstolen vid Svea Hovrätt kommer att ålägga Lidingö stad att hålla densamma öppningsbar. Även om domstolen ger Lidingö rätt att hålla bron stängd för gott kommer det att kosta pengar, eftersom en hel del åtgärder krävs även i detta fall (se vidare Lidingö stads konsultutredning om detta).Odd skrev:Det skulle isåfall betyda att även broklaffmaskineriet i Ropsten skulle bli upprustad, eftersom det ju har sagts att utan nya vagnar = nedläggningshot = ingen broklaffreparation = inga nya vagnar... osv...
Största underhållskostnaden för bron är ändå att upprätthålla rostskyddet för brostålet (alla bilägare vet t.ex. att man måste hålla efter rosten).
Mvh.
Bjöen
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????