Sida 1 av 1

Bilavgaser dödar fler än trafikolyckor

Postat: torsdag 13 september 2007 21:49
av Erik Sandblom
DN idag

En tidigare svensk studie visar att luftföroreningarna dödar fler än 2 000 svenskar om året.

- Det ska jämföras med att 430 personer dog i trafiken förra året, säger Thomas Sandström.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=691805

Postat: fredag 21 september 2007 0:10
av Erik Sandblom
DN börjar så smått med en liten motvikt till motorbilagan.

Dålig luft kan tvinga in barnen
Många av Stockholms förskolor skulle inte ha blivit godkända om de byggts i dag. Luften är för dålig. Och när man bygger nya daghem tvingas man kompromissa vad gäller avgaser.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=692233

Postat: fredag 21 september 2007 0:20
av Daniel
Kan vara värt att notera att avgaserna i artikeln kom från en dieselspis utan partikelfilter. Bilparken är på väg att bytas ut och inom en hyfsat rimlig tidsperiod kommer den absolut största delen av bilarna på våra vägar vara hybridbilar, etanolbilar och bilar med effektiva partikelfilter. Utvecklingen går åt rätt håll..

Postat: fredag 21 september 2007 1:09
av Erik Sandblom
Det är inta bara motorerna som orsakar problem, det är däcken som river upp skadliga partiklar.

Enligt forskare Bertil Forsberg vid Umeå Universitet dör varje år 1800 svenskar till följd av trafikens partikelutsläpp. Partiklar orsakar lungcancer, allergier och bidrar även till hjärt- och kärlsjukdomar. Det kan vara svårt att ta till sig att så många svenskar dör varje år på grund av trafikens partikelutsläpp. Samma resultat och fakta kommer dock från andra länders vetenskapliga forskning, USA är ett sådant exempel.
http://www.ystad.se/Ystadweb.nsf/AllDoc ... DD00384944
http://www.vv.se/templates/page3____14281.aspx

USA tillåter inte dubbdäck, så man kommer inte ifrån problemet genom att skippa dubbdäck, även om dubbdäck är värre än vanliga däck.

Postat: fredag 21 september 2007 5:23
av spårsnoken
Erik Sandblom skrev:Det är inta bara motorerna som orsakar problem, det är däcken som river upp skadliga partiklar.

Enligt forskare Bertil Forsberg vid Umeå Universitet dör varje år 1800 svenskar till följd av trafikens partikelutsläpp. Partiklar orsakar lungcancer, allergier och bidrar även till hjärt- och kärlsjukdomar. Det kan vara svårt att ta till sig att så många svenskar dör varje år på grund av trafikens partikelutsläpp. Samma resultat och fakta kommer dock från andra länders vetenskapliga forskning, USA är ett sådant exempel.
http://www.ystad.se/Ystadweb.nsf/AllDoc ... DD00384944
http://www.vv.se/templates/page3____14281.aspx

USA tillåter inte dubbdäck, så man kommer inte ifrån problemet genom att skippa dubbdäck, även om dubbdäck är värre än vanliga däck.
----------------------------
Dubbdäck - och för den delen också vanliga däck fast i mindre utsträckning - river upp och sprider partiklar som härstammar från däck och vägbana. Både däcken och asfalten innehåller cancerogena ämnen så dessa partiklar är med säkerhet inte hälsosamma. Det är bara att räkna på hur mycket däck och asfalt som slits årligen så förstår man att det är stora mängder partiklar, även om de flesta sedimenterar i vägens omedelbara närhet.

Avgaserna från t.ex. dieselfordon ger mycket av små partiklar som tränger djupare ned i alveolerna och därför kan vara skadligare. Dieselbilars partikelfällor är effektiva på de lite större partiklarna men problemet med små partiklar kvarstår.

När det gäller att uppskatta hur många som dör till följd av dubbdäck eller dieselavgaser kan man inte bara gå på det förhållande att större delen av partiklarna i gatuluften kommer från däck och vägbana. De små dieselpartiklarna kan mycket väl stå för den största andelen av cancereffekterna även om de inte 'syns' så mycket i luftproverna.

Att spola gatorna är ett ganska billigt och effektivt sätt att få ned halterna av grova partiklar. Det är bra att det görs men det betyder sannolikt inte så mycket för hälsoeffekterna.

mvh/spårsnoken

Postat: fredag 21 september 2007 13:47
av Daniel
Erik Sandblom skrev:USA tillåter inte dubbdäck, så man kommer inte ifrån problemet genom att skippa dubbdäck, även om dubbdäck är värre än vanliga däck.
Det är inte sant. Det finns delstater i USA som tillåter dubbdäck, vissa tar ut en extra avgift för att få köra med dubbdäck som en kompensation mot extra vägslitage. Alaska är ett sådant exempel, en delstat med rejält vinterklimat som således behöver tillåta dubbdäck. Frågan är vad som skulle hända om man förbjöd dubbdäck i Sverige - hur många liv skulle gå åt för att folk sladdade av vägarna på isiga svenska vägar? Det vet vi inget om, men med tanke på de isiga vägar vi rätt ofta har i Sverige är det inte svårt att spekulera.

Det är faktiskt bara åtta delstater som helt har förbjudit dubbdäck varav endast två har vinterklimat. I 32 delstater tillåts dubbdäck vissa tidsperioder på året, precis som i Sverige. Sju delstater har inga restriktioner alls när det gäller dubbdäck. Dessutom tillåter samtliga delstater i USA dubbdäck på fordon som är på genomfart. (Vägverket 2005 "Dubbdäck - regler och erfarenheter från utlandet")

Kolla upp dina fakta innan du yttrar dig så du inte far med osanning.

Postat: fredag 21 september 2007 15:12
av Erik Sandblom
Poängen är att även odubbade däck är behäftade med hälsoproblem.

Det är ovanligt med dubbdäck i Kanada, som den här artikeln visar.

"Studded tires aren't really new; in fact they used to be pretty common 30 years ago. And then they seemed to fall out of fashion."

http://www.cbc.ca/consumers/market/file ... estud.html

Postat: fredag 21 september 2007 15:23
av rote
Erik Sandblom skrev:Poängen är att även odubbade däck är behäftade med hälsoproblem.

Det är ovanligt med dubbdäck i Kanada, som den här artikeln visar.

"Studded tires aren't really new; in fact they used to be pretty common 30 years ago. And then they seemed to fall out of fashion."

http://www.cbc.ca/consumers/market/file ... estud.html

Det har att göra med att den kanadensiska vintern består av snöstormar när det väl blir kallt, så det är mer praktiskt att sätta på odubbade vinterdäck och vid behov snökedjor.

Utvecklingen av vinterdäck har gått framåt de senaste trettio åren:
Modern stud alternative tires (such as the Toyo “Observe” or the Bridgestone “Blizzak”) are superior to studded tires in all snow conditions except for clear ice near freezing temperatures. Some are now better than studded tires in all conditions.
http://www.wsdot.wa.gov/winter/issues.htm