Madridvagnen lämnar Bodals station
Postat: tisdag 11 september 2007 18:24
Det har tidigare gjorts inlägg här på forumet om Madridvagnen på Lidingöbanan men här nedan är nu en bild på vagnen när den lämnar Bodals station.


Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Är inte Bodal en Hållplats??carltram skrev:Det har tidigare gjorts inlägg här på forumet om Madridvagnen på Lidingöbanan men här nedan är nu en bild på vagnen när den lämnar Bodals station.
Det har väl ingen betydelse? Huvudsaken är ju att den lämnar Bodal...Cecil Bergsteen skrev: Är inte Bodal en Hållplats??
M.V.H
CB.
Eller åtminstone i rubriken meddela om bilden är bredare än 800 pixlar/högre än 600 pixlar.Björn Ehnberg skrev:Mvh.
Björn
PS. Kan inte alla respektera regeln att inte lägga ut bilder bredare än 800 pixlar.
Först och främst: Lidingöbanan är en järnväg, och Bodal är en hållplats.Björn Ehnberg skrev:Han på Roslagsbanan som gömmer sig bakom signaturen CB driver med oss!
Men för all del, Tri Spårväg definierar station som en plats med huvudsignaler där tågmöte kan ske. Jag är inte (vilket väl märks) så järnvägstekniskt kunnig, men jag tolkar det som att huvudsignalerna som skyddar stationsområdet ska vara riktiga infarts- och utfartssignaler och då kan man ju ifrågasätta utformningen av signaleringen på hela dubbelspårssträckan Baggeby - Aga och omvänt. I mitt tycke verkar den mer likna Tvärbanan, som bl.a. Daniel S. beskrivit som "ett enda stationsområde". Hursomhaver, Bodal saknar infartssignal körriktning Gåshaga Brygga, utfarten mot Larsberg skyddas av blocksignal 25. I körriktning Ropsten saknas utfartssignal mot Baggeby, infarten skyddas av blocksignal 24 (som dessutom är försignalerad vid Larsberg). Detta enligt den utgåva av linjeboken jag innehar och vid körning i normal trafikriktning.
Ibland gör han det månne. Men ibland påpekar han sanningar.Björn Ehnberg skrev:Han på Roslagsbanan som gömmer sig bakom signaturen CB driver med oss!
Yes sir, ställverksområde var ordet jag letade efter. Signalerna vi diskuterar är mycket riktigt blocksignaler och följaktligen en del av linjen. Linje, eller snarare linjesträcka definieras i Tri Spv som "bansträcka mellan två intill varandra liggande stationer". Bodal och Larsberg uppfyller alltså inte huvudsignalkriteriet i stationsdefinitionen. Blocksignal 24 är mycket riktigt en blocksignal och skyddar fram till Baggeby, märkligt att Baggeby saknar infartssignal söderut mot Ropsten.daniel_s skrev:Först och främst: Lidingöbanan är en järnväg, och Bodal är en hållplats.Björn Ehnberg skrev:Han på Roslagsbanan som gömmer sig bakom signaturen CB driver med oss!
Men för all del, Tri Spårväg definierar station som en plats med huvudsignaler där tågmöte kan ske. Jag är inte (vilket väl märks) så järnvägstekniskt kunnig, men jag tolkar det som att huvudsignalerna som skyddar stationsområdet ska vara riktiga infarts- och utfartssignaler och då kan man ju ifrågasätta utformningen av signaleringen på hela dubbelspårssträckan Baggeby - Aga och omvänt. I mitt tycke verkar den mer likna Tvärbanan, som bl.a. Daniel S. beskrivit som "ett enda stationsområde". Hursomhaver, Bodal saknar infartssignal körriktning Gåshaga Brygga, utfarten mot Larsberg skyddas av blocksignal 25. I körriktning Ropsten saknas utfartssignal mot Baggeby, infarten skyddas av blocksignal 24 (som dessutom är försignalerad vid Larsberg). Detta enligt den utgåva av linjeboken jag innehar och vid körning i normal trafikriktning.
Bodal är en hållplats på linjen mellan Aga och Baggeby, som är närmaste stationer i respektive riktning. Baggebys norra stationsgräns på söderspåret (alltså den östra stationsgränsen på det norra spåret, rent geografiskt) är rent tekniskt (inte på papperet) belägen vid utfartssignalen från spår 1 mot Ropsten. Blocksignal 24 som du talar om skyddar inte bara "infarten" till Bodal utan även hela sträckan fram till utfartssignalen i Baggeby. Ett lite lustigt arrangemang, men liknande har förekommit på Saltsjöbanan.
Det är inte fråga om ställverksområde vilket jag brukar jämföra Tvärbanan med; inom ett ställverksområde kan man manövera samtliga signaler var för sig. Det går inte på linjen Aga-Baggeby; endast infarts- och utfartssignalerna (de som har fyrkantiga signalnummermärken) kan manövreras. Jag skulle kunna berätta en hel del om detta men det kanske jag ska göra i PM?
Det fanns före linjeblockeringens införande, vill jag minnas?Björn Ehnberg skrev:Blocksignal 24 är mycket riktigt en blocksignal och skyddar fram till Baggeby, märkligt att Baggeby saknar infartssignal söderut mot Ropsten.