Sida 1 av 1

Madridvagnen lämnar Bodals station

Postat: tisdag 11 september 2007 18:24
av carltram
Det har tidigare gjorts inlägg här på forumet om Madridvagnen på Lidingöbanan men här nedan är nu en bild på vagnen när den lämnar Bodals station.
Bild

Re: Madridvagnen lämnar Bodals station

Postat: fredag 14 september 2007 7:10
av Cecil Bergsteen
carltram skrev:Det har tidigare gjorts inlägg här på forumet om Madridvagnen på Lidingöbanan men här nedan är nu en bild på vagnen när den lämnar Bodals station.
Bild
Är inte Bodal en Hållplats??
M.V.H
CB.

Re: Madridvagnen lämnar Bodals station

Postat: lördag 15 september 2007 0:48
av simonbertilsson
Cecil Bergsteen skrev: Är inte Bodal en Hållplats??
M.V.H
CB.
Det har väl ingen betydelse? Huvudsaken är ju att den lämnar Bodal...

Postat: lördag 15 september 2007 9:07
av Kantorn
För vissa har det en stor betydelse. Andra tycker att saker och ting bara ska kallas vid sitt rätta namn, betydelse eller ej.

Ungefär som jag ibland har problem med mina kolleger när de skickar ut brev till barn inför barnverksamhet, och de stavar fel. Det ber jag dem rätta, (ibland med svaret: Barnen förstår vad jag skriver, och jag är inte deras lärare) annars kan det hända en av följande saker:
1: Barnen tar inte dem på allvar.
2: Barnen tror att det är rättstavat och lär sig fel.

På tal om trådens start:
Snygg, levande bild!
Angående Cecils kommentar:
Den var nog inte illa menad, utan bara en rättelse i största välvillighet.
Eller?

EDIT: Vad har jag för suspekta kolleger som skriver brev till barn? Jo, de är till exempel församlingsassistenter och präster som ska meddela något om barnverksamheten som pågår härstädes.

Postat: lördag 15 september 2007 9:28
av Björn Ehnberg
Han på Roslagsbanan som gömmer sig bakom signaturen CB driver med oss!

Men för all del, Tri Spårväg definierar station som en plats med huvudsignaler där tågmöte kan ske. Jag är inte (vilket väl märks) så järnvägstekniskt kunnig, men jag tolkar det som att huvudsignalerna som skyddar stationsområdet ska vara riktiga infarts- och utfartssignaler och då kan man ju ifrågasätta utformningen av signaleringen på hela dubbelspårssträckan Baggeby - Aga och omvänt. I mitt tycke verkar den mer likna Tvärbanan, som bl.a. Daniel S. beskrivit som "ett enda stationsområde". Hursomhaver, Bodal saknar infartssignal körriktning Gåshaga Brygga, utfarten mot Larsberg skyddas av blocksignal 25. I körriktning Ropsten saknas utfartssignal mot Baggeby, infarten skyddas av blocksignal 24 (som dessutom är försignalerad vid Larsberg). Detta enligt den utgåva av linjeboken jag innehar och vid körning i normal trafikriktning.

Mvh.

Björn

PS. Kan inte alla respektera regeln att inte lägga ut bilder bredare än 800 pixlar.

Postat: lördag 15 september 2007 10:41
av Kantorn
Björn Ehnberg skrev:Mvh.

Björn

PS. Kan inte alla respektera regeln att inte lägga ut bilder bredare än 800 pixlar.
Eller åtminstone i rubriken meddela om bilden är bredare än 800 pixlar/högre än 600 pixlar.

Postat: lördag 15 september 2007 10:55
av daniel_s
Björn Ehnberg skrev:Han på Roslagsbanan som gömmer sig bakom signaturen CB driver med oss!

Men för all del, Tri Spårväg definierar station som en plats med huvudsignaler där tågmöte kan ske. Jag är inte (vilket väl märks) så järnvägstekniskt kunnig, men jag tolkar det som att huvudsignalerna som skyddar stationsområdet ska vara riktiga infarts- och utfartssignaler och då kan man ju ifrågasätta utformningen av signaleringen på hela dubbelspårssträckan Baggeby - Aga och omvänt. I mitt tycke verkar den mer likna Tvärbanan, som bl.a. Daniel S. beskrivit som "ett enda stationsområde". Hursomhaver, Bodal saknar infartssignal körriktning Gåshaga Brygga, utfarten mot Larsberg skyddas av blocksignal 25. I körriktning Ropsten saknas utfartssignal mot Baggeby, infarten skyddas av blocksignal 24 (som dessutom är försignalerad vid Larsberg). Detta enligt den utgåva av linjeboken jag innehar och vid körning i normal trafikriktning.
Först och främst: Lidingöbanan är en järnväg, och Bodal är en hållplats.

Bodal är en hållplats på linjen mellan Aga och Baggeby, som är närmaste stationer i respektive riktning. Baggebys norra stationsgräns på söderspåret (alltså den östra stationsgränsen på det norra spåret, rent geografiskt) är rent tekniskt (inte på papperet) belägen vid utfartssignalen från spår 1 mot Ropsten. Blocksignal 24 som du talar om skyddar inte bara "infarten" till Bodal utan även hela sträckan fram till utfartssignalen i Baggeby. Ett lite lustigt arrangemang, men liknande har förekommit på Saltsjöbanan.

Det är inte fråga om ställverksområde vilket jag brukar jämföra Tvärbanan med; inom ett ställverksområde kan man manövera samtliga signaler var för sig. Det går inte på linjen Aga-Baggeby; endast infarts- och utfartssignalerna (de som har fyrkantiga signalnummermärken) kan manövreras. Jag skulle kunna berätta en hel del om detta men det kanske jag ska göra i PM?

Postat: lördag 15 september 2007 11:32
av Kantorn
Björn Ehnberg skrev:Han på Roslagsbanan som gömmer sig bakom signaturen CB driver med oss!
Ibland gör han det månne. Men ibland påpekar han sanningar.

Postat: lördag 15 september 2007 23:14
av Björn Ehnberg
daniel_s skrev:
Björn Ehnberg skrev:Han på Roslagsbanan som gömmer sig bakom signaturen CB driver med oss!

Men för all del, Tri Spårväg definierar station som en plats med huvudsignaler där tågmöte kan ske. Jag är inte (vilket väl märks) så järnvägstekniskt kunnig, men jag tolkar det som att huvudsignalerna som skyddar stationsområdet ska vara riktiga infarts- och utfartssignaler och då kan man ju ifrågasätta utformningen av signaleringen på hela dubbelspårssträckan Baggeby - Aga och omvänt. I mitt tycke verkar den mer likna Tvärbanan, som bl.a. Daniel S. beskrivit som "ett enda stationsområde". Hursomhaver, Bodal saknar infartssignal körriktning Gåshaga Brygga, utfarten mot Larsberg skyddas av blocksignal 25. I körriktning Ropsten saknas utfartssignal mot Baggeby, infarten skyddas av blocksignal 24 (som dessutom är försignalerad vid Larsberg). Detta enligt den utgåva av linjeboken jag innehar och vid körning i normal trafikriktning.
Först och främst: Lidingöbanan är en järnväg, och Bodal är en hållplats.

Bodal är en hållplats på linjen mellan Aga och Baggeby, som är närmaste stationer i respektive riktning. Baggebys norra stationsgräns på söderspåret (alltså den östra stationsgränsen på det norra spåret, rent geografiskt) är rent tekniskt (inte på papperet) belägen vid utfartssignalen från spår 1 mot Ropsten. Blocksignal 24 som du talar om skyddar inte bara "infarten" till Bodal utan även hela sträckan fram till utfartssignalen i Baggeby. Ett lite lustigt arrangemang, men liknande har förekommit på Saltsjöbanan.

Det är inte fråga om ställverksområde vilket jag brukar jämföra Tvärbanan med; inom ett ställverksområde kan man manövera samtliga signaler var för sig. Det går inte på linjen Aga-Baggeby; endast infarts- och utfartssignalerna (de som har fyrkantiga signalnummermärken) kan manövreras. Jag skulle kunna berätta en hel del om detta men det kanske jag ska göra i PM?
Yes sir, ställverksområde var ordet jag letade efter. Signalerna vi diskuterar är mycket riktigt blocksignaler och följaktligen en del av linjen. Linje, eller snarare linjesträcka definieras i Tri Spv som "bansträcka mellan två intill varandra liggande stationer". Bodal och Larsberg uppfyller alltså inte huvudsignalkriteriet i stationsdefinitionen. Blocksignal 24 är mycket riktigt en blocksignal och skyddar fram till Baggeby, märkligt att Baggeby saknar infartssignal söderut mot Ropsten.

Att Lidingöbanan är en järnväg hoppas jag de flesta känner till numera.

Mvh.

Björn

Postat: söndag 16 september 2007 10:41
av daniel_s
Björn Ehnberg skrev:Blocksignal 24 är mycket riktigt en blocksignal och skyddar fram till Baggeby, märkligt att Baggeby saknar infartssignal söderut mot Ropsten.
Det fanns före linjeblockeringens införande, vill jag minnas?

Baggeby har påfallande likheter med de s k växelstationer som tidigare fanns på bl a Saltsjöbanan. Konstruktionen innebär att plattformen strängt taget ligger utanför stationen som endast utgörs av en växel med tre infartssignaler, en från enkelspårsänden och en från vardera spåret i dubbelspårsänden.

Bilden nedan från 1993 visar infartssignalerna till Duvnäs växelstation vars bortre stationsgräns är strax bortom växeln. Plattformarna i förgrunden tillhör Saltsjö-Duvnäs lastplats som alltså ligger på linjen. (Numera är plattformarna inkorporerade i stationen och infartssignalerna finns alltså i sedvanlig ordning bakom fotografen) De röda märktavlorna på signalerna angav att de, i motsats till övriga infartssignaler, absolut inte fick passeras utan tillstånd.

Bild