Sida 1 av 1

Omröstning: Citybanan i Stockholm, station på Södermalm

Postat: söndag 01 juni 2003 10:24
av Lars Hjelmqvist
Med anledning av DN:s artikel den 29/5 om Citybanan i Stockholm är jag nyfiken på Forums läsares åsikt i frågan om placeringen av Södermalmsstationen. Föredrar Du Slussen eller Stockholms södra?

/Lars Hjelmqvist
(Som själv är mycket partisk i målet - bor 200 m från Stockholms södra, uppgång Rosenlundsgatan och tycker att det är ett stort slöseri med pengar att lägga ner drygt en miljard extra för att få en station vid Slussen ;-)

Postat: söndag 01 juni 2003 14:36
av Anders Norén
I vanlig ordning när det gäller "tyckande" omröstningar så saknas alternativet "Vet ej".

Anders

Vidarefråga

Postat: söndag 01 juni 2003 15:18
av Jona
Anders Skrev

"I vanlig ordning när det gäller "tyckande" omröstningar så saknas alternativet "Vet ej". "

Behövs alternativet vet ej?

Vet man inte så låter man väl bli och svara!

Re: Vidarefråga

Postat: söndag 01 juni 2003 16:03
av Anders Norén
Jona skrev:Anders Skrev

"I vanlig ordning när det gäller "tyckande" omröstningar så saknas alternativet "Vet ej". "

Behövs alternativet vet ej?

Vet man inte så låter man väl bli och svara!
Att låta bli att svara kan också betyda "Jag bryr mig inte", "Jag vet inte vad ni pratar om" eller "Jag vill inte svara".

Jag bryr mig i allra högsta grad, jag känner till projektet väl och jag vill svara.

Anders

Postat: söndag 01 juni 2003 17:35
av Jörgen_G
Jag är helt inne på Anders linje. Jag försöker följa utredningarna om citybanan och placeringen av ny pendeltågsstation för Södermalm. Det mycket som talar såväl för och emot båda alternativen, så att ha en bestämd uppfattning om huruvida Slussen eller Södra Station är den bästa placeringen går jag bet på.

Ett par exempel:

För Slussen (och således mot södra station)
Fler bekväma bytesmöjligheter i SL:s trafiksystem
Jag inbillar mig att stationens läge blir mer centralt till nytta för fler

För Södra station (och således mot Slussen)
Större spridning av spårtrafikförsörjning på Södermalm
Egennytta (bra anslutning till linje 4 mot Kungsholmen)

Ekonomin för respektive alternativ har jag inte kläm på i skrivande stund, men jag antar att den ena blir dyrare än det andra och man därför kan tycka att det andra alternativet därför kan vara att föredra.

mvh/Jörgen G

Alternativet "vet ej" tillagt.

Postat: söndag 01 juni 2003 19:30
av Lars Hjelmqvist
Ok, har lagt till alternativet "vet ej" för den som önskar använda det.
/Lars Hjelmqvist

Postat: söndag 01 juni 2003 20:39
av Anders Norén
Bra! Nu kan man ju se vad folk har röstat också :-)

Slussen eller Södra? Slussen-alternativet är i alla fall 1,2 miljarder (!) kronor dyrare än Södra-alternativet, förmodligen p.g.a. längre tunneldragning. Södra-alternativet förutsätts nämligen använda befintlig station.

Jag inbillar mig att Södra-alternativet ligger demografiskt ungefär lika centralt som Slussen, tack vare Södra Stationsområdet.

Bortsett från ekonomin så blir det då en fråga om förbindelser. Knutpunkt Slussen kommer att ligga bara ett stationsuppehåll från Centralen, varför man kan fråga sig om det är nödvändigt med en knutpunkt till så nära. För "vinkelresor" är det bra om man slipper åka så långt och sedan tillbaka.

De flesta som kommer till eller från Söder, Söderort eller sydvästsektorn (T-röd) måste byta en gång. En station vid slussen underlättar för de som annars måste byta tre gånger, t.ex. någon som ska från Älvsjö till Björkhagen. I annat fall kan de flesta byta till spårvagn eller buss någonstans på vägen och klara sig med ett byte.

Lokalt på Södermalm ligger alternativen likvärdigt. Om man t.ex. ska till Skanstull så gäller byte till T-grön eller linje 4, beroende på vilket alternativ som byggs.

Inget av alternativen motsäger en eventuell utbyggnad av pendeltåg över Liljeholmen.

Det var nog en ostrukturerad fundering/diskussion, men, tja, det verkar väl som om Slussens bytesmöjligheter inte överväger de ökade kostnaderna. Må bästa alternativ vinna.

Anders

Postat: måndag 02 juni 2003 2:23
av Kingsthrone
Jag är också kluven till vilket förslag man ska välja. För några år sedan (innan Tvärbanan) så hade jag funderingar på t-banelinje som förutsatte p-tågstation vid Stockholms Södra, men i dagsläget är detta inte längre aktuellt. Fortfarande kan jag inte helt avfärda Stockholms Södra helt, med sitt praktiska upptagningsområde, och nära till SöS mm.

För att lyfta fram några fler argument för Slussen, så kan jag nämna att man planerar gågata längs Götgatan vilket gör området till ett riktigt centrumområde (man får ett flera kilometer långt stråk från Norrmalm längs Drottninggatan, genom Gamla stan och vidare längs Götgatan på Söder. Fint det!) Dessutom planeras en uppgång i Björns Trädgård alldeles intill Medborgarplatsen, vilket inte blir en så stor försämring jämfört med Södra stations östra uppgång.

Jag måste smälta detta litet till innan jag bestämmer mig. Ställningen just nu är ju rätt talande (9 - 9, 2 vet ej).

Postat: tisdag 03 juni 2003 11:18
av Ulrik Berggren
Ser att Slussen-alsternativet leser knappt :) , kanske för att jag röstade för detta. Ska försöka att ge en bra motivering till mitt val

1 Större spårkapacitet vid Sst --> fler regionaltåg kan stanna där (i BVs info-material står t o m att i Sst-alternativet används endast den ena plattformen på Södra station av pendeltågen, den andra upplåts för reginaltåg)

2 Enormt förbättrad bytesstandard vid resor mellan hela södra Storstockholm och Nacka-Värmdö, de senare kommunerna hör till de mest expansiva i hela Storstockholm just nu (Järla sjö, Kvarnholmen, de ökande antalet permanentboende i Värmdö o s v). Idag måste man gå en bra bit (mellan Stockholms Södra och Mariatorget) plus åka t-bana en station, för att kunna genomföra en resa i denna relation. Detta är en mycket omständig och tidskrävande procedur som jag definitivt tycker är värd en dryg miljard extra för att undvika. I annat fall har man ju inte förbättrat kollektitrafikens standard ett dugg med en nu dyr pendeltågstunnel :!: :roll:

Postat: tisdag 03 juni 2003 15:06
av Mr. Burns
Ulrik Berggren skrev:1 Större spårkapacitet vid Sst --> fler regionaltåg kan stanna där (i BVs info-material står t o m att i Sst-alternativet används endast den ena plattformen på Södra station av pendeltågen, den andra upplåts för reginaltåg):
Först en fråga. Kommer Stockholms södra ens att finnas kvar för resandeutbyte om pendeltågen läggs förbi Slussen?
Ulrik Berggren skrev:Detta är en mycket omständig och tidskrävande procedur som jag definitivt tycker är värd en dryg miljard extra för att undvika. I annat fall har man ju inte förbättrat kollektitrafikens standard ett dugg med en nu dyr pendeltågstunnel :!: :roll:
En miljard är ofantligt mycket pengar, men det vet du säkert. Och påståendet att man inte förbättrar kollektivtrafikens standard ett dugg utan Slussenstation är ju rent larvigt. I såna fall skulle det ju räcka om dagens dubbelspår fick en liten avstickare till Slussen. NB också det man faktiskt förlorar på en nedlagd Stockholms södra.

Postat: tisdag 03 juni 2003 18:27
av Johan Eriksson
x

Postat: tisdag 03 juni 2003 18:38
av bruse
Johan Eriksson skrev:Vad betyder NB? Knappast Nockebybanan :wink:
Notabene, Observera.

Postat: tisdag 03 juni 2003 23:22
av Mr. Burns
Johan Eriksson skrev:Vad betyder NB? Knappast Nockebybanan :wink:
Hehe. Nä det var ju dumt att använda en sån förkortning här på Forum.

Postat: onsdag 04 juni 2003 9:12
av bruse
Spårvagnsmicke skrev:
Johan Eriksson skrev:Vad betyder NB? Knappast Nockebybanan :wink:
Hehe. Nä det var ju dumt att använda en sån förkortning här på Forum.
beror väl på, ska man sluta använda utryck för att en del inte förstår dom? Tja snällt, men det blir väl lite yxigt med bara "och men för att"... :shock:

Postat: onsdag 04 juni 2003 19:40
av Kingsthrone
Nja .. man ska prata (skriva) så att flertalet förstår, tycker jag. Men å andra sidan så har Du rätt i, Bruse, att uttryck som inte alla förstår direkt ändå bör användas när tillfälle ges. Jag visste inte heller att NB stod för notabene som betyder 'observera', även om notabene ger en viss hint. Men nu vet jag, tack vare dess användning och förklaring här på forum.

Det kom alltså något positivt ur det hela i slutändan, vilket ju är positivt

edit: Jag glömde ju skriva det jag skulle skriva ...

Jo, jag valde Slussen nu framför Södra Station. Jag tror hela trafikapparaten blir bättre med pendeltågsstation vid Slussen.

Postat: onsdag 04 juni 2003 20:33
av Mr. Burns
bruse skrev:
Spårvagnsmicke skrev:
Johan Eriksson skrev:Vad betyder NB? Knappast Nockebybanan :wink:
Hehe. Nä det var ju dumt att använda en sån förkortning här på Forum.
beror väl på, ska man sluta använda utryck för att en del inte förstår dom? Tja snällt, men det blir väl lite yxigt med bara "och men för att"... :shock:
Jag menade mest för att NB här vanligtvis innebär något helt annat. Förväxlingsrisken borde dock vara minimal.

Postat: torsdag 05 juni 2003 9:25
av Ulrik Berggren
Först ett svar på Spårvagnsmickes fråga om vad Sst ska användas till i framtiden. Svar: Enligt BVs förslag så ska regionaltåg stanna där, och det gäller vare sig stationen trafikeras av pendeln eller ej. :idea: :idea: :D

Sen en kommentar till NB-debatten; en viss å detta och systerforum frekventerande skribent har även dessa bokstäver som initialer... :roll: