Sida 1 av 3

PCC_Vagnen

Postat: fredag 30 maj 2003 23:43
av Lasse från Malmköping
Jag har varit medlem i SSS från och till. Har de senaste åren läst debatten om att bygga om PCC vagnen till högertrafik. För mig är det viktigast att man kan använda föremålen att se en kanske udda vagn inte bli renoverad på grund av att man inte vill ändra den så att den fungerar i högertrafik är enligt mitt tycke idioti. Jag tycker att det är en utveckling i stället. I all museitrafik kör man med vagnar som renoverats och byggts om utan att återställa dessa till orginalskick. Jag tycker det är dags att även när museitrafiken kan göra de förändringar som behövs för att kunna använda vagnarna i trafik. Jag vet att man i Norrköping funderar på att ta upp en dörr i M51 för att kunna använda den i musetrafiken. Gör man inte det så blir den stående i vagnhallen till vilken nytta? I Malmköping skulle det vara bättre att bli av med en vagn som förmodligen aldrig blir renoverad för att i stället kanske kunna renovera en vagn från en stad som inte är representerad i trafiken. Exempelvis Karlskrona Gävle eller Sundsvall.

Postat: lördag 31 maj 2003 0:08
av BaardB
Jeg kan ikke annet gjøre enn å si meg 100% enig med deg!

PCC

Postat: lördag 31 maj 2003 12:33
av Per Lind
Äntligen!
Att bygga om PCC'n till högertrafik är väl inte värre än att återskapa en fd blåsvagn till "originalskick". Går det i ena fallet borde det gå i andra.
Vi bedriver ju ett trafikföretag år 2003 så som vi hoppades att SS skulle sett ut om det funnits kvar.
Ett trafikföretag måste utvecklas o9ch följa tidens anda och göra det bästa av situationen.
Enligt bevararna skall man väl köra vänstertrafik på Djurgårdslinjen också!
Spåna, vad hade hänt om spårvägen funnits kvar efter 1967?
Alla Mustanger hade byggts om till högertrafik och en del hade säkert ännu rullat i trafik.
PCC-vagnen hade säkert byggts om, eller skrotats för att ersättas med annan serietillverkad vagn av liknande snitt. Det är dyrt att ha en udda vagn i boet.
Hade vi inte gått över till högertrafik kanske inte Rickard & Co träffats och bildat föreningen och då hade definitivt inte en del vagnar bevarats. Men, om de ändå bildat föreningen hade man säkert tagit hand om vissa äldre vagnar och byggt om även dessa så de gick att köra efter 1967.
Man måste se framåt, även när man samlar historia.
-Per

Inga problem ...

Postat: lördag 31 maj 2003 22:45
av Thomas Lange
Mina herrar (och naturligtvis eventeuella damer som kan tänkas intressera sig för frågan)

All dörrar är öppna! Ni behöver inte ödsla energi på att slå in dem.

Sätt i stället igång och samla in den första miljonen av de tre som fordras för projektet.

I den styrelse i Stockholmsavdelningen som jag var ordförande i för ett par år sedan var vi synnerligen aktiva och fick med hjälp av eldsjälen Richard Grönstedt fram en synnerligen professionell ombyggnadsoffert från ett företag i Polen.

Från vagnägaren Svenska Spårvägssällskapet restes inte längre några hinder för en ombyggnad.

Tyvärr var inte tajmingen den bästa. Vi var vid tiden uppsagda från trafikeringsavtalet med spårägaren och styrelsen kunde därför inte ta ansvar för att lånefinansiera en sådan renovering, hur attraktiv den än tedde sig. Vad skulle vi med en högerdörrad A28 till om vi inte hade något spår att köra på?

I dag är läget ett annat. Vi har visserligen bara årsvisa trafikeringsavtal, men seriösa förhandlingar pågår om att överföra Djurgårdslinjens spår till SL Infrateknik och i det sammanhanget är avsikten att vi ska återfå en långsiktig trafikeringsrätt.

Tyvärr är läget ett annat även i Polen och en försiktig uppskattning är att renoveringsarbetet kostar ytterligare en miljon jämfört med slutet på 1990-talet när frågan av aktuell.

Men vi välkomnar varje initiativ att hjälpa till. Sätt igång att samla in någon miljon så tar vi upp frågan igen. Jag lovar!


Thomas Lange

Postat: lördag 31 maj 2003 23:58
av BaardB
Tja, dreier det seg om svenske rubler kan vel ikke det være såååå stort problem, Thomas. Det kan da ikke være så mange norske kronene som skal til...
Kanskje jeg har med en når jeg kommer i juli (hvis ikke kursen blir dårligere da) :lol:

/Baard

Postat: söndag 01 juni 2003 0:41
av KSE
Jag borde egentligen inte ge mig in i den här diskussionen men kan inte låta bli att komma med några synpunkter:
PCC SS11 är en av de få PCC kopior som byggdes för vänstertrafik och har ett historiskt värde som just sådan.
Även om PCC konstruktionen numera är gammal, så byggde den på dåtidens högteknologi. Det finns ingen egentlig ram utan hela korgen är del av den bärande konstruktionen. Dessutom var man så klurig att många bärande delar är 4kantsprofiler där utrymmet innuti används som kabelkanaler eller (VIKTIGAST) som lufttrummor från den stora fläkten vid omformaren till traktionsmotorer.
Hela konstruktionen bygger på en vänstertrafiksvagn. Allt ifrån vindrutornas form och lutning till placering av enstaka detaljer under vagnen.
Som jag ser det går det inte att jämföra den ombyggnad till högertrafik som gjordes av Malmös Mustanger med att bygga om PCC SS11 till högertrafik.

Jag föreslog för många år sedan att vi borde köpa några PCCvagnar från något lämpligt land och "Stockholmifiera" dom för bruk på Djurgårdslinjen samtidigt som vi då kunde få ett förråd av slitdelar både till djurgårdsvagnarna samt till Malmköpingsvagnen.

/Kenny

Postat: söndag 01 juni 2003 2:31
av Johan Eriksson
x

Postat: söndag 01 juni 2003 3:43
av Mr. Burns
Johan Eriksson skrev:
PCC SS11 är en av de få PCC kopior som byggdes för vänstertrafik och har ett historiskt värde som just sådan.
Till priset att den blir stående orenoverad och rostar sönder! Vad är poängen med det?
Varför måste det vara alternativet? När man har en potentiell musievagn bestämmer man sig för om den har ett stort historiskt värde och bör bevaras i befintligt skick eller om det är viktigare att få en trafikerbar vagn och då tillåter mindre eller större modifieringar.

Har inte fokus inom musiespårvägsbranschen hamnat lite väl mycket på att få ut vagnar i trafik om man inte ens kan diskutera ett vänsterbevarande utan kommentarer som din? Bara för att spårvagnar är mobila objekt måste inte varje vagntyp finnas i rullande skick för högertrafik. I detta fall verkar det dessutom inte vara någon som motsätter sig att vagnen ska rulla, bara att vagnen ska förvanskas till ett utseende den aldrig haft i sitt verksamma liv.


/Michael

Postat: söndag 01 juni 2003 7:58
av ragge
Jag borde kanske absolut inte lägga mig i eftersom jag inte ens vet hur vagnen i fråga ser ut eller något om dess historia, men jag gör det iallafall.

Om jag förstår rätt finns det upp till 3 skäl till att inte bygga om den:
- Det kostar multum
- Den är i sin konstruktion en vänstervagn vilket dels kanske gör det svårt att konvertera den, dels kanske ger den ett konstigt utseende, rutor mm nämndes
- Det finns ett historiskt värde i att det är just en vänstertrafiksvagn

Så:
Hur svårt och dyrt vore det att inrätta en körplats i bakänden av vagnen och alltså låta den backa omkring, och låta den vara just den vänstertrafikvagn den är?
Denna körplats behöver ju inte vara autentisk på något vis, och kanske också kan göras ganska kompakt. Man kanske kan överföra eventuella erfoderliga spakar till andra änden av vagnen med hjälp av elektronik (ev med servon) eller vajer eller axlar.

Utan att ha någon egentlig aning om vad jag pratar om tycker jag att det är en ganska tilltalande idé.

/ragge s (som hoppas att jag inte blir utslängd från forumet :-)

PCC

Postat: söndag 01 juni 2003 8:29
av Bjørn A.
Jeg forstår ikke hvorfor det er så himla viktig å bygge om den dere vogna? Den er nå den absolutt eneste klassiske venstre-PCC i hele verden. Det har i bunn og grunn bare vært de to A28-ene, de andre venstre PCC-ene har hatt lokale vognkasser uten det typiske PCC-utseende, og enda viktigere, man må i realiteten bygge en helt ny vogn.
SSS har altså verdens eneste venstrestyrte PCC men vil bygge den om til høyrekjøring? ja, ja...
Mvh Bjørn

Postat: söndag 01 juni 2003 12:25
av Thomas Åkerblad
Varför inte köra den baklänges efter en inköpt M25 från Göteborg. Det är ju samma princip man använde i Göteborg under många år tills vagnarna var ombyggda?

Dessutom borde man ju kunna få loss statliga medel till detta fråm vår Stockholmsfientliga riksdag! Tänk på symboliken - Landsorten drar Stockholm framåt!

Thomas Å

Postat: söndag 01 juni 2003 22:47
av Johan Eriksson
x

Nytänkande

Postat: måndag 02 juni 2003 0:02
av Per Lind
Hejsan,
Jag har framfört följande åsikt muntligen för ett tag sedan och återkommer nu skriftligen:
Varför inte leta upp en snarlik PCC-vagn någonstans i världen som är i högerutförande och modifiera denna till Stockholmsutförande.
Det måste finnas flera tänkbara aspiranter, kanske i meterutförande för att erhålla den smala, slanka typen som Stockholmsvagnarna hade. Sätta nya boggier på vagnen borde inte vara så stort problem.
Vips har vi kvar originalet och en fullgod kopia som inte behöver kosta så mycket.
Var i världen finns aspiranter?
-
Men, viktigare är kanske att leta efter ett tänkbart ombyggnadsalternativ till Mustangen - om Malmö bygger sin slinga och vill ha tillbaka skönheten.
-Per

Postat: måndag 02 juni 2003 0:12
av KSE
Per!

Att hitta en annan vagn med inte för bred korg tycker jag oxå vore bäst (se mitt tidigare inlägg).
För tillfället kan jag inte säga mer än att jag helst skulle se SS PCC 11 tursatt i Malmköping med mig som förare. ;-)

Postat: måndag 02 juni 2003 1:39
av Thomas Åkerblad
Enda smala vagnarna med klassiskt PCC-utseende i Europa är väl de meterspåriga vagnarna till belgiska SNCV som sedermera hamnade i Belgrad. Eller den stora flottan i Haag (dessutom normalspåriga). Övriga europeiska PCC-vagnar är ju ganska annorlunda utseendemässigt, t ex Bryssels fyrkantiga version eller de som BN byggt åt andra belgiska städer och till Frankrike. Även de tjeckiska PCC-kopiorna är ju ganska olika till utseendet.

Så Haag-versionen vore kanske något att tänka på?

Thomas Å

Postat: måndag 02 juni 2003 3:11
av KSE
Annars kan vi väl lägga några spänn var och beställa ett gäng A25 kopior från Bombardier.

Postat: måndag 02 juni 2003 19:57
av Markus Eisler
Revidera A28 11 i vänstertrafikutförande och låt den rulla i trafik på Djurgårdslinjen mellan Norrmalmstorg - Skansen utan mellanliggande stopp. Då blir alla nöjda.

Postat: måndag 02 juni 2003 20:17
av Mr. Burns
Markus Eisler skrev:Revidera A28 11 i vänstertrafikutförande och låt den rulla i trafik på Djurgårdslinjen mellan Norrmalmstorg - Skansen utan mellanliggande stopp. Då blir alla nöjda.
Utan att känna till något om vagnen förutom det jag hört här giver jag Markus stora applåder för det förslaget.

Postat: måndag 02 juni 2003 21:00
av Thomas Åkerblad
En ytterligare variant är att ta upp ett extra par med mittdörrar på högersidan och för övrigt låta vagnen vara intakt. Detta förfarande var inte speciellt ovanligt i USA när man hade tunnelsträckor med mittperrong. Högertrafikvagnarna hade då ett par extra mittdörrar på vänstersidan. Jag tror att åtminstone Boston och Cleveland gjorde på det sättet.

Thomas Å

Postat: måndag 02 juni 2003 23:23
av BaardB
Thomas Åkerblad skrev:Högertrafikvagnarna hade då ett par extra mittdörrar på vänstersidan. Jag tror att åtminstone Boston och Cleveland gjorde på det sättet.
Morsom variant :!: Har noen ett bilde på det?
Ellers tror jeg ikke løsningen egner seg spesielt godt for Djurgårdslinjen. Det er en bysporvei, og f.eks. A24 er ikke spesielt tilpasset trafikken på denne linjen.


/Baard